CLEANER PRODUCTION-Non-Finito / B-Side (CD-R-2010, Vanitas Records)

CLEANER PRODUCTION je tříčlenná kapela (?), kde se kromě Ivana Mináře (groovy, klávesy, kytara, zpěv) a Tomáše Drahoňovského (zpěv, hlasy) účastní i Bany (kytary, zpěv, hlas), jinak hybatel Sunbear. Díky recenzi na tento projekt se mi zřejmě dostalo do ruky další dílko vydavatelství Vanitas. Uvidíme o co jde, protože na desku Weather rád a relativně často vzpomínám.

Nestačím žasnout a nevím co psát. Jednak se mi TO velmi líbí a přitom nevím jak vše uchopit, jak popsat? Náladotvorná všehomírná popová hudba? Jakási world music, kdy vlivem odjinud je snad vesmír? Elektronická masa pudící Vás tančit, ale zároveň Vás přibíjí nádhernou únavou na digitální koberec.

Než dojde v „Iteraci“ (4) na reálné mužské zpěvy a hlasy, kdy se mi dostane špetky textu, který stejně nestačím vnímat, v prvních třech skladbách si zpětně uvědomím mnoho hlasů dívčích, málem neznatelných. „Dešťové téma“ (3) nabídne na citlivém podloží složeném z kytary, syntetických ploch a umělých rytmů flétnu, melodizující vokál a decentní elektrické housle.BeatBox s reverzovanými smyčkami čarují ve „Winteramb“ (5) až k jakési indické mantře. Rozloučení „Bye Bye (Finito)“ (6) je vtipně zařazeno zhruba doprostřed alba. Dívčí vokál, syntezátorové klouzáky a mnoho dalších zajímavých zvuků je odměřováno lékárnickými vahami, aby se hlasy v závěru propletly jako klubko hadů. Než mi muzika stačí i při vší své nevšednosti splynout do jednoho usínacího proudu, „Chrombient“ (7) mi protepe mozek a stříbřitě jej oblyští. Na desce parta osmi hostů. Dívčí vokály, flétnu a housle (2,3,6,8) jsem již zmiňoval. Klávesy v „Helimoll“ (1) mohl nahrát Ivan Minář, ovšem pro tento part zvolil Hanu Zaňkovou. Posledním pozvaným nástrojem je baskytara Slávka Randise v Operátorech (8). Výmluvy těch, které potřebujete rychle a hned, může omluvit snad jen pulsující basa a kvílející kytary. Až rockový feeling zmizí spolu s poslední omluvou. Plechové kotníčky (9) mi daly vzpomenout na výtečnou kytarovou muziku Oty Petřiny. Hlas je podobně vpředu, nálada podobná, jen těch kytar není navrstveno tolik. Ale to není výtka, jednoznačně výtečná písnička! Poslední zářez na zajímavém albu Letě vzducholodí (10) mi vzdáleně připomíná písničkový klon MONKEY BUSINESS, BUTY a J.A.R. Pravda text je krapet přitažený za vlasy, rýmy lámané přes koleno, hitový potenciál jistou naivitu unese.

Experimentující ambientní populární hudba v perfektním balení nahraná v rozmezí 2005-10. Výtečné!

RdeK.K.

http://vanitas.wz.cz/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *