Od začátku války na Ukrajině jsem neměl možnost uskutečnit rozhovor s žádnou ruskou kapelou. Přestože nahrávky tamních skupin stále vychází, tak s promem do zbytku světa je to mnohem složitější, nemluvě o komunikaci se Západem. Nikolaj „SiN“ Sikeritsky z blackmetalového projektu ASTARIUM zatím ale bariéry všemi možnými prostředky překonává a ve vztahu k zahraničí funguje prozatím „normálně“. Až se tomu možná ani věřit nechce. Každopádně Nikolaj je neuvěřitelný nadšenec, jenž chuť do práce neztrácí ani v takto pohnuté době.
Ahoj Nikolaji, děkuji, že sis udělal čas na tento rozhovor. Jak se právě teď máš? Tvoje aktivity jsou v poslední době hodně rozmanité, tak co je u tebe nového?
Ahoj! Jsem připraven s potěšením odpovídat na všechny tvoje otázky. Mám se dobře! Život je v plném proudu, byť jsou samozřejmě momenty, které mě ze všeho trochu vytahují, ale… kdy mě něco zastavilo? Letos jsem se docela upnul na výlety autem po různých zajímavých a krásných přírodních místech mého i sousedního kraje. To je vskutku hodně velké plus směrem k inspiraci. Nedávno jsem také aktualizoval svou sadu kytarových pedálů, takže v budoucnu u svého projektu o to více zpestřím zvuk. Nicméně ani po kreativní stránce není všechno špatné, hodně věcí skládám a rovněž hodně nahrávám. Svou kreativitu pilně rozvíjím jak u ASTARIUM, tak v rámci mého vedlejšího projektu WENDIGO (grunge/punk/garage rock), pod jehož hlavičkou vyšlo na CD i digitálně debutové album „Dark Ritual“. Aktivně ho nyní propaguji.
Stále žiješ v Novosibirsku? Mohl bys nám případně představit tamní metalovou scénu? Třeba i v blízkosti tvého regionu… Je to dostatečně dobré místo pro metal a spolupráci s jinými kapelami?
Ano, bydlím v Novosibirsku. Abych byl upřímný, je pro mě těžké mluvit o nějaké scéně ve městě, a tím spíše o regionu. Žiji spíše v ústraní a nenavštěvuji koncerty místních interpretů. Udržuji však přátelské vztahy s OLSHANOE (folk/ambient black metal), LIKHOLESYE (folk ambient) a Arsenijem Litvinem (umělec v nehudebních a atmosférických žánrech). Obecně je v Novosibirsku spousta zajímavých a originálních kapel – MARBLE CARRION, KOZZMIC GODZZ, Y’ha-Nthlei a mnoho dalších.
Prosím, prozraď mi něco o svých posledních nahrávkách? Jak důležitá jsou pro tebe splitka, na nichž spolupracuješ s různými umělci?
Během roku 2022 vyšel split s americkým projektem FIRE MESSIAH a jubilejní singl ASTARIUM – Furies. Začnu splitkem. Obecně je FIRE MESSIAH projekt, který se zvukově dost blíží ASTARIUM, takže celý split zní symfonicky a holisticky, ale jsou tu i rozdíly – součástí ASTARIUM (3 skladby) je stěna blackmetalového zvuku, naproti tomu hudba FIRE MESSIAH (také 3 skladby) obsahuje více thrashmetalových / punkrockových vlivů. Split byl vydán v Rusku u More Hate Productions na CD, na kazetě vyšel tento materiál v USA u labelu Snow Wolf. Dá se říct, že toto splitko znamenalo rovněž začátek přátelství s protagonistou FIRE MESSIAH. Jsem velmi šťastný a vděčný osudu za toto seznámení!
Singl „Furies“ je dílem k sedmnáctiletému výročí ASTARIUM. Jedná se o dlouhou sedmnáctiminutovou skladbu, jež zahrnuje to nejlepší, co za celou dobu pod značkou ASTARIUM vyšlo. Zároveň musím upozornit na design tohoto singlu, jenž se vryl do paměti mnoha fanoušků mého projektu. Ve skutečnosti se jedná o koláž, přičemž každý prvek je převzat z jiných různých obrázků, ale vše vypadá velmi celistvě a dokonce eroticky. CD vyšlo u kolumbijského labelu Masters Of Kaos, a později v Rusku u NitroAtmosfericum Records. Kazetová edice s mnoha tematickými bonusovými skladbami již brzy vyjde u finského vydavatelství Troll Legion Productions.
Myslím si, že splitka jsou velmi zajímavou věcí, když o poskládání materiálu rozhodují obě strany. V první řadě je to všechno o komunikaci, zkušenostech, kreativitě a také o naslouchání ostatních účastníků na splitku. Vždycky je důležité, když se dozvíš, jak tvůj příspěvek vnímají druzí. No, z pohledu labelů si myslím, že distribuce splitů je výnosnější než distribuce samostatných vydání, protože cílová skupina se zvětšuje díky účasti více kapel.
Každá tvoje nahrávka je bohatě ovlivněna ambientem. Je to pro ASTARIUM ideální hudební cesta? Jak nejlépe popsat vývoj tvého hudebního směřování?
Každá skladba je především o atmosféře a ambientní hudba je nejlepším prostředkem, jak atmosféru a autorovu myšlenku zprostředkovat posluchači. Navíc je to vhodný žánr pro experimentování. Myslím si, že je to právě ambientní část, jež dokáže hudbu ASTARIUM dokonale oživit. Určitě je to jedna z cest, po které mohu jít. Evoluce mé hudby je taktéž evolucí mě jako člověka, evolucí charakteru, evolucí myšlení. Upřímně říkám, že když jsem s ASTARIUM začal, tvořil jsem podle předepsaných šablon žánru. Nyní jsou ale všechny tyto šablony zničeny, přestože určité rámečky zůstávají. Když je ale překročím, tak slovo „black“ stejně v jistém smyslu zůstane součástí ASTARIUM. Obecně se ale dá říct, že k hudbě přistupuji svobodně a dělám si, co chci – další metalové album ASTARIUM bude technicky i aranžérsky velmi složité a těžké, přičemž hned to v pořadí další se ponese v duchu totálního a primitivního Illdjarnu – uctívání. Materiál pro tato alba se nyní nachází v procesu psaní, přestože se kreativita ASTARIUM nyní soustředí na ambientní darkwave- dungeon-synth vlnu. Stručně řečeno: vývoj ASTARIUM je chaos znásobený mým kreativním šílenstvím.
Jak si po tolika letech na scéně udržuješ motivaci spojenou s pokračováním?
Hudba je to, co v tomto životě opravdu rád dělám. Je to přesně to, do čeho jsem připraven vložit veškerou svou duši a sílu. Když v životě není hudba – život nemá smysl. Nahrávání přitom nevyžaduje žádné obrovské finanční náklady, vše je maximálně šetrné a sparťanské. Hudbu tvořím především pro sebe, ale to, že ji lidé poslouchají a dávají mi pozitivní zpětnou vazbu, znásobuje moji sílu a dobrou náladu. A to se pak odráží i v další inspiraci. Před šesti lety jsem v jednom rozhovoru řekl, že tehdy bylo ASTARIUM silné jako nikdy, ale mýlil jsem se. Nyní je ASTARIUM silnější než kdy předtím!
Vzpomeneš si na něco hodně vtipného, co sis měl možnost o ASTARIUM přečíst?
Pravděpodobně v roce 2011 nebo 2012 došlo k tomu, že mi jeden zhrzený člověk ukradl fotku ze sociální sítě (kde jsem stál s dětským kočárkem) a umístil ji na metal-archives (jasně, že nejsem člověk, ale kyberdémon, a nemůžu mít děti). Na druhou stranu mě ale znepokojila otázka spojená s tím, co měl tenhle člověk v hlavě, když toto udělal? Co si od toho sliboval? Bylo to legrační.
Někdy mě také udivují recenze mých nahrávek, kde dotyční upřímně zastávají názor, že kytara v ASTARIUM není skutečná. Jo, tihle gaučoví kritici. Myslím si, že lidé by si měli neustále rozšiřovat obzory. Pokud něco přesahuje vaše chápání, neznamená to, že to neexistuje. I kytara může znít jinak.
Co v současnosti nejvíce ovlivňuje tvoji hudbu? Filmy, knihy, produkce ostatních kapel…
To je velmi těžká otázka. Na filmy se dívám jen zřídka, protože moderní kinematografie je podle mě nudná a nezáživná. Hudba mě určitě ovlivňuje, ale je to v podstatě ta hudba, jakou jsem poslouchal někdy před dvaceti lety. Nyní pro sebe nemohu najít něco nového a revolučního. Na mých hudebních preferencích se nic zvláštního nezměnilo: NOKTURNAL MORTUM, KATAXU, EISENWINTER, BAL-SAGOTH.
A knihy? To souhlasí, čtu hodně a rád. Velmi na mě zapůsobily knihy Gustava Meyrinka „Anděl západního okna“ a „Valpuržina noc“, přičemž jeho knihu „Golem“ považuji za „Knihu všech dob a národů“. Také na mě zapůsobil román Dana Simmonse – „The Terror“. Mám dokonce nápady na hudební ztělesnění atmosféry tohoto románu, ale to je ještě všechno otázkou budoucnosti. A když už jsem u toho, tak zrovna nedávno jsem znovu četl knihu „Hobit“ a následně hrál hru na ZX Spectrum a… výsledkem je opět jeden kreativní výplod, jenž byl následně odeslán labelu k vydání. A byl schválen.
Snad se nebudeš zlobit, když se zeptám na otázku, kterou asi nemůžeme vynechat. Mám tě za fajn kluka, neboj. Jen mě ale zajímá, jak smýšlíš o válce na Ukrajině a co si o tom všem myslí třeba průměrný Rus?
Myslím, že každý rozumný člověk chápe jednu jednoduchou pravdu: „Válka je vždycky špatná“!
Dobře, ovšem cítíš se ve své zemi svobodně? Bojíš se např. některých věcí?
Odpovím ti scénou z jednoho filmu. Kluk na policejní akademii přijde k holiči a řekne mu: „Ohol mi hlavu“. Holič mu ostříhá vlasy. Další kluk přijde rovněž k němu a řekne: „Chtěl bych vlasy trochu zastřihnout.“ První kluk pak říká holiči: „Takže to mohlo být i takhle?“ Holič povídá: „Samozřejmě, nejsme v armádě“. (Policejní akademie 1)
A čeho se bát? Víš, kolik lidí denně zemře při autonehodách? Musí se teď všichni bát aut? „Strach je zabijákem mysli…“ F. Herbert
Politika může být citlivým tématem u mnoha umělců, zvláště v dnešní době. Je to problém i pro metalovou komunitu? Jak tohle vidíš?
Můj názor je velmi jednoduchý: umění stojí nad politikou. A právě black metal je tento typ umění. Věřím v to, že politika a umění by měly žít odděleně. Politika má jako cílovou skupinu masy, zatímco umění je výhradně individuální. Příklad: Mše Vs. umění. Kolik lidí z tisíce poslouchá black metal? Je jasné, že 999 lidí tento styl prostě nemá šanci pochopit. Proč tedy míchat něco, co není příliš kompatibilní.
Jak náročná je pro tebe nyní komunikace se zahraničními partnery (kapelami, labely atd.)? Můžeš nyní používat mezinárodní sociální sítě bez bariér?
Nemohu si stěžovat, komunikace probíhá v pohodě. Popravdě sociální sítě tolik neřeším, jelikož často cestuji do míst tolik vzdálených od civilizace, kde je mobilní internet buď velmi špatný, nebo vůbec žádný. Čili komunikaci přes sociální sítě se snažím minimalizovat. A když neexistuje způsob, jak komunikovat prostřednictvím sociálních sítí, tak všichni lidé mají starý dobrý e-mail.
Jak důležitý je Západ (EU) pro tvé aktivity? Máš hodně přátel z Evropy nebo USA?
Každý kontakt, každý člověk je pro mě velmi důležitý. Není to jen vydavatel, distributor, přítel, hudebník nebo fanoušek. Z pravidla je to člověk s vlastními plány, zájmy i problémy. Většinou se jedná o lidi, kteří jsou na tom v podstatě podobně jako já sám. Pokud je to v mých silách, mohu pomoci s řešením nějaké věci, udělám to s radostí. Ano, mám spoustu přátel v Evropě i USA. Budeš se tomu možná smát, ale téměř v každé evropské zemi mám přítele, na kterého se mohu spolehnout, stejně jako on na mě. Jsem opravdu rád, že tomu tak je. Asi mám na toto štěstí.
Kam bys rád ASTARIUM v budoucnu nasměroval? Máš už nějaké skutečné plány?
Cesta ASTARIUM vede jen vpřed a vpřed! Už jsem řekl, že kniha a hra „Hobit“ na mě měly ohromný vliv, a tak výsledkem je dungeon synth album, které vyjde příští rok pod italským labelem Heimat Der Katastrophe. V plánu je také vydání 6-way black metal splitka u polských Werewolf Promotions. Zde půjde o velmi zajímavé a různorodé dílo. Na jaře 2023 vyjde ambientní demo album „Ashen Spring“ v Rusku na CD jako společné vydání vydavatelství Dark East Productions a NitroAtmosfericum Records. Toto album se připravovalo k vydání již v roce 2019, ale jeho realizace se odkládala a odkládala… ale teď už nastal ten pravý čas. No a zbytek ukáže život. Nyní skládám a dokončuji materiál na dvě alba v blackmetalovém žánru, rovněž mám v hlavě ještě pár nápadů na splitka, ale jak to dopadne, to se uvidí až posléze.
Ještě jednou ti děkuji, že sis udělal čas na tento rozhovor. Máš nyní nějaké závěrečné slovo pro mé čtenáře? Do budoucna ti přeji vše dobré!
Děkuji ti za zajímavé a aktuální otázky! Rád jsem na ně odpověděl! „Keep your black flame with honor! Stay metal! Stay black fucking metal!“
ALL