Když jsem poprvé spatřil obal tohoto alba, trochu jsem se zalekl, že budu muset v této recenzi řešit otázky související s polským nacionalismem, ovšem chyba lávky. INVICTUS je hudební těleso pocházející z Maďarska a stojí za ním kytarista blackmetalových BORNHOLM, Sallai Péter. Album „Imperium Paganum“ je jeho osobní uměleckou výpovědí. Potřebuje k ní pouze klávesy a akustickou kytaru, případně další jednoduché hudební nástroje, jež používají většinou děti v mateřských školkách. Nahrávka má ryze relaxační atmosféru a je doslova určena k večernímu odpočinku při svíčce a vínu. Nicméně hlavní protagonista je do celkového konceptu ponořen ještě mnohem víc.
Jednotlivé skladby jsou sice pouze instrumentální, ovšem v bookletu najdete k jednotlivým kompozicím také jakási vysvětlení. Vše se točí kolem otázek pohanství, náboženských a národních tradic. Těžko rozhodnout, co tím vším chce Péter říci, je ovšem zcela jasné, že jeho tvorba je velmi silně inspirována ambientní tvorbou BURZUM. Proto není ani divu, že zde najdete předělávku jejich skladby „Die Liebe Nerthus“, která ale postrádá jakoukoliv změnu vzhledem k originálu, a tak je smysluplnost tohoto coveru prakticky nulová. Nahrávka však jako celek rozhodně neuráží, nicméně těžko z celého koloritu vybrat něco výjimečného. Počiny BURZUM jsou ale v tomto ohledu nepřekonatelné a pokud bych měl jmenovat nějakého black-ambientního pokračovatele, byl by to rozhodně německý projekt VINTERRIKET.
„One-man“ projekty však vznikají z čistě osobních pohnutek, bez dalších ambicí a nedělám si příliš velké iluze o tom, že v případě INVICTUS by to mohlo být jinak. Proto beru v potaz, že je potřeba uspokojovat své (hudební) potřeby, a to klidně prostřednictvím podobných ambientních projektů. „Imperium Paganum“ je tedy určeno především pro milovníky temné atmosféry, případně pro sběratele ambientních raritek. No Colours Records navíc připomínají, že album lze pořídit ve zvláštním knižním obalu.
ALL