Kometa (česko)-slovenské deathmetalové scény pro rok 2021? Za mě jendoznačně projekt SIK SALVATION, za kterým stojí vokalista Martin Pazdera (jinak frontman gothicmetalové formace GLOOM) a šikovný instrumentalista a skladatel Lukáš Trón, jenž se do těchto chvil věnoval převážně black metalu (IRIA, SORDID MALICE aj.). Nicméně kooperace těchto dvou prešovských nadšenců přinesla vskutku kvalitní deathmetalovou náplň, jejímž cílem je vzdát hold těm nejdůležitějším velikánům, a to vlastní uměleckou výpovědí. „The Death Manifest“ je opravdový manifest žánru, což ostatně oba protagonisté s hrdostí prozrazují v následujícím rozhovoru. Jako obvykle u mě: bylo mi ctí…
Kluci, za jakých okolností jste se dali dohromady a vytvořili SIK SALVATION? Znáte se dlouhodobě? Co rozhodlo o tom, že vaše hudební směřování bude o old school death metalu?
Lukáš: Pozdravujeme Rumzine! Tak áno, poznáme sa cca 6 alebo 7 rokov a k urobeniu deathmetalového projektu nás priviedla spoločná láska k old school death metalu.
Martin: Ahoj Aleši! 6, 7 rokov to určite bude. Tuším, že v začiatkoch som Lukáša registroval aj ako účastníka na koncertoch GLOOM, keď sme hrali u nás v Prešove. Potom som si začal všímať jeho obrovskú hudobnú aktivitu, s ktorou nepoľavuje dodnes. Myslím si, že takýchto zapálených mladých ľudí je na Slovensku veľmi málo, preto si veľmi vážim, že s ním môžem spolupracovať. SIK SALVATION vznikol tak, že Luky so mnou robil interview do svojho webzinu TRONIZER ohľadom noviniek GLOOMu a po rozhovore mi povedal, že robí nový deathmetalový projekt a bol by rád, ak by som na ňom spolupracoval. Počul vraj, že som v minulosti mal aj deathmetalovú kapelu, a jednoducho by som sa mu hodil. Keď sme sa bavili o podrobnostiach, pri slove „švédsky“ som zbystril pozornosť, pretože švédsku deathmetalovú školu mám nesmierne rád už od svojej takpovediac puberty. Asi to nás v tomto prípade spojilo.
Čím vás stará deathmetalová škola nejvíce přitahuje? Dostali jste se k tomuto žánru relativně nedávno, nebo patříte k obdivovatelům této žánrové větve, ovšem zatím jste neměli možnost se takto umělecky projevit?
Lukáš: Oldschool death metal je veľmi dravá a úderná záležitosť. Myslím, že keď je zložený dobre, tak vie skvelo ukázať, že na údernosť a premakanosť nemusí byť zložitý a šialene rýchly. Tým nechcem povedať, že náš album je geniálny, alebo neviem čo… ale samozrejme sme s ním veľmi spokojný.
Martin: Ak sa bavíme o starej deathmetalovej škole, priťahuje ma na nej nielen samotná hudba, ale aj určitá aura 90tych rokov, kedy vznikala. Samozrejme hudba je úderná a priamočiara, no zároveň je aj obrazom spomínanej doby. Ja som sa v roku 1990 ešte len narodil, a preto som si ju nemohol vychutnávať tak, ako ľudia, ktorí vtedy chodili po koncertoch, stretávali sa a tvorili scénu so všetkým, čo k tomu patrí. Mám ale to šťastie, že mojim spoluhráčom v GLOOMe je Jussy Rado Priputen, ktorý toto všetko zažíval na vlastnej koži a navyše éru oldschool deathmetalu s INSEPULTUS na Slovensku zásadne formoval. Kedykoľvek sa o týchto časoch s ním bavím, vždy mi naskočia zimoriavky z toho, ako to vtedy fungovalo. Oproti tomu mi dnes príde súčasnosť v mnohých ohľadoch sterilná, neautentická a neživočíšna. Veľkú dávku živočíšnosti a autenticity sme preto chceli pretaviť aj do SIK SALVATION.
Označili byste „The Death Manifest“ jako nahrávku, která je zcela zřetelnou oslavou „devadesátkového“ death metalu made in Sweden? Jaká alba považujete s ohledem na vývoj death metalu za naprosto klíčová? Samozřejmě si nelze nevšimnout hned několika symbolů, jež odkazují na tvorbu ENTOMBED.
Lukáš: Áno, je to presne tak. „The Death Manifest“ je oslava 90s švédkeho death metalu a každá jedna narážka (či už riff, alebo úryvok z textu) je pocta danej kapele, ktorú to pripomína. Tejto veci sa asi budeme držať aj do budúcna, pretože podľa mňa nie je dôvod na to, aby sme sa hanbili za to, aké kapely máme za vzory. Veď koniec koncov, SIK SALVATION je práve o tom čiže to podľa mňa má nejakú logiku. No a za mňa osobne sú veľmi zásadné (a obľúbené) albumy ako „Left Hand Path“ a „Clandestine“ od ENTOMBED, „Like An Everflowing Stream“ od DISMEMBER, „You’ll Never See…“ od GRAVE a „Penetralia“ a „Osculum Obscenum“ od HYPOCRISY…
Na jednotlivých skladbách se podílelo hned několik hostů. Jak byste popsali jejich přínos? Podle jakého klíče jste spolupracovníky vybírali?
Martin: Ich prínos vnímame v tom, že na album priniesli svoje pohlady na deathmetal ako taký. Tým pádom nahrávka znie veľmi pestro a to nielen po hudobnej, ale aj textovej stránke. V niektorých skladbách môžete počuť vokál od troch rôznych spevákov, čo albumu dodáva farebnosť a robustnosť. Okrem môjho a Lukášovho vokálu sa tam vyskytuje vokál Juraja Handzuša z PERVERSITY a Mareka Kaščáka zo STABBED. Čo sa týka textov, podieľal sa na nich Martin Lukáč z NOMENMORTIS a spomínaný Juraj. Dokonca sme si na jedno sólo pozvali Ľuba Lokšu z MORDUM. Ako vidíš, zostava na tomto albume je naozaj masívna a vyberali sme ju podľa toho, ako sme chceli, aby vyzneli jednotlivé skladby. Výber hostí mal v réžii Lukáš a myslím si, že sa mu to podarilo bravúrne. Týmto chcem poďakovať všetkým zúčastneným. Veľké díky, chlapci!
Nahrávka zatím vyšla pouze digitálně. Chystáte v tomto ohledu nějakou výraznou změnu? Metaloví příznivci jsou stále silně zatíženi na fyzické nosiče, takže mě napadá, jestli nejste v této chvíli daným stavem poněkud limitováni?
Lukáš: Ani by sme nepovedali, že sme nejako obmedzení. Jedine možno v tom, že si musíme poriadne premyslieť, že aký veľký náklad bude, pretože nechcem, aby nám viac než polovica nákladu niekde chytala prach. Čiže fyzický nosič bude. Pomaly to pripravujeme, takže hneď, ako to bude celé hotové budeme ľudí informovať na našich sociálnych profiloch a stránkach.
Za necelé dva roky jste toho stihli poměrně hodně, nemluvě o vašem aktivním přístupu k promu. Docela zírám, jak je o vás slyšet. Překvapuje vás zájem o SIK SALVATION? Věnujete propagaci hodně času?
Lukáš: Album sme sa snažili urobiť tak, aby to bol naozaj silný a úderný debut, a všetky tie ohlasy svedčia o tom, že sa nám to asi naozaj podarilo, čiže sa z toho fakt veľmi radujeme a ďakujeme každému, kto si z albumu vypočul hoci len jednu skladbu. No a čo sa týka proma, tak áno, veľmi sa snažíme to propagovať najviac ako to len ide, pretože si to podľa nás ten album zaslúži. Je pravda, že to vyžaduje kopec času, ale tak bola by škoda album vydať a ďalej sa oňho nestarať. Sme iba štúdiový projekt bez koncertov, čiže sme si museli nájsť iný spôsob na propagovanie albumu. A ešte dodám, že sme s promom ďaleko neskončili. Chystáme ešte nejaké prekvapenia čiže nás určite sledujte.
Martin: Priznám sa, že Lukáš venuje promu omnoho viac času ako ja a robí to veľmi dobre. Asi je to tým, že ako študent vysokej školy má na hudbu oveľa väčší časový priestor. A využíva ho naozaj efektívne, keď si uvedomím, aká práca za nim ostáva a to nehovorím len o SIK SALVATION. Docela zíram aj ja, aké to má ohlasy a brutálne ma to teší. Nech je to takto na vzostupe aj naďalej, pretože chystáme ďalšie novinky…
Předpokládám, že jste SIK SALVATION založili jako „boční projekt“, ovšem nepřehodnotili jste tyto původní záměry? Jak vysoko si SIK SALVATION stojí ve vašich osobních žebříčcích?
Lukáš: Momentálne nám status „bočného projektu“ vyhovuje. Nie len kvôli aktuálnej svetovej situácii, ale aj preto, lebo obaja máme svoje hlavné kapely, ktoré sú na prvom mieste.
Martin: GLOOM pre mňa vždy bude na prvom mieste, keďže moje hudobné vnímanie je s ním doslova zrastené. To však projekt SIK SALVATION nijako neznevažuje, ale naopak ho vnímam ako skvelú možnosť vyjadriť svoju kontrastnú povahu či fascináciu kontrastami.
Martine, jak už bylo řečeno, jsi zpěvákem doomrockové formace GLOOM, kterou jsou mnozí fans schopni identifikovat právě díky tvému čistému zpěvu, o jehož kvalitách netřeba pochybovat. Jak se ovšem cítíš v úloze deathmetalového vokalisty? Dají se tyto dva světy nějakým způsobem porovnat? Řekni, kolik svých kamarádů a známých jsi překvapil?
Martin: V jednom sa porovnať dajú. V obidvoch prípadoch vyjadrujem svoje ja najúprimnejšie ako viem. V ostatnom by som to veľmi neporovnával, pretože ide o úplne odlišné hudobné vyjadrenia s úplne odlišným odkazom. Ako som povedal, som človek, ktorý miluje kontrasty a myslím si, že sa to neprejavuje len v hudbe. Tým ale nechcem povedať, že trpím nejakou schizofréniou. Jednoducho ma baví vidieť svet v rozličných podobách a vrstvách. So SIK SALVATION som prekvapil asi dosť ľudí, hlavne takých, ktorí ani netušili, že som mal v minulosti deathmetalovú kapelu. Ja sa tomu len teším, pretože ľudí rád prekvapujem. Hlavne v tom pozitívnom zmysle.????
Uvažoval jsi i o čistých vokálech v tvorbě SIK SALVATION? Přiznám se, že jsem i něco v tomto smyslu očekával, ale převezli jste mě. Myslím si, že jsem asi nebyl sám.
Martin: Nikdy som o tom neuvažoval. SIK SALVATION je svojim spôsobom ortodoxná záležitosť a myslím si, že obaja chceme aby to tak aj ostalo. Podobné je to aj v GLOOMe, kde som nikdy neuvažoval o growlingu.
Na Slovensku byla v devadesátých letech neskutečně silná základna deathmetalových souborů. Máte k této bohaté historii bližší vztah resp. k některým nahrávkám? Jak SIK SALVATION kupříkladu přijaly některé tradiční kapely? Stačili jste navázat nějaké nové kontakty?
Lukáš: Tak pár hudobníkov z tej (SK) scény máme ako hostí na debute a myslím, že sú s albumom veľmi spokojní. A čo sa týka iných kapiel z toho obdobia, tak zachytili sme pár pozitívnych ohlasov a samozrejme znamená to pre nás nesmierne veľa, že sme dokázali osloviť aj staršiu školu.
Martin: Tým pádom, že máme na albume toľko dalo by sa povedať deathmetalových legiend, dostáva sa čoraz viac do povedomia nielen fanúšikom tradičného deathu, ale aj tradičným kapelám na tejto scéne. Veľmi milo ma prekvapila reakcia Drahoslava z DEHYDRATED, ktorému sa album nesmierne páči a podporuje nás. Čo sa týka 90tkového deathmetalu na Slovensku, veľmi blízko mám prirodzene k nahrávkam od INSEPULTUS, rád si sem tam pustím DEPRESY a podobne. Kvalitných kapiel a nahrávok vznikalo v tejto dobe naozaj veľa aj na Slovensku, preto je z pomedzi nich veľmi ťažké vyberať.
Česko-Slovenská UG scéna byla i po rozdělení republik dlouho jednotná. Máte pocit, že tomu tak je i nadále? Jak obecně vnímáte současný vztah mezi Čechy a Slováky?
Martin: Za seba musím povedať, že ho vnímam veľmi pozitívne. Vždy keď sme u vás v ČR s GLOOMom hrali nejaký festival, boli sme prijatí srdečne a cítili sme sa ako doma. Aj keď som už porevolučné dieťa, Čechov beriem ako našich bratov, pretože toho máme veľa spoločného. Navyše mám medzi Čechmi množstvo kamošov. Myslím si, že vzťahy medzi Čechmi a Slovákmi odráža aj UG scéna. Pôsobí to na mňa až „rodinne“ a toto puto podľa mňa nepretrhol ani covid.
Pocházíte z Prešova. Jak byste toto město charakterizovali? Je to dobré místo pro život?
Martin: Je to krásne mesto s obrovským, no nevyužitým potenciálom. Ako rodený Prešovčan mám k nemu srdečný a vrúcny vťah, no mrzí ma viacero vecí. Napríklad aj to, že rokmi vymizol život z centra mesta. Čím to môže byť, to by bola debata na ďalšie interview a určite by sme nezabrdli len do hudby. Jeddnoducho ma to veľmi mrzí a rocnako ma mrzí aj to, že tu nie je dostatok pracovných príležitostí. Sám musím za prácou dochádzať do neďalekým Košíc. Verím a dúfam, že to nie je stav, ktorý by trval večne.
Dokáže old school death metal v dnešní době oslovit mladé posluchače? Nebo se svým způsobem jedná o dobový žánr, jenž má svoji kulminaci dávno za sebou?
Lukáš: Ja si myslím, že asi to platí skôr u staršej generácie metalistov, pretože ten vznik oldschoolu zažili, čiže k nemu majú hlbší vzťah. Určite sa nájde pár ľudí aj z mladšej generácie, ale asi žiaľ nie až toľko. Tam je šanca asi 50 na 50.
Martin: Asi skôr iba úzku skupinku ľudí, ktorá tento žáner objavila a cítia z neho nejakú energiu. Konieckoncov aj my dvaja do tejto skupinky patríme, pretože keď vznikal tento žáner, tak buď sme sa ešte len učili chodiť alebo neboli ani na pláne.????
ALL