Bratři Štěpánové! Každému gramotnému fandovi tuzemské rockové scény, když se setká s tímto termínem vyjadřujícím bratrský vztah, naskočí – v rovině nádherné symboliky – dvě tří písmenné šifry: HNF a XIII! HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY (1985-1988) i XIII. STOLETÍ (1991-?) dosáhli mnohých uznání, ocenění, ale hlavně velké fanouškovské přízně, která se prorýsovala i do několika úspěšných zahraničních misí. U fanoušků i publicistů se při diskuzích nad těmito „z garáží a sklepů“ povstalými hudebními tělesy používá slov jako kultovní a legendární. A je nutné zdůraznit, že v tom nevykradeném a nezdeformovaném smyslu slova! Ideovým vůdcem dekadentního pochodu s punkerskou duší, který započal v nesvobodné zemi za železnou oponou a pokračuje i dnes – po třiceti letech – ve společnosti na oko svobodné, propadající se do větších a temnějších hlubin sociální anomie pod jhem globálního kapitálu, je PETR ŠTĚPÁN (53). Frontman – zpěvák, kytarista a textař – obou kapel Petr Štěpán splynul vlastní duší i srdcem s punkovou revoltou.
S velkým potěšením jsem kvitoval informaci, že pracuje na knize „O HRDINECH“, posléze, že ji dokončil, až po její vypuštění do světa o symbolickém datu 11. září. Právě letos je tomu 30. let od zformování jihlavské punkové kapely, která je i v dnešním aktuálním čase olepována přívlastky jako kultovní, legendární, nejlepší punková, kontroverzní, nejvyzdvihovanější i nejzatracovanější! Plká se o ní v hospodách, na hudebních akcích, sem tam s menší či větší mírou erudovanosti se jí věnují rockoví publicisté, pisatelé knih i dramaturgové celoplošných televizí. Jakým způsobem je líčen příběh Hrdinů Nové Fronty v nové knize Petra Štěpána? Odpověď začíná vyvstávat z kontur již při bližším představování jejího hlavního vypravěče.
Petrovi bylo třiadvacet, když s Kosťou a Nacim HNF založili. Byl o pět let starší než jeho kumpáni a v tom lze spatřit důležitou informaci – byl přirozeným vůdcem punkového vulkánu, který každodenním zkoušením v nepoužívané prádelně v domě rodičů, šel naproti výbuchu „o kterém se bude léta vyprávět!“ Černá růže punku vykvetla na smeťácích Velké Británie a svou vůní omámila frustrovanou mládež, která měla obrovskou touhu najít kus svobody, něco autentického co přetaví „do manifestů“, jejichž prostřednictvím naplive do ksichtu „netečné konzumní společnosti, vládě i politikům, kteří to zase spackali a přivedli svět do stavu, ve kterém byl. Vše zastřešoval úderný slogan – No Future! – Žádná budoucnost!“, jak v úvodu své knihy uvádí Petr Štěpán. Dále se autor v první části díla zabývá kořeny revolty první punkové vlny či průkopnickou úlohou SEX PISTOLS. Móda z popelnic přešla i zásluhou dalších vzorů „hudebního pekla“ k ikonickému formování příslušníků hnutí Punk! Číra, kožené bundy, placky, vojenské boty, tetování … na pódiích stojí titáni druhé punkové vlny – EXPLOITED a DEAD KENNEDYS! Od frontmana amíků si Petr Štěpán „vypůjčil“ přezdívku Biafra! V knize tyto souvislosti pečlivě vyličuje. „DEAD KENNEDYS představovali výzvu. Jako by hodili rukavici do punkového ringu a řekli: „Ukažte, na co máte, šmejdi!“, glosuje český Biafra, který po tuzemských luzích a hájích aktivně šířil i jejich přeložené texty.
Právě texty a jejich sdělení jsou hodně důležitou součástí kultu HNF! Petr Štěpán se zavrtal do všech možných archiválií a do knihy připravil kompletní soubor všech textů Hrdinů! A to je opravdová lahůdka! Filosofií Biafry vždy bylo, a je tomu tak i dnes pod červeným pláštěm gotické Třináctky, aby i na koncertech bylo textům dobře rozumět. Ty totiž nikdy nebyly koncipovány jako vycpávka k hudebnímu řádění, vždy představovaly hodně důležitou součást tvorby. Petrovy texty jsou verbálním bičem manifestů rozených z úzkosti i hněvu a to nejen v rámci punkového hnutí. Velmi výmluvně výše zmíněné dokládá, že přední český rockový publicista Vladimír Vlasák zařadil Petra Štěpána a jeho texty z období HNF („Pochod hrdinů“, „Bombardéry“, „Dům na demolici“ a „Punkrocková generace“) do své knihy Československá rocková poezie 1959-1989.
Kniha o HNF s podtitulem „příběh punkové legendy…“ je koncipována jako takové intimní vyprávění autora. Je to jako kdybyste někde seděli nad pivkem či sklenicí vína a naslouchali. Dnešním náctiletým příznivcům hudby, se mohou ty příběhy jevit jako fantasmagorické či dokonce neskutečné. Právě i pro vás, nejmladší, bylo dílo sepsáno. Kniha je pamětí, znamením doby, její dokončení jistě přináší autorovy radost a zadostiučinění, čtenářům zase autentické příběhy, vzpomínky! Jak to bylo tenkrát v tom totalitním světě za Berlínskou zdí? Jak probíhaly koncerty, kdo je organizoval, jak vstupovala do dění STB (státní bezpečnost), na jakých roztodivných místech se koncerty konaly, s jakými aparáty a vybavením se hrálo, jaká byla motivace k samotné tvorbě…? Dnes nám přijde neskutečné, že bychom jeli přes půl země na koncert, který bude nakonec zakázán a to buď před jeho začátkem, nebo třeba po druhé písni vystupující kapely … o této době má smysl číst! Označil bych to skoro za povinnost! Další přidanou hodnoty knihy je velké množství dobových fotografií, které skvěle doplňují výživně faktické autorovo slovo!
Když o Hrdinech Nové Fronty přemýšlíte, posloucháte jejich nahrávky či sleduje archivní televizní záznamy, musíte uznat, a to i v případě, že jste fandy hledačů faktů kapelu „spíše zatracujících,“ že jejich koncertní i studiová tvorba má v sobě neskutečnou energii! Kotel, který je na obrazových záznamech k vidění, tak ten by HNF mohly závidět mnohé protěžované kapely. Petr v knize třeba říká, že: „Brácha byl postupně schopen hrát bubny s takovou rychlostí, že jsme ho museli brzdit. Bral nám tím dech a my hráli kytary na samé hranici hratelnosti. Celý program „Dům na demolici“ táhnou hlavně bicí a právě v závěru poslední stejnojmenné písně pálí jeho bubny s takovou kadencí, že mi nad tím zůstává rozum stát.“ Petr v knize rozebírá i hráčské umění celé kapely, s popisem mnohých pikantních podrobností a zpochybňuje obecně vsugerovanou tezi, že punkáči „neumí hrát“…
A ještě mě na mysl přišly další myšlenky, proč se HNF tak vyčlenili nad ostatní žánrové soukmenovce. Petr Štěpán totiž nezamrzl na statusu „punkáče kaliče či pařiče“ a postupem doby se z něj stal „punkáč intelektuál!“ Nějak jsem neregistroval, že by někteří další lídři kapel psali filosofické knihy, básně, milovali historii a umění, či skládali scénickou hudbu pro prestižní divadelní scénu! A ještě dokázali kontinuálně pokračovat v hudební tvorbě se znepokojujícím obsahem, být úspěšní, uznávaní a přitom nikomu „nelézt do prdele“! Pravověrný punkáč Petr Štěpán svou tvorbu z nasraných generačních výkřiků přirozeně transformoval do metafor temnoty, dekadentních veršů, v magii slova a tónů …a stal se legendou „i na druhé lodi“ a znovu s podporou svého bratra Pavla! Právě pro zachycení atmosféry doby vzniku HNF, jejich cesty v kontextu doby, zánik, popis emocí hudebních projektů, které postavily most mezi punkové Hrdiny Nové Fronty a gothic rockové XIII. STOLETÍ, je autorská kniha z lůna dění za oponou skutečným klenotem! Četbu jsem si nesmírně užil. A budu potěšen, když tento článek bude třeba impulzem k zakoupení originálu knihy, která vyšla v limitované edici, aby autentická scéna žila!
Hrdinové Nové Fronty 1985-1988
Petr „Biafra“ Štěpán – kytara, zpěv
Pavel „Naci“ Štěpán – bicí
Leoš „Kosťa“ Kostelecký – basová kytara, zpěv
Kniha: HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY – PŘÍBĚH PUNKOVÉ LEGENDY…
Autor: Petr Štěpán
Vydalo: New Dark Divison, 2015
Knihu HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY si lze objednat na hrdinovenovefronty@seznam.cz nebo na shopu betelné hadry: http://www.betelnyhadry.cz/
Rovněž 18. 9. 2015 vyšel 3CD BOX HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY – „TO SVĚT SE POSRAL“ více informací na: http://www.xiiistoleti.com/
R. X. Thámo
Jojo, HNF byla po revoluci (89) pro mě, jako pubertaka naprosta bomba, texty meli myslenku, hudba skvela, opravdu paráda…
I ten prechod k XIII. století je fajn, a rad poslouchám. To je asi to vekovou blizkosti.
Bohužel jak už to bývá, original kazeta hnf se mi ztratila, ale nastesti diky bohu za internet.
O knize jsem neměl ani paru, že vychází, ted ji budu shanet, dokavad ji neprectu….
Snad se i dozvim, co se stalo s „Kostou“..
Každopádně, Petře Štěpáne, diky moc za vše, co delas, si delal