UMBRTKA

UMBRTKA je metalová kapela z Plzně založená roku 1999. Svou hudbu, v níž snoubí prvky black metalu, doom metalu, undergroundu a industrialu nazývá „šedým“ metalem, vydává až tři alba ročně, koncertuje minimálně… tohle je text, který jsem našel na portálu „Wiki“ a docela mě pobavil především ten jednoznačný dodatek. Ale vem to čertík, mnohem důležitější je, že UMBRTKA stále propaguje aktuální album „Spočinutí“ a spolu s ním i další hudebně-vizuální díla (viz. nový videoklip pod tímto rozhovorem). Na mé otázky odpovídal samozřejmě Lord Morbivod…

Ahoj, velice tě zdravím! Na úvod mi dovol takovou možná zvláštní otázku. Pod vlajkou UMBRTKY jsi vytvořil už velkou spoustu nahrávek. Nemáš vůbec někdy i ty sám problém se v té široké diskografii zorientovat? Existuje nějaká nahrávka UMBRTKY, kterou bys s odstupem času úplně předělal?

Taktéž zdravím. Diskografii UMBRTKY mám v paměti docela dobře, ovšem kdybych měl kupříkladu vyjmenovat z hlavy skladby z alba „Kladivo pracuje na 110%” nebo “Paměti špinavé lávky”, měl bych co dělat. Mám ale výhodu, kdykoli se mohu podívat na naše stránky a paměť osvěžit. Všechny nahrávky jsou obrazem dob, kdy vznikaly, jsou tam zachycené naše zážitky, nálady a aktivity. Cokoli se v minulosti i v současnosti objevuje na albech UMBRTKY, je pro nás správně, takže určitě bych nic nepředělával. Kupříkladu píseň „Na kolejích duší“ z alba „Hymny šedé síly“ je z obecného hudebního hlediska možná slabá, nepřesná instrumentace tomu také moc nepřidává, ale Karl ji měl vždycky hodně rád, tak je dobře, že tam je.

Uvažoval jsi někdy nad tím, že bys vydal nějaký ucelený „umbrtkovský komplet“? Je to samozřejmě hodně o penězích, nicméně sběratelé raritek by se určitě zaradovali a co je možná nejdůležitější, ne všichni fans mají i ty staré nahrávky (mě nevyjímaje). Dají se vůbec ještě někde sehnat?
Já mohu uvažovat jak chci, ale co je to platné, my bychom se nebránili vydání všech starších alb na CD, LP, MC a fonografických válcích, ale prozatím necítíme tak velký zájem ze strany fanoušků, aby se výroba něčeho takového vyplatila. Bohužel těch sběratelů není tolik, zájem je spíše o nová alba. Prozatím lze využít volného šíření těchto nahrávek po internetu.

Nyní už k vašemu poslednímu albu „Spočinutí“, které je opravdu hodně pestré a ve své nápaditosti ještě překonává svého předchůdce „IVO“. Má v současné době vaše produkce nějaké mantinely? Troufl bych si odhadnout, že příští album může být klidně ortodoxně metalové, anebo taky poklidně popové…
„IVO“ bylo vlastně docela jednosměrné metalové album, až na sem tam nějaký boční prvek, „Spočinutí“ jsme v době vzniku plánovali jako album, kde každá skladba bude znít jako jiná kapela. Nakonec jsme se tím plánem příliš nesvazovali, trochu to tam znát je, hlavně jsme skládali podle momentálního amoku. Je pravdou, že mnoho mantinelů díky tomuto albu zmizelo, také singl „Jaro nevidět“ byl v tomto ohledu extrémní. Tvé odhady jsou docela přesné. Někdy jsme zaměřeni hodně na black metal či něco podobného, jindy na některé interprety ze zcela odlišných žánrů. Je spousta variant, jak se svými choutkami naložíme. Prozatím lze vysledovat na několika posledních albech, že většinou bylo jedno poměrně hodně stavěné na zlém metalu („Úplná demontáž lidstva“), následující bylo romantické a boční („Kovový háj“), pak zase docela metal („IVO“) a nakonec nezařaditelné („Spočinutí“).

Vždycky jsem se domníval, že UMBRTKA je pro tebe takový „relax“, přičemž větší váhu přikládáš svým dalším projektům či kapelám. Najednou mi ovšem přijde UMBRTKA ze všeho nejvíc vyčuhující, je mnohem více na očích, nemluvě o velmi pozitivních recenzích. Dokáže tě i tento velký ohlas zviklat na tolik, že UMBRTKU přece jen upřednostníš před všemi ostatními projekty? Na první pohled se to může zdát, jelikož během dvou let jsi zrealizoval hned tři řadové desky…
Všem svým kapelám přikládám váhu stejnou, ale jinou. Jiná jsou v těch kapelách zaměření, rozpoložení, úmysly, pohnutky, sny. Všechno to funguje vedle sebe bez potřeby mít nějaký žebříček důležitosti. TROLLECH a STÍNY PLAMENŮ pravděpodobně vždycky budou výhradně black metal s úzce speciálním zaměřením, přirozeně tam nemůže vznikat materiálu tolik, protože ta přesná rozpoložení nepřichází úplně často. Zásadní je ale, že přichází a budou přicházet. V případě UMBRTKY materiál vzniká nepřetržitě, neboť je tam vhodný prostor prakticky pro všechno, co si usmyslíme. A pokud tam ten prostor není, tak ho tam uděláme, a hned.

A ještě jedna taková otázka, doufám, že se za ni nebudeš zlobit. Přijde mi, že od té doby co je UMBRTKA v podstatě nadžánrové kombo, rozšířil se dost možná i tvůj hudební vkus, který se i následně odráží v samotné tvorbě. Je tomu skutečně tak?
Ano, začal jsem poslouchat sem tam něco mimo metal, a někteří z těch interpretů mne natolik oslovili, že se to do tvorby promítlo. Především ale má vliv Strastinen, on je většinou hlavním iniciátorem těch mimometalových pohnutek.

Black metal byl dlouho vnímám jako takový ryze „uzavřený styl“, který by neměl být „špiněn“ ostatními hudebními vlivy. V poslední době se však objevila celá řada skupin, které tuto bariéru jak se říká prokoply a do jisté míry i tím otevřely i další možnosti, prostřednictvím kterých se dá dokráčet zas o něco dál. Na tvých projektech je ovšem zajímavé to, že každý z nich je de facto protipólem obou těchto alternativ…
To jsi skutečně napsal velice trefně. Mám rád starý stylově čistý black metal, mám k tomu trvalý vztah, mnoho událostí kolem toho nesmazatelně vryto někde uvnitř, a kdykoli se to projeví, tak mě to strhne. Vedle toho mám svůj vlastní svět, který obsahuje spoustu vizí, black metal je jedna z nich, všechno možné vycházející z něj tam také má místo. Má u mě místo i vhodné a specifické utahování si z black metalu za pomoci právě black metalu samotného, aniž by to však snižovalo jeho důležitost a závažnost. Jsem nakloněn zneužívání black metalové hudby k vlastním zájmům.

Kterak se v tvých očích vlastně změnil náhled na black metal? Je mezi tvými postoji k této hudbě či komunitě nějaký rozdíl, samozřejmě bráno s odstupem osmi až deseti let?
Už tehdy jsem viděl, jak některý black metal je hudebně strhující a geniální, některý primitvní, ale geniální zase specifickým nábojem, a některý jen a jen debilní. Stejně to platilo a platí o lidech kolem toho. V této komunitě jsem našel řadu cenných přátel, a také natrefil na blbce, význam pro mě má ta první varianta. Nahlížím na black metal i dnes pořád stejně a nedám na něj dopustit, rozdíl je jen v tom, že se zajímám i o jiné žánry, nad kterými bych se dřív šklebil a možná z nich i blil. Hlavně jsem rád, že mě nepostihnul syndrom náhlého pohrdnutí black metalem, jako u mnoha lidí, co se k tomu dřív hlásili a posléze s výmluvou na posun vkusu nebo věku tento směr úplně opustili s tím, že z toho vyrostli. Plyne z toho, že k tomu zřejmě nikdy opravdový vztah neměli.

Když jsem poprvé slyšel skladbu „Vezeme bábu“, hned jsem si vzpomněl na agitační klip dua Mádl Issová s názvem „Přemluv bábu“. Je skladba UMBRTKY inspirována tímto videem? Co vůbec říkáš na názory těchto dvou mladých lidí? Zdají se ti v pořádku?
Skladba „Vezeme bábu“ byla inspirována výhradně kapelami KABÁT, ALKEHOL a HARLEJ. Jednou jsme společně seděli v hospodě „U báby“ na venkově, kde má Strastinen chalupu. Nějak nám z hovoru u stolu vyplynul nápad na true agro rockovou skladbu s debilním sprostým textem, který se bude dobře rýmovat. Text jsme ještě ten večer napsali, byl ohavný, ale přesně odpovídal příslušnému nápadu. Když pak skladba vznikla, napsal Pavel Němec ještě jiný text téhož názvu, s kterým skladba získala nový rozměr a mohla se dát na CD. Mádl a Issová jsou jména, která znám, ale v podstatě okrajově, že vytvořili nějaké kontroverzní video vím ještě okrajověji, a patrně jsem ho ani neviděl. Nevím nic bližšího, jaké ti dva mají názory.

Dobrá. Tak tedy trochu jinam. Jaký je tvůj názor na přímou volbu prezidenta? Máš ty osobně nějakého favorita?
Prezidentem bude Ivo Krátký, žádná jiná volba nebude možná.

Já i to hned myslel! A nyní znovu k tomu nejpodstatnějšímu. V tvorbě UMBRTKY se čím dál častěji objevují úseky, anebo dokonce i celé skladby, které mají blízko k EBM (Electronic Body Music). Je to jen shoda náhod, anebo sis k tomuto žánru našel nějakou hlubší cestu? Já osobně mám pocit, že tyto dvě naprosto oddělené scény mají mnoho společného, a sice to, že prostřednictvím své vlastní tvorby vyjadřují obdobné emoce, i když zcela rozličnými prostředky. Souhlasíš?
Nějakou elektroniku jsem slýchal v době základní školy od spolužáků, nejčastěji tehdy profláklé disko skupiny jako například 2 UNLIMITED a MASTERBOY, ale sem tam i něco špinavého, co už ale netuším, jak se jmenovalo. Před pár lety jsem si přes Youtube připomněl ty dávné roky, něco z toho mi přišlo docela energické. EBM jsem zřejmě naťuknul, ale oklikou právě přes black metal, od nějakých kapel, co spojují do různé míry oba směry. Je celá škála skupin black metalových či gothic metalových, kde má výraznou roli elektronika, to není nic nového. Moc se v EBM scéně nevyznám, akorát zas díky Youtube jsem si řadu skupin poslechl, sem tam něco mi přišlo hodně dobré a zaměřil jsem se na to, ale drtivá většina je bída. Nejvíc mě oslovila mexická skupina C-LEKKTOR. Zda jdou podobné emoce vyjadřovat black metalem, to je věc cítění každého. Já bych souhlasil hlavně s tím, že sem tam vnímám podobnou chladnou atmosféru.

Sleduješ např. i tuzemské EBM? Formace jako např. VANESSA, GUN DREAMS, IMMUNOLOGY atd?
Něco jsem od těchto kapel slyšel a myslím, že mě to nemá čím oslovit.

Teď malinko otočím list, byť u UMBRTKY samozřejmě zůstaneme. Velice by mě zajímalo, kterak vaši tvorbu přijímají zahraniční média či fans? Přece jen tématické náměty vašich alb jsou opravdu hodně svojská, a když si ještě představím, že ti napíše třeba fanoušek ze Španělska s tím, že by chtěl znát podstatu či dokonce koncept celého alba, tak to musí být asi hodně zapeklitá záležitost. Už jsi se s tímto „problémem“ musel někdy popasovat?
Nemáme příliš přehled, kolik zahraničních posluchačů máme, bude jich mizivé procento proti českým a slovenským (ty do zahraničních nepočítám). Kdo nemá češtinu zažitou, z naší lyriky si nic neodnese, ale zas není ochuzen o vrtání mu hlavou, o čem že to jen je, když kupříkladu jediné jemu známé slovo z alba „Spočinutí“ je „Hitler“.

Mnozí novináři dávají často sami sobě otázku typu: „když se konečně nějaká česká metalová formace prosadí v zahraničí…“. Co si představuješ právě pod oním „prosazením se v zahraničí“? Je to o tom, že kapelu všichni znají, anebo že se dokázala prokousat k nějakému věhlasnějšímu labelu atd. atd…
Spousta českých kapel se v zahraničí běžně objevuje, je vydávána zahraničními vydavateli, má fanoušky po celém světě a podobně, ale v podstatě se to drží stále v undergroundovém duchu, bez ohledu na stát, ve kterém se právě nacházíme. Pojem „prosazení se v zahraničí“ je ale zřejmě myšlen tak, že bude každý rok třicetidenní turné s mnoha tisíci fanoušky, neustálé propírání v médiích všeho druhu, vysoká sledovanost na internetu, vydávání alb pod nějakým hodně velkým labelem a kdoví co ještě. Jediný možný návod je, že se něco takového stane napůl náhodou a napůl genialitou nějaké kapely, která bude nakažlivá pro kohokoli. V dnešní době ovšem považuji za poněkud utopické, že by se takové „prosazení“ stalo nějaké české metalové kapele. Ovšem úplně stejně utopické by to bylo u jakékoli nové kapely kdekoli po světě. Lidé v davu i velká vydavatelství slyší jen na velká jména, a velká jména musí existovat desítky let a nést nějaký kultovní či průkopnický status. Když se totiž podíváme, které to jsou kapely, co jsou dlouhodobě prosazené, tak všechny začínaly v osmdesátých nebo devadesátých letech, kdy toho bylo málo a byl velký rozmach, tehdy měl kdokoli trochu schopný jedinečnou příležitost. Jinak ještě zmíním zajímavý jev, různé naše kapely, které jsou veleúspěšné u nás, kupříkladu již zmíněný KABÁT, v zahraničí nikdo nezná, ale undergroundové black metalové kapely, o kterých drtivá většina české veřejnosti nemá nejmenší tušení, znají tisíce lidí v Jižní Americe, v Německu a sem tam někdo možná i v Grónsku.

Ještě jedna taková podotázka. Nedávno jsem kdesi četl rozhovor se SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY, kteří svorně tvrdili, že k tomu, aby se kapela dostala např. právě k Season Of Mist je zapotřebí především hodně tvrdá práce spojená s promo aktivitami a především koncerty. Jaký je tvůj názor? Ne, že bych já osobně měl opačný, ale když třeba vezmu v úvahu, že takoví DRUDKH nemají ani webovou stránku, tak mám pocit, že pes bude zakopán asi někde trochu jinde…
Pokud mělo to vydavatelství zájem, muselo to vyplynout z faktu, že o tu kapelu mají zájem lidé, dostatek lidí, aby pro ně mělo smysl to vydávat. Hodně tvrdá práce má smysl, ale to samo o sobě ještě neznamená, že to bude někoho zajímat. A jindy někdo neznámý nahraje album, nikomu to ani moc necpe, a ejhle, ono to lidi strhne, vydavatelství to chtějí, a pak se to ještě vystupňuje, až se autor diví, jak je to možné, když ani moc neumí hrát. Něco takového ovšem nejde naplánovat a neexistuje na to žádný recept. A to je dobře, kolem hudby se mají dít nepředvídatelné události, stejně tak jako v ní samotné.

Nedávno jste odehráli svůj úplně první koncert. Jaké máš z této akce pocity? Zároveň by mě zajímalo, jaká skladba posluchačů se na tomto koncertě vlastně sešla? Dělal sis alespoň sám pro sebe „oční průzkum“? 🙂
Koncert to byl fantastický (byl ale ve skutečnosti čtvrtý), skoro rok jsme to zkoušeli za účasti členů STÍNŮ PLAMENŮ a dalších hostů, všechno se podařilo. Lidé byli nadšení, dávali to najevo tam i později. Sál byl plný hospodských štamgastů, studentů a studentek, vysokoškolských profesorů, dělníků a dělnic a jejich nadřízených, strojvedoucích, výpravčích, jaderných fyziků, fotografů a dispečerů. A možná tam byl i nějaký zemědělec.

Mohl bys nyní nastínit jaké máš s UMBRTKOU další plány? Přidat můžeš samozřejmě i info o tvých dalších aktivitách…
Momentálně dokončujeme dvě zlá metalová alba. To první ponese název „Kofroň, Kudrna & Weiner”, nebude tak dlouhé, jako je u nás zvykem, půjde o 35 až 40 minut materiálu. Zvláštností bude, že texty nepsal nikdo z členů kapely. Krátce potom bude následovat již také dokončované album „Selement“, to už bude osmdesát minut kovového šedého prachmatismu plného tmy, práce, strojírenství a podezřelých formulací. Další plány jsou výše zmíněný pop a EBM. Také je dokončován nový TROLLECH, zklamáni budiž ti, kdo měli rádi písničky o stromech, kapradí a trpaslících.

A ještě taková bonusovka: ze tvých textů je patrné, že jsi plzeňský patriot. Co ovšem říkáš na současný sportovní boom, který tvé město zachvátil? Fotbalistům se daří, hokejistům taktéž, v médiích to hraje plzeňskými barvami… Sleduješ počínání obou těchto klubů, anebo je ti to úplně „šumák“? Předpokládám ale, že fotbalovému šílenství jsi tak jako tak neunikl…
Tyhle záležitosti mi vůbec nejsou lhostejné, aktivně nenávidím humbuk kolem sportu. Však přijde den, kdy sport zakážeme a bude se místo toho chodit do práce.

Velice děkuji za rozhovor, nechť se ti daří, budu držet palce!!!
Také děkuji!

ALL

http://bandzone.cz/umbrtka

http://www.umbrtka.com/

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *