Meteor plovoucí v nekonečném vesmíru, barevné nepopsatelno, stovky nevysvětlitelných jevů, tok osudových střetů, významných či nicotných. Ano, tak nějak se dá definovat planetární soundtrack popisující pro mnoho jedinců abstraktní jevy prostřednictvím vlastních hudebních představ. Pokud přesně tohle bylo tím stěžejním cílem vrchního skladatele Martina „Spacoshe“ Peřiny (kytary, basa, klávesy, programming), klobouk dolů. „ Immersion Into the Unknown“ je precizně vykonstruovaný produkt, o kterém bylo jistě dlouhosáhle přemýšleno. Pokud hledáte vskutku barevnou hudbu se smyslem pro detail, projekt vás rozhodně nemůže zklamat.
Fanouška, který ještě neměl s BETWEEN THE PLANETS tu čest, pravděpodobně zaujme i zbytek hráčského osazenstva, které bylo ke spolupráci přizváno. Jedním z hostů je třeba violoncellista Karel Žďárský (SOUSEDI), jehož přínos není pro nahrávku sice určující, ale když se jeho nástroj dostane ke slovu, celková atmosféra se ještě více rozpulsuje. Dalším neméně pikantním „kámošem“ se pro potřeby nahrávky stal kontrabasista Pavel Pavlíček (ex-UŽ JSME DOMA), jenž svým partem vkusně blokuje stále přítomnou metalovost. Ono vůbec nějakým poctivým způsobem popsat či přiřadit BETWEEN THE PLANETS do nějaké škatulky dost dobře nejde. Hudba se pohybuje napříč několika proudy, tu a tam vodopád prostřednictvím hardcoreových nástřelů, někdy zas art-rockový nádech a výdech v průzračné studánce. K tomu všemu si ještě připočítejte částečnou ambientí uvolněnost, která vystrkuje ušiska v odpočinkovějších momentech, přičemž ani tato citlivá složka nikterak nebrání klasičtějším „heavy“ partům, spíše je naopak podporuje a vybízí je ke gradaci. Nádech komplokovanosti naopak tupírují mathcoreové vsuvky, na které jsou často nabalovány takřka jazzové vyhrávky, byť o nějaké širší vyklidněnosti se dá hovořit jen stěží. Koření k tomu všemu pak obstarává široká škála zvuků, electronických bublátek, jež zároveň dokazují něco o umělcově velké otevřenosti.
Zajímavé postavení v hudbě mají ale také vokály, přestože by se vám mohlo při letmém poslechu zdát, že produkce BETWEEN THE PLANETS je pouze instrumentálního charakteru. Hlasový doprovod v podání Báry Liškové (AKLINE) a Pavla Pavlíčka tu však skutečně najdete, ovšem pouze jako jeden z dalších elementů, či přímo „nástrojů“, jež pomáhají doplňovat už takhle bohatý hudební základ. Tenhle experimentální postup je vskutku velmi osobitý, nezvyklý, nicméně některé skladby jako by samy volaly po sólovém zpěvu, ovšem co není teď, může být později. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že právě tudy vede cesta k dalšímu vývoji tohoto pozoruhodného projektu. Až mám pocit, že cokoliv Spacosh udělá, kamkoliv se vydá, vždycky to bude mít nějaký význam.
„ Immersion Into The Unknown“ je vskutku pozoruhodná kolekce, jejíž kvality nejvíce ocení otevřené hlavy, kterým nevadí kompot o několika různorodých látkách. Vřele doporučuji poslouchat s kvalitními sluchátky v potemnělé místnosti. Nahrávka oplývá vskutku precizní zvukovou kvalitou (o výsledný mix a mastering se postaral jistý Escon Waldes, což je postava uznávaná především ve světě electra)a je velmi potěšující, že i na našem území se dokáže zjevit takovéto nečekané překvapení. BETWEEN THE PLANETS se zkrátka hned tak neoposlouchají, ačkoliv se stejně nemyslím, že právě tahle deska by měla představovat umělcův strop. Myslím, že se dá zajít ještě mnohem dál, tak snad příště s tím zpěvem 🙂
ALL