Pokud vás zajímá jakým způsobem vznikají např. videoklipy, tak nyní zbystřete pozornost. Vyzpovídal jsem totiž Ondru „Pobora“ Vavříčka, který se právě touto činnosti zabývá. A nejen tou. To už bych ale předbíhal. Zkrátka tady máte prezenci první podzemního ug značky, zabývající se filmem. To vše pod hlavičkou ASTACUS FILM!
Čau Ondro! Mohl bys v krátkosti představit ASTACUS FILM? Za jakým účelem vlastně vznikl?
Ahoj Aleši!. ASTACUS FILM vznikl někdy v roce 2002 , když jsem ještě jako student katedry biologie Ostravské Univerzity zakoupil za těžce uspořené peníze (makal jsem jako stěhovák-už nikdy více) digitální kameru, která v té době sloužila hlavně jako nástroj pro dokumentaci okolní přírody. Později po všech kamerových experimentech, nejen na zvířatech jsem navrhl EUTHANASII (už jako ex-kytarista), že bych zkusil natočit nějaký videoklip. Byla to právě skladba „White Lies“, která odstartovala další vývoj značky ASTACUS FILM.
Zabýváš se natáčením filmových dokumentů a hudebních videoklipů. Jak si se k tom vlastně vůbec dostal ? Můžeš uvést, které video dokumenty jsi už vytvořil?
Kdybych měl zavzpomínat na první setkání s videokamerou, tak se dostanu ke svým 15. narozeninám, kdy otec někde půjčil VHS kameru. Už tenkrát mě natáčení oslovilo a tyto první „nechutné“ záběry mám dodnes uschované v mém archivu. Pak jsem pár let na kameru ani nepomyslel, neboť jsem drtil struny jako kytarista v EUTHANASII. Na vysoké jsem měl bezvadného učitele (Doc. Z.Ďuriš), který mě vlastně k natáčení přivedl. Jak jsem zhlédl jeho podmořské záběry, ihned jsem zatoužil mít vlastní kameru a také se pochlubit, co vše jsem v tom terénu zdokumentoval. Můj první regulérní snímek, který začíná „Astacus Film uvádí“ jsem natočil na poloostrově Hel u Baltského moře v Polsku. Tento film dokumentuje výzkumnou práci studentů biologie Ostravské univerzity. Snímek jsem představil na jedné biologické konferenci a mělo to velký úspěch. Tenkrát jsem si řekl, že asi má cenu se videotvorbě věnovat intenzivněji a také jsem od té doby všude a vždy začal používat název ASTACUS FILM. Myslím, že další vyprávění o přírodopisných dokumentech je na těchto stránkách zbytečné. Za zmínku stojí určitě snímek „Cesta ke světlu pokračuje…“, který je jakýmsi profilem kapely EUTHANASIA. Bohužel je to zatím jediný hudební dokument, na kterém jsem dělal od kamery, režie až po střih vše sám. Ostatní věci viz. „Pagan Sword Tour“ (DVD Adultery Navia) jsem pouze stříhal, ale můžu ti říct, že je to větší šichta, než když si všechno natočíš sám.
Astacus Film má vedle sebe dodatek – Underground-. Co si pod tím mám představit?
Myslím, že na tomto místě bych měl vysvětlit především slovo Astacus. Jak jsem již psal, mám za sebou studium biologie a na škole jsem se zajímal hlavně o život sladkovodních raků. A když to hodně zjednoduším, tak latinsky se rak řekne Astacus. Tito živočichové mne vždy fascinovali, proto jsem na úvod svých přírodopisných filmů psal tento název. Když jsem začal dělat videoklipy a jiné hudební věci, tak už mi bylo líto název měnit. Přemýšlel jsem jak se prezentovat u metalově posedlé společnosti a nic jiného mne nenapadlo, než přidat dovětek Underground. Vím, že to není nic originálního, ale doufám, že vypovídající je hlavně tvorba.
Delší dobu také spolupracuješ s kapelou EUTHANASIE, kde doprovázíš Sikiho v mohutných sborech. Jak vlastně došlo k tvému angažování?
Nevím, jak moc znáš historii kapely EUTHANASIA, ale jak jsem se již zmínil, byl jsem v této kapele dlouholetým kytaristou a již během tohoto působení jsem Sikimu sem tam se sbory vypomohl. Po mém odchodu z kapely jsme téměř přetrhali veškeré kontakty, ale po nějaké době jsem se vrátil ke kapele jako sborista na desce „Ceremony of Innoncents“ a pak následovalo několik koncertů, kde jsem si jako host zazpíval. Ostatně hostujícím členem jsem stále, neboť se nemůžu kapele věnovat na 100%, a proto se již nemohu řadit mezi současné členy. Více se v EUTHANASII cítím jako „dvorní“ kameraman. Když je příležitost, tak s kamerou dokumentuji koncerty a vůbec život této formace a už se těším, až to někdy v budoucnu vydám, jako speciál DVD pro skalní fans!
Podíváme se ale na samotnou tvorbu klipů. Je těžší realizace samotného videa, a nebo spíše vymyšlení scénáře? Z kolika procent se na scénáři podílíš ty a jak velký prostor necháváš v tomto ohledu kapelám?
Těžko to jde posoudit, co je těžší. Když píšu scénář, tak vždy vycházím z textu skladby, který mi ukáže hlavní linku. Zároveň si dokola poslouchám hudbu a píšu si poznámky, co všechno ve mě ta hudba evokuje. Z toho všeho vyjde jakýsi hrubý scénář, kterého se držím. Pak ale přijde bod zlomu. Když si znovu přečtu, co jsem vymyslel, tak přemýšlím, jak to udělat. Když pominu všechny šílenosti jako 3D efekty, nákladný kompars atd. a vzpomenu si, kolik může kapela investovat do klipu, začnu dělat škrty a ústupky od původního scénáře, ale stále se snažím dodržet původní myšlenku. A vlastně se dostávám k samotné realizaci, ta se stává složitá právě tím, že nemáš prachy na všechno, co by jsi potřeboval, ale musíš to nějak vyjádřit. V každém případě je to obrovská škola vařit z vody a servírovat víno. Jak se mi to daří už musí posoudit jiní. Zatím pokud vím, se z toho „vína“ ještě nikdo nepozvracel, tak snad je to na dobré cestě. Jinak se mi ještě nestalo, že by si kapela nadiktovala svůj scénář, který bych musel dodržet bez jakýchkoliv vlastních změn. Ono to v těchto undergroundových podmínkách snad ani jinak nejde.
Jak už jsem se na stránkách R.U.M. zinu zmínil, klipy EUTHANASIE se mi velice líbí. Především proto, že mají děj, myšlenku a doslova mrazivou náladu. Klip skvěle koresponduje s hudbou a další pozitivum vidím v tom, že samotní členové kapely v klipu vystupují jako „herci“. To je hodně originální a v metalu ne až tolik obvyklé…
Zaprvé bych ti chtěl poděkovat za skvělou recenzi. Nic člověka nepotěší víc, než slova chvály . Klipy pro EUTHANASII se mi dělaly opravdu skvěle, neboť neznám jinou kapelu tak dokonale, což se určitě odrazilo na samotném výsledku. To jestli si muzikanti zahrají v klipu vždy záleží na tom, jestli chtějí a hlavně, jestli se na danou roli hodí svou vizáží a „herectvím“. Například Pedy z EUTHANASIE je šílenec, který vždy obětoval pro natáčení maximum (hlavně zdraví). Např. v klipu „Identity“ se musel někdy v říjnu brodit blátem potoka jen s plachtou obvázanou kolem pasu a ještě k tomu celý pomazaný od bahna. Kdo jiný by to mohl zahrát lépe, než člen kapely, který udělá pro svou milovanou skupinu cokoli, ale Pedy má hlavně celkem dobré herecké sklony. Horší už by to bylo s jeho slovním projevem . Právě dělám na klipu pro INVASION TO PRIVACY, kde budou mít hlavní role typy osob, které bohužel v této kapele nenajdeš, nebo to nedovolují podmínky, ale místo pro jejich ksichty se tam samozřejmě najde.
Jako posluchač metalové hudby máš jistě při tvorbě klipů mnohem lepší instinkt, než kdokoli jiný. Uvědomuješ si tuto výhodu, a nebo si spíše domníváš, že v dnešní době je kvalita klipu odvislá od nejmodernějších efektů a postupů?
Myslím si, že jestli posloucháš metal či ne, je úplně jedno. Důležitý je hlavně cit pro rytmus a hudbu jako takovou. Posuzovat kvalitu klipu podle množství použitých efektů je samozřejmě nesmysl, tedy alespoň podle mne, ale kdyby mi měl nějaký efekt pomoci k lepšímu vyjádření myšlenky, tak ho určitě v klipu použiji. Bohužel moderní technologie, které jsou používané na západě jsou pro českého tvůrce téměř nedostupné, tedy pokud děláš nízkorozpočtové klipy pro underground. Je také třeba říci, že v Česku se teprve toto odvětví vyvíjí (v undergroundu) a stále nemáme tolik zkušeností jako západní kolegové, kteří na ty všechny mašinky a tlačítka mají a hlavně je umí ovládat. Je vůbec zázrak, že si může česká kapela už dnes alespoň něco natočit. Před pěti lety byl klip pro muzikanty nedosažitelný vrchol a dnes je to pomalu standart mít na CD nějakou videostopu.
Máš ve své sbírce nějaké CD se skladbami, které se si samy říkají o klipové ztvárnění? Třeba, že sis říkal:“Sakra, to je nápad, to by bylo video!“?
Stává se občas, že když něco slyším, tak si už představuji, jak bych na to udělal klip, ale to už je asi deformace, protože na záběrech přemýšlím fakt vždy a všude. Častěji to bývá naopak, kdy mám v zásobě nápady a spíše čekám, kdy se objeví nějaká kapela, které by to sedělo, ale to se mi bohužel ještě v plné míře nestalo.
A co např. tvé oblíbené klipy? Mně třeba dříve úplně učaroval klip ke skladbě „Gaia“ od TIAMAT. Také Finové SENTENCED mají dle mého soudu skvělá videa (vše ke stažení na jejich stránkách). Nesmrtelné jsou ovšem klipy od THE SISTERS OF MERCY…a takto bych mohl pokračovat…
V těchto znalostech mám opravdu velké mezery. O videoklipy jsem se začal více zajímat až jsem je začal produkovat a ve sbírce jich mám opravdu poskromnu. Ale z toho co se mi v poslední době dostalo do rukou, mě asi nejvíce oslovil starý klip od MY DYING BRIDE – „Cry Of Mankind“, nebo novinka od DIMMU BORGIR . Moc dobře jsou udělané klipy od SYSTEM OF A DOWN, například „Toxicity“ patří k mým oblíbeným favoritům. Moc se mí také líbí klasické klipy od NIRVANY, nebo GUNS N’ ROSES, ze kterých jsem uchcával už v osmičce na ZŠ.
Také by mě zajímalo, jak vlastně vypadá tvá vzájemná spolupráce s kapelami. Nabízíš kapelám své služby a nebo ony musejní spíše kontaktovat tebe. Podle čeho si vlastně kapely vybíráš? Moc by mě zajímalo co musí kapela udělat proto, aby si s ní začal spolupracovat?
ASTACUS FILM funguje zatím jen velmi krátkou dobu a mezi kapelami jsme v podstatě neznámí, proto spíše kapely kontaktujeme my. To se snad po novém roce zlepší, neboť chceme nakoupit novou techniku a rozjet jakousi reklamní kampaň. Jinak kapela když chce natočit klip, tak nemusí dělat žádné psí kusy, ale jen mít snahu společně vše dokončit. Mám například pro jednu grupu roztočený klip už asi rok a to mě dost sere.
Jak moc finančně a časově náročná je realizace klipu? Také by mě zajímalo jestli bys vyhověl nabídce třeba z úplně jiného soudku? Kdybych tě třeba oslovil s žádostí o natočení klasického videa, které by bylo vyplněno hudbou…
Zde opět záleží na kapele, jaký má k tomu přístup. Jak jsem už psal, někdy to trvá i rok a více, ale to je výjimečný případ. Obvykle se samotné natáčení zvládne za několik dní. Například poslední spolupráce s GREEDY INVALID byla naprosto úžasná. Domluvil se termín a za dva dny byl matroš natočený. Pak ale přichází druhá, ta delší fáze (někdy i měsíc), kdy se upoutám k počítači a začnu surové záběry stříhat, lepit, obarvovat a experimentovat, až z toho vznikne první verze klipu. Teprve teď nechám kapele výsledek zhlédnout a začnu si psát jejich připomínky na případné úpravy. No a pak se celá fáze opakuje, až do vzájemné spokojenosti obou stran. S finanční stránkou je to velmi podobné, když si kapela může dovolit nákladný klip, točí se daleko lépe, neboť nemusíš dělat kompromisy ve scénáři. Jen abych byl konkrétní, žádný můj klip ještě nepřesáhl částku 10 tis. korun českých. Co se stylu týče nemám žádné zábrany. Miluji práci s kamerou a když tvořím, tak jsem ten nejšťastnější člověk na planetě. Teď mě ortodoxní asi zavrhnou, ale právě točím jednu blues kapelu a dokonce jsem měl dělat klip i pro místní Hip-Hop formaci. Pro mě je to vždy veliká škola a já nechci chybět na žádné lekci. (A to ani nevíš kolik mám za sebou svateb a dalších grindcorových akci )
Kdybys dostal např. nabídku na vytvoření DVD od nějakého metalové bandy. Šel bys do toho?
Tak to každopádně a už se tak stalo. Spolupracoval jsem např. na DVD kapely ADULTERY a právě se pracuje na materiálu pro GREEDY INVALID. Nevýhodou všech těchto projektů je, že musím zpracovávat cizí záběry a nevíš, které z nich můžeš vyhodit a které mají pro kapelu větší význam. Nejideálnější by pro mě bylo, kdybych se všeho podstatného mohl účastnit společně s kapelou a nakonec sestřihnout pořádný dokument. V tom jsem měl výhodu u EUTHANASIE viz. „Cesta ke světlu…“
OK. Podíváme se teď přece jen více na „music“. Mohl bys prozradit své oblíbené kapely?
Když jsem začal hrát s EUTHANASII, tak mě můj metalový bratr Siki zasvěcoval do tajů doom metalové scény a u toho jsem taky zůstal dodnes. Miluji MOONSPELL, MY DYING BRIDE, starý THEATRE OF TRAGEDY, ANATHEMA atd. Z české scény nesmím opomenout nepřekonatelnou desku „In Memories“, třineckých R.E.T. Stále si rád poslechnu staré desky od METALLICY, nebo GUNS N‘ ROSES, ale v poslední době poslouchám NIGHTWISH a nejvíce pro mnohé nechutně komerční SYSTEM OF A DOWN. Vlastně se ani nějak moc po nových titulech neženu, sem tam mi něco Siki doporučí (to je opravdový znalec), tak si to poslechnu, ale v celku je toho dost a to nemluvím o nemetalové muzice.
Spolu s Pigeonem jsem pořádal naší tradiční párty, které si měl možnost se zúčastnit. Jak se ti v Kralupech líbilo a jak si byl spokojen s celou akcí?
Už jsem psal na všechny strany slova chvály, neboť jsem za poslední dobu nic podobného nezažil. Nejvíce mě dostala pohostinnost a velmi přátelská atmosféra. Byl jsem opravdu šťastný, že jsem potkal tak skvělé lidi. Na tomto místě musím ještě jednou poděkovat Jirkovi a Radce za nekonečně příjemnou domácí pohodu.
Díky moc za zodpovězené otázky! Doufám, že se zase brzy uvidíme a budeme mít možnost poklábosit! Zdraví ALLeš!
To já děkuji a na společný pokec u lahodného piva se těším dvojnásob! Měj se ! Pobor.
ALL
kontakt: