V našich luzích a hájích se příliš pagan/folk metalových formací nevyskytuje, ale naštěstí se najdou i výjimky. Jednou z nich je moravská kapela ŽREC, která však má světlou budoucnost teprve před sebou. Alespoň tedy v to doufám. Demo „Nový věk pohanský“ přináší tři důstojné skladby, které mají rozhodně šanci oslovit nějakého toho metalového příznivce. Na mé otázky odpovídal kytarista Torham…
Srdečně zdravím! Jak prožívají členové ŽREC přechod zimy v jaro? Pravda, letos jsme si toho sněhu moc neužili. Mně zima vždycky nabíjí jakousi nepopsatelnou aurou, a proto se letos cítím jaksi ošizen. Vaše dojmy?
Sláva tobě! Nemůžu si pomoct, ale pořád si letošní „zimu“ spojuji s globálním oteplováním, takže se nejen cítím ošizen, ale taky dost naštvanej. Vždycky ale není posvícení. Zim bez sněhu už bylo… a zase přijdou časy, kdy se z tak krutého mrazu někteří lidi nevzpamatují.
Určitě jsi „nečekal“ otázku ohledně názvu kapely….:). Co tedy tajuplné slovo ŽREC ve skutečnosti znamená?
Ano, jsem velmi „překvapen“ 🙂 Žrec je název pro kněze ze slovanské předkřesťanské doby. Každý určitě zná keltské druidy a právě žrecové jsou téměř jejich slovanským ekvivalentem.
ŽREC je relativně začínající kapela, která stačila natočit pouze jedno demo, nazvané „Nový věk pohanský“. Mohl bys ho ve zkratce popsat?
„Nový věk pohanský“ považuji za klasický pagan metal, který čerpá jak hudebně, tak i textově ze slovanského prostředí. Obsahuje relativně dlouhé skladby, hudebně ovlivněné východními kapelami tohoto žánru.
Posluchači na něm najdou tři povedené skladby, přiznávám se, že mě zaujala především atmosféra a zároveň také „cit“, který jakoby ani do metalu nepatřil…
Tak to su docela překvapen, že jsi na to kápl. Snažíme se právě čerpat více z folkloru než z metalu, jenže na prvním demu k realizaci folklórních pasáží nebyly prostředky. Všechno víceméně nahradily klávesy nebo kytary, což by se mohlo do budoucna změnit.
Především skladba „Krev předků“ mě opravdu velmi potěšila. „Čistá“ recitace uprostřed je naprosto majestátní. Budete i v budoucnu využívat těchto okouzlujících vsuvek?
Nejspíš ano, ale nic neslibuju 🙂 Budeme se snažit okouzlit hlavně zmiňovaným folklórem.
Vaše nahrávka je volně ke stažení, což je pro fanoušky určitě dobrá zpráva. Proč jste se tak rozhodli? Jak se vlastně díváte na tento způsob propagace? Myslíš, že jednou přijde den, kdy „podzemní“ kapely budou svá alba výhradně zprostředkovávat na svých stránkách? (některé kapely už opravdu rezignovaly na hledání vhodného labelu a vydaly se touto cestou).
Rozhodli jsme se tak proto, že naše demo nemělo žádné velké náklady a tudíž mnoho neztratíme a hlavně se dostaneme do podvědomí lidí. Podobně to tedy vidím i u dalších kapel, které tohle zkusily. Rozhodně si ale nemyslím, že to začnou dělat všichni v rámci podzemí. Někteří hold tvoří takovou hudbu, která osloví jen málokoho a nač svá díla tedy vystavovat široké veřejnosti, když by na to lidi jen házeli špínu. Kdo chce, ten si to najde a pár korun pro to obětuje.
Když se tak člověk zamyslí, tak brzy zjistí, že v našich končinách příliš kapel jako ŽREC není. Čím to? Třeba takové Polsko je podobně stylově orientovanými kapelami doslova přeplněno…
Nedám za to ruku do ohně, ale myslím si, že je to způsobeno západními vlivy. ČR se už dost dlouho pohybuje v procesu amerikanizace a tím pádem vzrůstají materialistické a kapitalistické hodnoty na rozdíl od hodnot vlastenectví a tradic, které jsou tímto vytlačovány a zapomínány. Na východě jako např. v Rusku a na Ukrajině tento proces ještě nedosáhl takové míry a proto je dost možné, že se tamní kapely neustále zabývají tématy svého národa.
ŽREC patří do společenství kapel, tzv. Moravian hordes, kam se řadí např. ještě MORAVSKÁ ZIMA, a nebo STORMHAMMER DOMINATION. Všechny kapely jsou navzájem člensky propojené, ovšem mě by spíše zajímalo, co vás vlastně vedlo k založení tohoto společenství?
Vedla nás k tomu čistě jen vidina vlastní „značky“, pod kterou budou vycházet naše CD do té doby, dokud se nenajde nějaký spolehlivý vydavatel. Nic víc, nic míň. O nějakém sjednocujícím společenství nemá smysl hovořit, protože skupina lidí pod názvem „Moravské hordy“ by musela zastupovat všechny podzemní kapely z Moravy, aby tento název plnil svůj účel. A to samozřejmě nejde.
V celorepublikovém měřítku o kapele ŽREC málokdo slyšel. Budete v budoucnu pracovat více na propagaci, a nebo budete spíše čekat na posluchače, zda si k vám najdou cestu samovolně?
Spíš bych řekl, že jak propagace, tak i fanoušci přijdou takřka automaticky. Udělat pár letáků, rozeslat e-maily a posílat CD do různých labelů není zas až takový problém a je to součást vytváření každé nové nahrávky. A tímto procesem už o sobě dáme vědět spoustě lidem. Nezáleží nám na kvantitě, ale spíše na kvalitě a nikdy zkrátka nebudeme hrát pro úspěch, ale proto, že to baví nás a taky několik lidí okolo.
Mohl bys představit tvé další hudební projekty, o kterých už byla tak trochu řeč?
Tak mohu zmínit MORAVSKOU ZIMU – nekompromisní black metal s patriotistickým duchem. Vím, že dnes v black metalu neletí být zlý a nenávistný, ale black metal byl vždy o těchto pojmech a nehodláme ustupovat! Samozřejmě nemám nic proti jiným formám black metalu a rád si je seženu a poslechnu. Tím narážím i na to, že se poslední dobou cítím děsně umělecky nevybitý 🙂 a rád bych stvořil i nějaký ten funerál black, old school thrash black nebo noise, industrial BM ba i čistý folklór by se mi líbil. Považuji za nemožné nacpat tohle všechno do MORAVSKÉ ZIMY či do ŽRECE, takže se možná někdy nějakých projektů ještě dočkáme 🙂
Ve svých textech se zabýváte tématikou slovanství. Dle vašich internetových stránek je zjevné, že jste tímto fenoménem velmi silně ovlivněni. Co vás na slovanství a pohanství nejvíce láká a fascinuje?
Tak především v tom vidím smysl života. Pohanství si zakládá na věčném koloběhu přírodních sil, které protínají celý vesmír skrz na skrz. Každým dnem můžeme být svědky jejich zrození a zániku, akcí a reakcí, příčin a důsledků. Jsou všude kolem nás a také v nás samotných. Líbí se mi na tom i ona jednotnost a souhra lidí s přírodou. Né že lidská společnost patří do jakési druhé, umělé přírody, ale vše se pohybuje v jednom celku. Samotné slovanství je jen otázkou etnicity a svou odlišností od jiných kultur doplňuje právě ten pohanský základ. Tím tedy nechci říct, že jsem krví pouze Slovan. Stejně se to nikdy přesně nedozvím a proto se taky odkazuji na celoevropské pohanství, které má stejný základ a pouze etnicky a kulturně odlišné prvky. I když v mnoha případech ne zas tak moc odlišné.
V poslední době se celkem hodně kapel schovává za tyto témata, a to jen proto, že jsou v současnosti době v „módě“. Z vaší kapely je cítit přece jen něco jiného, ale přesto by měl tvůj názor zajímal…
Nemám přehled o tom, kdo se za tím schovává a kdo ne, ale je dost možné, že někdo to určitě dělá 🙂 Otázkou však zůstává, co z toho kdo vytěží? Nefalšovaný pohan by si měl hledět svého a na tyhle pozéry kašlat. Pozéra však baví dělat ze sebe pohana a tím pádem ho svým způsobem baví i pohanství a prostředí okolo. Není vyloučeno, že se po nějakém nátlaku nebo sám od sebe může tento pozér začít pohanství opravdu vnímat a tím také do své tvorby vloží kus srdce.
Hodně kvalitních kapel se vyrojilo na Ukrajině. Sám přiznávám, že třeba hudba NOKTURNAL MORTUM, KRODA…atd. je mi velmi blízká, ovšem rozhodně se neslučuji s ultra-pravicovými postoji. Myslím, že jejich předkové by s jejich názory asi těžko souhlasili. Jak to vidíš ty?
Vidím to tak, že nemá smysl vyjadřovat se k tomuto spojení NS a pohanství, protože už k tomu bylo řečeno víc než dost. Nechci dále přilévat olej do ohně. Doufám, že postačí, když povím, že se s tímto taky neztotožňuji. Každý, kdo má alespoň špetku rozumu, pochopí, že na tom není něco v pořádku.
Často se hovoří o tom, zda má např. vlastenectví nebo patriotismus v současném globalizovaném světě ještě nějaký význam. Každopádně vše má své plusy a mínusy, a proto se tě zeptám, v čem dle tvého soudu tkví největší nebezpečí globalizace?
V dnešní době globalizace přináší hlavně prostředky, jenž lidem mají nějak zpříjemnit či usnadnit život. Jenže jim ho usnadňují tak moc, že jsou na těchto materiálech závislí a stávají se čím dál víc pohodlnější. To může vést k naprostému nezájmu o chod hospodářství v zemi, o kulturní dědictví atd., zkrátka tato situace dostává společnost do totálního úpadku. Ale ne všichni jsou takoví konzumenti, takže si myslím, že zrovna právě o to hospodářství se lidé postarají. Větší problém bych viděl v narůstajícím terorismu, který se právě chytá oné neschopnosti nové společnosti bránit se. Přirovnal bych to k událostem z 5. století, kdy hordy zuřivých barbarů zpustošily Římskou říši, protože její obyvatelé byli prostě líní zvednout zadky a jít do boje.
Když nad těmito tématy přemýšlím, docházím k názoru, že hodně pohanských tradic nám sebralo křesťanství, o které se třeba Češi (alespoň tedy střední generace) rovněž příliš neopírají ani v současnosti. Domníváš se, že je to správné, a nebo je to spíše na škodu?
Jako student archeologie mohu říct, že každý člověk by měl udržovat hmotné památky své země a svého národa. Jako pohan ale tvrdím, že to, co hýbe světem a tudíž i hmotnými památkami, jsou památky duchovní. Křesťanství nám pohanské tradice nesebralo, jen je pozměnilo k obrazu svému. Vím, že spousta lidí dneska na víru dlabe. Teď mě tak napadá, jestli ona víra ale nemá také nějaké vedlejší účinky. Hned vysvětlím. Mozek člověka je tajemný neprozkoumaný orgán, který pouhou myšlenkou může ovlivnit okolí. Staří Slované věřili ve smrt slunečního boha o zimním slunovratu a mohutným uctíváním (tedy silným vlnami myšlenek) v tento den ho chtěli přimět k opětovnému zrození. Co když se jim to u Tutatise celou tu dobu dařilo??!! 🙂 Dneska se věří sice v nějakého Ježíše, ale mýtus zrození a smrti je stále základem Vánoc. Tím docházíme k závěru, že pokud budeme slavit tyto svátky jen kvůli dárkům (nebo třeba vůbec), Slunce už nikdy poté nevyjde! Jo, zní to šíleně, ale člověk nikdy neví 🙂
OK, vrátíme se zpět k hudbě. Mohl bys vyzdvihnout nějakou tuzemskou nahrávku, která tě v poslední době zaujala? Co se týče black metalu, mám pocit, že na Slovensku se ledy docela řádně hnuly…
Musím přiznat, že naši scénu sleduji, ale moje lenost mi nějak zabraňuje shánět nové počiny. Museli by mě fakt hodně moc zaujmout, tzn. že kapela by měla mít vhodnou image ke svému stylu; to stejné jde říct i o obalu. Hlavně musí hrát buď pagan/folk metal nebo absolutně podzemní ortodoxní black. V tomhle mě třeba nejvíc zaujali slovenští SLAVIGROM, tak jsem neváhal a jejich CD si ihned sehnal. Neřídím se ale vyloženě těmito mezemi, takže nikdy nevím, co se mi zalíbí zítra.
Naskýtá se otázka, týkající se nových skladeb. Jaké tedy budou?
Určitě lepší než na prvním demu :), a to hlavně proto, že konečně máme k dispozici vhodné nástroje. Přibude fujara, housle a samotné klávesy půjdou značně do ústraní. Problém bude s flétnou, protože jsme nesehnali nikoho ochotného. Na další nahrávce ji ale nesmíme opomenout! Nové písně by měly být delší, hymnického rázu, ale taktéž se setkáme i s údernými folklorními vypalovačkami.
…a samozřejmě nemohu vynechat nejbližší plány…?
Dát dohromady pár novinek k získání adekvátní stopáže na koncerty. První opravdu takové oficiální vystoupení v rámci scény bude 5.5. v Klepačově u Blanska. Dále se objevíme 15.6. v Nitře po boku ANCESTRAL VOLKHVES, ALKONOST a ASHEN LIGHT. Také máme výborné kontakty s Eastside productions, takže koncerty v Polsku nebo vydávání nahrávek pod tímto labelem je více než možné. Samotné datum nahrávání nového materiálu zatím nemohu prozradit, protože sám nevím, jak nám to vyjde s časem a penězi.
Velice děkuji za odpovědi! Měj se skvěle, nechť se vám daří naplňovat vaše přání!
Já děkuji za otázky, bylo mi ctí na ně odpovídat. Ať píseň praotců navěky zní v našich srdcích! Sláva!
Sestava:
Torham – kytary
Soulburner – zpěv, baskytara
Ingvarr – čistý zpěv, klávesy, flétna
Sarapis – bicí
Diskografie:
Nový věk pohanský demo (2006)
http://www.moravianhordes.wz.cz/
ALL