SECTESY

„Tohle je nejlepší rozhovor jaký jsem kdy dělal“. Tak přesně taková jsou slova Dejvyho Krédla, kterému jsem v průběhu jednoho lednového večera pokládal otázku za otázkou. Co bych zapíral, kompliment mě samozřejmě velmi potěšil, ovšem je tady ještě jedna skutečnost. R.U.M. zine je vůbec první medium, které přináší interview s nově vzniknuvší death metalovou formací SECTESY. Je tedy dobře možné, že z toho všeho bude jednou kultovní besceler… a já budu konečně bohatý!!! 🙂 Ale tak… OK, konec srandy. Přineste si něco dobrého k jídlu, nalijte si skleničku a můžete se pustit do čtení. Premiérový rozhovor SECTESY právě začíná…a mimochodem…doufám, že vás potěší!

Na úvod mi dovol takovou nevděčnou otázku, téměř se za ni omlouvám. Kdy se v tobě vlastně zlomila víra v další fungování DESPISE, jež v podstatě vyústilo v založení nové kapely SECTESY?
Tuhle otázku nenávidím (smích). Je to pro mě hrozně těžký, musíš totiž přihlédnout k faktu, že pro mě v podstatě nebylo určitou část mého života nic důležitějšího. Všechny rodinné oslavy, narozeniny, svátky, Vánoce (i 25. prosince jsme často hráli) jsem netrávil se svou rodinou, nýbrž s DESPISE. Pořád tu byla kapela na prvním místě – nikdy jsem si nedokázal představit, že to jednou skončí. Vše se zlomilo, když odjel Štěpán (drums) do zahraničí. Stále si myslím, že jde o jednoho z nejtalentovanějších bubeníků tady u nás – došlo mi, že bez něj nemá cenu pokračovat, protože všechno další co bychom tvořili s někým jiným by bylo pod úrovní toho na čem jsme v posledních měsících pracovali. V momentě Štěpánova odjezdu jsem si uvědomil, že i my jako DESPISE jsme smrtelní. Když poté došlo k rozpuštění kapely, byla to pro mě prozatím ta největší prohra v mém životě. Byl to pro mě jeden z nejsmutnějších životní momentů, které jsem kdy zažil. Chvíli trvalo než jsem se vzpamatoval. Teď je však načase jít dál. Cítím, že po roce a půl od konce DESPISE přichází ten pravý čas vydat se po jiné životní cestě.

Změnil se v tvém případě nějak zásadně přístup ke komponování hudby? Ptám se proto, že SECTESY jsou přece jen trošku jinde než DESPISE, a když třeba poslouchám promo, které jsem od tebe dostal, mám pocit, že jsi vstoupil do poněkud odlišnějšího levelu…
Já bych to nenazýval jiným levelem. Vše je to jen o „mě“, mé „hlavě“, „myšlenkách“ v ní a schopnosti „přetavení“ do tónů a melodií. Uvědomil jsem si (vím kam svou otázkou míříš), že komponování technické muziky není až zas tak složité, jak se to na první pohled jeví. Ve své podstatě ti stačí si denně sednout na čtyři (a více) hodin ke kytaře a cvičit, cvičit a cvičit s pocitem že „chceš přistoupit na pravidla nastolené olympiády daného stylu“. Prostě se snažit udělat tu hudbu co nejrychlejší, nejtechničtější … shrnu li to : „snažit se nacpat tam toho co nejvíc“ … Na tuhle hru jsem přistoupil s DESPISE. Bavilo mě takovou muziku hrát, bavilo mě cvičit a asi nejvíc mě mrzí, že jsme ještě před rozpadem nedokázali „tu svou snahu“ zvěčnit na nějakém nosiči (jedna skladba je na našem bandzone profilu, ovšem jen v živé „zkušební“ verzi). Nebudu si tu hrát na pokrytce, proto přiznávám, že největší inspirací pro mě v posledních měsících života DESPISE byli DECREPIT BIRTH a THE FACELESS. Kapely, které dokáží vytvořit technický skladby ovšem s vlastním ksichtem. Bavili mě hlavně ty melodie. Nicméně snaha o opakování toho, co už někdo vytvořil mi přišla „zbytečná“. Bylo to frustrující uvědomit si, že „nejsi vyvolený“, aby ses mohl dostat na level k těmto veličinám. Začal jsem se tedy hudebně čím dál tím víc vracet do hudby, na který jsem vyrostl. Stačí si poslechnout třeba takový GOREFEST, UNLEASHED, DISMEBER, DEATH a zjistíš, že tyhle kapely dokázaly vytvořit skladby, který mají i po více než 20ti letech schopnost oslovit a zaujmout. Tohle je kumšt – tohle je umění. Na milión a jednu dnešních moderních kapel si za deset, natož za dvacet let NIKDO nevzpomene – nevybaví se ti pasáž, riff – skladba – nevybaví se ti NIC. Rád bych se SECTESY tvořil hudbu, která nebude mít krátkou trvanlivost. Rád bych skládal riffy, které když uslyšíš, tak si je okamžitě zapamatuješ. Chci dělat hudbu, ke který se budou lidi chtít vracet, protože ta hudba pro ně bude příjemná. Dneska si můžeš za jeden den stáhnout tisíc desek, ovšem co z toho kvanta tě skutečně osloví? Pro mě je asi nejhezčí, když mi lidé píší, že se jim třeba „Blood Red Path“ libí a že si ji pouští třeba i několikrát za den. S DESPISE jsem si splnil hned několik cílů, ovšem teď chci dělat trošičku jinou hudbu – možná proto cítíš mezi DESPISE a SECTESY hudební rozdíl.

Do tohoto stádia si čistě dospěl, anebo tomu dopomohl samotný rozpad DESPISE?
Tohle má dvě roviny. Vždycky jsem měl rád takový ten upřímný metal z počátku devadesátých let. DEATH, OBITUARY, DISMEMBER, UNLEASHED, GRAVE … to jsou všechno kapely, které vytvořily naprosto zásadní nahrávky, ke kterým se stále vracím. Naproti tomu však musím přiznat, že SECTESY zprvu vznikli jako taková znouzecnost. DESPISE už nebyli, a tak se uvolnil prostor pro plnění dalších snů (které jsem měl v hlavě spoustu let). Na tomto místě se musím přiznat, že mě v poslední době na DESPISE přestalo bavit ono výše zmíněné olympijské závodění. Neměl jsem už chuť někomu něco dokazovat a proto SECTESY. Dělám si tak teď hudbu, kterou jsem měl vždy moc rád. Dobře vím, že nehraju s těmi nejlepšími muzikanty v ČR. Mí spoluhráči rozhodně nejsou světoví ekvilibristé, nejsou ani natolik „nabušení“, že by je někdo jiný měl chuť lákat do svých kapel, ovšem jsou to lidi, které mám rád, a které respektuji a oni respektují mě, a tak si můžeme společně užívat každé zkoušky. Přiznávám, že jsem od přírody cílevědomý člověk, i s touto kapelou tedy chci něco dokázat, avšak není to prvořadý cíl. Tentokráte je pro mě opravdu NEJdůležitější se hudbou „bavit“ – pokud to posléze osloví i posluchače, bude to skvělé!

Ještě naposledy k DESPISE. Album „Fragments Of Reprisal“ obsahuje několik progresivnějších elementů mimo rámec death metalu. Tímto směřováním jste určitě mnohé posluchače hodně překvapili. A nyní už hypotetická otázka. Dokázal by sis představit, kterak by zhruba další deska DESPISE vypadala?
To vím naprosto přesně, protože většinu materiálu na desku jsem už měl složenou. Dvě skladby se dokonce objevily na Promo CD 2009 – ovšem ty by se tam stejně s největší pravděpodobností neobjevily. Jaká by tedy byla nová deska? Začtu takto. Štěpán (bicí) má úžasnou vlastnost absorbovat do sebe ty nejmodernější vlivy a přetavit je v realizaci. Tady má většina muzikantů plnou hubu keců (všichni vědí jak by se to mělo dělat), ale nikdo se nakonec s výsledkem nepřihlásí (čest výjimkám : MODERN DAY … , THE BLACK STONES … atd.). Můj názor je, že tady je žalostně málo muzikantů, jenž by mohli s veličinami žánru držet krok. Já nejsem žádná výjimka a proto jsem si řekl: „pojďme to udělat trošičku jinak, pojďme si od těch našich vzorů něco vzít, ale za každou drobnou inspiraci přidat náruč věcí od sebe“ . I na tohle však potřebuješ výborné individuality a já jsem měl to štěstí, že jsem s nimi mohl spolupracovat. Ať už se jedná o Jardu Šantrůčka (kterého řadím do naprosté špičky evropských kytaristů), přes RIPa, Štěpu až po Tomáše Corna. Právě s příchodem Štěpána se nám otevřely nové obzory … on někde něco slyšel a hned to chtěl zahrát taky – před očima se nám den ze dne zlepšoval !!!!! Ale zpět k tvé otázce. Měl jsem složené čtyři věci (jedna z nich je TA na bandzone, je to záznam ze zkušebny a jmenuje se „Bezejmenná“) a myslím, že zhruba takhle nějak by vypadala celá hrací plocha. To znamená, že by to bylo asi jiné než „Framents Of Reprisal“. Určitě by to bylo techničtější, brutálnější a rychlejší (hypotéza). Poslední dobou jsme také začali víc tvořit „na počty“ takže i tento element by tam byl znát. Je mi hrozně líto, že právě ona bezejmenná skladba není nikde nahrána s druhou kytarou, protože pak by vše posluchači dávalo mnohem větší smysl – Myslím že oproti „Fragments …“ by bylo na desce i více sól.

OK, nicméně na světě jsou nakonec SECTESY a ty jsi mi vyprávěl takovou historku, která vlastně vysvětluje, proč se tvá nová kapela jmenuje tak jak se jmenuje. Mohl bys jí tímto poskytnout i našim čtenářům?
Určitě, ale já teď nevím, kterou příhodu zrovna myslíš (smích).

No, řekl si, že je úplně jedno, co to slovo znamená, hlavně když je tam ten obrácený kříž 🙂
(smích) Já chci dělat klišé a nestydím se za to. Ovšem není klišé jako klišé. Myslím, že všechny ty obrácený kříže a pózy k tomu klasickýmu death metalu patří. I do oné klišovitosti se však dá naroubovat „umění“. Jsem rád, že se mi podařilo nasmlouvat pro naší vizuální prezentaci fotografa, který se snaží (mimo jiné) uměleckou formou zhmotnit ono hřbitovní klišé, které je posluchači DM tak kladně přijímáno. Totéž mohu říci ke zvuku. Proč bych měl dělat „old school“ s blbým zvukem, když mám doma studio a mohu se tedy na výsledný zvuk více a detailněji zaměřit? Proč bych měl dělat takový „old school“, aby tam nebyla ta hitovost, a proč bych měl mít blbý logo, když ho můžu udělat v rámci žánru „přitažlivě“ (smích)? Mě prostě ta „klišovitost“ baví a proto primárně slovo, které má uprostřed ONO potřebné T, aby mohlo být vylepšeno obráceným křížem (smích).

Když jsem poslouchal vaše promo, onen „old school“ jsem pochopitelně vystopoval, ten feeling je zkrátka pevnou součástí vaší tvorby a mně se dokonce i zdálo, že jste se snažili svému účelu přizpůsobit i zvuk, který mi přijde hodně špinavý, nicméně ty jsi mě v tomto ohledu spíše oponoval. Zkusím se tedy zeptat jinak. Chtěli jste do nových skladeb zakomponovat takové to aroma devadesátých let, anebo bylo vašim cílem, aby nahrávka zněla naprosto současně?
Na tohle budu mít dvě odpovědi. Zaprvé se rozhodně nesnažím nikoho kopírovat. Jestli z toho leze odér starých DISMEMBER, DEATH, CANNIBAL CORPSE, GRAVE, UNLEASHED …atd.je mi ve své podstatě jedno. Snažím se dělat jen to co mě baví a co si myslím, že je dobrý pro ten daný moment. Záměr tedy NENÍ kopírovat (inspirace je jiná stránka věci a tu vůbec neskrývám). Někteří muzikanti se ohání slovy o tvorbě originální muziky, ovšem já si myslím, že dnes už nic originálního ve své podstatě nevymyslíš. Pokud tedy mohu mluvit za sebe řeknu „snažím se dělat to co mě baví a tvořit hudbu jaká je mému vnímání nejbližší“. Když bych třeba porovnal četnost mých poslechů nějakých Guttural Slamů (které mám také rád) s „Cause of Death“ od OBITUARY, není co řešit. Už to tak zkrátka je, že jsem ovlivněn takovým tím původním (dřevním?) metalem. Tyhle desky měly nádhernej a plnej zvuk. Proto jsem i já dost peněz zainvestoval do svého studia … do aparátu. Neříkám, že je v mých silách dosáhnout stejně dokonalého zvuku, ale rád bych se mu alespoň přiblížil … ona i ta cesta k dosažení čehokoli může být pro člověka cílem. To je takový DESPISEovský přístup, který jsem se snažil zachovat i u své nové kapely. Ač Old School, točili jsme na Promo CD 2011 kytary reampingem (kytarsiti budou vědět o co jde). Bicí jsme trigerovaly – tohle je úplně opačněj přístup vzhledem ke škatulce, do které jsme řazeni, ale nebylo jiného východiska pokud chceš na CD v dnešní záplavě zvukově „dokonalých“ kapel zaujmout. Mělo to samozřejmě i praktický důvod – díky reampingu se nám otevřely nové možnosti při míchačce a mixáži. Díky trigerování se bicí mohly srovnat … atd. Je pravda, že tímto se možná trochu vytrácí ona „špinavost“ a feeling, ale je zase pravda, že bych asi nepřipustil, aby tam byla nějaká chyba. Už jsem zkrátka zblblej tou dobou – píše se rok 2012 a s tím nic nenaděláme (smích).

Z poslechu proma je zjevné, že spoustu inspirace čerpáš od svých vzorů, ovšem velmi sympatické je, že se to nesnažíš žádným způsobem maskovat. Alespoň takhlemi to přijde…
Když jsem tu desku (Promo CD a další materiál, který už mám na desku složen) tvořil, tak jsem nad tím nepřemýšlel, ale je pravda, že když jsem to pak zpětně slyšel, tak jsem si říkal : „Ááááá, tak první věc je cca. DISMEMBER („Blood Red Path“), druhá GRAVE/ starý SENTENCED („Beyond the Gates of Doom“) a třeba třetí, která ještě nikde není zaznamenaná, tak to je takovej BOLT THROWER“, protože tam jsem se zaměřil na takovou těžkotonážní krásu harmonií. Další věc mi zase připomíná HYPOCRISY, s další se vracím k DISMEMBER/UNANIMATED … a zatím poslední složená je typická DEATHovka z období „Spiritual Healing“ s pachutí švédskýho melodična. Ač to zní prvoplánovitě, nic neskládám s úmyslem někoho vykrádat. Já jen vše nechávám plynout přirozenou cestou. Já mám ty starý věci tak naposlouchaný, že se prostě tomu ovlivnění neubráním a zároveň se to nebojím přiznat. Zrovna teď tady k tomu tématu mám historku. Přijdu do zkušebny se skladbou a všichni vyhrknou „Spiritual Healing“. Mě to do té doby vůbec nenapadlo, no a pak se od bicích zvedne Vašek a řekne „tenhle riff je klasickej PARADISE LOST“. A teď se v tom vyznej (smích). Mně je osobně vcelku jedno co to je. Mám rád muziku jako takovou, čerpám z ní inspiraci a chci ji dělat tak, aby mě bavila. Třeba mojí nejoblíbenější DM deskou všech dob je „Mindloss“ od GOREFEST (a kdybych se rozkrájel, skladbu jako z této desky nesložím :-). Pro mě je tohle LP „Hymnus Opus“, na který dodnes přísahám. Když tehdy hráli GOREFEST na Brutal Assaultu, tak jsem za nimi šel s tím, aby mi ji podepsali, jenže oni nechtěli (smích), věřil bys tomu? . Říkali: „co nám to sem nosíš? „False“ nám přines!“ Já na to : „ kluci, pro mě je „Mindloss“ nejlepší death metalová deska všech dob, pro mě jste Bozi!“ A oni: „to je taková píčovina“ . A to se přiznám, to mě trochu ranili, to mi říkat neměli, ale to jsem zase asi klasicky po Krédlovsku odbočil (smích) …

Mnoho fanoušků death metalu jistě překvapilo angažování vokalisty Bárnyho (ex PERVERSIST), který se do metalového dění zapojil po dost dlouhé odmlce. Kterak  pomyslný konkurz vlastně probíhal?
Ty už jsi lecos nastínil ve své recenzi. Jen to tedy jen rozvedu – Když mi tehdy odešel Sepp z DESPISE, byla to pro mě obrovská rána. Tehdy mi řekl, že zkrátka „necítí“ nové směřování DESPISE, že chce dělat ortodoxnější DM, a že i přes fakt, že se mu s náma skvěle vegetuje se do toho nechce nutit. Od těchto chvil jsme neměli zpěváka, nicméně jsme už několikrát předtím (když byl Sepp díky nemoci na bezmála rok vyřazen „z provozu“) využívali Beavise, který s námi odzpíval a nahrál DVD a dokonce dal i Brutal Assault. Takže Beavis na jeho místo logicky přestoupil, ovšem stále jsme (za plného chodu) scháněli náhradu. A tehdy mě napadl brávě Barney. Oslovil jsem ho a on k mé radosti (a překvapení) nabídku přijal. Ještě než se začalo zkoušet se u něj objevily problémy rodinného rázu na nichž vše následně ztroskotalo. Na jeho místo jsme tedy nakonec angažovali Freda ze SMASHED FACE (jehož jsem do kapely tahal také roky). Bárnyho jsem však měl pořád tak nějak „v merku“ (v šuplíku pro další příležitosti). Pořád jsem totiž měl v hlavě nahrávání společného splitka s IMPERIAL FOETICIDE, na kterém se Bárny objevil. Tehdy přišel, suverénně nazpíval co měl a odešel. Byl zkrátka plně profesionální, NO a z toho důvodu byl pro mě při zakladání SECTESY jasnou volbou. Víš, problém současných DM zpěváků je ten, že oni se nesnaží zpívat. Oni sice „zvracej“, ale neumí tvořit linky. Když si pustíš OBITUARY, DISMEMBER, UNLEASHED, GRAVE, DEATH, BOLT THROWER, MORBID ANGEL …atd. tak všichni ti zpěváci ty linky tvořit umí. V Čechách však nevím skoro o nikom, kdo by tohle v dnešní době předváděl. Ve své době to samozřejmě uměl Franta z MASTER´S HAMMER, Christopher z KRABATHORu, Killy z MELANCHOLY PESSIMISM, Pert z IMPERIAL FOETICIDE, „Desítka“, když zpíval první DARK + pár dalších, jejichž jména zavál prach ač nahrávky zůstaly (DECAY, PHANTASMA, GLADIATOR, LOVE HISTORY, HYPNOTIC SCENERY …atd.). Problém tedy je, že takhle silní zpěváci teď u nás skoro nejsou. Tady zkrátka chybí ti, kdo by kupříkladu dokázali odzpívat DM hlasem linku U2 apod. (a to se vůbec nebavím o tom, že by ji měli vytvořit). Bárney mi však přijde jako jedna z čestných výjimek. Pamatuji se, že když jsem ho nedávno s nabídkou přidat se k SECTESY oslovil, proběhlo mezi námi na toto téma několik telefonních hovorů a pokaždé jsem říkal: „Bárny, já chci, abys zpíval linky“. Když si dnes poslechneš právě skladbu „Blood Red Path“, tak ty linky tam skutečně uslyšíš a můžeš si je společně s ním odzpívat.

Nyní se konečně dostáváme k otázce, která by měla poodkrýt novinky vztahující se k debutovému albu. Jaké tedy bude a na co přesně se mohou fanoušci těšit? Máš už v merku nějaký label, který by byl ochoten SECTESY vydat?
Ani ne. Mám už nějaké nové věci… tedy…mám už složenou skoro celou desku. Měl jsem ji vlastně složenou už v době, kdy jsme točili to aktuální promo CD, ale nejdříve jsem si chtěl vyzkoušet, jak to vlastně celý bude znít – zkusit si udělat takovou „před-produkci“. Jsem rád, že z toho leze +/- to, v co jsem doufal. Jsem rád, že jsem se konečně dokázal odprostit od toho, abych hrál pro lidi. Mně totiž přijde, že většina kapel dnes „nehraje srdcem“, ale „hlavou“. Tihle kluci přemýšlejí spíš nad tím, jak vytvořit co nejtechničtější/nejkrkolomnější riff, než aby nechali mluvit svoje „skladatelský nitro“ (nebo jak to nazvat) a tím tedy tvořili hudbu svému JÁ bližší (znám ten stav). Tohle já nazývám onou olympiádou. Každýmu co jeho jest, mně to však takhle nevyhovuje – poslechni si třeba „Cool Mortification“ od KRABATHORu, žádná velká složitost, ale ta deska je nepřekonatelná. Myslím, že víš o čem mluvím. Sám máš taky rád třeba staré nahrávky od slovenských kapel. PHANTASMA, INSEPULTUS, ACOASMA … to jsou kapely, které tvořily dobré skladby, uměly hrát, ale nehnaly to apriori jen přes TU techniku. Proto jsem se rozhodl, že vyrazím se SECTESY proti proudu. Chceme tvořit hlavně pro sebe, bavit se hudbou – chceme aby se vše líbilo v prvé řadě nám. Pokud to osloví i ostatní, budeme samozřejmě rádi, ale není TO prvořadé. Když teď tvořím, tak kašlu na to jestli daný riff je na dvou, nebo na „šestapadesáti“ políčkách. Když bude zkrátka dobrej, tak ho prostě zahraju na těch dvou. Kašlu na to. Pamatuji si jak jsme jednou byli na koncertě HYPOCRISY a tam jsem zaslechl takový ty „hlasy“: „ty vole, to je nuda, vždyť se tam nedrbe ani nesype“ (smích). Řikám si „no a?“. Když je ta skladba dobrá, tak proč jí lámat do nějakejch „zvratů“, proč, když to vůbec nepotřebuje? Jsem rád, že jsem si tímhle prošel, mně tenhle proces „odproštění se“ trval neskutečně dlouho. Dva roky jsem si říkal: „když ta naše hudba bude jednodušší, co na to ti lidé řeknou?“ Každopádně teď jsem šťastnej, protože už se podobnejma malichernostma nemusím stresovat. Na desce tak bude celá řada jednoduchých věcí, ovšem i takových, které bych mohl klidně použít i u DESPISE (zavedený rukopis nezapřeš). Nejvíc mám však radost z těch skladeb, které mají „tah na bránu“ a jsou jednoduché. Tohle by totiž u DESPISE nikdy neprošlo a já jsem rád, že si tuhle práci mohu vyzkoušet u SECTESY. Jinak pevně věřím, že se mi pro desku povede sehnat odpovídají label, stále mám jakési ambice, takže budu upřednostňovat zahraničí, byť třeba licenčně. Zkrátka chci, aby se naše deska dostala i k zahraničním posluchačům, navíc bych si určitě rád zopakoval nějakou evropskou koncertní šňůru, to by bylo skvělé!

Co na tvé smělé plány říkají tvoji kolegové? Neděsí se jich malinko? Přece jen někteří z nich mají rodiny, stálé zaměstnání, a to jsou všechno argumenty, které jsou pro leckoho naprosto neprůchodné…
Ano, to je problém a už nyní na něj trochu narážíme. Třeba Vašek už má rodinu, prcka, Láďa má brutální práci a někdy je to skutečně „nářez“. Třeba týden před natáčením proma byl bubeník pracovně v Rakousku, kytarista byl v Mexiku, Rip byl v Izraeli a Bárny byl v nemocnici (smích). Takže v tu chvíli jsem tu byl plně funkční pouze já. Co se týče té současnosti, tak já osobně bych chtěl desku točit někdy v dubnu (hodně smělej plán), abych do takového Obscenu měl alespoň promáče. Ten důvod je prostý, na Obscenu nebo Brutalu bude spousta lidí, kterým ta CD budu moci rozdat, takže to bude určitě lepší a levnější, než to všechno posílat. Šílený je ovšem to, že už teď vím, že Vašek bude celý duben pracovně v Japonsku a Láďa bude v Brazílii, takže teď vůbec netuším, jak to vlastně uděláme. Navíc v květnu máme první vystoupení, budeme finišovat s nacvičením setu a tudíž na skládání nebude tolik času. Uvidíme. Jinak přesně jak zaznělo v otázce, koncerty budou asi ten největší problém. Rip hraje v kapele ESAZLESA, což je parta k neutahání, Bárny za ty neaktivní roky zlenivěl, navíc je z Karlových Varů, takže jsme se zatím dohodli na kompromisu hrát maximálně dva koncerty do měsíce s tím, že pokud by byla nějaká šňůra, tak by to vypadalo asi tak, že bych si musel najmout jiné muzikanty, kteří by byli schopni to se mnou odjet. Přesto je ještě brzy na podobné myšlenky … všichni totiž ví, že na šňůru se bez dobrýho managementu a dobrý firmy v zádech nedostaneš.

Na promu jste posluchačům nastínili, kterak by asi vaše produkce mohla vypadat. Feeling toho „old schoolu“ tam skutečně je, mnozí fanoušci budou jistě nadšeni, ovšem jak moc těžké bude přetavit tohle všechno do koncertní roviny?
Koncerty jsou vždycky dvousečná zbraň, protože ZDE vždy fungují dvě věci : sluch a zrak. Sluch, ten můžeš ošálit, ale bohužel zrak neošálíš. Mně se např. líbí image takových MALIGNANT TUMOUR, ale osobně bych nebyl schopen odehrát koncert v paruce a podobných věcech, ač za to MT obdivuju. Já už ani na image nebazíruju jako dřív – samozřejmě, že v sandálích, mokasínách, teplákách a síťovanejch tílkách SECTESY NIKDY neuvidíš … spíš pořád přemýšlím, jak vyřešit problém sól. Hudba SECTESY je stavěná na třech kytarách, ale zatím jsme jen dva – proto se koncerty zatím budou muset obejít bez sól. Snad se brzy objeví někdo, kdo k nám bude pasovat a bude s námi chtít sdílet jednu zkušebnu (smích). Těším se na to, jestli se nám povede díky naší hudbě posluchače vrátit „o pár let zpět, nebo ne“. To je pro mě výzva. Věřím v sílu našeho materiálu. Hrozně moc bych si přál, aby na nás lidi chodili s tím, že jdou konkrétně na nás“. Tohle zatím v našem UG nefunguje. Tady se chodí „na koncert“ – ovšem když přijedou NAPALM DEATH, nikdo neřekne „jdu na nějakej DM koncert“, ale „jdu na NAPALM DEATH“. Uvidíme …

Existuje už alespoň pracovní název alba?
Jsi strašně rychlej, zatím vůbec nevím, ale bude to určitě něco z ranku takového toho klišé, o kterém jsem ti tu už povídal. V tomto plně věřím Seppovi, kterej se nám o lyriku kompletně stará. Tenhle člověk dokáže vymyslet geniální slovní obraty, takže tahle otázka by měla směřovat spíš na něj. Já osobně o názvu zatím nemám ani páru (smích).

Na scénu se v poslední době vrátila celá řada legendárních kapel, které v minulosti psaly historii death metalu. CARCASS, MORGOTH, DESULTORY atd. Kde ovšem hledat příčiny těchto hromadných comebacků? Že by si chtěli „staříci“ na stará kolena ještě něco přivydělat?
Strašně rád bych chtěl věřit tomu, že to ti lidé dělají z důvodu „že jim ta hudba prostě chybí“. Hodně mě to rmoutí … (nebo je mi to úplně hloupé říct na plnou hubu), ale třeba z takového počínání CARCASS úplně necítím, že by tam peníze hrály méně než 50ti %ní roli. Naproti tomu jsem viděl Walkera, který hrál na Obscenu s BRUJERIí a bylo vidět, že ho to baví, i když to samozřejmě nedělal zadarmo. Mým nejočekávanějším comebackem poslední doby bylo „povstání“ MORGOTH. Když ohlásili, že první „zahřívací“ koncert odehrají v „domácím“ Welmerskirchenu bylo rozhodnuto, že tam prostě NESMÍM chybět !!!!!!! Na tohle jsem byl opravdu HODNĚ zvědav, neb právě MORGOTH jsou pro mě dodnes velkou legendou. Jak nikdy nechodím do kotle, tak tady jsem šel a strašně moc jsem si to užil. Na kapele bylo vidět, že je to hraní skutečně baví (čemuž jsem z počátku sice až tolik nevěřil), ovšem posléze, jak jsem se dostal do backstage (ten klub díky několikerému hraní ZDE s DESPISE znám jak svý boty), jsem pochopil, že to není jen „brigáda na přilepšenou“. Kluci ochotně rozdávali podpisy a děkovali, že jsem se trmácel takovou dálku jen kvůli nim. Markovi jsem zkusil dát triko s vědomím „že ho stejně někde zahodí“ ovšem ON se v něm po chvíli ze šatny vrátil a opravdu poděkoval + měl chuť zabřednout do rozhovoru. Kdyby nás nečekalo dalších cca 1000 km domů, tak bychom tam předpokládám kalili až do rána !!!!!! Po této zkušenosti jsem si 100%ně jist, že to dělají proto, že je to prostě baví !!!!!! Byl jsem moc rád, že na nich byla vidět taková ta metalová hrdost. To samé platilo na PARTY SANu, kde jsem je v minulém roce viděl podruhé !!!!!! Kapitola sama o sobě jsou i tebou zmínění DESULTORY, které jsem měl možnost shlédnout v minulém roce v Německu – to byl také návrat roku !!!!!! Tam jsem skoro až ronil, když jsem si s nima pobrukoval věci z „Into Eternity“ nebo „Bitterness“ … tam jsem si opět připomněl „proč tak moc miluju death metal !!!!!! Jo a abych nezapomněl : co jsem také MUSEL vidět byl návrat MASSACRE na FUCK THE COMMERCE 2008. U toho jsem prostě nemohl chybět – „From Beyond“ je 100%ně deska z mého TOP TEN všech dob a tam jsem tedy tu slzu vážně uronil !!!!!! Jak se tak poslouchám, tak vlastně musím říct, že MILUJU návraty kapel, které jsem v 90tých letech nestihl vidět !!!!!!!!!!!!!!!!!

Death metal a konkurenceschopnost českých souborů ve srovnání se zahraničím. To je další vděčné téma. Vyrůstá u nás nějaká kapela, která by v budoucnu mohla prohnat faldy i těm nejlepším zahraničním ikonám?
Nevím, jestli mi vůbec přísluší, abych toto hodnotil…

Dobře, ale mně jde pouze o tvůj subjektivní názor…
Lidi mi to samozřejmě nebudou věřit (jelikož jsme se Zdenálem opravdu jako bratři :-), ovšem v Česku cítím tento potenciál snad jen z GODLESS TRUTH. Abys mi ale správně porozuměl. Být úspěšný venku, není jen o tom „nahrát MEGA našlapanou desku“. K čemu ti je dobrá deska, když jí nepodpoříš pořádnou a masivní promo kampaní? Nikdo už se dneska nepídí – nikomu už dneska NIC z nebe nespadne a právě Zdenál je člověk, kterej tady tyhle věci snad jako jedinej umí. On dostal GODLESS TRUTH někam, kam se krom KRABATHORu nikdo ani nepodíval. Vím o čem mluvím – jel jsem se Zdenálem dvě Evropský turné. Všude znají GODLESS TRUTH – všude Zdenála poznávají, vyptávají se – prodávají se stále nová a nová trička, CD´s. Kdo tohle neviděl na vlastní oči, neuvěří. Řekni mi také, kdo tady u nás jel 12 turné po Evropě ? GODLESS TRUTH to zažili a to po boku legend žánru jako třeba DISGORGE, PROPHECY, VOMIT REMNANTS, BEHEADED, MALIGNANCY nebo INVERACITY. Mimo to reprezentovali náš death metal i v Japonsku (závist, smích) !!!!!! Neříkám však, že tím výčet kapel, které to někam dotáhly, končí … Máme tu PANDEMIi, INGROWING, z novějších třeba SMASHED FACE (těm bych přál, aby konečně taky vyrazili pořádně na západ .-) … atd. to jsou také kapely, které jezdí poměrně často hrát ven, ovšem jejich kroky až zas tak detailně nesleduju. Osobně si myslím, že DESPISE třeba nebyli (ač jsme se fakt snažili) konkurenceschopní vůči zahraničním kapelám. Tady v Čechách je však dobrý, že i „jednooký“ může být králem, není tu totiž až taková konkurence (nebo kdysi nebývala .-). My si tady občas trochu věříme, že jsme ten pupek světa, nicméně máme povětšinou „pouze dobré kapely“ a „dobře“ znamená ZA tři. Nikdy jsme tady neměli kapely jako OBITUARY, SUFFOCATION, ANATHEMA nebo GORGUTS, což v nás utlumilo tu chuť se rozletět a někoho následovat. Je to škoda …

Teď bych si dovolil toto téma malinko otočit. Na české scéně se objevila celá řada mladých formací, např. BRUTALLY DECEASED, SECRET OF DARKNESS, SKLEPMASTER a bude opravdu zajímavé, kterak budou na vaši tvorbu reagovat. SECTESY je sice nové jméno, ovšem netvoří ho žádní nováčci. Dost možná, že i tímhle budete jedineční. Já se však zeptám zhola jednoduše: už vás „konkurence“ zaregistrovala?
Ještě je hodně brzy. Promo je venku ani né měsíc a osobně si nemyslím, že SECTESY je zas taková senzace, aby se kapely mohly přetrhnout nás kontaktovat třeba díky výměně koncertů. Já promo kampaň ani nijak nehrotím … až bude deska, bude to jiné. Teď se chci zatím jen tak „rozkoukávat“ (smích). Jinak pokud jde o ten nárůst nových death metalových kapel, tak ten jsem samozřejmě zaregistroval a jsem za něj nesmírně rád. Opravdu to vypadá jako by se true DM vracel na místa kam patří !!!!!! Nejprve se však jednalo spíše o thrashovou vlnu, najednou tu byla „Big 4“, nové kapely, samé barevné obaly a žlutá loga. Pak se vrátily kapely jako MASSACRE, PESTILENCE, MORGOTH, DESULTORY … atd. a od těch dob jakoby scéna zase ožívala. Což se samozřejmě muselo promítnout i do naší scény. Mně třeba teď poměrně dost lidí píše věty ve smyslu: „tohle tady už hezky dlouho chybělo, takovej ten poctivej riffovej death metal“. Bavím se s lidmi a oni mi říkají, jak jsou přesyceni „moderníma kapelama“ a vracejí se na začátek své DM pouti. Ke kapelám jako třeba GRAVE, DISMEMBER nebo OBITUARY. Poslední dobou mě z CZ scény zaujali třeba MORBIDER, kteří opravdu „drhnou hodně po staru“, nebo BRUTALLY DECEASED, kteří tady mnoha lidem „otevřeli uši“ a ukázali jim cestu k poctivý riffařině. Totéž se dá říci i o HEAVING EARTH, kteří zase najeli na styl starých MORBID ANGEL. Je vidět, že ten návrat ke starým hodnotám tu je, a že lidi mají znovu chuť se vracet k těm starým kapelám, na kterých de facto vyrostli.

Mnozí čtenáři si jistě oddechnou, je tady finále a z toho důvodu zvolím i ta trochu majestátní otázku. Fanoušci byli zvyklí na to, že Dejvy a DESPISE „jednou jsou“. Teď tu ovšem máme nastartované SECTESY, a tak se naskýtá otázka spojená s třetí kapelou či projektem. Bude ještě něco dalšího?
Něco málo už je dlouho, ale o tom mluvit nechci … to je jen má niterní záležitost. A další projekty? Půjdu na to od lesa – myslím, že už nemůže být žádný další projekt, já už totiž nemám na těle moc volných míst kam bych si ty názvy tetoval (smích). DESPISE mám na jedné noze – SECTESY teď asi půjdou na bachor a jelikož „jedu“ i další „malůvky“, místa pomalu ubývá (smích). Já ti nebudu lhát : ve skrytu duše stále doufám, že se DESPISE ještě někdy vrátí. Mým velkým přáním je hrát znovu s Jardou, Beavisem, Fredem, RIPem a Štěpánem. Kdybych mohl mít dva bubeníky, bral bych i Corňáka 🙂 … Tyhle kluky zkrátka miluju a oni to vědí! To je má druhá rodina !!!!!! Abych to tedy shrnul: „mým snem je se s těmi lidmi ještě jednou sejít ve zkušebně a pokračovat tam, kde jsme skončili“. Nicméně teď je čas SECTESY a uvidíme, co přinese budoucnost, ale další kapelu už rozhodně neplánuju 🙂

Díky za moře času, které jsi věnoval tomuto rozhovoru. Je to vůbec první rozhovor pro SECTESY a já díky němu budu možná jednou slavnej…
(smích) …já vím, co ty budeš! Ty budeš mít hlavně plochý prsty až tohle všechno budeš přepisovat. Co říci závěrem? Chtěl bych jen lidem říci, aby přestali hudbu poslouchat hlavou. To se třeba týká i mých bývalých spoluhráčů z DESPISE, kteří jako první dostali lano do SECTESY, ale odmítli za něj po mém boku tahat …. Ještě to ani neslyšeli, ale protože jsem řekl, že to bude „old school“, tak u toho nechtěli být. Mrzí mě, že si někteří nechtějí „ušpinit“ image tím, že by začali poslouchat něco jiného než to, co od nich okolí očekává. Podle mě existují jen dva druhy muziky: ta která se ti líbí, a která se ti nelíbí. Jiná hudba neexistuje. Osobně bych si moc přál, aby nám dali „šanci“ i lidi, kteří třeba death metal vůbec neposlouchají. Tohle mě vždycky bavilo s DESPISE, se kterými jsme hráli i na nemetalových festivalech. Třeba na jednom folkovém festivalu tady v Kolíně. Po koncertě za námi přišel jeden chlapík, co vypadal jak Michal Tučný a rozpovídal se před námi „že větší profíky než jsme my ještě nikdy v životě neviděl“ (vystrašenost mu ale čouhala zpoza límce). Takže poslouchejte hudbu srdcem a nestyďte se za to, že se vám líbí něco, co třeba ostatním ne!

ALL

http://bandzone.cz/sectesy

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *