Tažení po francouzských vinících pokračuje další zkurveně promakanou nahrávkou od formace s krkolomným názvem REGARDE LES HOMMES TOMBER! Tihle pánové, byť je tady u nás asi těžko někdo pozná, představují svým uměním špičku ledovce v sekci post-black metal/sludge. I navzdory tomu, že nepatří k prvotním věrozvěstům onoho žánru. To je vlastně jediný „hřích“ této nesmírně temné nahrávky, ze které mě mrazí pokaždé, kdykoliv ji slyším. Marně si ovšem lámu hlavou nad tím, proč zrovna ve Francii se urodilo tolik post-blackmetalových kapel a mnohých dalších avantgardních uskupení. Že by to bylo právě tím vínem?
Ale pojďme se raději vrátit ke slovutným REGARDE LES HOMMES TOMBER, pro které je „Exile“ druhým řadovým albem v pořadí a nachází se na něm sedm hmatatelných položek. S úvodním intrem „L’Exil“ klesá opona pozvolnými kytarovými tempy, aby následně padla k zemi s brutální blackmetalovou vichřicí. Žádný prostor na otálení. Když se však první položka překvapivě rychle přelije v kompozici „A Sheep Among the Wolves“, začíná tím pravé dobrodružství, cesta napříč peklem se otevírá doslova před očima. Jako kdyby se člověk stal součástí nějakého morbidního sountracku a nemohl uniknout ze spárů děsivých stínů. Člověk se u toho všeho může třeba i bát, avšak samotná hudba je naprosto strhující, variabilní, dalo by se říci avantgardně blackmetalová a rouhavá, na druhé straně ovšem i citlivá, místy ambientní a sludge.
S „A Sheep Among the Wolves“ pokračuje úctyhodný trip poněkud přímočařejším úvodem, avšak o to pikantnější je démonické intermezzo v ústředí skladby. Především pak magické frázování vokalisty Thomase je bezesporu tím, co posluchače dokáže zvednout ze židle. Závěrečná avantgardní část poté dává vzpomenout na velikány BLUT AUS NORD prostřednictvím neotřelých harmonií, jakožto bizarních součástek dílků stavebnice, které do sebe jakoby nepasují, ale stejně je k sobě něco přitahuje. „They Came…“ – česky „pauza na párek“, oddech a příprava na povstání démonů. „…to Take Us“ představuje rouhavý manifest, rituální a krvelačný obřad, jež mi tu a tam připomene tvorbu našich CULT OF FIRE, avšak tvorba Francouzů je i v této rovině značně rozklížená a prostor zde mají i monotónní pasáže, jež napomáhají magično dokonale připumpovávat. Tady na tomto místě však musím zmínit, že nahrávka není nikterak poddajná ani spekulativní, je pouze odrazem pikantní seberealizace, a přestože se post-blackmetalovému ranku poměrně daří, tak kolekce s ničím podobným s určitostí nekalkuluje. Nejlepšími příklady budiž závěrečné dva tracky, přičemž tím nejdůležitějším je rozhodující bestiář „The Incandescent March“, skládající se hned z několika palčivých úseků – od ostrého black metalu až k branám funeral ambientu. Nevěřitelné! Jak to všechno krásně a přirozeně do sebe zapadá? VŠICHNI SE BUDEME (TE) SMAŽIT V PEKLE – tady cesta končí!
„Exile“ je další suverénní počin z dílny francouzského post-black metalu. Je sice pravda, že obdobné kvalitativní pojetí vám dnes odsuplují i jiné kapely, ale to je prostě záležitost přesyceného trhu. Na posluchačích zkrátka je, aby si z toho obrovského výčtu vybral přesně to pravé ořechové. Mně jenom věřte, že „Exile“ je vpravdě vyspělým dílem a osobně jsem velice zvědav, zda-li se REGARDE LES HOMMES TOMBER dokáží prosadit v celosvětovém měřítku. Skvělá práce!
ALL