Když jsem poprvé viděl obal k titulu „Return From The Other Side“ byl jsem nadšen! Je na něm totiž vyobrazena mystická postava Herna z legendárního seriálu „Robin Of Sherwood“, jenž dodnes patří mezi mé nejoblíbenější. Co bych zapíral, tohle žeru stále a stále! Už z toho důvodu jsem byl na poslech patřičně natěšen a v hlavě si přemotával myšlenky směřující k samotnému obsahu. Co se týče hudení produkce jako takové, příliš se toho od předchozího alba „KRF“ nezměnilo, ale to jen tak na okraj (prvotní zdání klame). Zvuková hladina je totiž mnohem jasnější, pokud některé starší skladby byly úmyslně zatřené až utopené v neprostupné mlze, tak zde naopak vyplouvají na povrch všechny grandiózní nápady, a že jich tu je požehnaně!
Hned úvodní „Return From The Other Side“ je naprosto zřetelným důkazem skladatelova mistrovství. Košatost a instrumentální vyzrálost jsou jako vždy plnou součástí CALES, přičemž barbarskou zlost hlavní mozek tentokrát zakopal někam hodně hluboko a velmi citlivě operuje s romantikou, která však paradoxně rámec metalu nikterak nenarušuje. Je třeba si však uvědomit, že Blackie není žádný hitmaker (ani jím nechce být), a tak do některých skladeb bude posluchač pronikat opravdu pozvolna. Chce to zkrátka i trochu trpělivosti. Totéž se dá tvrdit i o vokálním projevu, který je zkrátka takový jaký je. Mám však pocit, že právě zde si hlavní protagonista dovolil zdaleka nejvíc, vokály jsou překvapivě dosti výrazné, což bych osobně býval nečekal. Abych se ovšem přiznal, mně osobně Blackieho projevu nevadí – lapidárně řečeno, tento druh „neškoleného hlasu“ se do pohansky laděno metalu hodí, ostatně kde jinde manipulovat s určitým druhem neotesanosti.
V dalším rozpitvávání alba se musím zastavit hned u následující skladby „Over The Abyss Of Life And Death“, která začíná akustickou předehrou, jež posléze kulminuje typickým kytarovým nástupem. Tohle klasické Blackieho know-how byli posluchači zvyklí slýchávat především na starých deskách ROOT, ovšem zde je onen skladatelský odstín vkusně zabalen do pohanského hávu, což komplexnímu vyznění alba neskonale svědčí. Ještě niternější a hlubší kompozice však přichází se skladbou „Highlander“. Variabilní „duchařina“ plynoucí ve středních tempech bez zakolísání v závěru přechází do jakéhosi středověkého mumraje za všudypřítomných akustických vsuvek. Těžko říci, co by pokračovalo dál, kdyby Blackie následně nepřehodil výhybku směrem k větší přímočarosti. Skladby jako „Verdict“ a především „Heathen Beast“ přísahají na metalovou klasiku až za hrob a v kontextu předchozích kompozic bych obdobnou kanonádu vpravdě nečekal. Třeba právě za „Heathen Beast“ by se nemuseli stydět ani kultovní KREATOR… Nicméně samotný závěr alba je opět jakýmsi návrat na začátek, přičemž definitivní tečku vykonává baladická „Redemtions By Blood“…
Deska „Return From The Other Side“ je po všech pohanech známka té nejvyšší kvality. Je skutečně neuvěřitelné, že Blackiemu stále nedochází dech a dokáže vždy natočit album, které zkrátka nenechá posluchače chladným. Tohle všechno zvládá bez toho, aby se pouštěl do pochybných crossoverů či nečekaných kaskád.. Pokud má tuzemský metal v tomto hudebním ranku nezpochybnitelnou záruku kvality, tak pojem CALES stepuje v první řadě. Tohle je zkrátka vysoká škola pagan metalu! Jak je vidět, jde to i bez póz a tradičního klišé.
ALL