Dobývají svět stylově a ve stínu ostatních kapel. Nějak tak bych popsal subjektivní náhled na libereckou formaci DROM, které se daří osobitým způsobem kličkovat v brankách hardcoru, doomu a post-metalu též. A protože DROM v nedávné době podnikli hned několik pikantních cest za hranice naší země, rozhodl jsem se kluky trochu vyzpovídat, přičemž opravdovým fandům by neměla uniknout témata spojená s aktuálním děním v samotné kapele. Zároveň připomínám, že rozhovor je dílem celého kolektivu DROM. Není nad společnou práci!
Lze nějakým způsobem charakterizovat dosavadní působení DROM? Cítíte se být součástí nějaké scény, anebo se považujete za spolek, který je víceméně nezávislý?
Nezávislost je utopický konstrukt. Naše planeta je pulzující organismus, kde je prakticky vše propojeno. Vše souvisí se vším. Každý náš krok spouští řetězec na sebe navazujících událostí. A tyto události pak ovlivňují životy dalších. Takže ano, jsme součástí. Součástí kolektivu kolem baru Azyl, součástí české hardcoreové a punkové scény, součástí života jako takového. Nakonec, všichni jsme pozemšťané.
Na první otázku ještě navážu. Z vašeho projevu mám dojem, že se vám zajídá veškerá svérázná komerce, nemáte ji rádi a víceméně z vás cítím jakýsi punkový přístup k věci. Nicméně punk, metal, hard core… i to jsou dnes žánry, které byznysu podléhají velmi výrazně. Byli byste např. schopni podepsat smlouvu s nějakým významným labelem, vydělat si nějakou tu korun, aniž byste v rámci hudby udělali nějaké ústupky?
Je zajímavé, že se na to ptáš. Zrovna totiž řešíme nabídku jednoho nejmenovaného zvukového inženýra z Itálie, který má velice blízko k jednomu nejmenovanému labelu a chce nás těm lidem představit. Existence DROM je ale spojena s určitou etikou, udělej si sám přístupem a vášní pro věci, který nevynáší. Kdybychom měli ustupovat v našich záměrech někomu zvenčí, neměla by naše tvorba smysl. Pokud by se ale našel blázen, co bude podporovat naše anarchistický choutky bez toho, aniž by nás kontroloval, klidně do toho půjdeme.
Má pro vás slovo „underground“ specifický význam? Posloucháte např. nějaké skupiny, jejichž filozofie vám není zrovna blízká, ale zkrátka vás baví ta samotná hudba?
Nemá. Underground je to, že všichni posloucháme BURZUM i když víme, že Varg Vikernes je pošahanej fašistickej kripl.
Když takhle zpovzdálí pozoruji činnost DROM, přijde mi, že jste mnohem známější a uznávanější kapelou v zahraničí. Je to mu opravdu tak? Ozývají se vám např. posluchači z venku a konzultují s vámi záležitosti spojené s nahrávkami?
Píšou nám lidi z různejch míst. Naposledy chlapík z Marylandu. Ale spíš kvůli tomu, že si chtějí objednat desku nebo triko. A jestli jsme známější v zahraničí, to nevíme. Nejvíc známejch máme pořád v Liberci.
Vaše poslední dvě nahrávky vyšly rovněž na vinylech. Čím vás tento formát učaroval? Je to především svou velikostí/krásou, anebo berete tento nosič jako takový protipól vůči „stahovačům“? Jaký je váš názor na „počítačové pirátství“?
Vinyly patří k hardcore a punku stejně jako tetování, bundy s nášivkama a proslovy na koncertech. Je to dress code. Je to odkaz a tradice. Asi jako když se borci ve vyřazovací části hokejový ligy neholí. Vinyl je rituál. Způsob poslouchání hudby. A stahování je cesta jak se k němu dostat. Poslechnout, a když mi to stojí za to, podpořit. Počítačové pirátství je mršinozřout, co dělá hudbu zdravější.
A ještě jedna doplňující otázka. Domníváte se, že počítačové pirátství kapele typu DROM pomáhá, či spíše ubližuje?
Veškerou tvorbu nabízíme zdarma ke stáhnutí. Na osobní vlastnictví sereme. Děláme hudbu pro sebe a pro lidi kolem nás. Naše hudba je taková pěkně socialistická. Není co pirátit.
V průběhu minulého roku jste podnikli turné po východní Evropě, letos jste se podívali do Bulharska a Rumunska a vůbec výčet vašich koncertních štací je obdivuhodný. Jak moc těžké je uspořádat takto obsáhlé koncertní šňůry? Je složité sladit životy všech členu DROM a vydat se na cesty?
Těžký to je a velkej kredit za to patří bubeníku Vladikovi, kterej nad tím nejednou strávil hafo hodin. A sladit to jde. Milujeme cesty, takže není co řešit.
Berete tyto koncertní štace jako nezbytnost (když chcete, aby se o kapele vědělo), anebo rádi poznáváte nové končiny a přijde vám zkrátka zajímavé, když si můžete zahrát pro Čecha v zapomenutých končinách? Zažili jste někdy vysloveně negativní zážitek, ať už je to v jakékoliv ohledu?
Myslíme, že je to jeden z důvodů, proč by měl vůbec kapelu člověk provozovat. Poznávat lidi a svět kolem sebe. Naučit se s nimi komunikovat. To je velká škola. A pokaždý se naučíme něco novýho. A vyloženě negativní zážitky snad z cest nemáme. Dost často se v cizině cítíme jako doma. Třeba na Ukrajině. Když dojebeš koncert, žádná hitparáda to není, ale o život nám nikdy nešlo. Syndrom Wroclav může potkat každýho.
Léto v Česku je vždy plné různých hudebních festivalů. Jsou místa, kde byste si třeba rádi zahráli, ale ještě jste neměli tu možnost? Počítám, že DROM patrně vyhovují menší scény, nikoliv monstrózní pódia… Ale třeba se pletu.?!
Rozhodně. Pot a hluk. Blízkost lidí. I když „velkej zvuk“ má taky něco do sebe. Jinak už nějakou dobu si chceme zahrát na Božáku v Teplicích a Roadburn festivale v Tilburgu. Brutal Assault a Killed System jsme si odškrtli letos. A Fluff s Creepy Teepee minulej rok. Takže není co řešit. Možná ještě Dunk v Dánsku.
Poslední řadové album „Hectop“ vyšlo cca. před třemi lety. Jak moc se za tu dobu změnila vaše tvorba? Dosadili jste do hudby nějaké nové prvky, které budou součástí skladeb, jež se kupříkladu objeví na další desce?
Nová tvorba by měla být mixem BURZUM, MAYHEM, SWANSs a hudby k filmu Amelie z Montmartru. Tak nám tuhle malou lež v budoucnosti prosím připomeň.
Tak to si píšu! 🙂 Když vezmu texty, tak mi vychází, že jste se zatím nikdy nepustili do přímého komentování současných celospolečenských jevů. Hodláte v tomto ohledu něco změnit? Třeba i v souvislosti s tím, co se dnes ve světě i u nás děje?
Přímému komentování jsme se v textech vyhýbali. A v rozhovorech zas, doufejme, před ničím neuhnuli. Ne že by s náma ta vlna hoven ohledně otázek světové migrace necloumala, ale nejspíš se to přímé komentování nezmění ani v dalších „kolech“ naší tvorby. Upřednostňujeme hledání a aktivitu posluchače.
Jaké jsou vaše nejbližší plány? Co pro své posluchače v nejbližší době chystáte?
Přichystali jsme „Anthology“. Dvojkazetu a dvojcédéčko, kam jsme narvali všechno, co jsme doposud nahráli. Kazety a krabičky jsme si museli nechat vyrobit, ale zbytek prošel našima rukama. Taky ti jedno posíláme. Doufám, že máš kazeťák. V říjnu pojedeme šnůrečku s BLUES FOR THE REDSUN, následuje víkend se SKYBURN. Hned potom si dáme koncertní pauzu, zavřeme se do zkušebny a budeme dělat na nových věcech.
Díky moc za rozhovor! Ať se vám daří a už nyní se těším na další nahrávky z dílny DROM!
Taky děkujeme. Mějte se rádi, mějte rádi tuhle planetu a přestaňte se bát uprchlíků…serte na propagandu, populismus a sociopaty, který z toho chtěj vytřískat akorát politický body. Migrace je jedním z důvodů, proč člověk jako živočišný druh přežil do dnešních dní.
ALL