K mým uším se před několika týdny dostalo nesmírně děsivé dílo „Deus/Truction“, pod nímž je podepsáno kolumbijské komando ENDEATHED. Kvalitou a především atmosférou se mi album zalíbilo natolik, že mi to nedalo a kapelu jsem kontaktoval. Korespondence to byla vskutku velmi příjemná, nemluvě o interview, které následovalo hned záhy. ENDEATHED jsou velmi ambiciózní partou, sami uvidíte. Na mé otázky odpovídal baskytarista Cr6ne.
Chtěl bych ti poděkovat za to, že sis udělal čas na tento rozhovor. Na úvod mě zajímá, jak jste přišli k onomu názvu – ENDEATHED?
Zdravím tě a děkuji ti, je pro nás potěšením odpovídat na tvé otázky. ENDEATHED je slovo v Thelemově Knize zákona, je to slovo, které používal Aleister Crowley, takže jsme si mysleli, že přesně toto odpovídá tomu, čím jsme. ENDEATHED znamená „něco mrtvějšího než smrt“.
ENDEATHED vznikli v roce 2017. Řekni mi něco o těch prvních letech. Bylo těžké se dostat do nitra jihoamerické undergroundové scény? Jak je obecně náročné prezentovat vlastní hudbu, když je kolem vás hodně velká konkurence?
Myslím si, že je těžké získat uznání na jakékoli undergroundové scéně, ať je kapela odkudkoli. V minulosti i dnes se spousta kapel snaží udělat jméno. Internet může kapele pomoci k tomu, že její tvorbu poznají i na jiných místech. Ale pokud chceš získat jméno, musíš hodně pracovat, dělat věci co nejlépe a nikdy se nevzdávat. Když jsme začínali, měli jsme představu, že na tom budeme tvrdě pracovat, stanovili jsme si cíle a snažíme se za nimi jít. Například jsme se přestěhovali z Kolumbie do Španělska, abychom mohli hrát více koncertů v Evropě. Z hlediska zvoleného místa je to pro nás daleko lepší. Mimo Kolumbii máme větší šanci dostat se nejen k většímu počtu koncertů, ale také je zde možnost zkusit si práci v lepších studiích, dostat se do hledáčku labelů. Jihoamerická scéna je silná a respektovaná, je zde spousta zajímavých jmen, která dnes zná celý svět. I my chceme jít stejnou cestou, a protože je naším přáním posunout se vpřed, zvolili jsme právě již zmíněné Španělsko.
Přijmi gratulaci právě k vašemu novému albu „Deus/Truction“. Jaký je to pocit, vydat velké debutové album? Jste spokojeni s prvními ohlasy?
Díky, ano, jsme za album hodně rádi, stálo nás spoustu práce, času a energie. Dali jsme si na něm záležet, přičemž samotná realizace byla rozdělena na práci mezi Bogotou (Kolumbie) a Sevillou (Španělsko). Půlka kapely byla v Kolumbii a polovina ve Španělsku, čili opravdu jsme se zaobírali každým detailem. Mix a mastering byl následně uskutečněn ve Švédsku Magnusem Anderssonem, který v tomto ohledu odvedl velkolepou práci. Musím říct, že odezva na desku je naprosto skvělá, spousta lidí, jež nás sledují od začátku, nám píše, že se jim deska libí, a to i po stránce grafického zpracování kompletu.
Jaký je celkový koncept „Deus/Truction“? Pověz nám něco o námětech vašich textů? Jakými ústředními tématy se zabývate?
„Deus/Truction“ je slovní hříčka, která představuje to, že v mnoha náboženstvích je člověk stvořen k obrazu a podobě Boha. A pokud jsme právě těmto bohům podobní, znamená to, že tito bohové jsou plní chyb, chamtivosti a rakoviny, Znamená to, že stvořeny jsou iracionální bytosti se spoustou nedostatků, rasa bez ctností. Témata pojednávají o smrti, nenávisti, okultismu a misantropii.
Co vás inspiruje k tvorbě právě takovéto hudby pro ENDEATHED?
Chceme jen hrát black metal, je to naše palivo, které nás pohání k tomu, abychom pokračovali v tom, co zbožňujeme. Vždy děláme to, co cítíme a myslíme si, že by to tak v black metalu mělo být. Máme to tak od začátku, kdy jsme se rozhodli s ENDEATHED hrát. Snažíme se vyjadřovat co možná nejčestnějším a nejúpřímnějším způsobem.
Sociální sítě jsou skvělým nástrojem pro komunikaci s fanoušky a získání podpory. Je to pro vaši kapelu důležitý faktor?
Sociální média mohou pomoci v komunikaci s lidmi z jiných zemí, je možnost s nimi být v trvalém kontaktu. Ale abych byl upřímný, myslím, že internet udělal pro black metal i spoustu špatných věcí. V devadesátých letech, případně i koncem milénia, tu byli nadšenci, kteří se podíleli na této scéně, byli to skutečně oddaní lidé. Dnes je to jiné, myslím, že internet ztratil „své kouzlo“. Sociální sítě mohou pomoci fanouškům, aby vás lépe poznali, ale na druhou stranu je hodně kapel bez sociálních sítí, a dělají to dobře.
Moc mě zajímá, jaký je život v Bogotě. Zkus toto město trochu představit. Je to dobré místo pro život, potažmo metalovou scénu? Jaká je zde její síla?
Bogota je velké město se všemi problémy, které to přináší. Žije v něm devět milionů lidí. Co se týče extrémní hudby, tak je to opravdu dost dobré místo k životu. Myslím, že tu člověk najde všechno, co potřebuje k tomu, aby mohl hrát black metal. Scéna je tu skvělá, je tu spousta kvalitních a zapálených kapel, i těch oddaných satanismu. Taktéž německé, finské či norské kapely zde rády vystupují, neboť davy fanoušků jsou opravdu hodně horlivé. Myslím, že na koncertech je jasně patrné, co pro ty lidi black metal znamená.
Chtěl jsem se tě zeptat, jestli jsi už byl v Evropě, ovšem na to jsi už v jedné odpovědi narazil. Je tedy alespoň nějaké místo, kde by sis chtěl zahrát?
Než jsme se přestěhovali do Španělska, tak v předchozím roce jsme podnikli takové malé tour společně s BESATT (skvělá kapela i lidé), které neslo název „Pest and Death over Iberia“. Musím říct, že to bylo naprosto skvělé, neboť se na nás přišlo podívat hodně lidí. Navíc jsme měli skvělý hrací čas, ty koncerty byly opravdu hodně dobré. Naší motivací je rozhodně hrát všude možně. Pokud to bude možné, rádi bychom zahráli ve všech koutech Evropy.
Jaké jsou rozdíly mezi jihoamerickou a evropskou scénou? A co mají např. společného? Samozřejmě podle tvého soudu.
Velký rozdíl je v publiku, byť nelze říci, že by jeden či druhý dav posluchačů byl lepší. Je to zkrátka jiné. V Jižní Americe lidé koncerty hodně prožívají, šílí, jako kdyby to měl být jejich poslední koncert v životě. V tomto ohledu to tady žije asi nejvíc. Nicméně mnoho oddaných lidí je i v Evropě, ovšem ten pocit z hudby zde mají posluchači poněkud jiný. Více pozornosti věnují poslechu a tomu, co se děje na pódiu. To musím rovněž ocenit. Jinak je ale jasné, že každá scéna má spoustu skvělých person, jež black metalem žijí. Jsou to lidé, kteří si hudbu užívají společně s námi, podporují nás a kupují nahrávky.
Pandemie koronaviru změnila na scéně mnoho aspektů, v reálu se dělo něco, co málokdo čekal. Jak bys popsal situaci ve vaší zemi, řekněme před rokem a nyní?
Vím, že covid změnil spoustu věcí. Mnoho lidí z ranku black metalu „opustilo loď“, mnoho kapel se rozpadlo. Pro mě však byl tento stav v podstatě skvělý, neboť znamenal hodně sociálního odstupu, hodně času o samotě a více času na to tvořit ve zkušebně. Celkově to tedy pro mě až tak velká změna nebyla, neboť hodně časů trávím svým způsobem podobně. S ENDEATHED jsme měli už dříve naplánovanou desku „Deus/Truction“, kterou jsme záhy skutečně vydali. Pokud tedy něco moc chcete udělat, jednoduše to uděláte.
Určitě máš už alespoň trochu jasno o vašich dalších plánech. Jaká překvapení pro fanoušky v nadcházejících časech připravujete?
Skládáme písně pro naše další album, máme naplánované zhruba tři koncerty tady ve Španělsku. Další věcí je, že nyní disponujeme pro živá hraní i druhým kytaristou, jímž je King Abraxas. Je to skutečně hodně talentovaný kytarista.
Moc ti děkuji za rozhovor. Je ještě něco, co bys chtěl dodat?
Ještě jednou děkujeme, že sis udělal čas a kontaktoval nás. Rádi všem odpovíme na cokoliv. Komu se naše hudba líbí, nechť píše na adresu endeathed.official@gmail.com. 666!
ALL