Před několika dny se mi do rukou dostala nahrávka „End of Days“ od hudebního projektu NARGATHROND, jenž velmi důvtipně propojuje žánry dark syntwave s black metalem. Přestože kolekce není nikterak komplikovaná, nabízí vskutku zajímavé hudební postupy, nemluvě o chladné a naprosto autentické atmosféře. Jsem moc rád, že stále existují umělci, kteří zkouší, experimentují a ani v nejmenším se nesnaží spokojit s málem. Stagnace? Ale fuj! Stefan Lorenz má za ušima a já věřím, že právě v této oblasti ještě neřekl poslední slovo. A zde jeden menší rozhovor…
Vítej na Rumzine webu! Prosím, představ NARGATHROND milovníkům hudby, kteří tvoji tvorbu zatím neznají? Jaký je tvůj hudební background? Jak se kupříkladu vyvíjela tvá hudební vize v čase?
NARGATHROND má takové dvě strany. V rámci té jedné jde o to, že jsem producentem soundtracků pro TV, hry atd. Tou druhou stranou je pak NARGATHROND, čistý one-man projekt, jenž se zaobírá stylem dark syntwave a black metalem, a to se zaměřením na vyprávění hororových příběhů s hudbou. Pokud jde o můj hudební původ – mám kořeny v black metalu a metalcoru. Slabost mám ovšem i pro punk rock. V raných začátcích bylo mou hlavní myšlenkou spojit několik metalových stylů s různými hostujícími zpěváky, přičemž v průběhu let se projekt vyvinul v něco jedinečného. To se předem nedalo předvídat.
Jakou první věc ses musel naučit, když jsi začal dělat hudbu na vlastní pěst?
Nespoléhejte na ostatní, spolehněte se jen na sebe.
Hudba NARGATHROND je dosti neortodoxní. Kde jsi hledal inspiraci pro svůj hudební projev? Kde ve tvém případě hledat ty největší hráčské vlivy?
Máš pravdu. Nechci znít jako všichni ostatní. Inspiraci jsem našel v hororových filmech, které mě inspirují, ve vyprávění příběhů a samozřejmě ve všech sračkách reálného světa, za něž lidstvo může. Nejvíce mě ovlivnili CARPENTER BRUT a PERTURBATOR.
Zajímalo by mě, kde vidíš hlavní rozdíly mezi novým albem a předchozími deskami?
Největší rozdíl je ve zkušenostech. Pokud jde o psaní písní, hraní na nástroje, nahrávání, mixování a mastering. Všechno jsem se naučil tím, že jsem dělal sám. A nyní mohu říci, že je to věc, na kterou mohu být opravdu hrdý.
Můžeš trochu pohovořit o některých tématech, kterým se na desce věnuješ? „End of Days“ je poměrně civilní název pro album. Proč zrovna toto pojmenování?
Album bylo napsáno a nahráno v době, kdy světu vládl covid. V tomto čase jsem byl svědkem toho, a vlastně i poznal, jak může být lidstvo šílené. Kolem nás jsou lidé, kteří nás skutečně vedou k úpadku. Válka a zločin jsou všude kolem, ale s pandemií jsou lidé mnohem hloupější. Neexistuje žádný Bůh, žádná vyšší moc, která by nás soudila. A zdá se, že neexistuje žádná naděje na světlou budoucnost, když Zemi vládnou nesprávní lidé.
Zvuk celého alba je hodně temný, chladný a ostrý zároveň. Prozraď mi něco o výsledném zvuku?
Moc dobře to popisuješ! Myslím, že střet těžkých kytar, tvrdých elektronických bicích a temných syntezátorů tvoří celý balíček. A vše doplňují vybraní hostující zpěváci.
Která skladba z tohoto alba je pro tebe tou nejvzrušující?
Až dosud jsem s tímto projektem nikdy nehrál živě. Ale kdybych chtěl, bude to „PURE Fucking DARKESS“. Tato píseň má všechno.
Co si myslíš o skutečně silné německé scéně v ranku dark synthwave? Jak moc inspirativní je pro tvoji tvorbu? Máš zde nějaké své oblíbence?
Abych byl upřímný, v Německu moc kapel tohoto žánru neznám. Objevil jsem jen pár lidí. Ale já tomu neříkám scéna. Jde spíše o celosvětové přátelství umělců, kteří mají sílu něco tvořit. Ale ze svého „sousedství“ bych doporučil WE ARE MAGONIA (Francie) a DRAVEN (Řecko).
Co bys nám mohl říct o rodném městě (Neuhaus am Rennweg)? Má zde alternativní hudební scéna patřičnou podporu? Nebo se raději díváš do jiných končin?
Moje rodné město má 5000 obyvatel. Je to městečko, kde je největší mlha, zima s deštěm a sněhem. Znamená to, že tady žádná takováto scéna neexistuje. Nicméně je zde velká podpora pro kreativitu v žánrech, ve kterých se pohybuji.????
Jak je tvůj názor na současnou dark/electro/metal scénu?
Myslím, že vzestup syntezátorů je evidentní. V undergroundu najdeš opravdu velkou spoustu kvalitních umělců. Ale není to záležitost jen synthwave. Dá se říci, že i v těch ostatních žánrech, o kterých jsem už výše mluvil, najdeš mnoho zajímavého. Celkově je ovšem hodně těžké najít něco opravdu originálního, neboť hodně umělců zní velmi podobně. Některé kapely od sebe jen stěží rozeznáš. Jen málo z vyvolených vyčnívá z davu.
Vím, že působíš ještě v dalších kapelách. Představ nám je trochu!
Samozřejmě! Mám také kapelu HIGURD. Jedná se o melodický black metal s německými texty a vysokým obsahem melodie. Hned další je AS WE FUCKED. Tahle kapela spojuje metalcore a melodický death s lehce punkovými vlivy.
Děkuji za rozhovor. Je ještě něco, co bys chtěl dodat?
Děkuji za příležitost uskutečnit tento rozhovor! Na tomto světě je tolik hudby! Nezůstávejte tedy jen u jednoho žánru. Mějte oči a uši otevřené.
ALL