BLACK SABBATH – Volume 4 (LP-1972, Warner Bros. Records)

Kalendár práve ukazoval rok 1972. V USA sa rozbehlo natáčanie seriálu M.A.S.H., a HBO začala vysielať ako prvá predplatená televízna stanica. Bol dokončený známy bratislavský most SNP a svetu sa predstavili prvé digitálne hodinky. Japonské Sapporo sa stalo ako prvá ázijská krajina organizátorom XI. zimných olympijských hier. Narodil sa Glen Murray, Gwyneth Paltrow, Jozef Stümpel alebo Ted „Nocturno Culto“ Arvid Skjellum. Zomreli J. Edgar Hoover, Harry S. Truman a Andrej Nikolajevič Tupolev. A čo sa týka BLACK SABBATH, tí vyrukovali 25. Septembra s doskou „Volume 4“.

Ako spätne hodnotiť tento štvrtý štúdiový pokus štvorice? Najvýstižnejšie slovné spojenie je kokaínové šialenstvo. Toto obdobie totiž platí za jednoznačne najdivokejšie obdobie v histórií kapely. Po troch nahrávacích session v hmlistom a daždivom Londýne sa Sabs rozhodli natočiť novinku v slnečnom Los Angeles, konkrétne v Record Plant na La Cienega Boulevard v Hollywoode. Ako producent bol uvedený „Patrick Meehan and Black Sabbath“, čo v praxi znamenalo, že Sabati si dosku produkovali sami, pod dohľadom producenta Patricka. A atmosféra s tým spojená? Tony neskôr spomína: „Cítili sme sa tam ako v Disney Worlde. Mali sme k dispozícií nádherný dom s tanečným sálom a krídlom. V prízemí bol bar, kde sme zostavili aparatúru, zostávali sme hore celú noc a šňupali kokain“. K tomuto obdobiu sa viažu aj dve, dnes takmer nemysliteľné príhody: „Ozzy si raz omylom sadol na zvonček alarmu, o čom sme nevedeli. Na stole ležala obrovská misa plná trávy a všade naokolo množstvo fľašiek s kokaínom. Vonku sa zrazu objavila horda policajtov a tak kokaín na 10 000 dolárov skončil v záchode. A keď policajti zistili, že alarm bol spustený omylom, ani nešli dnu.“ A druhá, podobná od Ozzyho: „Ležal som pri bazéne a zrazu sa tam objavil nejaký chlapík. Pýtam sa ho: dáš si trochu koksu? Nie, nie. Tak som si trochu šňupol sám a pýtam sa: čo vlastne robíš? Pracujem pre vládu na protidrogovom a ukázal mi odznak. Nato som stuhol, ale on mi povedal: to je v pohode, ten kokaín som priniesol ja.“

Naozaj šialená doba. Veď kto by si dovolil na obal dosky dnes napísať „We wish to thank the great COKE-Cola Company of Los Angeles“ (Radi by sme poďakovali skvelej KOKS-Cola Company z Los Angeles? No napriek všetkým týmto okolnostiam sa BLACK SABBATH podarilo nahrať ďalšiu veľkolepú nahrávku, ktorá sa s prehľadom radí medzi najväčšie skvosty celej diskografie. A to napriek tomu, že oproti predchádzajúcemu triumvirátu priniesla viac než zásadné hudobné zmeny. Sú tu síce záležitosti, ktoré by si bez problémov našli miesto napríklad na Paranoidovi (singlová „Tomorrow´s Dream“, úvodná rozložitá „Wheels Of Confusion“, temná „Cornucopia“, či záverečná „Under The Sun“), no druhú stranu vedľa nich stoja kompozície, ktoré by od Sabatov ešte pred rokom nečakal asi nikto. A preslávená klavírna balada „Changes“ v tomto smere vôbec nie je jedinou výnimkou. Veď taká krehká inštrumentálna „Laguna Sunrise“ neobsahuje ani stopu po predchádzajúcej temnote a nekonečnej ťažobe. A budúcu, v tomto čase ešte veľmi vzdialenú éru grunge predznamenala suita „Supernaut“ (mimochodom, počas nahrávania dosky boli v štúdiu prítomní aj Robert Plant a Jason Bohnam, pričom druhému menovanému sa tento kus páčil natoľko, že si v danej skladbe chcel zahrať). A nad tým všetkým čnie jeden monolit, ktorý ja osobne považujem za jeden z desiatich najlepších, ktoré vznikli pod znamením Čierneho Sabatu. Že hovorím o „Snowblind“ je asi nad slnko jasnejšie.

No pod jasným Kalifornským slnkom sa objavili aj prvé chmáry. Tento seba deštruktívny štýl si začal vyberať prvú daň v podobe kondície Billa Warda. Nahrávanie záverečnej epickej záležitosti „Under The Sun“ bola pre neho záležitosť značne stresujúca a mal neskonalé problémy s jej dokončením. Podľa jeho slov musela kapela použiť tri rôzne štúdia, kým sa im túto vec podarilo nahrať.

Na oblohe sa teda začali objavovať prvé čierne oblaky, no Sabati mali v zálohe skvost najcennejší „Sabbath Bloody Sabbath“.

Perličky okolo „Volume 4“
Doska sa mala pôvodne volať „Snowblind“ a obal mal zobrazovať hypnoticky modrú zasneženú krajinu, nad ktorou žiaria dve oči. No príliš okatá narážka na kokaín v názve skladby spôsobila, že titul neprešiel.

Inštumentálna podivnosť „FX“ vznikla tak, že Tony Iommi stál v štúdiu úplne nahý a udieral do strún svojim strieborným krížom.

Pamätá vec „Changes“ bola vôbec prvým pokusom a prvou melódiou, ktorú kedy Tony zahral na klavíri.

Sláčikové nástroje v závere songu „Snowblind“ chceli pôvodne nahrať Tony s Geezerom. No po pár neúspešných pokusoch, keď z nástrojov „liezli zvuky ako keď ťaháte mačku za chvost“ (Iommi), prenechali túto úlohu sláčikovej sekcii.

Pôvodný názov skladby „Wheels Of Confusion“ bol „Illusion“.

Kapela mala v pláne vydať následne live album „Fire On The Mountain“, no nahrávacej spoločnosti sa nepáčili finálne záznamy a miesto toho poslala skupinu opätovne do Los Angeles nahrať ďalšiu dosku.

Dagon

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *