Album „KRF“ je skutečně vhodné pro podzimní měsíce. Stačí si strčit špunty do uší a vyrazit do přírody. Několikrát jsem tento proces uskutečnil a posléze jsem zjistil, kterak je hudba CALES vlastně hluboká a magická. Možná i proto Blackie říká: „hudba CALES není pro každého“ a mě nezbývá nic jiného než souhlasit…
Ahoj Blackie! Když jsem poprvé slyšel CD „KRF“, tak jsem si řekl: „tuhle nahrávku nemohl udělat nikdo jiný“. Tvůj hráčský rukopis je totiž tak výjimečný a rozpoznatelný… Domníváš se, že právě toto je takový ten vrchol, po kterém touží každý muzikant? Dokážeš ty osobně také rozeznat práci někoho jiného v podstatě na jakékoliv nahrávce?
Díky. OK, ale tohle nikdy nebylo mým cílem, ani jsem nikdy neměl v zájmu dojít k nějakému absolutnímu vrcholu. Jednoduše jsem se ke svému stylu propracoval. Vrchol znamená konec, po němž následuje pád. Věřím, že je lepší být na cestě. Rozpoznám styl některých vynikajících hudebníků skoro v každém tónu, i u jejich plagiátorů.
Projekt či kapelu CALES si dal dohromady v devadesátých letech a hned první dvě desky byly načichlé pohanstvím. Tehdy snad ale ani termín „pagan metal“ neexistoval. Máš pocit, že jste těmi úvodními alby předskočili dobu? Paradoxní je, že ta následná populární vlna přišla až za několik let a to už CALES byli zase trochu jinde…
Já ani nevěděl, že přišla nějaká vlna. Až do chvíle, kdy jsem založil profil myspace (minulý rok ) a tam vidím samý Pagan, pagan pagan … skoro všechno z Ruska a kdovíjakých pr..lí. Nebo dokonce Vikingové z Brazílie. Vážně zábavné. Připomíná mi to boom black metalu v devadesátých letech. Spousta hloupostí a kde nic tu nic. Tím však nechci tvrdit, že by mezitím nebyly i skvělé věci. Jestli jsme předskočili dobu musí posoudit někdo jiný. O naše staré i nové nahrávky je stále zájem, takže to asi vypovídá o jejich kvalitě a možná i nadčasovosti.
Desku „KRF“ chápu jako takové pokračování právě těch úvodní dvou počinů. Bylo to tvým záměrem, a nebo si dostal zkrátka chuť na obdobný „šálek čaje?“
„Pass In Time“ byla nejúspěšnější deska, a že jsme „KRF“ avizovali jako návrat k tomuto albu byl spíše reklamní pouták. Jinak se domnívám, že poslední album „KRF“ je hodně odlišné od všech předchozích i přesto, že tam jdou vystopovat jisté spojující prvky, které tam budou vždy a jsou dost zásadním poznávacím znamením CALES. Stejné je to asi u všech kapel co mají pár desek za sebou.
I přesto všechno je album „KRF“ přece jen poněkud odlišné a já mám pocit, že je to dáno především tím, že ses na něm podílel úplně sám. Domníváš se, že kdybys pozval starou sestavu včele s vokalistou De Sedem, byla by ta nahrávka obdobná jako tomu bylo úplně na samém počátku?
Na „Pass In Time“ nebylo tolik rychlejších skladeb a na „KRF“ jsou čerstvé nápady. Nesnažil jsem se napodobovat to, co jsem nahrál před deseti lety, to v žádném případě.Co se týče hostů, byl by tam jiný vokál, nic víc, jelikož veškerou hudbu stejně skládám sám a hudba by nemohla být obdobná, protože od té doby uplynulo deset let, všichni se někam pohnuli a mají závazky. O pokroku techniky nemluvě…Na desku bych asi nebral jakoukoliv sestavu lidí, kteří by potom nebyli ochotni hrát koncerty. V tomhle se nedá na nikoho spolehnout, takže raději dělám vše sám.
Z aktuální desky cítím jakousi „špínu“, kterou je nasáklý především zvuk, což byl evidentně i tvůj záměr. Určitá „zastřenost“ se do tvé hudby skvěle hodí. Zaregistroval si někdy i názory, které třeba tvůj záměr úplně nepochopily?
Je zvláštní jak tu nahrávku vnímá každý jinak. Pro většinu z nich je zvuk brilantní a čistý. Mým záměrem bylo udělat dobrý a nadupaný zvuk, což se zřejmě podařilo. Klidně bych snesl ještě mnohem více špíny. Příště se to pokusím napravit. Jestli někdo něco nepochopí, s tím nemám problém. Hudba CALES není pro každého.
Je pro tebe obecně výhodnější pracovat na desce sám, a nebo máš přece jen raději týmovou práci?
Mám s tím akorát více práce, což není výhoda. Z té práce mám ovšem mnohem lepší pocit, než kdyby se to nahrálo během čtrnácti dnů v nějakém studiu a kolektivní součinnost mně větší uspokojení nepřináší. Spíš se brzdí a více komplikuje celkový proces. Spoléhat se na někoho druhého je často dost obtížné. Na druhé straně musím říct, že bez podpory fanoušků a přátel by CALES nemohl fungovat.
Zajímalo by mě jakou máš s CALES pozici u zahraničních posluchačů? Píší ti třeba fanoušci svoje poznatky?
Občas mě někdo kontaktuje, když si chce třeba objednat něco od CALES nebo jen tak napsat pár povzbudivých slov, což hodně potěší. Naposledy to byl třeba člověk z Kanady. Pozice je slušná, viz. např. sledovanost webových stránek a profilu myspace. Samozřejmě, není to nic velkého, ale i tak je fajn vědět, že snad skoro v každé zemi se najde minimálně jeden člověk, který CALES zná.
Když jsem psal recenzi na „KRF“, zakončil jsem ji slovy: „další nahrávka může znít prakticky úplně odlišně, může být zkrátka jiná“. Jaká tedy bude? Ledacos prozrazuje už obrázek na profilu Bandzone, který vypadá hodně tajemně…a samozřejmě se naskýtá také bulvární otázka vztahující se ke spolupráci s dalšími hudebníky…
Úplně odlišně určitě znít nebude. Zatím pokračuji jako oneman projekt a dál se uvidí…Ukázky nových skladeb se budou postupně objevovat v přehrávačích na Bandzone a myspace. … když se zadaří.
Je možné, že někdy v budoucnu uděláš s CALES desku ve stylu alba „Uncommon Excursion? Neláká tě třeba vyzkoušet si ryze doom metalovou polohu či nějaký electro-gothický experiment?
Těžko říct, co bude dál a jestli vůbec bude chuť za těchto stále víc kontraproduktivnějších podmínek cokoliv produkovat. Co znamená ryze doom metalová poloha ? .. mám udělat dlouhohrající album postavené na jednom vychcípaném rytmu, které si budou smutné holky pouštět před spaním ? Nebo místo hraní koukat do midi mapy, klikat hodiny na myš a hledat ty správné elektro zvuky ? … To ne, od toho je tady dost jiných frajerů.
Teď bych malinko odbočil. Moc by mě zajímal tvůj názor na hudební publicisty. Jak s nimi komplexně vycházíš? Měl si někdy na někoho skutečně spadeno, jak se říká?
Spíš měli spadeno na mě hahaha. Samozřejmě, že se někdy rozzlobím, když mě setřou, ale že bych je potom šel zmlátit, to rozhodně ne hahaha. Spíš popijem a prohodíme pár slov u výčepu. Ať chceme nebo nechceme, jsou důležitou součástí propagace.
Jako hudebník ses podílel na albech, která dnes patří v podstatě do „zlatého metalového fondu“ České republiky. Proto máš právo i zodpovědět následující otázku, jejímž předmětem je kvalita tuzemských nahrávek. Někdo říká, že u nás máme schopné kapely, které by hravě strčily některé zahraniční hvězdy do kapsy, jiní zase tvrdí, že rozdíl mezi tuzemskem a metalovou špičkou je ještě markantní…
Zlatý fond ČR … jsi mě pobavil.. Tohle rozumování bych raději nechal na někom jiném… třeba na publicistech haha. Mně se tohle nechce vůbec řešit. Je to příliš složité a sám některým věcem dodnes nerozumím. Ostatně na úspěch nemá nikdo návod. Jsou kapely, které jsou ohromně úspěšné a z mého pohledu hudebně slabé a bezduché. Ovšem stádo to oslovuje. Vedle toho jsou i skvělé a nedoceněné věci. Jestli je někdo ze Švédska nebo z jiné pr … je mi úplně jedno, když poslouchám hudbu která se mi líbí.
Teď možná taková hloupá otázka, doufám, že mě za ní nepošleš do pr…. Byl bys ochoten třeba nahrát či vyprodukovat popovou desku jen tak na objednávku? Dokonce jsem zaslechl názor, že spousta hudebníků to dělá proto, aby z vydělaných peněz mohla zafinancovat své hudební snažení, které je uspokojuje…
Jaká spousta hudebníků?! Celkově v téhle debilní době a malé zemi platí jediné a týká se to i každého normálně pracujícího člověka: být držen na nejnižší hranici přežití a dělat co nejvíc práce za co nejmíň peněz, aby se nenažranci mohli ještě víc napakovat. Na úkor druhých, životního prostředí… čehokoliv. Jsme přemnožení, produktivita monstrózně stoupá a kvalita s životností jdou… víme kam. Když jde o prachy, lidský zmetek je pro své pohodlí schopen učinit krvezradu, vraždu… cokoliv. Dnešní realita rovná se čisté zlo. Židovsko-kapitalistický mor zachvátil svět a nyní vykořisťuje Evropu. Jestli takzvaně někdo z těch obyčejných lidí věří, že bude líp, tak mu závidím. Sice jsem odbočil někam jinam, ale právě pagan metal může být z části jakousi reakcí na tohle dění. K věci …já nejsem mediálně známá osoba. Svoje služby sám od sebe nikomu nenabízím a pochybuju, že by zrovna za mnou někdo přišel se seriózní nabídkou.
Počítám, že máš i posluchačsky v oblibě stejný druh hudby, kterou produkuješ s CALES. Objevil si v současné době nějakou kapelu, která tě očarovala právě tím nepopsatelně chladným feelingem?
Mohl by to být klidně vroucí feeling. Určitě něco jo, ale žádné jméno se mi nevybavuje. Sem tam mi kámoši dodají nějaké nové mp3, ale abych se přiznal, nemám čas ani náladu to všechno poslouchat. Občas namátkově. Nad svou muzikou strávím hodně času, který je čím dál vzácnější. Pak potřebuji na nějakou dobu vypnout, takže dávám přednost klidu nebo ptačímu zpěvu.
S CALES si nedávno přispěl na tributní CD DEBUSTROLU a to skladbou „Údolí hadů“ a upřímně se přiznávám, že takový masakr jsem ani náhodou nečekal. Přemýšlel si i o jiných alternativách, kterak tuhle skladbu předělat? Jak se celý tribute vlastně líbí?
Thrash metal není pro takové alternativy vůbec vhodný. Navíc mě šlo právě o to, že si po dlouhé době tenhle styl zahraju.Kdybych z toho dělal nějaké umění, vyznělo by to trapně. Jinak abych se přiznal, celý tribut jsem ještě neslyšel.
Závěrem mi dovol jednu otázku vztahující se k tvému projektu ENTRAILS, se kterým si vyprodukoval především znamenitou desku „Serpent Seed“, na kterou se žel trochu zapomnělo. Uvažuješ někdy, že bys tento spolek znovu oživil, a nebo je to už uzavřená záležitost?
Já myslím, že to nehrozí, jedině že bych začal na starý kolena blbnout, třeba za 10 – 20 let, kdo ví … hahaha. Nicméně začátkem příštího roku vyjde „Serpent Seed“ na LP u amerických Nuclear War Now Productions.
Moc děkuju za rozhovor. Přeji Ti hodně inspirace při práci na nahrávkách všeho druhu!
Zdravím a taktéž děkuji.
ALL