K hodnocení hudebních laskomin všeho druhu jsem si tentokrát přizval šikovného hudebníka a skladatele Martina „Spacoshe“ Peřinu, kterému jsem tedy hezky naložil… 🙂 To se ale samozřejmě ukázalo až později, opravdu jsem se nesnažil být zákeřný (byť se to na oko může zdát). Nicméně sympatie jsem si alespoň trochu nahnal úplně posledním songem, věřím tomu… Tak ať to pálí za kočárem! Zde jsou Martinovy postřehy…
ABSTRACT – Isonn (z alba „Lightheory“)
Podle zvuku je to česká kapela. Nebo se mýlím? Celkem zajímavý progresivní metal. Možná bych se ani nedivil, kdyby to byl nějaký one-man projekt. Podle těch postupů, které ne že by nebyly živě zahratelný, ale ty bicí zní tak trochu naprogramovaně, v něčem tak „základně“, jako by tam nebyl vklad reálnýho bubeníka. Líbí se mi ty klavírní pasáže, ty to pěkně oživují, přidávají tam takovou romantickou polohu. Některý postupy jsou fakt zajímavý, i když doma bych si asi celou desku jen tak sám od sebe nepustil.
Slovenská skupina ABSTRACT z poslední řadové desky. Kapela, která začala hrát instrumentální metal už v devadesátých letech. Znáš?
Jo, podle názvu mě to něco říká, už jsem o ně asi dřív trochu zavadil. Určitě v nějaké recenzi v některém z tehdejších zinů.
OVERGROUND – Dievčatko (z alba „Overground“)
Od začátku to zní moc příjemně, ty housle jsou krásný. Nejsou to TORNADO LUE ze Slovenska? Zní to velmi přirozeně, líbí se mi civilnost projevu zpěvačky. I ten text je zábavnej, a celý je to takový sympaticky uvolněný. Na nic si to nehraje, což je fajn. Takovou hudbu si čas od času rád poslechnu.
Projekt OVERGROUND, za kterým stojí především Whisky z kapely SLOBODNÁ EURÓPA + další zajímaví hosté. Zpívá Dorota Nvotová…
Dorotu Nvotovou jsem poprvé zaregistroval díky filmu Děvčátko, kde hrála… Jo, tenhle song mě baví, i když teď jsem si tu kapelu našel na Bandzone a ostatní songy už pro mě tak zajímavý nejsou. Dívám se taky, že už nehrajou.
DÉLUGE – Houle ( z alba „Aether“)
Tak tohle je zase z trochu jiného ranku. 🙂 Celkem zábavnej black metal. 🙂 Podle zvuku to bude nějaká novější nahrávka. Sice vůbec nepoznám, co to je za kapelu, ale zní to docela sympaticky.
Tady jsme ve Francii. Mladá kapela s názvem DÉLUGE. Zmínil jsi zvuk. Byl bys ochoten neposlouchat nahrávku s dobrými nápady i za předpokladu, že zvuk je na dosti nízké úrovni a celou nahrávku posouvá kvalitativně mnohem níž?
Tak nejdůležitější je pro mě vždycky samotná hudba. Akorát, že na zvuk jsem celkem dost zatíženej, takže to chtě nechtě ovlivní i můj celkovej úsudek z celé nahrávky. Nejlepší prostě je, když jsou všechny složky na stejné úrovni. Je škoda, když dobrou hudbu na nahrávce potopí špatnej zvuk (resp. takový, který tu hudbu nijak nepodpoří, resp. prostě není v souladu s hudební stránkou).
KATAKLYSM – Feeling the Neverworld (z alba „Sorcery“)
Tak tohle bude určitě nějaká česká kapela – demáč z devadesátých let. Vůbec nevím, kdo to je. Tak před patnácti lety bych to ale asi poznal. Dnes už mě to nic moc neříká. Je to takovej archaističtější death metálek. Šlape jim to ale pěkně. Až na sólo v 2:42, který je pěkně rozladěný.
Tak toto je jedna z devadesátkových nahrávek, na kterou se ovšem vzpomíná do dnešních dnů. Počítám, že na KATAKLYSM jsi už narazil. 🙂
Haha, na ně jsem už narazil. 🙂 Dokonce jsem měl nějaký první nahrávky ještě na kazetě (který leží někde ve skříni u rodičů). No, aspoň vidíš, jakej já jsem posluchač. 🙂 Asi jsem se od té doby posunul nějak jinam a dnes už mě to nějak nebaví.
H.EXE – Underground (z alba „Human Flesh Recipes“)
To je nějakej track od SAMAEL? Trochu mi je to připomíná. První desky od nich jsem kdysi celkem sjížděl, už jsem je ale pěkně dlouho neslyšel. Tahle nahrávka na mě působí taky tak nějak devadesátkově. Ta elektronika, zvuk… nevím, moc mě to nebaví. Je to takový strnulý, normálně bych si to taky už dnes neposlechl.
Polská kapela H.EXE, která v podstatě kombinuje čistý techno industrial s black metalem. Takže byla doba, kdy jsi podobnou hudbu poslouchal?
Tak možná ten SAMAEL, kdysi. Ale ti byli přece jen trochu jinde. Kapely v duchu těch H.EXE mě ale nikdy moc nebavily. Nemám si na tom tak nějak co poslechnout. Teď jsem si to poslechl ještě jednou a nic se na mém pocitu nezměnilo. 🙂 Postrádám tam nějakej silnější nápad. Je to takový jednoduchý, laciný. Snad kromě několika málo světlejších momentů.
LACRIMOSA – Revolution (z alba „Revolution“)
Tohle zní jako nějakej elektronickej black metal. Vůbec nevím o co jde, nic moc mi to neříká. Doma bych si to rozhodně sám od sebe nepustil.
Pravděpodobně je tato skladba poněkud zavádějící, protože je to gothic/rock/metalová LACRIMOSA. Co ty a gotika?
Já si tu kapelu pamatuju z dřívější doby. Je to podobnej příběh jako u těch předešlých nahrávek. Někdy dřív by mě to možná i trochu bavilo (myslím tu jejich hlavní tvorbu, tenhle song je asi fakt trochu zavádějící a odlišnej pro ně). Jeden čas jsem celkem poslouchal THE GATHERING, THEATRE OF TRAGEDY, snad i chvíli WITHIN TEMPTATION. Co se týká gotiky, tak mám ale daleko radši třeba takové THE MISSION, THE FIELDS OF THE NEPHILIM, THE SISTERS OF MERCY.
GUN DREAMS – Cheekbones From The Space (z alba „Totem“)
Pěknej lofi elektronickej zvuk bicích. 🙂 Ten začátek zní jak nějaký osmdesátkový retro… Už jsem myslel, že to bude něco od nových MASERATI… Ale ne, dál se to odvíjí už jinak. 🙂 Opět vůbec nepoznám, co to je. Opět je to muzika, která mě naprosto míjí. Nenacházím si na tom bohužel nic, co by mě hudebně bavilo (snad kromě toho začátku). Od dalšího poslechu mě odrazuje i ten vidláckej zvuk zkreslené kytary.
Toto je nahrávka, kterou u nás v podstatě startovala éra EBM, jestli je vůbec možné to takto nazvat. Projekt GUN DREAMS, přičemž CD pochází z roku 1993. Líbí se ti nějaké nahrávky, za kterými stojí Moimir Papalescu alias Papež?
Tak je fakt, že některý nahrávky je dobrý „posuzovat“ i s přihlédnutím k tomu dobovýmu zvuku, kterej se dělal, k možnostem, který tehdy v Česku byly atd. Člověk na to musí uplatnit trochu jinej metr někdy… Co se týká samotnýho EBM, tak jsem nikdy nebyl ten správnej fanoušek pro tuhle hudbu. Z historickýho hlediska je ale určitě super, že se i u nás takový věci objevily. Znám samozřejmě VANESSU, hudebně mě to taky nikdy nic moc neříkalo, ale respektuju je, beru je prostě jako borce, kteří se neserou. Bruno Ferrari je týpek. Před nedávnem jsem slyšel jeden projekt, na kterém se Papalescu podílel a které vydalo Polí5 -Papalescu / Venkrbec – Šeptající nebe (http://www.polipet.cz/cd-nove/papalescu-venkrbec-septajici-nebe/) A tohle mě celkem baví. Je to takový alternativní spojení saxofonu a elektronickýho směru, kterej dělá právě Papalescu.
SICK – The Way (z alba „Satanism, Sickness, Solitude“)
Tohle mě opět nic neříká, tak před dvaceti lety bych to ale určitě měl nahrané někde na kazetě… alespoň do sbírky. 🙂
Nahrávka od zcela neznámé skupiny z Běloruska. Zmiňuješ staré kazety. Máš ještě nějaké doma? Poslechneš si občas nějaký starý demáč dnes už dávno neexistujících kapel?
Mám u rodičů všechny moje tehdejší kazety. I spoustu legendárních polských originálek. 🙂 Čas od času si něco i pustím na starém (ale stále fungujícím) kazeťáku AIWA. 🙂 Občas mě tam něco i překvapí. Třeba jedna dávno nefungující slovenská parta UNCORNCERN a jejich demo „Deep in Subconscious“.
SIUXIE AND THE BANSHEES – Spellbound (z kompilace „Best Of“ )
Tohle zní zajímavě. Je mi to v něčem dost blízký. Vůbec nevím, co to je, ale baví mě to (něco mi ale říká, že bych to měl znát… ten zpěv je strašně povědomej, ale nevzpomenu si. 🙁 Je to teda asi staršího data, takovej konec osmdesátek/začátek devadesátek, ale zní mi to moc příjemně. Baví mě ta atmosféra, protože navozuje takovou příjemnou nostalgii. V podstatě jako většina starších nahrávek. Skvěle naléhavej a osobitej projev zpěvačky. Je to bezva! Už to jedu poněkolikátý.
Tak nějak se ukazuje, že máš v oblibě věci, které jsou sice staré, ale žánrově stěží zařaditelné. SIUXIE AND THE BANSHEES každopádně byli vždy zcela výjimečnou kapelou… Tak pokud ses s nimi doposud nesetkal, určitě si zkus vyposlechnout některá zásadní alba…
Jo, znám je podle názvu a věděl (nebo tušil), že je to už dávno legenda. Už to sjíždím, našel jsem si to na netu. Je to perfektní. Konečně mě někdo dotlačil k tomu, to po x letech naposlouchat! 🙂
TAAK – Merevaik ( z alba „Koerapööriöö“)
Další kapela, kterou nepoznám. Nic mi to neříká. 🙂
Tady jsem šel do trochu cizokrajných vod, a to včetně jazyka. Kapela TAAK pochází z Estonska. Jaký je tvůj názor na jazykovou pestrost, která se do metalu postupem let dostala? Dříve bylo bez angličtiny těžké prorazit, ovšem nyní je vše trochu jinak..
Já mám obecně rád pestrost, tak jsem rád, že se protlačila konečně i do metalu. 🙂 Jinak z Estonska mám rád jednu dívčinu jménem Maarja Nuut. Dělá moc zajímavou hudbu, ve které spojuje prvky minimalismu, word music, elektroniky, ambientu… a hraje při tom i na housle. 🙂
SOILWORK – One With The Flies (z alba „Stabbing The Drama“)
Začátek jak od SOILWORK, ale nejsou to oni. Je to na takovou podobnou notu, radši bych si ale pustil ten SOILWORK. Ale není to vůbec špatný. A teď se konečně objevil i celkem silnej melodickej refrén. V půlce skladby celkem příjemná uvolněná pasáž se zajímavýma rytmickýma samplama, tohle mám rad. Na závěr moc pěkný kytarový sólíčko a zpátky na refrén. 🙂 Šlape jim to velmi pekně. Má to celkem fajn tah na branku.
Tady jsi oklamal sám sebe, neboť to SOILWORK opravdu jsou! 🙂 Jaké jejich období ti je nejbližší ?
Jo, tady jsem se pěkně oklamal. 🙂 SOILWORK mám rád, ale jak vidíš, ani tady nejsem 100% fanoušek, který zná do detailu všechny jejich desky. Z posledních alb si spíš tak vyzobávám tracky, který mě baví, celý alba bych vlastně možná ani nezvládl, takovej jsem já… Takže se ani nedá říct, který období je mi nejbližší. Rád vzpomínám na dobu jejich prvních alb.
ALICE – A to tě trochu bolí (kompilace „Klidná“)
To je ALICE s Danem Bartou.:) Hitovka z devadesátek. A podařená hitovka. Bárta byl super zpěvák už tehdy. Někteří staromilci ho mají rádi jen v téhle rockové poloze, což je škoda (naštěstí jich asi bude menšina). 🙂 Hodně se posunul dál. I když z „Illustratosfery“ se mi nejvíc líbí první deska. Pak už to šlo přece jen trochu mimo mě.
Mimochodem… vzpomínáš si na dnes poněkud zapomenutý projekt DIE EL. ELEPHANT? Dokázal by sis představit, že by vám Dan Barta zahostoval třeba v ELBE? Myslím, že do některé z balad by se jeho hlas docela hodil, co myslíš?
O DIE EL. ELEPHANT vím, ale popravdě, nějak si nepamatuju o co tam hudebně jde (musel jsem si to připomenout až teď zpětně na youtube – a zní to dobře! Teda alespoň některý pecky). Dana Bártu bych určitě využil.:) Zkusil bych ho ale hlavně do BETWEEN THE PLANETS. Ale myslím, že by se mu do toho asi moc nechtělo.:)
MORTIFILIA – Dy When I killed The God (z alba „…when I Killed the God“)
Tohle bude určitě nějaká česká kapela. Je to na způsob takovýho svižnýho melodickýho švédskýho death metálku, což jsem jeden čas docela poslouchal. Poslechl bych si ale radši původní kapely ze Skandinávie.
Co ty a švédský death metal? Máš nějaké oblíbence, které by bylo záhodno zmínit?
Tady se musím přiznat, že už když jsem psal ten komentář, tak mě na mysl MORTIFILIA vyvstala. Ne že bych je kdy nějak moc znal, ale vím, že se celou dobu snaží o ten švédskej směr a nějak se mě to s tím asociovalo. Docela mě baví, jak to v současné době u nás dělají BRUTALLY DECEASED. To zní opravdu hodně věrně i zvukově. Miluju ten švédskej chraplavej zvuk kytar přes krabičku BOSS Heavy Metal HM2, vytavenou úpně doprava. Takže jo, tenhle švédskej metal mám hodně rád. I když dnes to poslechnu spíš už jen tak občasně. ENTOMBED, EDGE OF SANITY… atd. Jakmile to ale nahodím do přehrávače, tak už u toho nějakou chvíli zůstanu.
SOLFERNUS – Glorifired (z alba „Neoantichrist“)
Vůbec nevím, co to je a nic mi to neříká. 🙂
Jsou tu SOLFERNUS, ukázka z nové desky. A protože je to stále novinka, pustil jsem ji i tobě. Myslím, že jsi na netu určitě na jejich novou desku musel narazit.
Na kapelu jsem v průběhu času samozřejmě narazil, na jejich novou desku ale zatím ne.
KILLING JOKE – European Super State (z alba „Absolute Dissent“)
Tohle mě docela baví. Zní to jako rockovější verze DEPECHE MODE. Teď nastoupil pěknej silnej refrén, super. Docela bych si dokázal představit ten úvodní syntakověj motiv s delayem, jak jede hypnoticky pořád dokola několik minut. A na to by pak postupně nabalovaly další nástroje, nálada, práce s dynamikou atd. Ale to už jsme u minimalismu a psychedelie. 🙂
Tak tady další velká legenda KILLING JOKE, a to s dosti provokujícím protest songem. Samozřejmě se naskýtá otázka, jestli ses k jejich hudbě někdy dostal…
No vidíš, nepoznám ani slovutné KILLING JOKE. 🙂 Samozřejmě tu kapelu znám, a opět podobnej příběh – nikdy jsem je moc nenaposlouchal. Pár tracků mě ale baví.
DOWN – Nothing in return (walk away) (z alba „Over the Under“)
Zajímavej track na závěr. Moc pěkný fender pianka v prostoru, má to takovou krásně snovou atmosféru. Tohle se mi (zatím) líbí. 🙂 Zní to tak příjemně „pinkfloydovsky“. Teď se přidává zpěv a ten mě taky baví. Má takovej sedmdesatkovej nádech. Je to skvělý! Takovou muziku si čas od času poslechnu. Je mi to blízký. Zní to jak kdyby SPIRITUAL BEGGARS jamovali s CANDLEMASS a v refrénech s ALICE IN CHAINS kolem desky „Dirt“. 🙂 Občas s HIDRIA SPACEFOLK.:) Pro mě asi nejbližší kus z toho, co jsi tu pro mě nachystal. Pak ještě track 9 a 2.
Tak zde tě možná překvapím, neboť se jedná o skupinu DOWN, přičemž ten zpěv, který se ti tak líbí, je od Phila Anselma (ex-PANTERA). Tak doufám, že jsem pro tebe na závěr ulovil alespoň jeden řádný typ pro poslech. 🙂
Ty jo, tenhle song je fakt super! Díky za příjemnou tečku tohoto hudebního kvízu. 🙂
ALL