V tom nejlepším si dali pauzu, ovšem nic definitivně nevzdali. Post-metalová parta FDK, jež se na tuzemské scéně před několika lety solidně zabydlela, vypustila hned začátkem roku své třetí řadové album s názvem „Sunlight“. Dovolím si říci, že novinka ani v nejmenším nezaostává ve srovnání se dvěma předchůdci, dost možná je i oba překonává. Abych to však mohl tvrdit stoprocentně, potřebuji získat ještě nějaký časový odstup. Co však nebylo nutné odkládat, to je právě tento rozhovor. Na mé otázky odpovídal Babb (kytara, zpěv) a Vanja (kytara)
FDK vydali album takřka po třinácti letech. Co všechno se ve vašich životech za tu dobu událo? Fanoušky bude určitě zajímat, proč to trvalo tak dlouho? Nešlo to všechno přece jen trochu urychlit?
Babb: Přiznám se, že mě otázka typu „proč vám to trvalo tak dlouho“ už docela irituje.???? Těžko se to popisuje někomu z venku, ale ta cesta byla poměrně náročná. Její součástí bylo třeba i odcestování do zahraničí na delší dobu, budování studia, řešení nedostatku prostředků, tvůrčí krize, osobnostní krize, usnutí kapely, odloučení, nemoci… ale i třeba nové rodiny, děti, řešení bydlení, zaměstnání a spousta jiných věcí, které člověk za život potká. Z mého pohledu je to vlastně trochu zázrak, že jsme to dodělali. Myslím, že hodně lidí by to vzdalo už někde na začátku.
Jak s odstupem času nahlížíte na předchozí dvě nahrávky? Bude nový koncertní program čítat skladby i z těchto desek?
Vanja: Tak já třeba produkuju i jinou muziku než FDK a vždy jsem to měl tak, že co je vydáno, to už je spíš minulost. Zároveň ale chápu, že lidi na koncertech chtějí slyšet i staré skladby, které mají víc naposlouchané. Nějaké staré songy hrát budeme, ale aktuální set se skládá spíš z těch nových.
Po realizaci alba „Earthlinked“ jste měli slušně našlápnuto, podařilo se vám proniknout do samého „centra tuzemské scény“, vaši hudbu si našlo docela dost fanoušků atd. Jak moc těžké bude na toto navázat? Není trochu škoda, že se vám návrat nepodařil o něco dříve?
Vanja: Těžko říct. Je pravda, že jsme z toho za tu dobu trochu vypadli, takže i ten návrat je trochu bolavější, než kdybychom plynule navázali. Každý z kapely si žijeme svým životem a synchronizovat se dohromady dá už víc práce než před lety. Na druhou stranu, jak říkám, všechno má svůj čas. Jinak to asi dopadnout nemohlo. Je to přirozený souběh událostí.
Babb: Tak jako škoda to asi je, ale ono to jinak nešlo. A zas jako… ono to z mého pohledu zas tak žhavý nebylo. Pořád se pohybujeme v rovině undroše a tvrdejch kytarovek. Není to muzika pro masy, nepotřebujeme velkou popularitu a neživí nás to (a ani nebude). Na druhou stranu budeme rádi za příležitost zahrát si na akcích, kde budou lidi, který to zajímá. A to věřím, že se nám povede.
V současné době jste se do veškerého proma znovu řádně obuli. Je vidět, že kapela znovu žije a dýchá. Jaké jste zaznamenali prvotní reakce s ohledem na váš návrat?
Babb: Tak snaha o promo je něco, co jsme nikdy nedělali, takže je to celkem vyčerpávající. Ale řekli jsme si, že by byla škoda o desce okolí neinformovat. A reakce jsou vesměs pozitivní, takže to nás určitě těší.
Vanja: Reakce jsou super. Je vidět, že lidi nezapomínají.????
Je pro vás nyní těžké kontakty obnovovat? Třeba ty směrem do zahraničí?
Vanja: Zahraničí jsme zatím moc neřešili. Uvidíme, co bude dál.
Babb: Myslím, že zahraničí není nějaká meta, na kterou bychom mysleli, takže v tomhle ohledu ani nějaké kontakty moc nebudujeme. Co se týče tuzemské scény, tak se nám už pár promotérů ozvalo. Už tedy domlouváme koncerty na rok 2023. Uvidíme, co se z toho vyvrbí.
Třináct let je už docela dlouhá doba. Stalo se během ní něco, co pokládáte z hudebního hlediska za zásadní? Zaregistrovali jste nějaká nová jména na scéně, která vás zaujala?
Vanja: Hele, já mám muziky dost i v profesním životě, takže poslouchám spíš to, co mi kdo podstrčí. V poslední době mě zaujali třeba švédští A SWARM OF THE SUN.
Jak dlouho materiál na „Sunlight“ vznikal? S jeho vydáním jste nikterak nespěchali, evidentně jste precizoval každý detail. Zajímalo by mě však, jestli jste v průběhu realizace řešili nějaké zajímavé dilema? Mohla znít nahrávka za jistých okolností trochu jinak?
Vanja: Jasně, nevím, jestli to je zajímavé, ale dilemata jsme určitě řešili.???? Kolikrát z původního dema nic nezůstalo a skladba se vyvinula úplně jiným směrem, než se zdálo na začátku. V pár případech byla skladba na začátku vývoje úplně jiná, než na jejím konci. Tím, že jsme nemuseli spěchat, jsme nic nehrotili a nechali vše náležitě uzrát.
Na sociálních sítích jste se několikrát pochlubili stavbou vlastního studia. Bylo už tak nějak jasné, že pokud má nová nahrávka FDK vzniknout, bude nahrána právě na domácí půdě?
Babb: Ze začátku to úplně jasné nebylo, spíš jsme k tomu asi nějak přirozeně dospěli. Ono bylo pro nás důležité mít možnost dělat demáče, abychom to zpětně mohli poslouchat, zpracovávat a tak. Vždycky před deskou jsme dělali soustředění někde na chatě, ze kterého vypadnul materiál. Ten se pak dodělal a někde nahrál. Teď jsme chtěli zvolit jinou cestu. Nakonec když byly skladby utvořený, začali jsme je nahrávat. Naštěstí se to celkem povedlo, a šlo to použít.????
Když máte takovéto možnosti, není trochu kontraproduktivní právě ona tendence nikam nespěchat a neustále se hrabat třeba i v hotových skladbách, stále je něčím doplňovat atd.? Stávalo se vám to?
Vanja: Jojo, to znám.???? Hlavně mám teda tento pocit u ostatních. Někdy jsem si na něco zvykl a pak po nějakém čase někdo přinesl nějakou změnu, kterou jsem musel nějak překousávat.???? Ale s odstupem času, musím říct, že většina změn byla ku prospěchu věci. A na těch, které byly slabší, jsme se taky dohodli, že se nepoužily, nebo nějak ještě změnily.
Babb: Jo, je to nebezpečný. Musí to mít svoje hranice, jinak se člověk konce nedočká. Zas naštěstí jsme celkem hlavy otevřený, takže co se přineslo následně, šlo použít. A když to nešlo, tak se to zahodilo a bylo.
Využíváte studio pouze pro vlastní potřeby a projekty, nebo ho mohou za určitých okolností vyzkoušet i jiné kapely?
Vanja: Dřív jsem u nás nahrával i jiné kapely a i ostatní to využívali pro své projekty. Postupem času jsem se začal věnovat jiným věcem, takže nahrávání jiných kapel u nás nějak usnulo. V současnosti používáme prostor jen pro zkoušení nového materiálu.
Babb: Teď se hlavně připravujeme na koncerty, ale pokud bychom chtěli něco nahrávat, tak můžeme. Studio teď funguje hlavně jako zkušebna pro nás a pro moji druhou kapelu LET THEM BURN.
„Sunlight“ je pravděpodobně vaší nejatmosféričtější nahrávkou. Zároveň je žánrově ještě variabilnější než „Earthlinked“. Chtěli jste udělat CD hodně pestré, nebo vše vyplynulo samo a automaticky? Bylo těžké zkoordinovat představy vás všech, zvláště když nahrávka vznikala postupně a po určitých částech?
Vanja: To je zajímavé! Že je „Sunlight“ nejatmosféričtější, o tom jsem takhle nikdy nepřemýšlel. Ale je pravda, že díky tomu nahrávka nevznikala najednou, ale postupně s celkem dlouhými odstupy. To se nějak na zvuku odrazit muselo. Navíc jsme se věnovali více produkci songů, tedy tak, že jsme nějaký materiál nahráli a pak to ještě dodělávali. Některé songy jsme i po nahrání předělali nebo doplnili. To vše velmi ovlivní výsledný zvuk. I z tohoto důvodu jsme si pro mix alba vybrali Amaka ze studia Golden Hive, jehož nahrávky na mě vždy působily spíš syrovým a přirozeným dojmem. Šlo o to, aby do nahrávky vložil zpět nějaký život, který se mohl postupem času vytratit.
Babb: Spíš bych řekl, že to vyplynulo z toho, jak se to dělalo. Navíc jsme v kapele vlastně čtyři v „uvozovkách“ producenti a každý má jiné představy. Někdy je hodně těžký to všechno zkoordinovat. Snadno se pak stane, že z toho nic nezbyde. Někdy o tom musíme i hlasovat.???? Vlastně pár skladeb jsem dodal já, něco Cholda, něco vzniklo dohromady. Ve výsledku ty skladby vnímám dost odlišně a mám v nich silný momenty, ale někomu dalšímu to třeba splývá, protože to vnímá jinak. O postprodukci se pak ve velký míře postaral Vanja a Amák nám to upekl.????
Album dostalo název „Sunlight“. Jsou jednotlivé skladby propojeny celistvou myšlenkou? Navazují na sebe?
Babb: Název desky vznikl až potom, takže skladby nijak propojené nejsou.
Jak moc jsou v tvorbě FDK důležité texty? Alespoň tedy s ohledem na „Sunlight“?
Babb: Jak jsem řekl, název desky vznikl až potom a tak trochu odkazuje na úvodní skladbu. Texty jako takový jsou pro nás samozřejmě důležitý, ale na druhou stranu je to pro nás taky nejtvrdší oříšek. Víc o tom asi říct nedokážu.????
Album vyšlo na CD, kazetě i LP. V tomto ohledu se tedy jedná o návrat se vším všudy. Patříte stále k milovníkům fyzických nosičů?
Vanja: Já sice nejsem sběratel, ale myslím si, že tato forma tu má své místo a vždy mít bude. Mít něco v ruce je pro fanoušky důležitá věc uzavírající kruh k lásce k hudbě.
Babb: Já vinyly celkem sbírám, takže jsem rád, že to vyšlo na LP. Nechali jsme udělat i pár CD, protože to lidi pořád chtějí a vlastně je to taky celkem fajn formát. Co se týká MC, tak to už je pro fajnšmekry. Ale pro mě zároveň skvělá vzpomínka na mládí, kdy jsem všude tahal walkmana a valil si do hlavy kravál. Myslím, že kazety ještě ožijou.????
Lze ještě vůbec sehnat předchozí dvě nahrávky?
Babb: Stará CD budeme mít na koncertech. Jinak by měla jít pořád objednat u vydavatele. Nemáme ale moc představu, kolik toho vlastně zbylo a tak.
Nové album hodláte jistě podpořit i koncerty. Už nyní víte, kde vás budou moci fanoušci vidět?
Babb: Plánované koncerty se snažíme psát na náš skromný web. Zatím je domluveno:
9 / 2 / 2023 – Kabinet Múz, Brno (CZ)
10 / 3 / 2023 – Pod Lampou, Plzeň (CZ)
11 / 3 / 2023 – Chodov u Sokolova (CZ)
30 / 3 / 2023 – Praha, Café v Lese (CZ)
10 / 6 2023 – OakFest, Dub nad Moravou (CZ)
4-5/ 8 2023 – Beseda u Bigbítu, Tasov (CZ)
ALL