DRUHÁ SMRT je ambient meonickální projekt Jindřicha Spilky & Lucie Spilkové. Jediný vliv, kteří členové připouští je LifeFlow. Hudba je Sonick magick. No logical, no ideological. Inherent dream. True Will. Na otázky odpovídal mág Jindřich.
Zdar! Na úvod možno trochu netradičná otázka. Práve začína leto a prázdniny. Ako túto časť roka trávi DRUHÁ SMRT?
Zdravíme! Žádná dovolená v tradičním smyslu. Nějaká nahrávání kompozic na kompilaci Dark Ambient Vol.8 pro Sombre Soniks a GhostBox Radio z Chicaga kompilaci, tam je trochu zajímavé, že jsme nahráli první a asi poslední věc v češtině. Nějaké opravy našeho domu, malování domu , ale také výlety s rodinou atd. Vlastně, krom neustálé přítomnosti dětí, žádná změna.
Práve vám vyšiel nový opus nazvaný „Transcurrence“, ktorý je druhou časťou z pripravovanej trilógie. Novinka sa na prvý pohľad od svojho predchodcu príliš nelíši, no pri opakovanom počúvaní predsa len čoskoro vypláva na povrch istý (zrejme) dopredu pripravený zámer. Mám na mysli fakt, že ak sa na „Recurrence“ predsa len dali tu a tam vypozorovať isté prchavé náznaky možnej nádeje, „Transcurrence“, hoci používa takmer navlas rovnakých výrazových prostriedkov, sa v konečnom dôsledku halí do temného tieňa Smrti. Máš z nahrávok podobný pocit? Čo bol váš prvotný zámer a do akej miery sa vám podarilo naplniť tieto predstavy?
Napsal jsi to velmi výstižně. Původně mělo „Transcurrence“ být jiné, ale žel během uplynulého roku nám odešli tři blízcí lidé. Musel jsem se vyrovnat s těmito ztrátami, musel jsem je pochopit (lepší je zde anglické slovo under-stand, které naznačuje, že je třeba se ponořit „pod“ běžnou hladinu vnímání) a tak se „Transcurrence“ nakonec stalo spontánním terapeutickým rituálem. Osobním sestupem, nekyií do Hádových hlubin. Otevření se Duši Světa, aby se mohla vrátit, protože jsem měl pocit, že jsem ji ztratil.
Ako som spomínal, dosky „Recurrence“ a „Transcurrence“ v podstate idú obidve podľa rovnakého mustru. Boli obidve záležitosti písané a nahrávané súčasne, alebo ste po dokončení „Recurrence“ zostali s čistým stolom a „Transcurrence“ bola samostatná záležitosť?
Ano, samostatná. Pokračování zamýšlené trilogie, věnované naší snaze projít časy konce, eschatonem. Vlastně mapujeme v této trilogii naše strategie přežití v této době, naše možnosti, jak se dostat do budoucnosti. Nahráváme EP této trilogie v odstupu dvou let vždy… takže závěrečný díl této trilogie, přijde v roce 2016 e.v.
Koľko trvalo písanie a samotné nahrávanie týchto dvoch diel? Ktorý bol dokončený ľahšie, alebo rýchlejšie?
Je to zajímavá otázka, neboť jsem si uvědomil, že obě jsme nahrávali tři měsíce. „Recurrence“ během jara a „Transcurrence“ v zimě. Začali jsme o zimním Slunovratu a skončili o jarní Rovnodennosti 2014 e.v. V podstatě obě nahrávání šla velmi plynule a dobře. Je to asi dáno tím, že se nesnažíme příliš manipulovat hudbu kam bychom snad chtěli, nemáme předem dáno, jak by měla znít, ale přijímáme ten proud jaký je. Takový trochu přístup s bázní před hudbou.
Novinku zdobí jednoduchý, ale k obsahu albumu dokonale sa hodiaci cover. Čo je pre teba natoľko fascinujúce na tej krištáľovej lebke, že skončila na obale?
Kromě jiných myšlenkových paradigmat, mám velmi rád tibetský buddhismus a tuhle lebku jsem si pořídil jako rituální předmět, který mi usnadňuje meditaci a kontemplaci. Snadněji se dostávám do stavu „inbetweenness“…bardo. Také každé album bylo zatím provázeno nějakým magickým předmětem. Byla s námi v domácím studiu po celou dobu nahrávání a cover byl vytvořen Lucií. Byl to jeden z mála zimních dní, kdy opravdu mrzlo, a když ji Lucie fotila během rituálu v lesním údolí, tak lebka přimrzla k ledu hladiny potoka.
Dve tretiny pripravovanej trilógie sú už teda za vami. Je to možno ešte príliš skoro, ale predsa. Máš predstavu, akým smerom sa bude uberať jej zavŕšenie? A čo prípadný názov?
Ano. Nyní pracujeme na našem prvním filmu/klipu, což je pro nás veliká výzva a krok vpřed, a pak začne nahrávání „velkého“ alba, které vyjde doufáme 2015 e.v. I jako fyzické album v limitované edici CD. Takže zatím přesnou představu nemáme, právě krom té, že půjde o završení „eschatonické trilogie“ – o pokus proniknout konečně mimo čas za horizont událostí. Název měl být „Occurrence“, jenže zrovna před týdnem jsem někde viděl nějaké album s tímto názvem, takže kdo ví.
Ako sa existencia telesa DRUHÁ SMRT prejavuje v o vašom osobnom živote? Oddeľuješ striktne svoj súkromný život od umeleckej tvorby, alebo jedno na druhé nadväzuje a je vzájomne ovplyvňované?
Díky za tuto otázku! Nelze to oddělit! Je to jeden život… díky tomu, že jsme zapojeni oba, žijeme to oba. DRUHÁ SMRT je hudební exprese našeho životního proudu. Už si nedovedu představit, že bychom mohli žít jinak. Že bychom nebyli také DRUHOU SMRTÍ.
S predchádzajúcou otázkou súvisí aj tá nasledujúca. Čo všetko tvorí hlavné inšpiračné zdroje, ktoré vám pomáhajú pri tvorbe?
Tak životní proud… ale ačkoli je to pravda, byla by to trochu vágní odpověď. Takže hlavní zdroje jsou asi hlubinná psychologie, existenciální filosofie, mystika, avantgardní umění (surrealismus, expresionismus, abstraktní umění ) a magie, zejména Theléma v tyfónské a setiánské podobě a také magický proud 23. Také ale jsme milovníky literárních děl Dana Simmonse, Stephena Kinga a Roberta Holdstocka třeba. A příroda. Jsme v lese každý den, protože nám začíná za humny. Ale hlavní inspirační zdroje jsou asi nevědomí, sny a imaginace. Tam je všechno.
Nahrávky „Recurrence“ a „Transcurrence“ vyšli v podobe digital download. Nemáte ambície vydať tieto dosky vo fyzickej verzii ako CD prípadne LP?
Napadlo nás to. Je možné , že to tak uděláme po realizaci třetí části. Uvidíme…pro EP se nám tento digitální formát jeví zatím jako ideální. Jako CD jsme vydali „Ukhulth“ loni a snad zas tedy příští rok bude nové album.
Sleduješ snaženie sa iných projektov pohybujúcich sa v ambiente? Ktoré prípadné nahrávky ťa v poslednej dobe zaujali?
Hlavně sleduji naše přátele v Sombre Soniks, a tam mne letos nadchli GRIST „End of Fear“ a spolupráce Hoyland/FecalFetal „Ermutations I“…úžasné. Také VIGINTI TRES SAECULA poslouchám s nadšením. Hltám každou novou kompozici Akoustik Timbre Frekuency! Jinak ano, sleduji scénu, letos nové album TROUM „Mare Morphosis“ je jednička pro mne, folkový TAMERLAN „Ain“ a také se těším na nový BLUT AUS NORD…
Podporili ste nahrávku „Transcurrence“ aj nejakým merchandise? Kde je ho prípadne možné zohnať?
Nechal jsem si udělat jedno T-shirt haha… jinak ale T-shirts byly v merchandise sekci labelu Sombre Soniks Studios, motiv Recurrence, svého času.
„Transcurrence“ je vonku iba chvíľu, no aj tak sa spýtam. Aké sú doterajšie ohlasy naň? A ako vnímate toto najnovšie dielo vy sami v kontexte celej tvorby?
Recenze v zinech jsou velmi pozitivní, stejně jako ohlasy. Moc si toho vážíme, protože si uvědomujeme, že zrovna „Transcurrence“ je poněkud posluchačsky náročné kvůli nekompromisní struktuře skladeb, kterou tenhle „sestup do podsvětí“ vyžadoval. Byl to ale pro nás zase krok kupředu, mnohé nás naučil a také byl osobní katarzí. Byl to nutný krok. Také jsme moc a moc spokojeni s masteringem, který dělal anglický zvukový čaroděj Priapus Twenty-Three, jako vždy.
Ambient je podľa môjho názoru jeden z mála štýlov, ktorý nie je ani zďaleka prebádaný a vyčerpaný, ako je tomu v prípade iných odnoží. Aký je tvoj názor? Je možné prísť v tomto štýle s niečím absolútne nečakaným, čo by s ním zahýbalo podobne, ako tomu bolo niekedy pred dvadsiatimi rokmi vďaka Mortiisovej tvorbe?
Krásná otázka! Můj osobní názor je, že ambient má před sebou obrovskou expanzi, i když to tak třeba nevypadá. Díky možnostem, které jsou nevyčerpatelné, umožňuje vytvořit každému kreativnímu hudebníkovi vlastní vizi, unikátní zvuk… Je bez omezení v podstatě, absorbuje jakékoli prvky…drone, noise, avantgardní vážnou hudbu atd. Je to budoucnost hudby. Myslím, že můžeme čekat spoustu nádherných a překvapivých nahrávek !
Jedna klasická otázka. Aké sú vaše ďalšie plány?
Nyní natáčíme první film/klip, což je pro nás velmi vzrušující, protože prožíváme DRUHOU SMRT i velmi vizuálně. A pak začneme natáčet „velké album“ , kde také plánujeme určité překvapení ve vizuální oblasti. Toto album bude obecně inspirováno idejemi „žité abstrakce“, „uměleckým činem“, jako probíhající událostí“, „hlubinnou psychologií“, „setiánským magickým existencialismem“ a abstraktním expresionismem. Ale samozřejmě rituál bude jako vždy DIY, takže vlastně nevíme, kam nás zavede. Určitě ale neopustíme náš zvuk, stále se blížíme k ideálu, a nikdy jej nedosáhneme doufám.
Vďaka za rozhovor. Niečo na záver…..
Moc děkujeme za možnost odpovědět na inteligentní otázky pro R.U.M. Zine! Přejeme všem duším ponořeným v temných oblastech hudby, ať je jí co nejvíc! Ať se nám všem daří!
Dagon