Metal Mondóka č. 623 (Igor Hubík – ROOT, SOLFERNUS)

Do dalšího dílu Metal Mondóky jsem si přizval Igora Hubíka, baskytarového (a vlastně i kytarového) mága, kterého širšímu metalovému obecenstvu nemusím vůbec představovat. A klíč mého výběru skladeb? Tentokráte jsem přistoupil k prostému „vyčištění“ svého ipadu a kupodivu se i vcelku trefil do Igorova vkusu. Byla to zábava a pevně doufám, že se pobaví i drahý čtenář…

LIFE OF AGONY- Meet My Maker ( z alba „A Place Where There’s No More Pain“)
Ladění kytar schvaluji a vokální projev ještě víc. Slyším nálady a frázování zpěvů blízké FAITH NO MORE nebo ALICE IN CHAINS.
No, byl jsi opravdu blízko. Jsou to LIFE OF AGONY, ovšem za mikrofonem už s Minou Caputo. Jsi obeznámen s jejich hudbou, případně i s příběhem vokalisty/vokalistky?
Znám LIFE OF AGONY, ale spíš název než tvorbu. Vokální příběh neznám, měli spolu něco?
Kdepak. Keith Caputo se nechal „předělat“ a svým způsobem si tak vyřešil i svoje osobní můry…
Už vím! Celkem životní změna. 🙂

KATLA – Hyldipi (z alba „Katla)
To bude nějaká ta v poslední době hodně používaná škatulka „post“, je to tak? Napadá mě SÓLSTAFIR, ale ať je to cokoliv, rád si poslechnu celou desku. Hudba na úrovni, žádná hitovka pro rádia a přitom právě tohle by měla média do plebsu hustit povinně. 🙂
Vystihl jsi to, myslím si, takřka přesně. Jedná se o islandský projekt KATLA, který založil Guðmundur Óli Pálmason, který byl odejit právě ze SÓLSTAFIR. No, byla z toho docela solidní kauza. Jaký je tvůj názor na mediální přestřelky obdobného charakteru? Byl bys ochoten se bránit např. pomluvám prostřednictvím Facebooku?
O projektu KATLA vím, rozhodně si album poslechnu. Jejich kauzu si nevybavuji, ale pomluvy jsou od toho, aby se šířily. Za ta léta jsem se naučil, že je to nejlepší reklama. Mám tím na mysli polopravdy a zaručené zprávy v rámci šoubyznysu. V osobním životě by měly být v tomto směru respektovány určité hranice.

DEATHSPELL OMEGA – Famished for Breath (z alba „The Synarchy of Molten Bones“)
Chlapci mají CHAOS opravdu pod kontrolou a je to black metal jak víno. Hudebně naprosto v pořádku. Řekl bych MAYHEM a pokud ne, tak dotyční rozhodně o norském monstru moc dobře vědí. Napjatě čekám na prozrazení jména a ihned vyhledám „full album“. I když nevím, jestli více skladeb vydržím. Je to trošku změť tónů, ale „Nothing Else Matters“ si můžu pro zachování člověčenství pustit hned poté, že…
Tu obrovskou překotnost do black metalu prý zavedli DEATHSPELL OMEGA, jejichž kousek jsi právě slyšel. Znáš jejich tvorbu?
To mě mohlo napadnout, na ty jsem zapomněl! Slyšel jsem většinu materiálu a je to opravdu šílený projekt. Vyžaduje to soustředěný poslech, protože to napětí táhnoucí se jejich skladbami člověka postupně ničí.

SIDIOUS – Inexorable revelation ( z alba „Revealed In Profane Splendour“)
Jestli to ten bubeník hrne i živě, tak to bude nějaká první liga. Podle hlasu a samozřejmě i stylu hraní mě napadá VESANIA, dle některých pasáží také NILE, možná NADER SADEK a podobné anti hitovky…
Kapela nepříliš zvučného jména. Je to SIDIUS z USA a upřímně se divím tomu, že je tady Evropě ještě příliš lidí nezná. Ale třeba budeš výjimka?
Vůbec neznám, ale rád vyslechnu vícero kompozic. Fakt masakr.

SUICIDE COMMANDO – My New Christ (z alba „Forest Of The Impaled“)
Nějaká dýza, ale ne Kroky. Doma bych si to zřejmě nepustil, ale v daném stylu tomu nechybí atmosféra a další potřebné parametry. Občas takhle zní remixy „normálních“ songů. Netuším.
Je to EBM kolos SUICIDE COMMANDO. Máš k tomuto žánru nějaký vztah?
Neposlouchám tento žánr, ale v kombinaci dobrých nápadů a správně vybraných zvuků nebo smyček, se z toho může stát velká věc. Když to někdo umí tak, jako třeba tihle týpci nebo MARILYN MANSON, nemám s tím problém. Víc se mi líbí RAMMSTEIN.

JAMES COLE – Orfeus (z alba „Orfeus“)
Jsme nějak radikálně přešli k elektronice a samplům. 🙂 A pozor, mateřský jazyk. V této hudbě se moc nevyznám, ale přehršel kapel u nás není, takže pravděpodobně VANESSA. Ovšem jsou kluby, kde zní hlavně písně tohoto typu a tam hravě seženeš gandžu nebo podobné pochutiny. 🙂
Trochu tvrdší desku natočil rapper, který si říká James Cole. On o sobě tvrdí, že vyrostl na metalu a hard coru. Dokážeš si představit, že by ses podílel na žánrově úplně odlišné nahrávce? Lákalo by tě něco podobného?
Pokud vyrostl na metalu a hardcore, pokračuje svým směrem a ví, co dělá. Je to jen dobře. Industrial ve spojení s tvrdými kytarami by mě lákal.

ENTHRONED – Sine Qua Non (z alba „Sovereigns“)
Temnota jak se patří. Hádal bych norskou scénu, i když to je v dnešní záplavě kapel zavádějící pojem. Má to něco navíc, ale skladba je především dlouhá…
Jsou to trochu opomíjení ENTHRONED. Znáš jejich nahrávky?
Pamatuji si jejich debut, tehdy jsem dělal pro Whiplash magazín rozhovor s Nornagestem v Německu na diktafon. True band, mají nádherné logo, tohle album vydali u Agonia Records, pod které patří momentálně i ROOT.

öOoOoOoOoOo – No Guts = No Masters (z alba „Samen“)
A to má být co?! Po těch industriálech a sypačkách není jednoduché poslouchat zrovna takový multižánrový kousek. Určitě jde o nějaký nadhled z hodně vysokého patra. K tomu dámy…
Chtěl jsem ti pustit kapelu s nejdivnějším názvem na světě. Myslím, že samotný název docela dobře evokuje to, čemu se hoši a dáma věnují… 🙂
Proč ne, každý si s názvem láme hlavu a tahle parta se umí aspoň bavit. Podobně divný je název písně „Mmm Mmm Mmm Mmm“. A vidíš, zpívá ji celý svět.

BODY COUNT- Raining in Blood / Postmortem 2017 (z alba „Bloodlust“)
Hovořící Amíci, to jsem poznal a rozumím všemu. 🙂 Prvnímu riffu rozumím dokonce vteřinu před tím, než začne hrát. Stovky coverů „Raining Blood“ již existují, desítky se jich právě teď nahrávají a další tisíce teprve přijdou. Hymna k pohledání. Tady jde podle toho mluveného úvodu a zpěvu o nějaký hádkór z ňjůjorku. V předmluvě jsem zaslechl Body Count, Suicidal…
BODY COUNT se na posledním albu rozhodli, že vyznají lásku svým kořenům. Mimochodem… ta deska („Bloodlust“) je vskutku krutopřísná… Ale co ty a BODY COUNT? Přátelé, či nepřátelé?
Chátra z ulice, nechtěl bych být jejich nepřítelem. Všechny názory jim neodkývám, ale za ten SLAYER mají u mě malé bezvýznamné plus;-) Pocta Jeffovi, má to velkou hodnotu!

STONE SOUR – Seasons In The Abyss (Slayer Cover) (z miniCD „Straight Outta Burbank“)
U předchozí věci poznám riff vteřinu před začátkem a zde dva dny předem. Geniální skladba, není co dodat. Ovšem opět se nejedná o originál. Ten hlas znám a k nástrojům se hodí…
Trochu symbolicky jsem sáhnul ještě po jednom coveru. Tentokrát jsou to STONE SOUR, kteří si udělali radost na EP. Znáš tuto kapelu? Jaký máš obecně názor na předělávky?
Kapelu znám. Předělávky bývají mnohdy oblíbenější a ještě lepší než původní verze. Navíc o nich fans obou interpretů hodně diskutují, jedni nedají dopustit na originál, druzí právě na coververzi a většinou tím jen podtrhují fakt, že onen song je opravdu výjimečný.

ERDVE – Pilnatve (z alba „Vaitojimas“)
Snad to není zapříčiněno předchozími zásadními hity, ale tohle mě moc nebaví. Atmosféra je hustá, že by se dala krájet. Než domácí poslech, preferoval bych koncert. Aspoň podle tohoto tracku. Ten dlouhý konec mě pro změnu dost baví. Nebude to jednoduché vstřebat a chce to víckrát.
Tady jsem sáhl po zcela neznámé skupině ERDVE z Litvy. Season of Mist jim dali šanci… Igore, jak jsi na tom ty ohledně vyhledávání nových kapel? Pídíš se sám po něčem novém, anebo dáváš raději přednost svému archivu?
Zřejmě bych si to měl v klidu někdy večer poslechnout, Season of Mist jsou známí tím, že sází na zajímavé projekty. Rád dám na dobrý tip a střídavě sáhnu do archivu nebo klidně po úplně nové věci, jako je třeba právě ERDVE.

VREID – Sokrates Must Die (z alba „Lifehunger“)
Trochu mi to připomíná SATYRICON nebo staré COVENANT. Dobrý zpěv, ale song jako takový mě zrovna nerozházel.
Konečně jsem vytáhl kapelu z Norska.:) VREID patrně budeš znát!? Jedná se o ukázku z úplně nového alba, které paradoxně nezní tak, jako tahle skladba. Kluci přece jen začali trochu experimentovat…
Myslím, že jsme s nimi už někde hráli. Trefil jsem aspoň to Norsko. 🙂

TITANIC – V pekle procitnem (z alba „Soumrak Titánů“)
Nějaký „hevík“. A dokonce česky! Podle hlasu hádám TITANIC. Není to můj šálek kávy, mnohem radši sjíždím JUDAS PRIEST nebo IRON MAIDEN a KINGA DIAMONDA.
Jako Brňák sis k nim nikdy nenašel vztah? Jinak ukázka byla z úplně nového alba „Soumrak Titánů“.
Samozřejmě znám „Metal Celebration“, vály jako „Figurína“ nebo „Simulant“… a slyšel jsem předposlední album. Co musím zmínit, tak to je originální barva hlasu, podle které jsem poznal, o jakou kapelu se jedná. Vždy byli zárukou kumštu, co se jednotlivých muzikantů týče.

TIDES FROM NEBULA – We Are The Mirror (z alba „Safehaven“)
Čekám celou dobu na zpěv, který z toho může udělat bombu (nebo to celé pohřbít). Jako instrumentálka je to však dobré. Takové melodie, celkovou náladu plus aranžérské vychytávky můžu. Co to je?
Jedná se o post-rokc/metalový mainstream z Polska – TIDES FROM NEBULA. Doma velmi opěvovaní, ovšem teď je otázkou, jestli máš rád hudbu bez zpěvu…
Znám, hodně polskou scénu sleduji. Nejen VADER, HATE, INFERNAL WAR a spol., ale i kupříkladu progresivní RIVERSIDE. Mám rád hudbu bez zpěvu a tohle zní skvěle. Instrumentálky od Satrianiho, Friedmana, soundtracky k filmům nebo akustickou kytaru, případně Bethoweena a další staré klasiky, sjíždím běžně.

XIII. STOLETÍ – Evropa (z alba „Intacto“)
Klávesy jak z filmu, k tomu ten telefonický dialog… Ty zvuky vzadu, to jsou MIMIKRY, ale není to „Bič Boží“ – ten poznám. 🙂 Náladou mně to navazuje na tu předchozí věc. Tak schválně, jak moc jsou oba interpreti daleko od sebe… Asi daleko, protože tohle je zpívané a k tomu česky. Sice na jednom motivu, ale dobrý song i text. Navíc pěvci rozumím, což ne každý v naší zemi umí. Nepřítelem písně jest minutáž. Pokud by to ale měl být třeba poslední song na albu, tak OK.
Jedná se o XIII. STOLETÍ. Na jejich poslední desce (s přídavky) se nachází tento dekadentní bonus, který byl opravdu zařazen až na konec. 🙂 Našel sis někdy cestu ke XIII. STOLETÍ? Duet Petra Štěpána s Big Bossem, to je něco, co bych si dokázal dost dobře představit…
Napadlo mě to, protože to není vlezlé, tajemná aura je k dispozici. A kdo jiný by to u nás měl vlastně umět lépe než „Třináctka“? Nikdy jsem je nesledoval, ale znám hit „Elizabeth“ a tuším, že v rámci jejich stylu jsou jakýmsi pojmem také mimo naše území. Duet domluv, komerční blábol z toho určitě nebude!

DARK GAMBALLE – Zmetky (z alba „Merizo Nanen“)
Podle prvních tónů klavírista, ale rozhodně ne Mozart. 🙂 Nezpívá to Desítka? V tom případě jsou to DARK GAMBALLE nebo DeSedův projekt.
Takový zlý konec v podání DARK GAMBALLE. Starší kousek z desky „Merizo Nanen“. Poznal jsi dobře. Co ty a DG?
DARK GAMBALLE je výborná kapela, kterou poznáš mezi tisíci, vždycky měli profesionální přístup k věci a bojují s maximálním nasazením o stále vyšší mety. Chodí na ně lidi a na to, že se jedná o docela tvrdou muziku, mají úspěch u žen. Desku snad nemám ve sbírce ani jednu, ale to není potřeba, protože když je někde vidím hrát, stejně písně znám z rádia a TV. 🙂

Igore, moc díky za tvůj čas. Jestli můžeš, zkus vyzdvihnout kousek, který tě zaujal, případně i to, v čem jsem se netrefil. Díky moc!
Jednoznačně „We Are The Mirror“! Už proto, že taky někdo chvíli jen hraje a drží hubu. 🙂 Nemůžu říct, že by ses netrefil. Jsem otevřený všem stylům, ale co si budeme povídat, na kolena mě opět dostaly „Raining Blood“ a „Season in the Abyss“.

ALL

Igorův vítěz Metal Mondóky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *