VANESSA, INSANIA – 17. 12. 2009 – KD Vltavská, Praha

P1014353PapežPoslední koncert VANESSY jsem shlédl přesně 6.9. 2002. Tehdy se jednalo o jednorázovou akci bez sebemenší propagace, ale i tak bylo pražské Rock-Café takřka plné. Proto jsem si říkal, jako to asi bude teď, když kapela oznámila oficiální návrat, vydala skvělou desku a ještě se ji podařilo (opětovně) mediálně zviditelnit. Když jsem tak přešlapoval před KD Vltavská a sledoval zástupy natěšených fanoušků, říkal jsem si, že všichni ti feťáci z devadesátých let to zkrátka museli přežít, jinak to ani není možné. Humor mě však přešel v momentě hustého sněžení a časové prodlevy, která spočívala v „tradičním českém čekání“ na otevření. Kdyby alespoň nebyla taková „kosa“ „Ahoj, zmrzni“! Ale to už je jen takový „černý humor“. Pochvalou budiž fakt, že brněnská INSANIA se coby support představila pouze s třicetiminutovým zpožděním, což s ohledem na „chytání posledních vlaků“ nebyl žádný průšvih…

Těžko polemizovat, jestli právě INSANIA byla tou správnou předkapelou (slovo předkapela se mi v tomto směru příčí ) pro nadržené fandy VANESSY, ti si však mohli snadno zjistit, že právě Poly je podepsán pod textem nové skladby „Primitiv“, a tak v rámci spolupráce je tento krok vcelku pochopitelný. Ten, kdo brněnské bardy nemusel, trávil čas u občerstvení, většina osazenstva však přece jen poslouchala, což kapele přidalo na klidu a výsledkem bylo skvělé představení za podpory výstavního zvuku! Kytara, basa a především klávesy zněly naprosto impozantně! INSANII jsem už viděl nesčetněkrát, ještě nedávno jsme kluky zvali do Kralup na naší společnou „seassion“ PIGEON AND SHIT AND RUM Party, ale tady to byl skutečně astronomický masakr! INSANIA stále ještě těží z aktuální fošny „Rock’n’Freud“, ovšem návdavkem přidává už i nové kousky z připravovaného nosiče „Kult hyeny“. Odhaduji, že předpokládaným novým hitem bude „Volný radiál“ se skvostnými vyhrávkami klávesisty Tudyho. Obecenstvo však pochopitelně nejvíce reagovalo na zavedené lektvárky „Je mrtvá, Večer, kdy Freud zpíval basem“, „Murder in the Old Astronomical Observatory“ , přičemž závěrem nemohlo chybět „Zimní varování“ ani „You Are Dead“. Zkrátka INSANIA předvedla precizní výkon a jen jen škoda, že zde nebylo více právověrných fanoušků. Jsem si jist, že si to Poly a spol. vynahradí na domácí půdě v Brně, kde se odehraje společný koncert číslo dvě.

Po nutné přestavbě pódia se čekalo na hlavní chod večera. Když už se zdálo, že všechno nasvědčuje příchodu kolumbijských Pražáků, objevil se z ničeho nic na scéně zahraniční umělec s akustickou kytarou a začal brnkat hity jako „Knockin´ On Heavens Door“ atd. Hrozná drnkačka byla provázena sprostými nadávkami fanoušků, ovšem ani pán „umělec“ se nenechal ničím zviklat, nadávky opětoval vtipnými bonmoty (např. Baník pičo 🙂 🙂 ) a ani kelímek s pivem ho nikterak neodradil. S prvními zvuky intra a padající oponou se však vytratil a přenechal prostor hlavním aktérům. P1014310P1014368Na jedné straně byl usazen Dan Rodným a těsně nad ním se pyšnila bicí souprava Jaroslova Stuchlého. Mirek Papež a programátor Jakub Horák pak obsadili místo vpravo a také oni byli usazeni takřka pyramidovitě. S úvodními tony skladby „Zrcadla“ vtrhl na scénu Samir Hauser se slovy „ahoj lůzo, doufám, že jsou tady všichni feťáci z Prahy“ a za podpory video projekce začala nefalšovaná electro/industriální show, která ovšem trvala několik málo vteřin. Výpadek proudu zapříčinil krach důležitých komponentů včetně samotného mikrofonu. To Samira vytočilo, popadl stojan od mikrofonu a demolice začala. Vše vyvrcholilo vzteklým hodem stojanu do předních řad (no, abych se přiznal, docela jsem to čekal), ti rychlejší uskočili, ovšem jeden nešťastník to „koupil“ přímo. Na hlavě se mu objevil krvavý šlinc – to muselo bolet! Vše pominulo v momentě, kdy si fanoušek uvědomil, že se stal přímým aktérem vanessovského extrému. Tím spíš, když se sním začali jeho přátelé fotit!!! Na scéně zatím panovala nejasnost, především Mirek Papež nevypadal úplně nadšeně, ovšem když obecenstvo začalo skandovat „Ahoj, chcípni“, naběhl Samir na pódium znovu a „Zrcadla“ tak nakonec přece jen zazněla. Komplexně byl set zaměřen (logicky) na skladbách z „Ave Agony“, jejichž prezentace byla hodně přesvědčivá a o maximálně napruženém zvuku ani nemluvě. Atmosféra houstla především při skladbách „Spolkni ďábla“, kdy se vedle Samira zjevila dvě desko píčata, naopak při kousku „Mukamba“ se vyvalená očka přihlížejících upírala na projekci, kde se objevovaly drsné porno vsuvky ve stylu „černá-bílá“. Největší aplaus však způsobila „Ahoj, chcípni“. Koutek pokrytý plachtou s novodobým logem se otevřel a uvnitř seděla nahá ženština na elektrické křesla. V průběhu skladby ji Samir shodil a sám se na stroj smrti uvelebil. K vidění byl také „zakázaný“ klip, takže ti diváci, kteří ho ještě neviděli, tak si tím pádem odbyli premiéru v přímém přenosu. K nejlepším chvílím lze zařadit i nevšední song „Primitiv“, doplněný zpěvem hostujícího Polyho, který na scénu vtrhl zcela nečekaně.

Samir_PolyP1014307Naproti tomu táhle skladby jako „Smrad z lidí“ nebo „Babylon“ působily poněkud kontraproduktivně, koncert v závěru trochu ztrácel na kadenci, a to VANESSA ještě vystřihla „Flashback“, což také není píseň vybízející zrovna ke křepčení (nicméně zvládnuta byla naprosto s přehledem). O třídu horší efekt však měly skladby z alba „Monogamy“, jenž se v první části setu prolínaly se skladbami aktuálními, ačkoli třeba hitovky z „Flashbacku“ zněly naprosto majestátně! „Vyvrhel“, „Flashback“ a nesmrtelná „Prokopat se ven“, při které však Samirovi vypadl text, a tak se promtně vřítil do předních řad s žádostí o pomoc. Nejslavnější hit sice nezazněl tak jak měl , ovšem i neplánovaný experiment měl něco do sebe. Šlágrem na dobrou noc byla stará dobrá „Kolumbie“, ovšem nebyl tu kupodivu feťácký evergreen, který rozehřál fanoušky nejvíc. Na body totiž vyhrála „Jedu do pekla“ z období VANESSY GUN, což by očekával asi málokdo. Jenže právě tyto skladby naživo vždy fungovaly a je možná škoda, že se kapela rozhodla jen pro tuto jedinou, nemluvě o zapomenuté „Ztrácím kontakt“.

Celkově však VANESSA rozhodně nezklamala. Ba přímo naopak. Nové skladby ji sakra sluší! Nebude dlouho trvat a legendární songy z devadesátých let budou brzy nahrazeny novými elitami. Nějaký pátek sice bude trvat, než se VANESSA dostane do úplné provozní teploty, ovšem už stávající forma slibuje velké věci! Návrat legendy sledovalo bezmála 1 300 lidí! Konečný výsledek? Zničující a bestiální, takřka dorovnávající velké očekávání!

ALL

[yt-black]B0vyPLQ0gdE[/yt-black]

[yt-black]8T3YK0-Ka_Q[/yt-black]

7 thoughts on “VANESSA, INSANIA – 17. 12. 2009 – KD Vltavská, Praha

  1. Ahoj diskočíčo. Mě ještě chyběl bisociál. jo a myslím že hit insanie je volný radikál. Jsem zvědav jak budou pokračovat.Vanessa opět vede!!!Jo a nové Vanessa triko jsem ze sebe ještě nesundal…

  2. Jojo, „Bisociál“, Ztrácím kontakt“, a nebo „Honza Stihomam“…

  3. KVALITA TĚCH VIDEÍ JE TRAGICKÁ, RADĚJI BYCH JE K TAK PĚKNÉ RECENZI NEDÁVAL… ALE BUDIŽ!

  4. Radku, co bys čekal od videa z obyčejného foťáku? 🙂 Jde jen pouhý přenesený zlomek toho, kterak to vypadalo…myslím, že tohle se alespoň trochu povedlo…

  5. Nejlepší koncert roku! Už se těším na únor.

  6. Když to vezmu podle toho co bylo letos možné vidět, tak asi ano…Mám pocit, že kapela typu Vanessy tady chyběla, novou desku si fakt úžívám…točím to teď každý den v autě, když jedu do práce ! 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *