Dalším „děťátkem“ vydavatelství Underground records je pražská parta ŽELEZNÁ NEDĚLE, proslulá jako kolébka nadějných, a nebo posléze úspěšných hudebníků. Kapelou prošla třeba taková jména, jako Zdeněk Kub (ARAKAIN) nebo jeho kolega Zdeněk Podskalský (ARAKAIN, AUTOGEN, MERLIN). Výčet dalších by mohl bezpochyby pokračovat, ačkoli samotná ŽELEZNÁ NEĎELE nakonec díru do světa neudělala. Ostatními formacemi byla však respektována a totéž se dá říci o příznivcích, kteří se často točili kolem všech pražských kapel, pravidelně vystupujících nejčastěji na kultovní Barče. I přesto, že ŽELEZNǍ NEDĚLE už dávno neexistuje, rozhodl se Lubor Kolařík, dát šanci i této legendě a tradičně to učinil se stylovou a především komplexně shrnující noblesou. Komplet „Stíny živých“ obsahuje prakticky všechen materiál, který kapela kdy realizovala. Výjimkou je pouze jediná oficiální nahrávka „Když sloni řvou“ z roku 1996 o jejíž realizaci se postaral dávno pohřbený label Snake records.
Úvodní část prvního disku je tvořena demem „Fernet z roku 1990 a obsahuje šest heavy metalových skladeb z nichž nejzajímavěji působí kousek zvaný „Tanec v ohni“. Nejproslulejším songem je ovšem legendární „Zlej sen“, posléze zařazený na kompilaci Death Metal Seasion“. ŽELEZNÉ NEDĚLI to prý v nejlepších dobách vždy dobře „lilo“, a proto se tento snímek jmenuje „Fernet“ (viz. stejnojmenná dvacetiminutová sekvence). Zvuková kvalita této části je pak překvapivě „standartní“ (samozřejmě přihlédnuto k době samotné realizace), dokonce mě to v některých momentech až zarazilo. Úplně z jiného soudku je ovšem živák z Barči (1990), ze kterého se určitě více vytáhnout nedalo. Základem celého setu jsou skladby z dema „Fernet“ a nechybí samozřejmě ani další skladby z následné nahrávky „Náměstí beeru“. A právě toto demo otevírá disk číslo dva a představuje ŽELEZNOU NEDĚLI v nejlepší dosavadní formě. Kdyby se v oné době podařilo kapele vydat legitimní desku, mohla být její hudební pouť úplně jiná.Sestavu tehdy tvořili : Martin G. Kudela – basa, zpěv, Radek Matyáš – kytara, Leo Holan-kytara a Jiří Rögl- bicí a pokud mě paměť neklame, jednalo se vůbec o nejpospolitější a především o „nejvyhranější“ sestavu v dějinách souboru. Mezi nejpovedenější skladby patří hned úvodní „Hlas krve“, dále titulní píseň „Stíny živých“ a zapomenout nemohu ani na „Poctu zvonům“, jež patří možná k nejmelodičtějším kouskům, které kdy ŽELEZNǍ NEDĚLE vytvořila.
„Zkáza Titaniku“ – poslední část kompletu a ŽELEZNÁ NEĎELE na vrcholu své tvorby. „Smrt ježkům“ je úvodní a především hodně reprezentativní hit, oprašující vzpomínky. Pamětníci si možná vybaví pořad Petra Jandy – „Rockmapa“. Právě v této nepravidelné relaci se objevilo video k této skladbě. Překvapivým tahem bylo zařazení předělávky „Kartágo“ z repertoáru Jiřího Schelingera, ovšem nic to nakonec není proti „Dítě plamenů“, navoněnou po „arakainovsku“. „Zkáza Titanicu“ je opět tradiční vtípek na závěr a spíše než samotný ponor, připomíná pád hromady opilců pod stůl…Od roku 1992 pak muselo uplynout pět let, aby ŽELEZNÁ NEĎELE vydala své první a také poslední album…
Skalní příznivci a především milovníci devadesátých let si ale nyní mohou mnout ruce. I toto 2CD z dílny Undergroud records je vyvedeno naprosto precizním způsobem, nechybí dobové fotky, texty a také komentáře hudebníku či publicistů, jež měli se ŽELEZNOU NEDĚLÍ co do činění. Bývalí členové si naopak tuto „památku“ mohou zarámovat ve svých vitrínách. Vzpomínky jsou k nezaplacení…
ALL
Gramatická chyba ! – vitrínách