Projekt TRNY & ŽILETKY jsem na stránkách Rumzinu představil už prostřednictvím recenze na debutovou desku. Protože mě však zajímala skrytá zákoutí avantgardně laděného projektu, rozhodl jsem se vyzpovídat hlavního skladatele a kytaristu Majkla, kterému v samém závěru sekundoval vokalista Desed. Pokud jste se do spárů „trnů a žiletek“ doposud nedostali, určitě si přečtěte tento pokec. Na samém konci pak čekají vybrané hudební ukázky…
Majkle, prosím, zkus na úvod popsat, jak se nový projekt TRNY & ŽILETKY zrodil? Nápady, které jsi měl k dispozici, si říkaly o úplně nové jméno na scéně? Ptám se především z toho důvodu, že jsi spjat i s kapelou DIFFERENT VALUES, jež na svůj debut teprve čeká…
Majkl: Když budu mluvit jen za sebe, projekt TRNY & ŽILETKY vznikl především kvůli zálibě a potřebě trochu extrémnějšího hudebního vyjadřování než v mém „domovském“ hudebním uskupení. S DIFFERENT VALUES se přece jen pohybujeme malinko jinde.
Jakým způsobem jsi přemýšlel o sestavě „Trnů“? Byli pro tebe tvoji dva kolegové (Desed, Paull Black) jasnou volbou, anebo byla ve hře i další jména?
Majkl: TRNY & ŽILETKY jsme v úplných základech upekli s Desedem a Paull byl naší první volbou. Abych byl přesný – já jsem Paulla neznal a dal jsem na Desedovo doporučení. Oslovili jsme ho a on souhlasil. Hned na prvních demech nás poslal do kolen a tím to bylo vyřízené. 🙂
S Desedem jsi prožil několik let v DARK GAMBALLE, ovšem nerozešli jste se úplně v nejlepším (alespoň tak to vokalista popisuje v knize „Svět za dekou“). Jak se tedy z ničeho nic stalo, že jste k sobě našli cestu znovu? Jak dlouho ses k oslovení odhodlával?
Majkl: Jsi vůbec první, kdo se mě na to ptá… No, my jsme se po letech náhodou potkali u Standy Valáška na dvoře (Ahoj Stando!) a trochu jsme se bavili. A za krátko jsme se náhodou potkali znovu, bylo to na nějakém koncertě tady u nás ve Vyškově, a bavili jsme se víc. O muzice…taky o minulosti. Zašli jsme na nějaké to pivo a všechno si vyříkali. Následně jsem ho pak zkusil oslovit s konceptem nonkonformního metalového projektu. A jak to dopadlo, už teď víš.
Výhradním autorem hudby jsi ty sám. Bereš TRNY & ŽILETKY něco jako vlastní sólovku? Je takto nastavená žánrová paleta tím, k čemu máš nejblíže i co se týče samotného hudebního vkusu?
Majkl: Sám jsem nad tím takhle nikdy neuvažoval, ale když se tímto způsobem ptáš – rozhodně TRNY & ŽILETKY neberu jako sólovku. Ode mě sice vzešel první impuls, ale jde o projekt Deseda, Paulla a mě. Některá stylová spojení uplatněná v tvorbě T&Ž mě dlouho a hodně lákala a ani klukům ta trocha avantgardy nevadila, takže proč ne?
Přiznám se, že mě hodně překvapil „zvláštně špinavý kytarový zvuk“. Kdyby v hudbě nefiguroval český zpěv, domníval bych se, že něco takového mohlo vzniknout možná tak někde ve Francii. V tomto ohledu ze Šopy vždycky lezly trochu jiné nahrávky… Souhlasíš? Byl jsi nucen své záměry dlouho vysvětlovat a obhajovat (myšleno pochopitelně v nadsázce) ?:)
Majkl: Staňa Valášek je (odhlédnuto od jeho dalších kladných vlastností) ve svém přístupu naprostý profesionál. Určitě se mnou v detailech teď nemusí všichni souhlasit, ale podle mě ze Šopy vylezou vždycky takové nahrávky, jaké je ty kapely nebo osoby chtějí mít. Plus mínus Staňovo know-how, kvůli kterému za ním přece všichni jezdíme. Takže ne, nic jsme vysvětlovat ani obhajovat nemuseli.:)
Nahrávka je opravdu hodně pestrá. Byl tohle tvůj záměr hned od samých začátků? Ptám se hlavně z toho důvodu, že všechny skladby, ač jsou členité, tak je spojuje jakési temné „gothic“ aroma. Je přesně tohle ta stěžejní paleta, která tě na hudbě baví a chceš ji tam mít?
Majkl:Jasně. Já mám tu příslovečnou temnotu v hudbě rád a snad ani nejde o to, jestli ji tam chci mít… prostě tam vždycky více či méně někde je. A pestrost… Do detailů jsme ji neplánovali. Chtěli jsme mít projekt stojící mimo obvyklé normy, který ale respektuje naše hudební kořeny. Takhle to dopadlo.
Projektu jste propůjčili i patřičnou image, která kráčí ruku v ruce s hudbou i texty. Byla ve tvé režii i tato umělecká část? Máš obecně v oblibě kapely, ze kterých vyzařuje i něco víc než hudba?
Majkl: Vizuální design je především dílem Deseda. TRNY & ŽILETKY jsou konceptuálním projektem, a tak nám na tomhle hodně záleželo. Nechceme si hrát na žádné démony (ale ani to já osobně nikomu nezazlívám, hrajeme přece hudbu – děláme zábavu), nicméně naše album vzniklo jako tematický celek založený na motivech fantazie, strachu a paralelních světů, kde nic nemá jednu stejnou tvář. A proto ta naše stylizace.
Máš obecně v oblibě kapely, které se nedrží striktně jednoho žánru a s každou další nahrávkou přicházejí s něčím odlišnějším? Mohl by to být případ i „Trnů“? Existují např. už nějaké nástřely nových skladeb?
Majkl: Mám to rád, pokud nejde o kalkul. Když jde o přirozený progres. K některým kapelám se vracím právě z tohoto důvodu. Abych si poslechl, kam se to zase posunulo. Jestli to bude případ „Trnů“, to teď vážně nevím. Uvidíme, kam nás to příště zanese, či zda vůbec bude nějaké „příště“.
Skládáš hudbu tzv. „do šuplíku“?
Majkl:V podstatě vůbec. Měl jsem a stále mám jen dvě sféry zájmu – TRNY & ŽILETKY a DIFFERENT VALUES. Mám, jak už to bývá, nějaké přebytky, ale nic z toho jsem nedělal tzv. do foroty.
Pozorným příznivcům určitě neuniklo, že jste promo desky pojali docela velkoryse. Máte reálnou představu spojenou s ambicemi a možnými cíli? Zabýváte se např. posluchačským potenciálem? Nebo vám to je tak nějak „jedno“?
Desed: Úplně každý má se svou hudbou nějaké ambice, nějaké představy. Když už se projektu věnuju dva roky, (moc mě to bavilo, protože Majklova hudba je skvělá a plná fantazie ) přemýšlím o něm jako o svém dítěti… a to nemůžu pohodit na ulici a nechat být. Mám ho přece rád, ne? Promem jsem chtěl T & Ž dát šanci fungovat, pomoci s prvními krůčky. Když budeme mít štěstí, a budeme makat, může mít debutové CD v budoucnu bráchy. Jestliže nebude zájem, rozkrájíme si občanky a začneme namísto hudby sbírat známky.
Máte vypozorováno, kterak hudební media podporují tuzemskou scénu? Je tato forma podpory vůbec důležitá, když stále zesiluje úloha sociálních sítí?
Desed: Já si ještě pořád kupuju časopisu, když jím, musím mít časopis a pokud zrovna nemám žádný k dispozici, čtu si na tabletu třeba Rumzine, Fobiazine, Metalopolis. Tohle všechno dělají hudební nadšenci, kteří jsou v podstatě stejní jako my. My děláme hudbu a oni o ní píší. Někdy nás trochu pokárají, někdy chválí, zaplať Pan Bůh (Vesmír…atd. ) za ně!!! Sociální sítě jsou samozřejmě silné, ale dle mého tu tištěné časopisy i webziny budou stále. A teď konečně ta odpověď: to si piš, že hudební média podporují tuzemskou scénu. Děkujeme za to!
Je reálné, aby se „Trny“ představily také koncertně? Je tato alternativa možná?
Desed: Tu otázku v podstatě dostávám každý den. Dokonce mám x nabídek od potenciálních spoluhráčů na koncertní hraní. Zatím jsem opatrný, protože pro mě není koncert jenom o zpívání, nese s sebou spoustu příprav, starostí…atd. Pokud bude o TRNY & ŽILETKY opravdu velký zájem, tak o tom začnu reálně přemýšlet.
Majkl: Právě proto, že vím, že to není jen o tom stoupnout si a hrát, žádný zásadní stesk po živém hraní necítím. Ale jak řekl Desed: pokud bude zájem, budeme o tom přemýšlet. Děkujeme ti za rozhovor a přejeme R.U.M. zinu i Tobě hodně zdaru!
ALL