Skromně vypadající digipack z dílny ENSLAVED, v podstatě první živák v jinak „divoké“ diskografii, ze které lze horko těžko vybrat spravedlivý výběr skladeb pro jedno live CD – to by Norové museli vyrobit box tak o pěti discích. Nicméně pánové se nikterak netají tím, že je zajímá hlavně současnost, a tak je nahrávka tvořena hlavně skladbami z posledních dvou řadovek. Zatím poslední album „In Times“ reprezentují „Building With Fire“ (skvělý úvodní track), stejnojmenná „In Times“ a slovutná nádhera „Daylight“. Těmto bezesporu parádním kompozicím pak sekunduje „Death In The Eyes Of Again“, jedna z nejzásadnějších „perel“ kolekce „RIITIIR“. Všechny mnou vyjmenované skladby lze v podstatě zařadit do prvotního bloku a je vcelku pochopitelné, že milovníci aktuální tvorby si bezpochyby přijdou na své.
Výkon ENSLAVED je i v koncertním provedení naprosto excelentní, nemluvě o čistých vokálech Herbranda Larsena, klávesisty, jenž řady ENSLAVED nedávno opustil. No, jsem docela zvědav, kterak si pánové bez tohoto důležitého článku sestavy poradí v budoucích časech, neboť právě Larsen byl jedním ze strůjců impozantně vyladěného přerodu ENSLAVED, a to v těleso výrazně progresivní. Tím ovšem nijak nechci snižovat skladatelskou genialitu dvojice Bjørnson/Kjellson, táhnoucí značku ENSLAVED od roku 1991! A když už je řeč o sestavě a klávesách vůbec, je třeba doplnit, že novou posilou se před několika měsíci stal jistý Hakon Vinje. Tak uvidíme…
Ale teď už k druhé půlce záznamu, pořízeného na festivalu Roadburn festu 2015. Skladba „Convoys to Nothingness“ pochází z dnes již poněkud zapomenutého alba „Monumension“, ale protože ENSLAVED už jaksi změnili způsob vyjadřování, působí na mě letitý track spíše jako precizně zahraná předělávka. Naopak „As Fire Swept Clean the Earth“ si s chutí vychutnají všichni pamětnici, neboť právě tento opus patří k tomu nejsilnějšímu, co nabízí CD „Below The Lights“. Posledním starým trackem z vlastní dílny je poté svižnější song „ISA“, titulní song alba, které spatřilo světlo světa před sedmnácti lety! Třešničku na dortu ovšem představuje cover „Immigrant Song“ od LED ZEPPELIN. Ano, ENSLAVED ho pochopitelně pojali vskutku interesantně a v plné kráse v něm prodali nejen instrumentální um, ale především cit pro gradaci a podtrhnutí nejhonosnějších detailů. Tomu se říká spanilá jízda králů…
Živák ENSLAVED nepůsobí po stránce honosnosti nikterak košatě. Absence bookletu se mi zdá až nepatřičná, ale je to v podstatě jen jediná menší kaňka. Po hudební stránce představuje CD luxusní hudební komplet, jenž ocení především příznivci nahrávek řadových. „Roadburn Live“ je ve své podstatě takovým specifickým „best off“ výběrem, přestože celá řada silných skladeb z pochopitelných důvodů chybí – kapacita CD není nafukovací. A ve zkratce? Parádní kus metalové progrese, blackmetalových kořenů a nenapodobitelného feelingu. Tohle je extraliga ve všech ohledech! Skvělá a delikatesní práce!
ALL