INSANIA

Jak si budete moci v následujícím rozhovoru přečíst, Poly a jeho INSANIA hledí do budoucnosti! Nelze však zpochybnit, že právě tato brněnský hydra patří k tuzemským undergroundovým legendám, přičemž právě slovo „legenda“ lze brát jako velký kompliment, ze kterého kapela paradoxně vůbec netěží, to spíše opak je pravdou. Poly a spol. jsou v nejlepší formě, o čemž svědčí i aktuální novinka „Kult hyeny“, o které jsem diskutoval právě s Polym…

Nejprve přijmi gratulaci za další velmi povedené album, které zkrátka otevřeného posluchače musí vtáhnout. Z prvních reakcí posluchačů jsem vystupoval toto: “nová INSANIA je více metalová“. Co na to říkáš?
V dnešní době už skoro ztrácím přehled, co která škatulka přesně znamená. Jestli se tím ale myslí, že jsme dali ještě větší prostor tvrdě nasekaným, podladěným kytarovým riffům, tak souhlasím, že jsme teď víc metaloví.

INSANIA je kapela, se kterou si prožil dobré i zlé. Od časů zákazů až po zisk Anděla s předchozí deskou „Rock ´n´ Freud. Jaké pocity v tobě probouzejí vzpomínky? Vedeš si třeba archiv starých článků či rozhovorů?
Mám doma docela podrobný archiv se vším, co o nás vyšlo v tisku, ale přiznám se, že posledních cca. 10 let už to tolik nesleduji. S nástupem internetu to navíc přestalo mít smysl. Jinak já nejsem založený nostalgicky, takže vzpomínky ve mně neprobouzejí nic hřejivého. Spíš naopak. Radši koukám dopředu.

S jakou vizí jste přistupovali k tvorbě nových skladeb? Existuje nějaká spojitost mezi „Kultem hyeny“ a deskou „Rock ´n´ Freud“?
„Kult hyeny a „Rock ´n´ Freud“ jsou si, myslím, po hudební stránce, docela podobné. „Kult Hyeny“ je ale daleko ostřejší, nasranější album. Po stránce textů i zpěvu. „Rock‘ n´ Freud“ byl ještě spíš takový zasněný, plný metafor.

Přijde mi, že novinka je za poslední dobu vaším nejtvrdším albem, přičemž zvuk je skutečně hodně dynamický a ve zkratce se dá říci, že INSANIA zní až neskutečně moderně. Do jaké míry album ovlivnil Tom Šlápota, jehož schopností jste využili už podruhé?
Toma jsme oslovili, protože se nám líbí zvuk, kterého dosahuje s DARK GAMBALLE. Tom má pro muziku cit, je to zkušený producent a pomohl nám vychytat při produkci ještě hodně věcí, které tam skřípaly. Pohled zkušeného muzikanta, který stojí mimo kapelu, je pro nahrávku poměrně důležitý, jak jsme zjistili. Jinak si ale myslím, že hodně práce jsme udělali už při předprodukci. Hlavně Tudy se na tom nadřel ve svém domácím studiu.

Jakým způsobem bylo řešeno začlenění kláves či samplů? Dovolil bych si tvrdit, že právě klávesy získaly ve vaší tvorbě větší prostor…
To byl úmysl. Chtěli jsme udělat album s tvrdými kytarovými spodky, nad kterými by dominovaly různé syntezátorové linky a samply. Čistě kytarová muzika je už podle mě dávno vyčerpaná, je těžké v ní dnes ještě objevovat cokoli nového. Elektronika to ale stále umožňuje. Už jen modulace zvuků nabízí nekonečné možnosti. V písničkách často taky kromě živých bicích jedou i jiné rytmické linky. Při poslechu si je třeba ani neuvědomíš, ale celou skladbu zahušťují, takže víc hrne.

CD obsahuje datovou stopu, kde se mimo jiné nachází skladba „Volný radikál“ v řízné EBM verzi. Otázka jednoduchá, proč není tento remix na albu umístěn v klasické podobě coby bonus?
To je hlavně proto, že Tranzymu spadl počítač a přišel o originál remixu. Dochovala se jenom mp3, kterou mi předtím posílal, tak jsme remix zařadili pouze jako zajímavost do datové stopy.

Za dobu své existence si INSANIA vybudovala vlastní tvář a je určitě skvělé, že si vás zkrátka nelze splést s jinou kapelou. Nicméně i přesto cítím z novinky jisté ovlivnění spolky jako PAIN, OOMPH!, ROB ZOMBIE…atd. Nachází se tvůj současný hudební vkus v tomto ranku?
OOMPH! neznám, ale s tím ostatním ses trefil. Ještě bych z těch zajímavých projektů doplnil třeba staršího MARILYN MANSONA, NIN, KORN, RAMMSTEIN. To jsou kapely, na kterých se shodneme víceméně všichni. Jinak jsou taky mraky kapel, které se líbí třeba jenom mně, ale už ne tolik ostatním klukům, anebo zase naopak.

„Kult Hyeny“… to je titulní název desky a mě by moc zajímalo, co nebo kdo je skryt pod oním podtitulkem? Dá se to vyjádřit i tak, že oslavováni jsou dnes ti, kteří by se měli raději někam schovat a ani nedutat?
No, i tak se to dá vyložit. Tohle je svět bulváru, celebrit a populistických politiků. Hyena je takový ztělesnění toho všeho.

Tvojí obrovskou devízou jsou texty, u kterých se zkrátka nelze nepozastavit. Snad ti nebudou vadit mé zvídavé dotazy… Ten první je spíše všeobecný. Mám pocit, že na novince ses ještě více opřel do sociálních témat, které si tradičně zastínil abstraktními nebo satirickými slogany. Je Poly v současné době „naštvanějším“ člověkem, než tomu bylo dříve?
Já se dřív poměrům kolem nás dokázal smát, ale v poslední době jsem o tuhle schopnost nějak přišel. Cítím v sobě příšernou agresivitu, kdykoli si třeba na webu chci přečíst zprávy a vyskočí na mě titulek Nový skandál Ivety Bartošové! Potřeboval jsem to ze sebe nějak odfiltrovat. Už mi nešlo psát zasněný nevergreeny jako dřív.

Album „Kult hyeny“ vyšlo v době rozsáhlé volební kampaně (nebylo nic lepšího, než poslouchat desku ve vlaku, který projíždí krajinou ozdobenou desítkami ksichtů  ), a tak jsem získal pocit, že novinka je vlastně takovým zvráceným politickým programem pod hlavičkou INSANIA! Viz. skladba „Peklo jsou ti druzí“. Je možno si takto celý koncept vykládat? Co bys např. poradil čerstvě zletilým, kteří by měli jít poprvé k volbám? (rozhovor probíhal den před volbami – pozn. ALL)
Politika je něco tak nízkého a nezáživného, že bych skutečně nerad, abychom byli považovani za nějaké glosátory politického dění u nás. Držíme si od toho patřičný odstup. Ale „Peklo jsou ti druzí“ tak určitě chápat můžeš, i když to nebyl záměr. Jinak já nemám co komu radit. Každý musí mít svůj vlastní rozum a snažit se ho používat.

„Pověsíme celebrity“ nebo „Joe se rozhodl poslat bombu“… to jsou skutečně hodně ostrá slova. Co tě nejvíce inspirovalo k napsání takových textů? Škarohlíd by mohl namítnout, že zkrátka nemusíš poslouchat ony celebrity, když ti tolik vadí…( i když, mně vadí taky, ale záměrně jsem se při této otázce postavil do opozice : )
Já té otázce rozumím. Ale, jak už jsem řekl, bohužel, „estetika celebrit a veksláků“ na nás útočí odevšad, vlastně se před ní neschováš. Rádio jsem přestal poslouchat už dávno, na televizi koukám výjimečně, většinou jen na zprávy, ale ono tě to bohužel otravuje i na internetu a na ulici to na tebe ječí z billboardů. Kdyby se idioti slézali někde stranou, kde by nikoho neobtěžovali, neřekl bych proti nim ani slovo. Takhle ale omezují můj vlastní prostor.

Domníváš se, že zrcadlo naší kultury je zkrátka daň za kapitalismus, jenž je v podstatě schopen pro peníze popřít i sám sebe? Existuje vůbec nějaký nástroj, který by alespoň malinko vyřešil všechny tyto záležitosti?
S tím se nic dělat nedá. Za socialismu tu sice nebyl takhle rozbujelej bulvár, zato tu byly příšerný televizní estrády, seriály, a cokoli svobodomyslného se zakazovalo. Dneska máš aspoň možnost volby. Potíž je spíš v tom, že většina lidí jsou ovce a vyžadují jednoduchou zábavu a materiální hodnoty. To je ale odvěký problém.

Plní podle tvého názoru veřejnoprávní televize nestrannou funkci, ať už to bereme z jakéhokoli úhlu?
Televize je z mého pohledu už dávno překonané médium, takže to neřeším. To, že nedávno ČT zrušila jediné dva hudební pořady, na které se dalo dívat, v podstatě už ani nehraje roli, protože kdo má skutečný zájem o hudbu a rád objevuje nové věci, už dávno hledá na internetu. Myslím ale, že z hlediska zpravodajství a publicistiky ČT svoji roli plní. Např. ČT24 je, přes všechny nedostatky, určitě přínos.

Odborné hudební časopisy a weby vaše alba povětšinou hodně chválí, dovolil bych si dokonce tvrdit, že spousta lidí se s vašimi postoji ztotožňuje, totéž se dá říci o hudební produkci. Je alespoň toto pro vás jistým zadostiučiněním?
Já ti nevím. Často ty recenze nejdou moc do hloubky a čistě jenom chválí. Pro nás je spíš zadostiučinění, když naše hudba někoho k něčemu vyprovokuje. A i kdyby nás kritizoval, tak pokud jsou to inteligentní argumenty, s kterými se dá polemizovat, mám z toho dobrý pocit, že INSANIA není jako balast z rádií, který má jít jedním uchem tam a druhým ven a hlavně nikoho neurazit. My často záměrně ty texty přitvrzujeme až za hranici dobrého vkusu – čistě s úmyslem provokovat. Protože umírněně pojaté myšlenky dneska v té záplavě informací nikdo nezachytí.

Jaký je tvůj současný postoj k církvím a obdobným institucím? Ptám se proto, že i ve tvých nových textech se nacházejí věty, které záměrně provokují slovy jako peklo, démon, ďábel… Mně osobně velmi vadí, když je náš stát „bezvěrců“ (je to zkrátka náš historický úděl, jestli je to dobře nebo špatně, to nechám bez komentáře) neustále mediálně tlačen k opaku a některé politické strany dokonce prezentují Česko jako stát, kde každý druhý člověk chodí v neděli do kostela …
Náboženské symboly jsou silné, proto je rád používám. Jinak mám k veškerému náboženství negativní vztah, protože ti nutí svoje dogmata, organizují ti život, a navíc mají všechna ještě středověkou mentalitu. Co si mám například myslet o tom, že katolická církev zakazuje používání kondomů v Africe, kde se šíří AIDS rychlostí světla? Kdo má svůj rozum, žádné náboženství nepotřebuje.

Jak se stavíš k církevním restitucím?
Na to vyhraněný názor nemám. Pokud ale stát někomu něco ukradl, měl by to vrátit.

Text ke skladbě „Potkan v hlavě“ vyšel z pera Samira z VANESSY. Jak jste se vlastně dali dohromady? Není žádné tajemství, že i ty ses podílel na album VANESSY jedním textem, ovšem mě by nikdy nenapadlo, že právě INSANIA bude kapelou, která bude VANESSE sekundovat v návratu na scénu? Jak se ti líbí deska „Ave Agony“ a jaký je vlastně tvůj vztah k Samirovi?
Vzniklo to naprosto spontánně a nezištně. Já nikoho z VANESSY neznal, ale měl jsem je moc rád. Pak se ukázalo, že Tudy se zná s Mojmírem z VANESSY a Samir že má rád INSANII, tak mě Samir požádal o text a o to samý jsem pak poprosil já jeho. „Ave Agony“ je výborná deska a Samir podle mě píše nejlepší texty u nás. Z těch textů mrazí, a to mám rád.

Na obalu desky se nachází zapálená láhev. Je to ona letící láhev, která míří do jednoho z domů rodiny z Vítkova? http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=645397
Ne, to musím odmítnout. Na to jsme vůbec nemysleli. Molotovůj koktejl je tu jako určitý anarchistický symbol, jako zbraň posledního odporu lidí zahnaných do kouta, protože přesně tak se teď cítíme… jako vyděděnci.

Jaký je tvůj názor na stahování a sdílení dat? Do poslanecké sněmovny dokonce kandiduje liberální Pirátská strana, jejímž krédem je „svobodný internet“?
Mám na to rozpolcený názor. Já si samozřejmě přeji naprosto svobodný internet, protože jenom takový má smysl. Ale na druhé straně to chce asi trochu víc kázně na straně těch, co stahují. Pokud kapela sama poskytne svoji desku na net zdarma ke stažení, je to v pořádku. V opačným případě je to nefér.

Jak v současné době vypadá aktuální set list INSANIE? Hrajete v živém provedení všechny nové skladby?
Z nové desky hrajeme sedm nevergreenů, zbytek je mix z předchozích desek. Je to asi tak nejpřijatelnější kompromis. Všechno hrát nemůžeš.

Blíží se festivalové léto, které se bude určitě týkat i vás. Jaké akce máte v současnosti potvrzené? Existuje akce, na kterou se mimořádně těšíš?
Potvrzených máme asi sedm festivalů. Ty největší jmenovat nebudu… ale poměrně hodně se těšíme na Besedu u bigbítu v Tasově, kde jsme minule měli fantastickou diváckou kulisu. Přeji si jenom, aby ty festivaly letos nepropršely. Všechny potvrzené termíny jsou průběžně aktualizované v Koncertech na http://www.insania.freemusic.cz/ .

Poly, díky moc za rozhovor! Pokud máš nějakou důležitou informaci pro naše čtenáře, můžeš se o ně nyní podělit…
Není to dlouho, co jsme otevřeli náš profil na FB: http://www.facebook.com/insaniacz . Kdo se tu pohybujete a cítíte to jako my, spojte se s námi. Díky!

ALL

http://www.insania.freemusic.cz/

http://bandzone.cz/insania

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *