V poslední době dostávám na recenze spoustu kvalitních nahrávek. Zapnu si CD, chvíli poslouchám a uvědomuji si, že těch opravdu špatných produktů příliš není. Na druhou stranu ovšem tak nějak chybí ty úplně bombastické. Takové, které posluchače přikovají k židli a nedají mu vydechnout. Další problém pak spatřuji v honbě za maximální osobitostí. V čase se posunuly nejen priority kapel, ale také vkus posluchačů. Je to i do jisté míry dáno generační výměnou. To je i možná důvod, proč v poslední době frčí předně oldschoolové kapely, jež sice nic nového nepřináší, ovšem onu hudební látku předkládají naprosto unikátně a vzorově. Naposled mě třeba tímto způsobem přesvědčili polští HELLFUCK…
A proč vlastně takto obšírný začátek právě u novinky projektu TRNY & ŽILETKY? Nebojte, má to návaznost. Právě u „Třetího hlasu“ jsem si opětovně uvědomil, co je v hudbě tolik potřebná přidaná hodnota. Tohle album je totiž obludným a neskutečně brutálním monstrem. Udělal jsem chybu, když jsem si ho pouštěl při noční procházce městem. Hrůza a děs, člověk skutečně netuší, kdo nebo co na něho vyskočí z roští. Projekt zpěváka Deseda (DARK GAMBALLE), kytaristy Majkla a bubeníka Paulla Blacka, je čím dál víc chorobnější a pod kůži se deroucí. Jejich alternativní black metal, který si usurpuje z ostatních žánrů možné i nemožné, je tradičně postaven na hutných kytarových riffech, podpůrných sypačkách, symfonické zástěně a v neposlední řadě také jedovatém vokálu – nemluvě o textech.
Desed se na albu ještě více zaměřil na volný verš, přičemž kadence originálních slovních spojení se může zpočátku jevit až přehnaně. Nicméně po chvilce si uši zvyknou s vědomím, že kazatelský přednes svým způsobem „bojuje proti hudbě“, té valící se černé lavině. Inu, i TRNY & ŽILETKY mají své oblíbence, to je nepochybné. Nicméně lem maličkých luceren je v tomto případě velmi příjemným vodítkem. Celkově je však tvorba kapely naprosto identická a osobitá, o textech jsem se už zmínil. Poslech alba je pro mě osobně skutečně velkým zážitkem. Je ale fakt, že na desku si posluchač musí udělat čas a také nesmí být v žádném případě ničím a nikým rušen. Pokud si tento luxus nedopřejete, bude váš zážitek z nahrávky poloviční. „Třetí hlas“ takto ani nedoporučuji poslouchat, neboť byste si mohli o skladbách udělat zbytečně mylný úsudek. A to by byla opravdu velká škoda.
Na třetí kolekci z dílny TRNŮ & ŽILETEK bych neměnil lautr nic. Asi by mně i vadilo, kdyby tam něco bylo jinak. Zároveň Vám v žádném případě nedoporučuji některou ze skladeb, protože všechny mají svůj nesmazatelný půvab. Moc se mi líbí, kterak album graduje, jak je postaveno s ohledem na náladu jednotlivých tracků. Komplexně se jedná o velkolepý metalový majstrštyk, jenž ocení obdobně „šáhlí“ jedinci („Už vyplouvá loď Johna B., na palubě mrtví tančí“ – skladba „John B. miluje válku“). Pokud Vám imponovalo „Podměstí“, nyní okamžitě zavřete noťasy, odhoďte mobily a jako zombie stádo se vydejte do sídla vydavatele Ferryho Březiny pro nádherně zpracovaný kousek. Prosím, zkuste to bez zbytečného okusování.???? Velká paráda, byť ne asi pro každého.
Skladby: Třetí hlas, Maso & krev, V ateliéru madam Magnoliové, John B. miluje válku, Chlapec, Mimikry, Dech ryby a křik motýlů, Mezi dvěma frontami, Nekonečný
Sestava: Desed – zpěv, texty; Majkl – hudba; Paull Black – bicí; A2V – samply a klávesy
ALL