Vcelku náhodou jsem před časem narazil na toto zajímavé hudební seskupení. Sestřelilo mě to natolik, že se s vámi chci podělit.. Sice to vypadá, že stylově na stránky RUMu uplně nepatří, ale nejedno ucho metálistovo určitě pozná, že opak je pravdou. Následující odstavce jsou tedy můj pokus přeložit promo informace ze stránek kapely, takže se omlouvám za možná podivné formulace.. Pokud vás to alespoň maličko zaujme, budu rád. Payo i Allik se chytili hned…
ALEX SKOLNICK
Alex Skolnick ročník 1968, vyrostl v Berkeley v Kalifornii, USA. Když mu bylo devět let, ujížděl si na KISS a tak se rozhodl, že se bude učit na kytaru. První hra v kapele přišla v 16 letech a skupina se jmenovala Legacy. Krátce po ukončení střední školy přišla první studiová nahrávka s touto skupinou, která právě tou dobou změnila název na TESTAMENT. Následovalo pět alb a nekonečně koncertů a turné s tehdy zaběhlými kapelami, mimo jiné například Megadeth, Slayer, Judas Priest nebo White Zombie. Alexovi se za jeho hru, která byla inspirována kytarovými mágy Eddiem Van Halenem nebo Randy Rhoadsem, dostalo uznání u řady kritiků. S časem se však měnila Alexova hudební orientace. Odhalení tvorby Milese Davise ho inspirovalo věnovat se hře intenzivněji jako „seriózní“ muzikant. Už nechtěl být „jen“ metalovým hráčem, začal intezivně studovat mnoho druhů hudby jako jazz, funky nebo world music.
V roce 1990, ve jeho jednadvaceti letech, ho oslovil Guitar World magazine, aby psal každý měsíc sloupek s muzikantskými kytarovými instrukcemi.. Psal do Guitar World, potom i do Guitar Player a na Guitar Magazine se podílel přes pět let. Tou dobou alex podniknul svou první „kytarovou kliniku“, se kterou později podnikal cesty napříč USA i do Evropy. V roce 1991, si Alexe vybral extraordinérní bassman Stu Hamm aby se ujal kytary na jeho národním tour, čímž mu de facto otevřel dveře mimo metalovou scénu. Od jeho odchodu z Testament v roce 1992 koncertoval nebo nahrával s basistou Primus Lesem Claypoolem, bubeníkem Brain (současně Guns’n Roses), Wyndhamem Hillem, studiovým umělcem Michealem Manringem, Attention Deficit (Michael Manring a bubeník Primus Tim Alexander), Savatage, Ozzy Osbournem, klávesákem Adamem Holzmanem (Miles Davis band), Broadwayskou hvězdou Robem Evanem (Les Miserables a Jekyll And Hyde) a dalšími.. I díky tomu vyspěl ve skutečného umělce s širokým hudebním záběrem. Alex byl poté jeden z hlavních „taháků“ prázdninové show Trans-Siberian Orchesta, vystupující před vyprodanými davy napříč Spojenými Státy, stejně tak se pravidelně objevující v celostátních rádiích a televizních show. Stal se taky aktivním skladatelem, podílel se např. EA videohře Hot Wheels Turbo Racing, znělce USA Network na Westminster Dog Show (s jazzovým bigbandem), a pro MTV seriál „Makin’ the Band“.
Alexovou „základnou“ je od roku 1998 New York City. Ve víře, že proces učení nikdy nekončí, přizpůsobil veškerou svojí činnost intenzivnímu studování, jako napčíklad získání BFA v jazzové hře na New School University, kde studoval s mistry muzikanty jako je Richie Beirach, George Garzone, Hal Galper nebo Cecil McBee. V Alexově hře se míchají elementy mnoha jeho oblíbených stylů a jeho současná vize je pokračovat v nahrávání a cestování ve spolupráci s ostatními muzikanty a zároveň i jako lídr svých vlastních projektů…
Mimo aktivity Tria, Alex je také členem Trans-Siberian Orchestra (www.trans-siberian.com), kterým by měla v 2004 vyjít debutní nahrávka u Lava/Atlantic Records. V roce 2004 kontaktovali Alexe z Lamb Of God (www.lamb-of-god.com) a jako dlouholetí fanoušci ho pozvali na nahrávání jejich debutu pro Epic Records. Skladatel Frank Wildhorn odehrál s Alexem a 30 členým orchestrem Broadway show Jeckyll & Hyde: The Concert (http://www.broadwayworld.com/viewcolumn.cfm?colid=1005). Alex také hraje s Pařížskou pop/world music superstar Ishtar: The Voice Of Alabina (kde hraje na španělskou kytaru – www.alabina.freeservers.com/ishtar.htm), když není zrovna na cestách, zahraje si s mnoha new yorkskými muzikanty a je členem American Institute Of Guitar (www.aiguitar.com) v New York City.
MATT ZEBROSKI
Matt Zebroski začal hrát profesionálně již v 16 letech v jeho rodném městě Pittsburghu v Pensylvánii. Začínal na piano a klarinet, později ve 12 letech přesedlal za bicí. V 18 letech se přestěhoval do New Yorku, aby nastoupil studia na New School University studovat u světově uznávaných muzikantů jako Billy Hart, John Riley, Charlie Persip nebo Richie Beirach. Rychle se zdokonalil ve velmi zručného hráče a instruktora, hrál s místními jazzovými muzikanty jako např. s kritiky oceňovaným pianistou Robertem Picketem. Vyučoval též na Litchfieldu v jazzovém kempu, nebo dával soukromé hodiny.
Na New School se Matt setkal s Alexem Skolnickem, členem metalové bandy Testament, který se vrátil do školy, aby studoval hru na kytaru na univerzitní úrovni. Společně založili Alex Skolnick Trio v roce 2001, jazzově kytarové trio, které přearanžovává klasické heavymetalové songy a a používá jejich vlivy do svých improvizací. Během roku vydávají debutní album Goodbye To Romance, kritiky oceňované, a objevují se v řadě rádio relacích a časopisech, jedou celostátní turné…
Na druhém albu Transformation se Matt poprvé objevuje též jako skladatel u skladby Both Feet In.. Mimo to Matt hrál s takovými umělci, jako je broadwayská star Rob Evan, hvězdou Blackheart Recordings SinSin, a nebo s držitelem grammy ocenění polka-umělcem Alexem Miexnerem. Matt je také zakládajícím členem skupiny The Flail, jazzového kvintetu, který hraje v řadě newyorkských klubech, nebo se objevil na jazzových festivalech v Evropě ve Vídni či Marseille. Matt se snaží stále zdokonalovat ve svém stylu a snaží se ve své hře skombinovat co nejvíc možných přístupů a stylů hry.
Jeden fanouškovský článek na Amozon.com to shrnuje takto: „Bubeník Matt Zebroski zaslouží speciální pozornost. Dovede swingovat jako blázen nebo rozdrtit svůj drumkit jako Keith Moon. Jeho zvuk je nekonečně barevný, akcenty, víření, měkké ťukání, krajové údery, rapy… Delikátní a šeptavě tiché je vytřídáno hlasitostí rozjetého vlaku. Hi-hat, ride, splash, crash a pár dalších činelů, vše je využito maximálně efektivně. Sem tam se schová, ale v pravý čas je zpět a vždy zní přesně a čistě. The icing on the cake je super nahrávka. Každičká drobná nuance je slyšet, ale nikdy nepřehlušuje výsledný celkový mix. Zní to, jako že jsem tímto mladíkem ohromen? To se vsaďte.. Matt Zebroski je muž, kterého je potřeba sledovat!!!“
ALEX SKOLNICK TRIO
Stalo se v roce 2001… Zakládající člen, kytarista sanfranciských metálistů Testament, Alex Skolnick, se rozhodl opustit Bay Area, přestěhovat se do New Yorku, nasáknout tamní jazzovou scénu a vrátit se „zpět do školy“, aby získal New School University titul. A právě tam potkal mladý bubenický zázrak se jménem Matt „Zebar“ Zebroski, který jak se ukázalo, býval zamlada v Pittsburghu velkým fandou Testament. Dvojice začala pravidelně zkoušet ještě s basistou, procvičovali si standardy a opakovali domácí úkoly. Až přišel den, respektive noc, kdy Alex ve snu slyšel krásnou melodii hranou jako „bossa nova“, a když se pak probudil, uvědomil si, že to byla „No One Like You“ od hard rockové hvězdy 80. let The Scorpions. Když to potm vyprávěl ostatním, přišla na svět zaručeně absurdní myšlenka.. Může se skladba, vymyšlená zcela jinými lidmi, která byla původně hráná na zkreslené kytary, elektrickou basu a bicí soupravu velikosti kosmické lodi, přehrát na archtop kytaru, basu a bubenický setík dost malý na to, aby se nechal přepravit new yorkskou podzemkou? S úsměvem si tedy řekli, že to zkusí, načež si brzy uvědomili, že přišli na kouzelný recepis. Výsledný feeling je tak přirozený, jako jakýkoliv jazzový standard, umocněno, že tyto skladby byly za ty roky poslouchání zakořeněny hluboko v duších muzikantů a tento vztah se na tom také projevil. Za pár týdnů měli pánové své verze skladeb od Kiss, Aerosmith, Ozzy Osbornea, the Who a mnoho dalších, stejně tak pár vlastních kompozicí a pokrývali široké spektrum hudebních stylů – od swingu, funky přes latinum avantgardu až po metalově laděné pasáže.
V březnu 2002 vyšlo debutní album Goodbye To Romance: Standards For A New Generation (Skol Production). Ani ne měsíc poté byl albu věnován velký článek v magazínu Billboard (duben 2002, Jazz Notes). Během roku, Goodbye To Romance bylo oceněno 4.5 hvězdičkami v Downbeatu (březen 03), objevilo se v magazinech Jazziz (březen a duben 03), The Village Voice (26.2.03), dokonce co víc, obsadilo 26. pozici v žebříčku rádia JazzWeek (srpen 2002) a na online kšeftě CDBaby bylo mezi Top-Seller – nejlépe prodávanými deskami. Alex a Trio se účastnilo několika konferencích stojících za zmínku jako je CMJ (New York, 2002) nebo SXSW (Austin, Texas 2003) a během turné po státech zahrálo v Clevelandu, Bostonu, San Franciscu, Texasu, New York City a na mezinárodním jazzovém festivalu v Rochesteru. Objevilo se živě na XM Satellite Radiu, Fox Morning News, Brother Wease a mnoha dalších radiostanicích jako WNEW (New York), WCPN (Cleveland) nebo WGMC (Rochester).
V září 2003, nahrazuje na pozici basisty Nethan Peck Johna Davise, který odchází, aby založil indy-rockovou bandu. Nathan vyrůstal s Mattem v Pittsburhu a hrál na basu s takovými jazzmany jako je Maynard Ferguson nebo Maria Maldaur. Nové trio se sladilo okamžitě a brzy se vydalo na Guitarevolution Tour po boku s Marty Friedmanem (ex-Megadeth) a Chrisem Polandem po západním pobřeží, kde oslovili nejednoho rockového a metalového fanouška. Následovalo několik měsíců na tvorbu další nahrávky, očekávané na léto 2004. Toto album by mělo obsahovat půlku vlastní tvorby, půlka by měla pokračovat v konceptu debutu, kde budou použity aranže od Deep Purple, Judas Priest, Pink Floyd a dalších, většina z nich již byla otestována na turné..
Druhé album skutečně vyšlo v roce 2004, tedy je již venku nějaký ten pátek. Jmenuje se Transformation a podle mě je daleko lepsí, než debut.. Je na něm více vlastní tvorby (6 kusů z 11) a najdete zde i geniální song IMV (Iron Maiden Variation) – variaci na téma The Trooper.. Jazzový náboj, geniální rytmika, divoké eskapády bicích, rychlost a precizní instrumentální provedení jsou základními aspekty tohoto veledíla.. Obal jde ve stopách předchozí desky a vystihuje základní motiv celého tria – přerod metalových prvků do jazzových postupů a feelingu.. Budu se opakovat, fakt to stojí za to.. Klidně mi napište, jsem zvědav na vaše reakce.. A samozřejmě pokud byste měli zájem vyslechnout alba, pošlu vám to přes úschovnu, protože tohle asi v ČR jen tak neseženete.. Ptal jsem se v Praze asi v 10 krámech a nic…
Gory