Nedávno jsem navázal spolupráci s japonským labelem Sabbathid Records, který založil metalový nadšenec jménem Kohei Yamamoto. Jak v následujícím rozhovoru uvedl, někdy se cítí jako osamocený voják v poli. I přesto se však nebojí rozvíjet vydavatelské kolotoče, podporuje kapely z celého světa, přičemž veškerých svých aktivit si velmi považuje. Vřele proto doporučuji navštívit jeho domovské stránky, třeba by vás něco z jeho nabídky mohlo zaujmout…
Když dělám se zástupci labelů rozhovory, často se jich na úvod ptám na jedinou otázku: jak vás vlastně napadlo založit svou vlastní firmičku? Jak je to tedy ve tvém případě?
Zdravím tě! Když jsem začínal poslouchat black metal, byl v Japonsku jediný blackmetalový label, který se jmenoval Cosmic Garden Productions. V roce 2002 však jeho aktivity náhle utichly a v tu dobu jsem si řekl, že by nebylo špatné znovu zažehnout plamen. Proto jsem tedy založil svůj vlastní label, který ztělesňuje moje hudební zájmy.
Hodně mě překvapilo, že vydáváš kapely z různých koutů světa…
Je to možná zvláštní, nicméně vůbec není podstatné odkud kapela pochází. Kapely si většinou vybírám sám, pokud mě ta či ona formace zaujme, snažím se o ní sehnat co nejvíce informací. Někdy ale naopak dostávám nabídky od samotných kapel, ze kterých si poté nějakou vyberu. K realizaci však musím mít samozřejmě patřičný důvod (tím důvodem může být i to, že se kapela ve vlastní zemi nesetkává s patřičnou podporou). Pro mě je důležité, aby kapela přijala můj label jako nejlepšího možného partnera, v tu chvíli se okamžitě rozhodnu pro její podporu a to bez ohledu na oblast. Jinak je samozřejmě lepší, když se mi kapela zalíbí, pak naší spolupráci vůbec nic nebrání, není ani rozhodující co kapela přesně hraje.
Na který titul jsi prozatím nejvíce pyšný?
Pokud bych měl vybrat nahrávku, na kterou jsem obzvlášť hrdý, byla by to “Cuse Of Underground” od ENDLESS DISMAL MOAN. Tenhle projekt založil chlapík, který si říkal Chaos9 a byl to právě on, kdo se podílel na vytváření identity mého labelu, především v jeho rané fázi. Částečně jsem mu jeho podporu oplatil právě vydáním “Cuse Of Underground”, které je dílem posmrtným. (Chaos9 spáchal před třemi lety sebevraždu pozn. aut.).
Dokázal by sis představit svou práci bez internetu?
Internet začal být populární už v době, kdy jsem s labelem začínal. Bez něj by to bylo skutečně o dost těžší. Pro moji práci je to v současnosti nezbytnost.
Kapely považují komunikaci s labelem jako věc naprosto stěžejní. Jak je to ve tvém případě? Jsi s kapelami, které vydáváš v pravidelném kontaktu? Byl bys ochoten kvůli nějaké kapela odcestovat třeba i k nám do Evropy?
Je to případ od případu. Některé kapely skutečně očekávají pravidelnou komunikaci, ovšem některý je to v podstatě jedno. Já se obvykle snažím, aby se o každé nahrávce vědělo. Poskytuji proto informace médiím, zajímá mě jejich hodnocení a samozřejmě úplně nejvíc jsem zvědav na reakce posluchačů. Aby však bylo možné posoudit potenciál kapely v širší míře, je rozhodně lepší vidět živé vystoupení, než jen poslouchat nahrané materiály. Znamená to tedy, že by bylo rozhodně skvělé, kdybych vás mohl navštívit. Potom by bylo všechno snadnější.
Tvůj label se specializuje spíše na black metal a doom metal. Jak jsou tyto žánry v Japonsku vlastně vnímány?
Myslím, že určitý počet posluchačů black metalu tady je, ovšem nejsem si zcela jist, jak hluboce se lidé těmto žánrům věnují. Pokud je mi však známo, tak třeba dark ambient je tu určité méně populární než black metal. Mnozí třeba ještě nepochopili, že tyto dva žánry mají dnes svou sounáležitost, možnost těchto plodných vztahů nebyla ještě zdaleka využita. Tak to alespoň vidím já.
A jakou má metal v Japonsku pozici v obecné míře? Vím, že klasický heavy metal je u vás velmi populární, ale co jiné styly? Setkal ses někdy s nepochopením ostatních lidí? Jak jsi vlastně celkově spokojen s životními podmínkami v Japonsku? Umíš si představit, že by ses odstěhoval a začal žít úplně někde jinde?
Ano, je zde určitý počet fanoušků, kteří stále holdují tomu klasickému heavy metalu. Počet příznivců však ještě nevypovídá o určitém stupni zralosti naší scény. Ta je podle mě stále ještě nezralá. Metal tu vždycky byl (a stále je) v menšině, právě proto nemůžeme očekávat akce typu Headbangers Open Air nebo Obscene Extreme. Nechci však, aby to vyznělo tak, že jsem k těmto věcem lhostejný. Spíše poukazuji na skutečný stav věcí. Doufám tedy, že z toho nevznikne žádné nedorozumění. Jinak co se týče vývoje metalu u nás, tak první módní vlna přišla v roce 1980. Říkalo se ji „Japa-Meta“ (zkratka pro japonský metal). Tenhle boom odstartoval tažení prvních metalových kapel a od té doby si začala veřejnost postojů našich kapel více všímat, i když nijak závratně. Další generace pak zažila hnutí s názvem „Visual Kei“, které se objevilo v roce 1990. V té době vznikla velká spousta kapel, byla to masivní expanze, přičemž některé kapely vydržely po dobu obou těchto období. Co se týče života v Japonsku, tak v poslední době určitě těžší, ale zatím mě nenapadlo, že bych se odstěhoval. Alespoň zatím ne.
Máš už vyhlídnuté nějaké kapely, se kterými bys chtěl v budoucnu spolupracovat?
Nedávno jsem narazil na kapelu LYKANTROPIE z Ruska a tam to vypadá docela slibně. Hovořili jsme o možnosti vzájemné spolupráce, ale prozatím jsme nedošli ke vzájemné dohodě. Jinak co se týče vydání, tak v dohledné době vyjde split nahrávka kapel EMME YA (Kolumbie) a POSTHUMAN TANTRA (Brazílie). Vůbec hodně přátelských vztahů jsem navázal s lidmi z Jižní Ameriky. V podstatě všechno to odstartovala spolupráce s chilským dark ambient projektem F.I.N. (FUNERAL INCONSCIENTEMENTE NATURAL).
Je vidět, že se v metalovém undergroundu angažuješ velmi intenzivně. Existuje však nějaká nešvar, který ti vysloveně vadí?
Někdy mám pocit, že je příliš sektářský. Je mi sice jasné, že některé to sektářství je v rámci undergroundové scény nevyhnutelné, ovšem domnívám se, že by si měli lidé chránit vlastní identitu. I přesto, že jim to způsobí nemalé množství překážek.
Jaký je tvůj názor na náboženství. Existuje nějaké, se kterým si ochoten se ztotožnit?
Záleží na definici náboženství. Pokud náboženství znamená specifický systém víry nebo zásad (jako tomu je v Buddhismu nebo křesťanství), tak je to pro mě úplně zbytečné. Nicméně pokud bychom měl přijmout širší pojetí náboženství (např. jako to učinil Max Weber ) jako něco co poskytuje smysl či soudržnost našeho chápání života a světů, tak je to něco zcela jiného. Člověk se k těmhle věcem může dostat vědomě i nevědomě.
Znáš nějaké kapely z České republiky? Pokud ne, můžu ti zaslat nějaké horké typy!
Ano, samozřejmě! Jednou z mých oblíbených kapel jsou MASTER´S HAMMER. Jinak bych samozřejmě ocenil, kdybys mi nějaké dobré typy z vaší země doporučil.
Tak to ti mohu slíbit! Závěrem nám prozraď, jaké budou tvé nejbližší plány…
Split CD EMME YA a POSTHUMAN TANTRA jsem už zmínil, vyjde na konci března nebo začátkem dubna. Z dlouhohrajících nahrávek pak chystám další album MOLOCH (ukrajinský black metal) a v neposlední řadě dojde na kapelu FORESTGRAVE (další ukrajinský black metal).
Děkuji za rozhovor! Přeji ti hodně štěstí při výběru nových kapel …
Děkuji taktéž za rozhovor, vážím si tvého úsilí a zájmu!
ALL