Zasněžená krajina, mrazivá atmosféra, nádherné melodie…to jsou ve zkratce myšlenkové pochody, které jako bych vyňal ze skladeb plzeňské kapely BELTAINE. Kapely, která se nyní může pochlubit velmi zdařilým debutem „Bohemian – Winter“, který můžeme ve všech aspektech označit jako zdařilý. V podobném stylovém ranku jsem už dlouho neslyšel tak vyváženou nahrávku, jako je tato. Jsem moc rád, že o podobný zápis se postaral právě tuzemský soubor. Více prozradí vokalista a na albu rovněž obsluhovatel kláves, Vašek Kudlič. Vítejte v kouzelné atmosféře české zimy!
Čau Vašku! Abychom předešli nudné otázce týkající se historie, tak mi spíše na úvod osvětli, kde se vzala myšlenka hrát hudbu, která je zaznamenána v drážkách vašeho CD? Případně co, nebo kdo vás nejvíce inspiroval…?
V době, kdy jsem hrál ve své předchozí kapele, jsem pobral nějaké zkušenosti a začal se o muziku intenzivněji zajímat. Chtěl jsem začít hrát v něčem serióznějším a hlavně s potenciálem. V hlavě se mi vytvořila idea založení nové kapely, ve které bych se mohl vyjádřit po svém. Od myšlenky nebylo daleko k činu a za několik měsíců se zformovala první sestava BELTAINU. Každý do ní přinesl kus sebe – svého vkusu, schopností a rukopisu a vzniklo něco, co bylo ještě zajímavější, než moje prvotní myšlenka. Zejména setkání s Pepanem, který je většinovým autorem hudby, bylo totální synergií. Inspiračních zdrojů měl každý z nás samozřejmě hodně, ale v době, kdy kapela vznikala jsme nejvíc ujížděli na kapelách, které vnesly do metalu novou atmosféru a epický rozměr jako PARADISE LOST, MOONSPELL, AMORPHIS,nebo TIAMAT.
Album jste pojmenovali „Bohemian – Winter“, co by si měl pod tímto spojením čtenář našeho zinu představit?Je pro tebe zima v našich končinách něčím specifická?
Nechci čtenářům podsunovat žádnou svojí představu, název podle mne dobře vystihuje atmosféru alba a pocitů při skládání, ale každý si pod ním může představit něco jiného. Někdy jsem až překvapený, jaké asociace to může vytvářet. Zima u nás je pro mě specifická hlavně subjektivně – z hlediska vlastních prožitků, vztahu k zimní přírodě a známým místům, které v tomhle období navštěvuji.
Dle mého soudu do sebe jednotlivé skladby docela zapadají. Můžeme album „Bohemian – Winter“ označit jako koncepční?
Při skládání se nám pod rukama skutečně vytvořila určitá koncepce. Skladbami se prolíná symbolika, která je se zimou a jejími dalšími atributy spojená. Nedá se ale hovořit o klasické koncepci, kde by skladby tvořily tématický celek propojený společným dějem.
Myslím, že nebude od věci, když se tě zeptám na lyriku. Co tě inspiruje ke psaní takových působivých textů? Čerpáš např. hodně z literatury? O čem pojednává třeba text písně „Samain“?
Opravdu hodně rád čtu, i když v poslední době mně na to nezbývá zase tolik času. Spousta knih ovlivnila mou filozofii, je to pro mě jeden z hlavních způsobů poznání. Při psaní mě inspiruje všechno kolem mě. Texty jsou hodně osobní, snažím se o vyjádření vlastních pocitů, názorů. Nechci jen popisovat, nesmí tam chybět autenticita vlastního prožitku a ztotožnění s danou tématikou. Nemám rád podrobné vykládání textů, některé pocity s nimi spojené se dají těžko slovně vyjádřit. „Samain“ má více rovin, jak ho chápat a všechny nějakým způsobem souvisí se symbolikou keltského svátku zimy, předků, smrti a znovuzrození. Texty mluví samy za sebe a každého osloví jinak. Jsem radši, když si k nim každý najde svou cestu.
Musím pochválit váš obal i booklet. Vypadá opravdu moc pěkně a skvěle koresponduje s hudbou. Můžeš mi prozradit, kde vznikly ty nádherné fotky? Případně měli jste schovaný ještě nějaký jiný námět na obal?
uhle fotku na obal jsme měli připravenou už několik let a s jiným námětem jsme ani nepočítali. Vyfotil jsem jí nedaleko našeho domu. Další fotky v bookletu jsme pořídili s mojí přítelkyní při našich toulkách zimní přírodou na Plzeňsku.
Rovněž se mi moc líbí vaše netové stránky. Jak vidno, na propagaci si necháváte opravdu záležet… Jaký je tvůj vztah k internetu?
Internet je super, je to skvělý zdroj informací a způsob komunikace. Samozřejmě to má taky svoje úskalí, ale klady zatím jednoznačně převažují. Efektivně pracovat bez počítače a internetu už dneska prostě nelze. Je otázka, jak se podobné technologie budou do budoucna vyvíjet a nebude-li tenhle vynález zneužitelný naopak ke kontrole lidského života ve světě virtuální závislosti, uf – to už je ale trochu sci-fi :-).
Nosič vyšel pod hlavičkou Nemethon prod., které jsi ty osobně založil. Mám to brát tak, že jsi toto vydavatelství založil jen pro potřeby BELTAINE a nebo snad se chystáš vydávat i jiné věci?
Label vznikl opravdu kvůli BELTAINE, ale jestli se to bude dobře vyvíjet, nebránil bych se ani vydání dalších titulů. Tahle práce mě docela baví, ale je to hodně časově i finančně náročné a nerad bych měl vydavatelství na úkor hraní a skládání pro BELTAINE.
Tak mě tak napadá…co vlastně tajemné slovo BELTAINE znamená?
BELTAINE je volně přeloženo „jasný oheň“. Je to keltský svátek, který spolu se „Samsonem“ dělí rok na dvě poloviny – světlou a temnou. Pozůstatek jeho tisíce let staré tradice můžeme najít v dnešních oslavách májky, pálení čarodějnic apod.
Podobně stylově zaměřené kapely jako vy si nedávají příliš práce se zvukem. Vy naopak jste si nechali docela záležet. Já se domnívám, že některé partičky sice mají dobré nápady, ale právě diky špatnému zvuku se jejich snaha ztrácí. Jaký je tvůj pohled?
Myslím, že je škoda dát si práci se skládáním písní a aranží, a pak je pohřbít špatným zvukem. Na druhou stranu je to hodně subjektivní záležitost a pod pojmem „dobrý zvuk“ si může každý představit něco úplně jiného. Je jasné, že hlavní podstatou musí být dobré skladby, ale pro nás je důležité vše, co s naší hudbou souvisí, ať už jde o zvuk, grafiku nebo prezentaci v médiích – to vše pak tvoří celkový dojem a obraz o kapele.
Plzeňská scéna je pověstná velmi zajímavými spolky, které hrají vám docela podobnou hudbu, přičemž se mi zdá, že vy ke své hudbě přece jen přistupujete mnohem profesionálněji. Spolupracujete s nějakými plzeňskými spolky ? Případně má některý ze členu BELTAINE ještě nějaké hudební aktivity?
V Plzni je opravdu několik velmi dobrých kapel, mezi nejznámější patří asi TROLLECH, INTERITUS, SORATH nebo již nefungující MYTHOPOEIA. S většinou muzikantů z těchto kapel se známe, ale nedá se říct, že bychom nějak výrazně spolupracovali, kromě občasných společných koncertů. Co se týče dalších hudebních aktivit našich členů, tak Pavel s Járou hrajou současně ještě v kapele SAVAGE SAUSAGE a Jára je navíc členem rokycanských FEEBLE MINDED.
Pagan metal a podobné odnože jsou hodně populární u našich sousedů v Polsku. Některé bandy (jako třeba GRAVELAND) se však netají svými nacionalistickými až fašistickými postoji. Jaká je tvoje zkušenost s těmito kapelami ? Rovněž vaše kapela čerpá z národních tradic, přitom nemám pocit, že by jste byli nějací extrémní nacionalisté…
S podobnými spolky žádnou konkrétní zkušenost nemáme, ale přijde mi zvláštní, že se podobné nacionalistické tendence objevují právě v zemích, které s nimi mají tak smutné zkušenosti. Nacionalisté opravdu nejsme. Je velký rozdíl mezi určitým patriotismem nebo národní hrdostí a nacionalismem nebo fašismem – od takovýchhle svinstev a dalších podobných „ismů“ se zásadně distancujeme. V podstatě nemá naše hudba ani nic společného s hrdostí na náš současný Český stát. My čerpáme z odkazu našich předkřesťanských předků, jejich hodnot a filozofie. Ohlížíme se tam, kde cítíme zdravé kořeny a inspiraci.
Určitě sleduješ naší domácí undergroundovou scénu. Jak bys jí zhodnotil, případně můžeš uvést kapely, které tě v poslední době zaujaly?
Popravdě řečeno náš UG zas tolik podrobně nesleduju a necítím se být kompetentní k nějakému posouzení. Určitě je tady několik kapel, které jsou na špičkové úrovni. Mně osobně v poslední době zaujali třeba VUVR, SCENERY nebo TROLLECH. Na druhou stranu máme hodně průměrných nebo neoriginálních kapel, které jenom vyplňují žánrovou mezeru v našich končinách a jsou úspěšné jen díky podobnosti se zahraničními spolky zvučných jmen. To je ale obdobné všude a originalita v dnešní záplavě kapel je zřejmě obecným problémem.
Léto se nám naklonilo do druhé poloviny, přesto stále probíhá festivalová horečka. Navštívil jsi nějaký ten metalový fesťáček, ať už pasivně nebo aktivně? Případně jak hodnotíš úroveň českých festivalů?
Letos jsme si zahráli na Open Hellu ve Volyni a Basinfire festu ve Spáleném Poříčí. Další dvě nasmlouvané akce v Kostelci n. L. a Mariánských Lázních jsme museli ze zdravotních důvodů odříct. Jako divák jsem měl chuť navštívit ještě Brutal Assault, ale nevyšlo to. Zároveň sleduju reporty z festů v časopisech. Úroveň je v rámci našich možností velmi dobrá a myslím, že se to rok od roku zlepšuje. Není to samozřejmě srovnatelné s velkými evropskými akcemi. Nejsme na tom ekonomicky moc dobře, a tak je pro nás zákon poptávky a nabídky stále hodně limitující. Každopádně návštěva nějakého festu je příjemné letní zpestření.
Jak Vašku snášíš to horko, které nyní doslova drásá celou naší zemí? Docela dobrý kontrast, když se bavíme o Vaší „zimní desce“?
Kontrast to opravdu je 🙂 Napadlo mě to už v souvislosti s naším červnovým křtem CD. Bohužel se nám vydání „Bohemian Winter“ protáhlo víc, než jsme původně plánovali. Letošní horka snáším popravdě řečeno dost špatně a těším se na nějaké ochlazení a déšť :-). Současné teploty mě deptají a uspávají. No, nejsem zrovna plážový typ :-))).
Tak to já taky ne. Proto raději sedím doma, zavřený u počítače.OK, jdeme dál. Zajímalo by mne jestli už máte nějaké nové skladby, případně jakým směrem chcete, aby se vaše hudba ubírala ? Máte v plánu využít třeba nějaké další nástroje ?
Máme už pár nových skladeb, ale není jisté, jestli se všechny objeví na dalším CD. Neplánujeme dopředu žádnou koncepci ani vizi, jak by měla další deska vypadat. Tvorba je spontánní a nikdy nevíme, co nás ještě napadne nebo ovlivní. Každopádně zatím složený nový materiál je trochu rychlejší a údernější. Sám jsem zvědav, jak se vlastně bude naše tvorba do budoucna vyvíjet :-). V poslední době si rád hraju se samplerem a různými etno zvuky, ale do hudby je nechci násilně prosazovat za každou cenu.
A teď ještě jedna taková nechutná věc na závěr. Vaše CD mi přišlo díky nějakému debilovi ve službách pošty značně poškozené (vem čert krabičku, ale na CD určitě někdo něco hodil a dvě úvodní skladby jsou doslova nepoužitelné – a to sis dal dost záležet se zabalením). Máš také nějakou špatnou zkušenost s touto „poštovní mašinerií“? Já neustále…
Tak žádnou takovou konkrétní zkušenost zatím nemám, ale asi to bude jen otázka času. Kvalita a cena poštovních služeb obecně, mě štve. Někdy mám pocit, že je vlastně obtěžuju. Vše jde pomalu, každá adresa se vyplňuje desetkrát, častokrát to dojde někam jinam – dokud nemám potvrzení e-mailem, že je zásilka v pořádku na místě, nemůžu se na to 100% spolehnout. Navíc ve chvíli, kdy odeslání CD na dobírku je skoro dvojnásobně dražší než jeho výroba, se mi to nezdá v pořádku…
Vašku, díky za odpovědi. Jestli máš něco na srdci, můžeš cokoliv sdělit do éteru… Měj se skvěle!!!
I já děkuju za rozhovor a s fandy, které jsme zaujali, se doufám setkáme na nějakém koncertu nebo festu. Support the Pagans!!!
NEMETHON prod. Václav Kudlič, P.O.Box 48, 303 48 Plzeň, v.kudlic@nemethon.cz
http://www.nemethon.cz/
www.nemethon.cz
ALL