TRNY & ŽILETKY na třetí pokus a předně na „Třetí hlas“. Spolupráce vokalisty Deseda (10) a instrumentalisty Majkla přinesla další černé ovoce, nyní dost možná úplně to nejčernější. Když se mě někdo ptá na to, co TRNY & ŽILETKY produkují za muziku, vždy si pomůžu značkou „alternativní black metal“, ke kterému se pánové dostali spíše „zadním vchodem“. Tak jsem to i napsal v nedávné recenzi na „Třetí hlas“. A protože mi to bylo málo, rozhodl jsem se, že po nějakém čase k rozhovoru znovu přizvu oba protagonisty, neboť i teď mají o čem vyprávět.
Velice Vás oba zdravím, jsem moc rád, že jste si na mě udělali čas. Než se dostaneme k aktuální desce, zajímalo by mě, jak zpětně vnímáte tu předchozí? Dostalo se „Podměstí“ potřebné pozornosti ze strany médií, případně nových posluchačů? V čem si myslíte, že se hudba TRNŮ & ŽILETEK nejvíce posunula?
Majkl: Pro mě bylo (a je) „Podměstí” důležitým krokem k identitě T&Ž jako svébytného projektu. Když jsme se rozhodli udělat druhé album, začal jsem více přemýšlet nad směrem, kterým se na něm hudebně vydat. „Podměstí“ je i proto, aspoň podle mě, sevřenějším a vyhraněnějším albem než debut.
Vnímali jsme recenze a ohlasy od posluchačů, ale nejsem ti schopen říct, jestli s nějakým očekáváním. Asi, stejně jako nyní, nečekáme nic zásadního, jen doufáme, že si naše hudba proklestí cestu k novým vnímavým příznivcům.
Věřili jste od samého začátku, že se vaše spolupráce takto rozroste? Bylo už v přípravě prvního alba jasné, že projekt neskončí pouze jednou etapou?
Majkl: Rozhodně ne, a není to zcela jasné ani teď. Sice už nevnímáme TRNY & ŽILETKY jako na jednorázovou záležitost, ale pořád záleží především na tom, jestli si budeme schopni vzájemně nabídnout něco natolik silného, aby nás to pohltilo a bavilo nás na tom pracovat. Tohle nás žene dopředu.
Je opravdu neuvěřitelné, jaká chemie mezi vámi oběma panuje. „Třetí hlas“ je toho důkazem, všechno mi zde ladí, zapadá do sebe atd. Co pro vás v současné době vzájemná spolupráce znamená?
Majkl: Musím říct, že jsem si práci na „Třetím” hlase užil zatím nejvíc a určitě s tím má co dělat nalezený a nám všem vyhovující způsob práce. Naší spolupráce si velmi vážím a přináší mi radost. A když to říkáš, jsem taky rád, že je to z výsledku slyšet.
Mění se v čase onen způsob vaší spolupráce? Zkuste nám toto trochu přiblížit? Máte pravidelné meetingy, nebo vše podstatné probíhá elektronickou cestou? V jaké fázi „do hry“ vstupují Paull Black a A2V?
Majkl: Už jsem to vlastně řekl: našli jsme si vyhovující způsob, postup práce, a to v reálu znamená všechno, co jsi zmínil. Každý máme svou roli, ale neznamená to, že bychom si vzájemně svoje příspěvky nekomentovali. Dokonce je to velmi žádoucí stav, protože nás to vždycky někam posune. Paull je naše hardwarová podpora a A2V se stal plnohodnotným členem týmu. Na nové desce jsme pracovali společně od samého začátku.
Album mi atmosférou přijde opravdu hodně černé, neřekl bych depresivní, ale spíše hrůzné. Mění se postupem času i vaše inspirační zdroje, nebo je vše v podstatě „při starém“?
Majkl: Naše inspirační zdroje jsou víceméně stále stejné, jen jsme zdokonalili způsob, jak naše představy uvést v život. To byl ostatně jeden z důvodů, proč se A2V stal členem T&Ž.
Jednou z nejvýstřednějších skladeb na albu je bezpochyby „John B. miluje válku“, samozřejmě nelze se na ni nezeptat. Jak se zrodila myšlenka spojená s úpravou téhle provařené táborovky?
Majkl: Na to ti lépe odpoví 10, já můžu jen podotknout, že hudebně tam žádná inspirace není. I když… nezkoumal jsem to a nevylučuji, že náhodně se tam nějaký transponovaný akord může shodovat. 🙂
10: Když jsem si poprvé pustil hudbu k John B…, tak mi jako první naskočila slova této stará písně, a vznikl první verš: „Už vyplouvá loď Johna B, na palubě mrtví tančí.“ To by se Rangers divili. Nemohl jsem se jí zbavit. Říkal jsem si: „Tohle tam přeci nemůžu dát, to lidi nepoberou.“ No ale pak zvítězil ten starej Desed, který říkal: „To je v pohodě, neboj se a šup s tím do textu.“
Pochopím, když pro některé lidi nebudou mé texty jednoduché k pochopení, ale tuhle hru se slovy, a určité bláznovství, bych si s dovolením rád ponechal. Samotná píseň je o tématu, okolo kterého jsem se už párkrát otřel, a tím jsou diktátorské typy osob, jako byl Adolf Hitler, Pol Pot a další., za nimiž zůstala dlouhá nezapomenutelná krvavá stopa.
Přestože na samém počátku byla hudba „Trnů“ přece jen trochu jiná, samovolně se stočila až na pomezí (post) black metalu. Svým způsobem jste se k tomuto žánru dostali jaksi „zadním vchodem“. Když jste se ale dostali až sem, začali jste sledovat, co se v tomto hudebním ranku odehrává? Pídili jste se např. po kapelách, ke kterým býváte v recenzích přirovnáváni?
Majkl: Člověče, ani ne. Máme svoje oblíbence, jednoznačně, ale naše hudební směřování není žánrové dogma. Je to cesta. Uzraje-li v nás časem rozhodnutí udělat pokračovatele „Třetího hlasu“, bude nejspíše zase hudebně trochu jinde. A ano, využíváme zadních vchodů. Proč ne. Naší hybnou silou je spojení hudby, příběhu a emocí a jde jen o prostředek k dosažení cíle. Příště můžeme klidně použít třeba zkreslený cimbál a vozembouch.
CD opět vydal Ferry Berry a jeho Magick Disk Musick. Plánujete i LP verzi a nějaký podpůrný merchandise?
10: Berry je velkej šikulák, pro mě velice důležitý člověk. Jsem moc rád, že jsme se potkali. Kolikrát přemýšlíme jako jeden, máme velmi podobný hudební i vizuální vkus. Taky mě hrozně baví jeho puntičkářství – a na riflové vestě nosí nášivku VOIVOD, nemiluj ho pak. Myslím, že si mě oblíbil, když jsem mu poprvé posílal knihy DARK GAMBALLE na prodej a zabalil jsem ji tak dobře, že s tím byl i on spokojený. (smích) LP zatím neplánujeme, protože jsou s ním spojeny velké náklady a neprodává se tak rychle, jako CD nebo trička. Jednou třeba přijde vhodná doba. Pokud budou T&Ž někdy slavní, tak LP budou. Zatím tomu tak není.
Nová trička bychom chtěli, ale samotný obal CD je docela specifický a my zatím nemůžeme spolu s Crystal Production najít takový návrh, aby nám vyrazil dech. Ale slibuju, že tohle dotáhneme do konce.
Mezi vaše obvyklé disciplíny patří i tvorba klipů. Je vidět, že když se tvůrci hudby zabývají i obrazovým ztvárněním úplně napřímo, všechno do sebe skvěle zapadá. Můžete vaše nové klipy trochu více představit? Plánujete videa ještě k dalším skladbám?
10: Kdyby nebylo Michala Štefloviče, tak bych pravděpodobně osobně klipy nikdy nestříhal, natož točil. Za vše může shoda okolností. Když jsme spolu dělali na prvním společném klipu pro T&Ž k písni „Slepý úhel”, tak nám prvních 10 vteřin střihu trvalo asi tři a půl hodiny. Načež si Michal uvědomil, že další práce se mnou by ho zabila (smích) a pronesl větu: „Co kdybych tě naučil stříhat a doma bys to zkusil sám?“ Vůbec jsem neměl tušení, jestli mám šanci obstát, ale pokud jsem chtěl mít klip v dohledné době, tak jsem se musel s pomocí Michala a Youtube naučit stříhat v Premiere Pro. Vše probíhalo systémem pokus – omyl a naprosté vášně pro, že já boží hovado můžu být tvůrcem klipu. Jsem za tohle Michalovi hodně dlužen. Získal jsem tím obrovskou výhodu, že si můžu materiály k projektům vytvořit sám. Stejně nejraději pracuju se snímky kamery natočenými Michalem. Kdybych se tu měl rozepsat o jednotlivých klipech, tak by ten román asi nikdo celý nedočetl. Snažím se o naprostou symbiózu mezi hudbou, textem, fotkami a samotným klipem. Vše musí sedět jako temné puzzle. Co se týká dalšího nového klipu, tak vězte, že k písni „Mimikry” pravě teď vytváří obrazy tajemný A2W.
V dnešní době není problém se dostat k nahrávkám napříč celým světem. Daří se objevovat TRNY & ŽILETKY i zahraničním posluchačům? Dostalo se vám už nějaké odezvy z venku?
Majkl: Ano, dostalo. Sem tam nám někdo napíše. 🙂 A můžu ti k tomu přidat i zábavnou historku. Nedávno nám na Instagram doputoval vzkaz od fanouška z Mexika. Vzkaz ve formě fotografie jeho lýtka, kam si nechal vytetovat cover z alba „Podměstí”.
Co všechno by muselo být splněno, abyste se rozhodli ke koncertní činnosti? Existuje nějaký ideální scénář?
Majkl: 🙂 To je těžká věc. S naším absolutistickým přístupem by to znamenalo odvést i zde maximum. S tím je spojen čas, resp. velké množství času. My jsme už „pánové v letech“, všichni máme rodiny, práci, někteří mají další projekty a kapely. Musel by přijít velmi silný impuls. Neřeknu ti, co to je. Nevím to. Zájem lidí? Zájem pořadatelů?
Kdybyste dostali nabídku na jednorázové hraní, a mohla by to být i docela finančně zajímavá nabídka, šli byste do toho?
Majkl: My to téma občas nakousneme. Ne že ne. Ale vždycky to skončí tam, co jsem zmínil výše. Ale zrovna nedávno jsme cestovali na schůzku s A2V a přesně tahle myšlenka tam padla. Jednorázové hraní za zajímavých (ne nutně finančně) podmínek, které by nám umožnily se na to perfektně připravit a neodehrát vystoupení do prázdna. Můžu s jistotou říct, aspoň za sebe, že kdyby něco takového přišlo, budu se tím zabývat.
Vím, že je to asi předčasné, ale stejně se zeptám… Máte s tvorbou TRNŮ & ŽILETEK spojené další hudební výzvy, nějaké nové postupy, které by stálo za to vyzkoušet?
Majkl: Po stránce hudební to teď neumím říct. Ani ještě nemám od „Třetího hlasu” dostatečný odstup. Našel bych ale pár drobností, u kterých bezpečně vím, že pokud nastane nějaké příště, že je udělám jinak a snad lépe. Jde o věci technického charakteru. Pokud to můžu pojmout z tohoto hlediska, potom ano, tam nějaké výzvy cítím a pro jejich zdolání jsem už začal něco dělat a zkoušet.
Teď otázka pro Jirku: Jak berou kluci z DARK GAMBALLE tvoji vytíženost i v dalších hudebních projektech? Máš nějaký speciální recept na to, jak tuto tvou rozpolcenost zvládat? Už se ti někdy stalo, že jsi to všechno termínově nesladil a bylo „veselo“?
10: To je otázka spíš na kluky samotné. Co se týká reakcí, tak vždy reaguje Deady vesměs pozitivně, byť si myslím, že TRNY & ŽILETKY jsou už na něj příliš tvrdí. APLAUS PRO DVA mu sedí víc. Spajsi občas na něco klikne, ale o projektech se nebavíme. Tom na ně nereaguje vůbec, spíš je úspěšně ignoruje. Sannymu se moc líbí APLAUS PRO DVA a občas klikne i na T&Ž. Snažím se je s tím otravovat co nejmíň. Nemyslím, že by projekty nějak přímo ovlivňovaly jejich životy, nebo je v něčem omezovaly. Jde o studiové projekty a na rovinu, pokud mě budou potřebovat DARK GAMBALLE, tak ti mají absolutní prioritu. Přesto nejede vlak.
Majkle, jak se ti libí poslední nahrávky DARK GAMBALLE? Je na nich něco, co ti tam chybí? Dokážete se spolu bavit i o tomto?
Majkl: Bavíme se o spoustě věcí, které pak pronikají do naší tvorby, anebo s ní nemají naopak společného vůbec nic. Za dob DIFFERENT VALUES jsem Jirkovi pouštěl vznikající věci a stejně tak já občas slyším věci DARK GAMBALLE nebo APLAUS PRO DVA. Když se mi to líbí, řeknu to. A když se ptáš, poslední nahrávky DG se mi líbí, jakkoliv je můj pohled ovlivněn společnou minulostí či hudebním spojenectvím s Jiřím. Moc děkujeme za otázky a přejeme hodně zdaru!
Mějte se skvěle. Pokud máte ještě nějaké info pro fanoušky, můžete ho poskytnout právě TEĎ. Moc děkuji za rozhovor, už teď se těším napříště.
V brzké době doplníme merch TRNY & ŽILETKY o trika, nášivky…atd, protože zájem o nějaké propriety k digipacku je už docela masivní. Děkujeme všem, kdo nás podporují a věnují nám chvilku svého času.
ALL