Španělská formace MISTWEAVER mě před několika týdny potěšila svou poslední nahrávkou „Nocturnal Bloodshed“, na které představuje extrémní death metal s nezměrnou porcí melodických vyhrávek, přičemž hodně důležité sémě zasazují do tvorby klávesy, vytvářející blasphemickou atmosféru každým coulem. Abych si ovšem některé své odhady ověřil, oslovil jsem s žádostí o rozhovor Raúla Puenteho, zakladatele MISTWEAVER. Spolu s ním jsem pak nakoukl nejen pod pokličku kapely, ale v povídání jsme se dostali až k úrovni španělského metalu, a něco málo padlo i o tamní pozici církve, proti které MISTWEAVER ochotně vystupují. V jejich případě se ale vše podstatné děje v součinnosti s metalovým uměním, které si tímto dovoluji doporučit…
Zdravím tě z České republiky! Prosím, představ trochu sebe a vaše nahrávky metalovým příznivcům v Česku. Jaké byly vaše prvotní ambice, když jste s kapelou začínali?
Zdravím ze španělského Burgosu. MISTWEAVER je kapela, která byla založena v roce 1997 mnou, tedy Raulem Weaverem, hlavním skladatelem, kytaristou, zpěvákem a taky jediným původním členem. Hlavní myšlenkou bylo vytvořit kapelu podle vlastního vkusu, neboť tehdy žádný podobný projekt tohoto stylu v našem městě nebyl. Následně poté jsem začal s náborem dalších členů a předně mi šlo o to, abych našel někoho se stejnými zájmy a obdobným hudebním vkusem. Neměl jsem v úmyslu nic jiného, než dělat jen to, co mám opravdu rád. A to vlastně zůstalo až do dneška, přestože s fungováním kapely byly následně spojeny i změny, které ale vyplývaly v menší či větší míře v zapojení ostatních členů. Nicméně všechno jsme zatím přežili, na kontě máme pět desek, jedno EP, spousty odehraných koncertů a pevně věřím, že toho je před námi ještě moc.
Řekni mi něco o vašich inspiračních zdrojích. Jak moc se změnil váš vkus v průběhu času? Našel bys nějaké rozdíly?
Hlavní myšlenkou bylo založení extrémní metalové kapely se spoustou vlivů, za které jsme mimochodem rádi dodnes. Jedná se o takové ty klasické heavymetalové a thrashmetalové věci, jako IRON MAIDEN, ACCEPT nebo SLAYER. Postupem času nás však začala oslovovat ještě extrémnější hudba kapel typu IN FLAMES, ARCH ENEMY, AMORPHIS, MOONSPELL, SAMAEL, EMPEROR, ENTOMBED, DISSECTION, CARCASS, DISMEMBER atd. Z toho výčtu tedy vyplývá, že naše zdroje inspirace zůstávají prakticky stejné. Všichni i nadále milujeme mnou zmíněné skupiny, které jsou proslulé mixem energie s melodií. Něco podobného můžeš zaznamenat i v evoluci našeho zvuku. Z počátku jsme používali více doomových prvků, ovšem postupně jsme je nahradili hutnějšími částmi. Tak tomu je v podstatě do dnešních dnů, přestože náš zvuk není oproti jmenovaným kapelám tolik zakalený a zastřený. Jejich duch však v naší tvorbě určitě najdeš.
Nyní bych tě poprosil o představení stále aktuálního alba „Nocturnal Bloodshed“. Něco mi říká, že by se mohlo jednat o koncepční dílo…
„Nocturnal Bloodshed“ je naše nejnovější album, a jak jsem už naznačil, je do jisté míry tím vůbec nejextrémnějším počinem. Zároveň se nám ale podařilo zachovat všechny ty melodické pasáže, které jsou pro naší tvorbu charakteristické. Album nicméně není koncepční, nemá konkrétní příběh – ani jednotlivé skladby nejsou propojeny žádnou linií. Proto si je můžeš pouštět na přeskáčku. Není tomu jako u alba „Age of Darkness“. Nicméně je pravda, že všechny texty odkazují na příchod Antikrista a Apokalypsy.
Zkus ohodnotit úlohu symbolů rouhání ve spojitosti s hudbou a texty v uměleckých dílech. Za příklad pochopitelně vezmi texty MISTWEAVER. Jaký je vůbec tvůj názor na náboženství a církve?
Zpočátku byly texty pestřejší a zabývaly se různými otázkami, jako jsou středověké báje, horory a příběhy Vikingů… Na aktuální desce však došlo k notnému rozšíření zorného pole, témata jsou mnohem více extrémní a temná. Najdeš v nich celou řadu zla a rouhání. Přesně tato slova nejlépe vystihují naší muziku. Zvláště pak je atraktivní i to, když se podobné motivy odrážejí nejen v samotné tvorbě, ale také ve vizuálu. I proto jsme se spoléhali na Juanja Castellana, který je autorem obalu desky. Tenhle člověk dělal obaly kapelám, jako UNLEASHED, VOMITORY, AVULSED, NOMINON atd. Jinak jako kapela jsme takoví anti-křesťané/katolíci, stačí si jen přečíst texty skladeb „Deciever’s fall“ nebo „God is Dead“. Naším úmyslem však není něco někoho učit, nebo dokonce přesvědčovat druhé. Pokud se vám líbí to, jak to děláme a můžete se s námi ztotožnit, pak je to ovšem skvělé. Pokud ne, táhněte do pekla. 🙂 Jejeje!
Považuješ třeba právě Španělsko za ryze náboženský národ?
No, samozřejmě katolické dědictví je stále přítomno v našich zvycích a způsobu života, stejně jako v jiných zemích Středomoří, ale samozřejmě to nemá nic společného s dnešním Španělskem ve srovnání se Španělskem před třiceti nebo padesáti lety. V některých aspektech bylo dosaženo pokroku. Ale církev má pořád velkou moc, ekonomicky, sociálně, právně i politicky. Sekulární hnutí mají stále velké problémy s ohledem na to, na co poukazují. Dosažení cílů je tak mnohem složitější. Ale alespoň nás už nemají šanci zavřít do vězení za uctívání ďábla, už ani nedochází k tomu, že by nám doma zakázali hrát nějaké konkrétní písně. To se mimochodem stále děje v USA, přičemž konkrétně nás se tahle záležitost týká s ohledem ke skladbě „He Who Takes Your Soul“, která musela být stažena z americké edice alba „The Aftermath“. Shodou okolností právě tenhle song by se i tam pravděpodobně stal nejoblíbenější skladbou kapely, neboť se jedná o jeden z nejžádanějších tracků na našich koncertech.
Hudba MISTWEAVER je plná krásných melodických prvků, avšak základní skelet je opravdu extrémní a řádně zatěžkaný. Souhlasíš? Můžeš popsat třeba úlohu kláves ve vaší hudbě?
Ano. Naše hudba byla vždycky založena na síle a melodii, ale nyní je v základu mnohem víc extrémní. Klávesy byly vždycky důležitou součástí zvuku MISTWEAVER, přestože dříve jen opisovaly kytarové riffy a zároveň byly příliš hlasité. Nyní ale věřím, že na se nám na „Nocturnal Bloodshed“ podařilo nalézt nejlepší možnou rovnováhu. Klávesy jsou už teď na druhém místě, nejvíce prostoru dostaly brutální riffy a je zjevné, že se naše hudba stala najednou mnohem temnější a epičtější. Paradoxní ovšem také je, že s umírněním kláves přišel náš klávesák, který to chtěl takhle sám. K odstranění klávesových partů proběhlo v předprodukci alba, kdy mu došlo, že by některé riffy mohly být po mixu znehodnoceny. Navíc v některých recenzích na starší alba se často objevovala kritika spojená s nadměrným výrazivem kláves. Na „Nocturnal Bloodshed“ však už názory zdůrazňují, že právě klávesy jsou tím potřebným prostředkem, který pomáhá dotvářet sílu melodií a temných prvků.
Jak bys zhodnotil extrémní metalovou scénu ve Španělsku? Jsou u vás kapely, které patří do tohoto ranku a zaslouží si širší pozornost?
Ve Španělsku vždycky byly extrémní metalové kapely. Jejich úroveň dost možná nedosahovala úrovně kapel z ostatních evropských zemí, ovšem hodně je to dáno i tím, že většina našich formací nemá ve světě až takové jméno na rozdíl od jiných zemí, jako je třeba ta vaše. Hudební kultura tu prakticky neexistuje (a to není jen záležitost metalu). Tady zkrátka jedou jen příšernosti z rádií a shity, jako je zdejší pop music (pozor, tímto nechci tvrdit, že všechen pop stojí za hovno, mám na mysli předně to, co se ve Španělsku poslouchá). I z toho důvodu nejsou španělské metalové kapely dobře známy ani tady. Nicméně i zde bys našel mnoho vysoce kvalitních zástupců napříč extrémně metalovými žánry. Dost toho samozřejmě najdeš na metal archivu, kde je poměrně hodně informací. Já třeba mám další dva extrémně metalové projekty, kterými jsou MASS BURIAL (Death Metal se stockholmským zvukem ) a GRAVEYARD OF SOULS (Death / Doom).
Jak důležitá je pro tebe seberealizace? Je podstatnou součástí tvého života?
Svým způsobem ano. Hudba je dost dobrý způsob, kterak dojít naplnění, ale rozhodně to není jediný prostředek. Ale je pravda, že když se podívám (nebo poslouchám) na naše alba, cítím jisté uspokojení, byť s kritickým okem a také snahou věci příště zlepšit.
Jak se díváš na reakce, kterých se vám dostává mimo Španělsko? Jak se vám daří v mezinárodním měřítku?
Řekl bych, že lépe, než v naší vlastní zemi. Alespoň většina lidí, kteří nám píší, nebo se zajímají o naší hudbu, třeba jako ty, jsou obvykle ze zahraniční. Ve Španělsku, zejména v poslední době, nenalézáme příliš mnoho podpory, až tedy na výjimky. Ale tak se zkrátka věci mají a my budeme i tak dále pokračovat v naší práci a budeme si chtít splnit všechno, o čem jsem se už výše zmínil.
Jak se vám daří vyvažovat osobní a pracovní život v souvislosti s životem kapely? Co to obnáší, být hudebníkem právě ve Španělsku?
Extrémní metal a profesionalita ve Španělsku jsou naprosto protichůdná slova. Prostřednictvím hudby je zkrátka nemožné vyžít, takže my všichni máme kromě hudby svou vlastní práci. Pokud to ale chce člověk myslet s profesionální dráhou hudebníka opravdu vážně, platí myslím stejné zásady nejen ve Španělku, ale kdekoliv jinde na světě. Všechno je to o tom, že kapela musí šlapat, musí trávit nekonečné hodiny ve studiu, zkoušet, nemluvě o koncertech… Skloubit běžný život a ten hudební je tak nesmírně obtížné, zvláště když k tomu ještě připočteme život rodinný. Důležité ovšem je, aby si každý člověk vybral přesně to, co je pro něho samotného nejdůležitější.
Řítíme se pomalu do finiše, takže bych tě nyní poprosil o výčet tvých současných oblíbenců…
Vždycky mám chuť poslouchat klasiku, o které jsme se už výše zmínil. K tomu všemu v současné době poslouchám hlavně GRAVE, MOONSPELL, GHOST, OMNIUM GATHERUM, BLOODBATH, MORS PRINCIPIUM EST, KRONOS, GOJIRA, KALMAH, PARADISE LOST, CARACH ANGREN, CATTLE DECAPITATION, INSOMNIUM, MGLA, THE COUNTY MEDICAL EXAMINERS a mnoho dalších kapel.
V čem spočívají vaše nejbližší plány?
No, nyní hodláme neustále podporovat „Nocturnal Bloodshed“, jak jen to jen půjde. V budoucnu plánujeme doupravit některé z našich nových skladeb, které byly už nahrány, a to s tím, že je chceme znovu zaslat Danovi Swanö. Ten by se měl znovu postarat o mix a master. Znovu se pak budeme snažit dostat hudbu do všech možných končin.
Děkuji ti mnohokrát! A vám všechno vyjde! Pokud máš nějaký vzkaz na závěr, můžeš ho poskytnout…
Děkuju ti za tvůj zájem a tento rozhovor! Doufejme, že se jednou budeme moci zahrát v České republice. Zdravím všechny fandy u vás doma !!! A samozřejmě navštivte naše stránky. Pokud byste měli zájem nás z jakýchkoli důvodů kontaktovat, využijte tento mail. Určitě se vám dostane odpovědi! solobscurabitur@hotmail.com
ALL