Jeden z posledních rozhovorů roku 2014 – Míříme do Chile za kapelou UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN, resp. Josephem Curwenem (kytara, vokál).
Keďže sa jedná o prvé predstavenie sa UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN na stránkach rumzine, poprosím ťa na začiatok o krátku históriu kapely.
Pochádzame zo Santiaga v Chile a vznikli sme v roku 1999, pričom základom bol koncept okultného death metalu. Sme odhodlaní koncepčne a duchovne preskúmať a experimentovať s temnými stránkami života a smrti a poslúchať diktáty Starobylých v ideologickom spojení s literárnym dedičstvom amerického autora H. P. Lovecrafta. Hudobne a umelecky sme odhodlaní zachovať dedičstvo Kovu smrti našich predkov: SHUB NIGGURATH, IMMOLATION, PENTAGRAM (Chile), MoORBID ANGEL (Old), NOCTURNUS, DISMEMBER, DEMIGOD, MORTEM (Peru) a ďalších.
Máme za sebou množstvo živých vystúpení a rituálov tu v Chile, ktoré boli vykonané spolu s AFER DEATH, IMMOLATION, GRAVE, FORCE OF DARKNESS, ATOMICIDE, DEMONIC RAGE, GODLESS a množstvom ďalších. V priebehu zimy 2013 sme boli na turné čítajúce sedem vystúpení v Chile a Peru nazvané Lucifer Poseidon v rámci ktorého sme štyrikrát zdieľali pódium s death metalovou legendou MORTEM (Peru). A tiež sme sa zúčastnili nejakých rituálov v Európe: v Nemecku, Taliansku, Portugalsku, Švédsku, Nórsku, Poľsku, Holandsku, Českej republike, Dánsku, Belgicku, Francúzsku a Španielsku spolu s PURGATORY, DEAD CONGREGATION, INCATATION, NECROHOLOCAUST, VOIDS OF VOMITS a AFFLICTION GATE na dvoch turné, ktoré prebehli v rokoch 2011 a 2014.
Váš názov pochádza z diela jedného z najvplyvnejších spisovateľov vôbec H.P. Lovecrafta. Čím vás zaujalo jeho dielo natoľko, že ste z neho čerpali aj v prípade názvu kapely? Ktorú z jeho poviedok považuješ ty osobne za tú najlepšiu?
H. P. Lovecraft bol pre nás vždy inšpiráciou k textom. Pravdu šepkal prostredníctvom literatúry medzi riadkami a vedomosti o okultizme sú sarkasticky dávkované skrz príbehy otravujúcimi vašu myseľ. Lovecrafta som objavil náhodou ešte v detstve, kedy som si kúpil knihu (nebolo to oficiálne vydanie) a spomínam si, že jeden z príbehov v tej knihe bol „K bránam strieborného kľúča“, ktorý mi doslova vyrazil dych! V tej chvíli som sa rozhodol zadovážiť si celé jeho dielo a postupne som čítal jeho príbehy toľkokrát, že niektoré z nich poznám naspamäť. Neskôr som začal Lovecrafta porovnávať s ďalšími autormi a s tradičnou démonológiou. Predstavte si dieťa, ktorého myseľ je otrávená Lovecraftom a metalom. Jedným z najlepších príbehov pre mňa je „Prípad Charlesa Dextera Warda“ a bol som fascinovaný osobou pomenovanou Joseph Curwen. Tento krátky román je z môjho pohľadu najdôležitejšou prácou H. P. Lovecrafta. Je to ako priznanie všetkých jeho znalostí a informácií, ku ktorým mal prístup.
OK, prejdime teraz k novinke. Akým spôsobom ste pristupovali k jej tvorbe? Tvorili ste nové skladby spoločne ako skupina, alebo to bolo dielo jednotlivých členov?
Od „People Of The Monolith“ až dodnes prebieha komponovanie rovnakým spôsobom. Ja píšem texty, riffy, aranžmány a spoločné disharmónie gitár (podľa potrieb textov). Následne ukážem tieto gitarové kompozície Butcherovi, pretože čo sa týka bicích, je to na 100% jeho záležitosť. Následne je to celé doladené v skúšobni (ja a Butcher). V prípade posledného albumu zložil náš basák Namru Impetradum Mortem všetky basové party pre túto VIII kapitolu.
Akým spôsobom prebiehalo samotné nahrávanie? Koľko času ste strávili v štúdiu? Skús prihodiť aj nejakú zaujímavú historku navyše…
Myslím, že album sme nahrali v priebehu jedného mesiaca v študiu DM6 (doma) v roku 2014. Nielen že sme tu nahrávali všetky naše albumy, ale nachádza sa tu aj naša skúšobňa. Sme na tomto mieste už viac než desať rokov. Pablo Clares (vlastník) bol po celú tú dobu náš veľký priateľ a spolupracovník, ktorý vie, ako robiť svoju prácu. A okrem toho je aj veľkým fanúšikom death metalu. Podľa môjho názoru neexistuje v Chile lepšie miesto, kde sa dá nahrávať death metal, ako tam.
Novinku „Baphomet Pan Shub-Niggurath“ podobne ako niekoľko predchádzajúcich vydaní vzali pod svoje krídla Iron Bonehead Productions. Ako prišlo k vašej spolupráci a ako ste spokojní s ich doterajšou prácou?
Sme spokojní na 100%. S Patrickom z Iron Bonehead je po celý čas výborná spolupráca. Pomohol nám s našim prvým európskym turné v roku 2011 a odviedol vynikajúcu prácu čo sa týka promotion oboch našich 7´´ a novej LP. Podľa môjho názoru najdôležitejšou prácou labelu je promotion.
Juhoamerická scéna patrí bez debaty k tým absolútne najlepším na svete a o podpore miestnych fans sa rozprávajú hotové legendy. Ako vnímaš ty sám domácu scénu? V čom podľa teba spočíva tá neskutočná podpora metalu miestnych fans všeobecne?
Máš pravdu. Podľa mňa existuje niekoľko faktorov. Krajiny prvého sveta žijú v súčasnosti veľmi komfortným životom (dni veľkých vojen sú minulosťou) a komfort vytvára lenivcov. V treťom svete, kde sa nežije príliš príjemne musíte byť stále v strehu aj na uliciach, kde sa na vás vždy snaží na vás niekto zaútočiť alebo vás okradnúť. Ak k tomu pridáte sociálne napätie spôsobené bežnou prácou a zvyšok sociálneho otroctva, zostáva iba málo voľného času, čo je frustrujúce a nezostáva nám príliš veľa možností na skúšanie, skladanie, atď. Ak spojíte všetky tieto ingrediencie (úzkosť, zúfalstvo, hnev, atď.), prejaví sa to nejakým extrémnym spôsobom. A tak sa v konečnom dôsledku pre nás stáva metal viac životným postojom, ako umeleckým vyjadrením.
Čo UNAUSSPRECHLICHEN KULTEN a živé vystúpenia? Za akých podmienok ste ochotní vystupovať naživo a v čom sú podľa teba vaše vystúpenia iné od ostatných kapiel?
Počul som to už viackrát, takže to asi bude pravda: naša sila je v živých vystúpeniach, ktoré sú oveľa živelnejšie ako naše štúdiové nahrávky. Veľmi si ceníme našich vystúpení. Na pódiu nevidíte „normálnych“ ľudí utláčaných sociálnym otroctvom bežného dňa. Tam sme v tranze, dokonca sme už robili aj nejaké nekromantické experimenty pred vystúpením. Úplné spirituálne vydráždenie je jediným spôsobom ako sa môžeme nechať nadnášať ako vlastníctvo a nástroj veci, ktorej slúžime, tak ako médium. Používame nejaké doplnky ako lebky a kosti… nechcem prezradiť viac detailov, pretože nechcem mať žiadne právne problémy. V niektorých prípadoch nemôžeme prenášať naše kosti v lietadle a tak používame iba veľký obrátený kríž na mikrofóne a naše okultné znaky. Niekedy naši známi znesvätia miestny cintorín a ja potom vykonám krátky rituál a pozvem mŕtvych do mojej mysle. Pamätám sa, že raz sme použili lebku, ktorá bola vlhká a smradľavá a ten zápach bol tak intenzívny a hrubý, že ma nútil k vracaniu, keď som sa hlboko nadýchol. Bolo to ako závislosť na vracaní a opakovanie textov bolo pre mňa ako mantra. Pamätám si, že keď šou skončila, bol som vyčerpaný a cítil som sa prázdny… bola to skvelá show.
Novinka „Baphomet Pan Shub-Niggurath“ v sebe nezaprie odkaz americkej školy brutálneho death metalu. Čo patrí medzi nahrávky, ktoré by si určite odporučil? Čo ťa zaujalo v poslednej dobe?
Máš pravdu. Veľký vplyv na nás má odkaz SUFFOCATION a jeho synov. Existuje veľa kapiel tohto štýlu (nielen amerických), ktoré na nás majú vplyv. Prvý album INFERNAL TORMENT, SEVERE TORTURE, DERANGED, DISGORGE (Mex) PURULENCE, AMAYMON, MORTICIAN a samozrejme klasiky ako GORGUTS a MONSTROSITY.
V súčasnosti počúvam veľa brutálnych bánd ako AZARATH, ANIMA DAMNATA, BLASPHEMIC CRUELTY, INVERACITY, HATE ETERNAL a množstvo ďalších.
Ešte k predchádzajúcej otázke: ak by si mal vymenovať päť najobľúbenejších nahrávok všetkých čias, ktoré by to boli? A ako by vyzeral podobný rebríček týkajúci sa obalov dosiek?
Ak by si sa ma na to opýtal zajtra, poviem ti ďalších 5 mien… momentálne ma napadne DEMIGOD – Slumber of the sullen eyes, INCUBUS – God died on his kness, SLAYER – Hell Awaits, MAYHEM – Mysteriis dom sathanas a MERCYFUL FATE – Don’t Break the Oath. Čo sa týka coverov, tak: KREATOR – Pleasure to kill, DISMEMBER – Like an ever flowing stream, SLAYER – Reign in Blood, METALLICA – Jump in Fire a AUTOPSY – Acts of the unspeakable
Novinka vyšla okrem iného aj v naozaj dobre vyzerajúcej vinylovej verzií. Aký je tvoj vzťah k tomuto typu nosičov? Preferuješ LP, CD alebo MC?
Sme hudobní zberatelia, takže máme radi všetky formáty: kazety, vinyly aj CD. Vinyl je formát, ktorý umožňuje lepšie rozlíšenie a zhodnotenie obalu, ale dobrá skladba zostane dobrou skladbou nezávisle na tom, či sa objaví na youtube, mp3 alebo na double multicolor ultramegagatefold vinyle. Pre nás, pretože to všetko nie je iba hudba, je dôležité všetko, od živých vystúpení až po formáty (vinyl, CD, kazeta, atď.). Snažíme sa o solídnu prácu vo všetkých aspektoch počnúc komponovaním, dobrými textami, grafika by mala byť tiež dobrá (cover, fotky, layout, atď.), dobrý štúdiový a živý zvuk. Taktiež rozhovory by mali byť informatívne a sú ďalším spôsobom vyjadrenia, ktorému by sme mali venovať pozornosť. Všetko je to súčasťou toho, čo ponúkame a všetko to si zaslúži pozornosť a serióznu prácu. Koniec koncov, nie je to len zábava. To čo prinášame je ideológia vo forme umenia. Existuje tiež CD verzia vydaná Dark Descent (USA) a limitovaná 300 kusová CD verzia pre Chile (vypredaná) a tiež Compilation Of Death Zine (vypredaná).
Novinka „Baphomet Pan Shub-Niggurath“ je v poradí tretím dlhohrajúcim opusom. Skús ho porovnať s predchádzajúcimi dvomi doskami „Wake Up in the Night of Walpurgis“ a „People of the Monolith“.
Na rozdiel od „People Of The Monolith“ tento tretí album (kapitola 8 celého diela) je podľa môjho názoru to najlepšie, čo sme doteraz skomponovali. Aj keď tento album nie je bez chýb, je oveľa dokonalejší ako tie predchádzajúce. Keď hovoríme o hudbe, gitary sú doplnkovým prostriedkom. Ich základným vzorcom nie sú opakujúce sa riffy a mnohokrát vytvárajú polyfonickú atmosféru spolu s basou (vypočujte si to na slúchadlách, tak gitary vystúpia na povrch). „Wake Up In The Night Of Walpurgis“ je veľmi odlišný album od dvoch predchádzajúcich, je oveľa rýchlejší a plný zmien. Myslím, že tento náš prvý album (náš debut) odzrkadľuje našu úzkosť a zúfalstvo zo zachytenia množstva nápadov v krátkom čase.
Vo vašej diskografii sa nachádzajú okrem iného tiež demo nahrávky, EP a split nahrávky. Aký je tvoj vzťah k podobnému typu nahrávok? V čom sú pre kapely prínosom?
Vždy som mal rád tieto malé formáty (7´´). A pretože prinášajú iba jednu alebo dve skladby, kapely sú nútené napísať dobré songy a žiadnu výplň. To je dôvod, prečo v minulosti boli takmer všetky 7´´ EP veľmi dobré (Eternal Darkness / Phallus Cult !!!!)
Pripravili ste k novinke aj nejaké merchandise?
Okrem oficiálnych formátov (CD, LP, MC) máme aj vlastné merchandise: tričká, nášivky, odznaky, atď. Avšak v tejto chvíli je všetko vypredané. Tričká „Pan Baphomet Shub Niggurath“ boli vypredané počas európskeho turné.
Čo sú (okrem diela H.P. Lovecrafta) vaše najväčšie inšpiračné zdroje? Nielen hudobne, ale celkovo?
Smrť a jej tajomstvá! Jej kulty, umenie a predstavy o smrti. Nekromantia, spiritismus, apod. Jadro death metalového ducha.
Aké sú doterajšie ohlasy na novinku „Baphomet Pan Shub-Niggurath“? Ako na dosku nahliadate s odstupom vy sami?
Undergroundové ohlasy sú vcelku dobré a pre mainstreamové médiá sme kapela hrajúca nudný štýl. Nič zvláštne.
Aké ú vaše plány do budúcnosti?
V prvej polovici roku 2015 vydáme pod hlavičkou Iron Bonehead nové 7´´ split s jednou legendárnou chilskou kapelou a očakávame, že v druhej polovici roka nahráme nový album.
Vďaka za rozhovor. Niečo na záver…
Fake Skulls = Fake Bands!
Dagon
https://www.facebook.com/pages/Unaussprechlichen-Kulten/609345889079874?ref=ts&fref=ts