V továrně je krásně a kdo by to mohl vědět lépe, než Radek Kopel, vyráběč kraválků, míchač zvuků a věčně dobře naložený experimentátor?! Jeho „hluková“ kapela NAPALMED byla už jednu dobu takřka minulostí, ovšem Radek se znovu oklepal a základní kámen českého noisu opět uvedl v život. Jaké trampoty tomu předcházely, to už vám prozradí Radek sám. Náš „živý“ rozhovor byl prvním v dějinách NAPALMED a pevně věřím, že uspokojí všechny industriální maniaky…
Vítej u našeho rozhovoru, Radku! Někdy cca. před třemi lety ses rozhodl skončit s NAPALMED, a nahradit jej pouze tvým osobním projektem NPLMD. Nakonec z toho všeho však opět vylezli NAPALMED. Popiš, co bylo příčinou těchto kotrmelců?
Kotrmelce jsou jednoduché. NAPALMED jako kapela existovali od poloviny roku 1994. Po nějakých decentních rošádách ve složení nakonec všichni odešli a já zůstal sám. Myslel jsem, že bude dobré sólovou éru oddělit, proto jsem vymyslel bezsouhláskovou variantu NPLMD. Už jsem ani nedoufal, že objevím někoho dalšího. Krátce to zkusil MartiN.S. (basák ex-F.S.F.I.), poté jsem zlanařil MartiNa.B., a toho prvního jsem po pár koncertech „vykmitnul“. A tak bylo jméno NAPALMED vráceno zpět do víru vášní.
Za dobu působení po hlavičkou NAPALMED si vydal několik MC, CD i LP. Vedeš si přesnou evidenci všech těchto počinů?
Snažím se. Vše by mělo být na původním webu, tedy http://napalweb.unas.cz/releases_cz.html
Tvou tvorbu sleduji už pěkně dlouho a v kontaktu jsme už taky nějaký ten pátek. Hrozně by mě zajímalo, jestli vidíš ve svém „hlukovém tvoření“ nějakou progresi? Mně osobně se např. zdá, že tvé poslední produkty, které si mi poslal, jsou takové „citlivější“ a „křehčí“…
Progresi ani ne. Osobně bych to nazval neustálým hledáním. Jak v oblasti nákupu (a prodeje) efektů a hlavně pak při hledání zvuků. Nemýlíš se, „citlivost“ a „křehkost“ je na pořadu dne. Necíleně, prostě se to děje. Ale koncerty jsou, řekl bych, stejně intenzivní, i když lidi říkají, že tam je taky změna.
Noisem se zabýváš už opravdu pěknou řádku let. Moc by mě zajímalo, jak jsou nahrávky NAPALMED přijímány v zahraničí? Berou tě už za kultovní osobu noisu? Existují nějaké weby, které se specializují výhradně na noise nebo noise core? Jak si třeba vedou NAPALMED v odborných recenzích a kritikách?
Nemyslím, že by naše nahrávky byly nějak extra přijímány. Prostě něco málo prodáme, něco více povyměňujeme… Kultovní určitě ne, ale ptají se ohledně organizování koncertů, myslí si, že je tu nějaká scéna, že to tu tzv. frčí. Weby i fanziny specializované na noise určitě jsou, ale mám zkušenost, že jsou „izolované“. Kritiky máme dobré i špatné. Rozporuplné.
Je zajímavé, že i když tvoříš úplně jinou hudbu než je metal, tak většina lidí vnímá NAPALMED jako součást metalové komunity. Bereš tento jev jako pozitivum?
Mám dojem, že jsme (byli) součástí metalové komunity díky našim počátkům v polovině 90.let. Dnes už to dávno neplatí, byť se snažím udržovat vztahy se známými a kamarády. Dříve nebylo kam poslat výtvor na recenzi, než do metalových fanzinů a třeba do BIG BENGU, he, he.
V minulosti si účinkoval jako host na albu kapely FOUR SEATS FOUR INVALIDES a výsledek byl opravdu velmi originální. Měl jsi ještě nějaké další nabídky na spolupráci s metalovými nebo jinými kapelami? Já osobně se domnívám, že spojení „hluku“ a metalu je stále cesta dosti neprobádaná…
Začnu od konce. Spojení různých věcí je vždy zajímavé, i když se mnohdy spojení nepovede. Naše zvuky/hluky byly většinou použity jako předěly, intra, apod. Tedy nikdy se to cíleně nemíchalo. Samozřejmě díky osobnímu kontaktu se členy „Invalidů“ jsme to mohli udělat tak, aby to sedělo. Další hostování a použití našich zvuků bylo na deskách OBERON, SMASHED FACE, čerstvě na novém materiálu chomutovských VICTIMS. Nejpovedenější se mi ale zdá využití na LP GRIDE. Ti použili jen kousíčky, ale sedí na nahrávce jako prdel na hrnci. Z takové spolupráce mám radost.
Např. v Německu dnes velmi „frčí“ křížení industriálu, EBM a gotiky. Máš rád podobné kapely?
Opravdu neřeším co frčí, co lze spojit, co se líbí, co mají lidi rádi. Noise a jeho nejbližší podžánry beru jaké svébytné formy, takže pro mě osobně není co řešit. DIE KRUPPS, RAMMSTEIN, apod. pro mě nikdy nebudou industrial, i kdyby se rozkrájeli. Můžu tyhle kapely slyšet, FRONT 242, LAIBACH a mnoho dalších, ale industrial to není a nebude.
Jak vzpomínáš na vystoupení na jednom z Obscene Extreme festů? Podle mého šlo opravdu o monstrózní výrobní peklo! Produkce NAPALMED chytla úplně jiný rozměr než třeba v malém klubu. Jaké byly tvé pocity? Bude ještě šance tě někdy vidět na tak velké akci? V neposlední řadě mě zajímá, jak si ty osobně vnímal tuto velkolepou show?
No popravdě, já vnitřně nemám dobrý pocit. Měli jsme nějaké technické problémy, což jen umocnilo nervozitu, která byla přítomna i tak. Jinak jsme samozřejmě poctěni, že nás Čurby pozval a dal nám šanci. Pokud by se vše lépe připravilo, myslím, že by náš hluk zabíjel. Ale někteří lidé byli spokojeni, většina nespokojena (což je také v pořádku!). Předvedli jsme se před cca 1000-1500 lidmi. Pódium bylo na můj vkus a pocit obrovité a díky naší koncepci i prázdné. Nebýt tam kameramani, lidi by nic neviděli a nudili by se ještě více, he, he! Snad budeme mít další šanci (Co, Čurby?!).
Několikrát si měl možnost představit NAPALMED u nás v Kralupech. Jak ti seděla místní Ponorka?
V Kralupech nelze jinak než být nadmíru spokojen. Klub v pohodě, lidi taky a hlavně stařík Pigeon (Jirka Holub). Toho kluka miluju a bydlet vedle něho v baráku, tak snad začnu díky němu chodit na pivo, he, he!
Tvé produkty často zdobí velmi netradiční obaly, které jsou nicméně hodně originální a oku lahodící. Zajímalo by mě, jestli máš ještě nějaký mimořádný nápad v záloze a z ryze technických důvodů si ho zatím nemohl realizovat?
Díky za pochvalu! Nápadů mám dostatek a další přijdou. Spíše nějak ztrácím vůli je realizovat. Mám pocit, že není pro koho. Ovšem díky tomu, že jsem nenapravitelný, budu vás i nadále otravovat produkty, které nikdo nechcete kupovat, natož poslouchat. Technické důvody a problémy rád zdolávám.
Otázka: Radek Kopel přijde na sraz své bývalé třídy ze ZŠ a je nucen se přiznat, že má kapelu. Kamarádka ze školních lavic chce nějakou nahrávku slyšet, anebo ji popsat. Jak si Radek poradí?
Nikdy nejsem nucen. Naprosto přirozeně jí popíšu o co jde a s radostí ji odkážu na web, kde jsou nahrávky, tak i videa. Ale pro lidi je spíše zajímavé to tajemství, to, jak si sami „cosi“ představují. Nemám s tímto problém, toto se v životě běžně děje.
Ano? Tak zkus nastínit nějakou představovačku vašeho „hluku“?
Děláme zvuky, nepoužíváme hudební nástroje. Místo nich používáme plechy, železo, elektroniku, upravujeme v efektech a mixujeme. Vše živě, bez playbacku. Cílem je dosáhnout „optimální“ zvukové koule. Líp to snad ani laikovi nelze popsat. Myslím. Tomuto většinou „rozumí“.
Prozraď Radku své nehudební záliby. Díváš se na fotbal nebo hokej? Nadáváš u zpráv? Chodíš na ryby? Lyžuješ?
Nedívám se na žádný sport. Nenadávám u zpráv. Nechodím na ryby. Nelyžuju – nesportuju. Jediná nehudební záliba je muzika.
Jaký je tvůj názor na stahování hudby z netu?
Všechny bych (nás, he, he) zavíral! Stahovači zabíjí hluk a industrial. NAPALMED chce jenom prodávat, aby mohl nahrávat a prodávat. Proto se zaměřujeme na placky, trika, čepice, mikiny. To nikdo nekopíruje a nekrade! Fuj, hnus, nechutné!
Řítíme se do finále a já proto opět trochu odbočím. Ovlivnila tě např. tvorba staré industriální kapely PAPRSKY INŽENÝRA GARINA, případně „hlukové“ projekty Milana Knížáka? Počítám, že jejich tvorbu znáš…
Ovlivnila a ovlivňuje mě spousta muziky a zvuků. Pro vznik NAPALMED byla nejdůležitější nespokojenost s nedostatkem extrému v metalové, coreové hudbě. To bylo asi nejpodstatnější, dále samozřejmě setkání s japonským hlukem (GEROGERIGEGEGE, MERZBOW, VIOLENT ONSEN GEISGA, atd.) a okrajovými proudy (ANAL CUNT, WINTER, DISEMBOWELMENT…). Z české scény měly největší vliv kapely jako DG307, MEAT HOUSE CHICAGO I.R.A., DIVNEJ PACH, he, he. Prosím, aby to čtenáři nebrali jako nějaký mustr. Je to jen několik kapel z nesmírného množství, které zhruba od roku 1983 poslouchám. PAPRSKY a jejich deska „Blbá Evropa“ je výtečná. Pan Knížák je v klidu a možná (!) by na mě zapůsobil, kdybych ho viděl v akci.
S noisem také hodně experimentuje Mike Patton…
Mike Patton je taktéž skvělý. Neřekl bych, že experimentuje hlukem, prostě je to experimentátor. Je hlava otevřená. Věci kolem RUINS, MELT BANANA, BOREDOMS… jsou vůbec zajímavé.
Chystají NAPALMED v dohledné době koncerty či vydání nějaké zvláštní nahrávky, třeba splitka?
Momentálně je jediným plánem „přešaltrovat“ se na novou cestu, což bude používání oscilátorů a jiných elektronických hraček. Koncerty budou dle žádostí, nabídek a našich možností. Splitka nejsou zatím v zorném poli. Jeden titul se přece jen objeví. Bude to deska u lounského vydavateství Guerilla Records. Půjde o kolaborační fošnu s dvěma japonskými muzikanty. Jeden (Hiroyuki Fujiwara) doplní naše zvuky kovů improvizací na alt saxofon a digitální piáno. Druhým je Teruhiro Shiojima se svou fraktální kytarou. 80 minutové CD bude doplněno bonusovou skladbou a videem na internetu.
Zaujala tě v poslední době nějaká česká nahrávka? Co v současné době nejvíce posloucháš?
Z československých: DVD Kusuman, DVD VRBOVSKÍ VÍŤAZI – Vrbovské vetry, LP INSANIA – Rock ‚n‘ Freud, ZDARR, Marián Varga, MONKEY BUSINESS, atd., z cizích mě v poslední době zaujali MONARCH!, AGORAPHOBIC NOSEBLEED, Shibusashirazu, RawRadarWar a mnoho dalších… Japonců!!!!
Moc ti děkuji za rozhovor, doufám, že jsem tě moc netrápil. Můžeš cokoliv vzkázat čtenářům, případně přidej nějakou další informaci, na kterou jsme během rozhovoru nenarazili…
Nezapomněl jsi naprosto na nic! Můj první živý rozhovor byl v klidu. Vzkaz pro čtenáře?
PS1: Máme Vás stejně rádi jako vy nás! Stejně si nic jiného nezasloužíme!!
PS2: Neposlouchejte nic, co neznáte! Na přehlednosti, čitelnosti, melodice, předvídatelnosti není zhola nic špatného!
Alle, díky za zájem a čas! Snad jsem neurazil ani Tebe, ani nikoho z návštěvníků těchto stránek!
ALL