SPUTNIK

RusákVelice příjemným zjištěním je, že stále vznikají kapely, které kašlou na nějakou pózu nebo hraní si na něco. SPUTNIK to je především upřímnost a osobitost. Podobným bandičkám opravdu fandím. A kdo že tvoří tento sympatický spolek ? Předně je to podivuhodná vokalistka Eva Duchková, která svým vokálem dodává SPUTNIKU neobyčejný punc originality, dále multi-instrumentalista Rusák a zapomenout bychom neměli také na baskytaristu Ondřeje Parpela a kytaristu Jakuba Zachovala. Přátelé barevné muziky, ponořte se do těchto řádků. Na otázky odpovídala Eva s Rusákem…

Srdečně zdravím SPUTNIK. Doufám, že se máte fajn. První otázkou bych se chtěl vyhnout nudnému tématu historie. Spíše by mne zajímalo s jakým cílem a s jakými představami jste SPUTNIK rozjížděli ?
Eva: Nejdřív jsme s Rusákem udělali dvě písničky do filmu Mrtvej brouk – líbily se, tak jsme si řekli, že v tom budeme pokračovat. Sehnali jsme muzikanty a přejmenovali jsme se z Matky Terezy na Sputnik. Jaký jsme měli přesný představy, už nevím – snad jen to, že ačkoli s Rusákem posloucháme každej něco jinýho, naprosto jsme se shodli v tom, jakou hudbu chceme dělat a jak jí chceme dělat.

Výsledkem vašeho snažení byl debut Průjezd hlavou. Jak se na něj díváte s odstupem času ?
Eva:
Ale jo, dobrý. Monitor pochopitelně chtěl, aby to hráli v rádiích, takže je ta nahrávka o chlup popovější, než kdybysme si ji točily sami. Co se zpěvu týče, tak mě ve studiu otrávili, protože mě nutili zpívat naprosto čistě a tahali se o čtvrttóny, ale bylo to na úkor výrazu, a taky jsem na nahrávce oproti ostatním nástrojům hlasitější. Každopádně z celý desky na koncertech vynecháváme jen dvě věci, a to je myslím dobrá bilance.

Album vyšlo u (na naše poměry) velké firmy MONITOR EMI. Jak jste se vůbec tak rychle dopracovali ke smlouvě ? Nabízí se spojitost s Rusákovými aktivitami. Myslím tím, že například to že projekt VANESSA GUN vydal právě MONITOR.
Eva:
Na to, aby Rusák na firmě řekl: „Hele, mám tady novej projekt, vydejte mi ho!“ by Vanessa Gun musela prodat aspoň deset tisíc nosičů, což se bohužel zdaleka nestalo. Náš manager jednoduše rozeslal pár cédéček na major labely a dva se ozvaly, že mají zájem.

Vaše CD bylo na trhu nabízeno hodně levně. Je však kryto ochrannou známkou proti vypálení. Horší je však, že to CD se mi nechytalo ani na PC. A jelikož jsem zrovna s kolegou ve škole pořádal Vánoční party, SPUTNIK se nám rozchodit nepovedlo.
Eva:
Ze začátku se album Průjezd hlavou prodávalo za čtyři stovky a zhruba po roce a půl cenu snížili. Takže to, cos koupil, byl výprodej. Ta ochrana proti kopírování brání i přehrání na PC, protože když ti počítač přečte cd, tak ho můžeš rovnou vygrabovat a vypálit. Ta ochrana nás sere, protože každá kapela pochopitelně chce, aby lidi její hudbu znali a tak jí kopírování pomáhá. Vydavatel chce prodávat a vydělat peníze, a to je kvůli kopírování čím dál větší problém – řeší ho tím, že prodá interpretovi málo desek, ale tak draze, že se mu ty peníze vrátěj. Pro nás jsou lepší nízký ceny a hodně prodanejch nosičů.

Když fanoušci vstoupí na vaše stránky www.sputnikmusic.cz, zjistí, že se Vám ta ochranná známka na vašem debutu nelíbí a že nové skladby můžou stáhnout zadarmo. Můžete se k této problematice vyjádřit ?
Rus:
U problému s kopírováním, cen cédéček atp. jde o digitalizaci, která změnila systém skládání, nahrávání a distribuce hudby. Je to rychlá a zásadní změna, která zaskočila vydavatele, distribuci i studia. Pro hudebníky znamená digitalizace nezávislost. Nepotřebuješ vydavatele, který dnes stejně prodávaj málo – hudbu můžeš šířit po webu. Nepotřebuješ studio. Profi zvukovka stojí deset tisíc, dobrý PC tak pětadvacet. A zbejvá nebejt línej, naučit se dělat s hudebními softwary (např. Acid je strašně jednoduchej) a udělat si studio doma. Nepotřebuješ grafický studio. Na tom samým PC si uděláš obal a nemusí bejt zrovna dvacetistránkovej a v plný barvě, jde spíš o nápad. Nepotřebuješ lisovnu CD. Různý studia a lisovny CD, protože jsou v krizi, tak vobesílaj kapely a nabízej nahrání a výrobu CD. Bacha na to. Nabízej třeba, že ti udělaj 500 CD zadarmo a nakonec zjistíš, že se všema službama CD vyjde na pade. K tomu tě přesvědčej aby sis nechal vylisovat 500 kusů najednou, který jsou za čas stejně na vyhození, protože bys to už nahrál jinak. To je mimochodem velká výhoda vypalování. Vypaluješ po malejch počtech a můžeš furt aktualizovat. Eva: Ty cédéčka pak můžeš v klidu rozdávat jako propagaci, protože jedno stojí 10 – 15 korun jako barevnej plakát. Takže díky digitalizaci si může kapela udělat všechno sama, levně a tím pádem nezávisle. Tohle se týká samozřejmě undergroundu a ne estrádního popu. Tam tyhle věci fungujou jinak.
Rus: A pro posluchače je to jasný. CD stojí 300. Když si ho vypálíš, tak vyjde na deset korun, a když to máš v mp3, vejde se ti tam patnáct titulů. Takže tě jeden titul vyjde třeba jen na jednu korunu. To je dost nepoměr. A kdo je zvyklej na obaly, může si je stáhnout z webu. Kopírování prostě podporuje underground. Umožňuje, aby se hudba, která není v rádiích, dostala k lidem. Někdo si myslí, že když se bude kopírovat, tak muzikanti budou muset jít pracovat, aby se uživili a nikdo nebude dělat hudbu ale v undergroundu maj hudbu jako koníček všichni a když prachy, tak jenom z koncertů.

Určitým gestem je určitě vydání promo-dema, které jste nazvali jednoduše Sputnikmusic a je ke stažení zdarma. Mám to chápat tak, že se jedná o protest z vaší strany ?Jaký účel má splňovat právě toto CD ?
Eva:
Protest je silný slovo. Prostě jsme vybrali nejúčinnější možnost, jak dostat hudbu k lidem. Kdyby jsme to někde vydali, tak budeme rádi když si to koupí 2 000 lidí. Ve smlouvě by jsme se museli zavázat, že ty CD nebudeme rozdávat, vypalovat, šířit zadarmo po netu, nebo dávat zadarmo na kompilace. Těch 2 000 nosičů radši rozdáváme a necháváme stahovat. Máme na stránkách dobrou návštěvnost a za nějakou dobu si to díky tomu poslechne mnohem víc lidí.
Rus: Kromě toho to není promo-demo. Není to ani CD. Je to databáze skladeb, kterou furt obnovujeme.
Nemáme systém demáčů, obcházení firem, nahrávání, vydání alba, křest, promo, recenze atd. Když máme chuť, uděláme písničku. Když se povede, dáme ke ji stažení. Za půl roku ji opravíme a dáme na web novou verzi.
Eva: Výhoda je, že máme na webu slušnou návštěvnost – tisíc lidí měsíční průměr. Samozřejmě nestahuje každej, ale i tak je to dost. Kdyby to chtěl někdo vydat, tak není problém. Ovšem neměl by exklusivitu. To znamená například, že by naše skladby zůstaly zadarmo na webu.

sputnikVaše kapela je docela zajímavým úkazem přechodu z jakého si overgroundu do undergroundu? Souhlasíte se mnou? Ale to není jediná zajímavost. Přijde mi, že od elektronických počátků, začínáte klást větší důraz na vyznění kytar, což se mi velice libí. Na druhou stranu, bych byl docela zklamán, kdyby se z vaší tvorby elektronika úplně vytratila.
Rus:
Sputnik jsme založili v době, když se všichni známí snažili hrát trip hop, funk nebo dancefloor. My jsme to dělali naopak. Z taneční elektroniky jsme přešli k rocku. Eva dělala techno někdy v roce 95 a já od roku 90 a časem nás to přestalo bavit. Tím, že jsme se nikam nezařadili, jsme byli automaticky underground. Ten overground z nás udělal Monitor. Hezká zpěvačka, dobrý refrény, český texty a tak mysleli, že by to mohli hrát v rádiích. Jinak jsme underground byli vždycky. A elektroniku dávat pryč nebudeme. Chvíli jsme nad tím přemejšleli, protože nás sralo takový to období, když každej psal „…skupina používá moderní prvky taneční hudby…“, ale to už je snad pryč.

Hodně polemik jsem četl na vokál Evy Duchkové. Mně osobně se velice libí její charismatický projev a naprostá přirozenost s kterou ke zpívání přistupuje. Čím si to vysvětlujete, že někteří kritici prostě nemůžou její vokál skousnout?
Rus:
Zpívá nezvykle. S tím jsme taky bojovali ve studiu u první desky a odstupem času jsme zjistili zajímavou věc. Jak už Eva říkala, zvukař chtěl, aby zpívala úplně přesně a čistě. Dopadlo to strašně. Bylo to čistý, ale nudný. Takovej ten českej muzikálově – estrádně – rádiovej zpěv. Nakonec jsme udělali kompromis mezi původním a čistým zpěvem. Dneska víme, že to byla chyba. Na techniku zpěvu jsme se měli vysrat. Na novejch nahrávkách jí do toho nikdo nekecá a Eva zpívá mnohem líp. I když nezvykle.

Další devízou je to, že sama je autorkou většiny textů. Tak například z textu „Chtěla bych tě zabít“ nebo „Tajný přání“ čiší velká upřímnost a žádné hraní si na něco. Texty mi přijdou opravdu důvěryhodné. Zajímalo by mě, jestli se opravdu v některých případech jedná o Eviny skutečné zážitky ?
Eva:
Jo. Jedná se o Eviny skutečné zážitky.

Dále by mne velice zajímalo, jaké máte pocity při hraní vašich písniček. Přijde mi totiž , že některá témata, jak již zmíněných textů tak i třeba nálady hudby, jsou docela smutná nebo vhodná k zamyšlení. Mně se však zdá, že máte hodně velký smysl i ta smutná témata hodně zlehčovat a nebo se jim i třeba vysmívat. Co mi k tomu můžete říci ?
Rus:
Snažíme se dělat hudbu a texty kontroverzně. Na první poslech melodický refrény, takže jakoby popovej model. Později ale vylezou divný věci.
Eva: Co se zlehčování týče, já samozřejmě mnohem radši zpívám o tom, že bych někoho zabila, protože děsně žárlim, než abych fňukala o věrný lásce až za hrob a zlomeným srdci.

[yt-black]2v4cf2sK6yo&feature=related[/yt-black]

OK, pojďme dále. Ke skladbě „Průjezd hlavou“ jste natočili klip, který spatřuje světlo světa převážně na hudební Stanici O. Mohli by jste povědět (napsat) něco ze zákulisí natáčení ? Případně byly nějaké potíže s protlačením klipu do TV ? Kam všude jste klip nabízeli ?
Rus:
Když natočíš klip, tak ho firma rozešle do televizí, a to jestli ho pouštěj, záleží na popularitě a rozhodnutí dramaturga. Na to, že jsme poměrně neznámí, ho pouštěj celkem dost. Potíže byly – uprostřed natáčení ve Stromovce začalo pršet a musel se přidat další den a došlo na tahanice s firmou, protože se tím ten klip dost prodražil.
Eva: Můj zážitek je režisér Zdeněk Suchý, kterej je sice výbornej, ale když dojde na natáčení, stává se z něj v zájmu věci strašnej cholerik. Rusák ho celou dobu nasíral tím, že neposlouchal, a ke konci dostával Zdeněk záchvat kdykoli ho uviděl.

Teď trochu odbočím. Vaší kapelu tvoří členové, kteří měli (nebo mají) stále další vedlejší aktivity. Mohli by jste prozradit, jak jste na tom v dnešní době? Příkladně by mě zajímala Rusákova účast ve VANESSE. Zda podzimní koncerty byli návratem a nebo jen záchvěvem starších časů.
Rus:
Písničky pro Vanessu už nedělám, takže teď to je na Samírovi, Papežovi a Rodným. Ondra hraje ještě s skupinou Blaženka a Jakub se skupinou Lustry.

Na vašem webu jsem se ještě dozvěděl, že jednou z kapel, která vás ovlivnila byli SIOUXSIE AND THE BANSHEES . Jaká tvorba této kapely je vám nejbližší ? Co např. říkáte na jejich poslední nahrávky ? Můžete prozradit, které další podobné spolky vás při psaní ovlivňují ? Co např. THE MISSION nebo THE SISTERS OF MERCY atd.
Rus:
Nejlepší byla jednička Scream, dvojka Join Hands, čtyřka Juju a pak Tinderbox. Ty nový věci jsou slabší. Sisters of Mercy udělali revoluční desku First and Last and Always a pak Mission maj pár dobrejch věcí ale ve srovnání se Sisters nic moc.

Jaká kapela vás v současné době na české scéně nejvíce zaujala ?
Rus:
Pro mě existujou dvě český desky, který jsou prostě geniální, obě z první poloviny osmdesátejch let: Straka v hrsti od Pražskýho Výběru a Box od Abraxas. Taky Tango bylo skvělý. Z těch dnešních se mi líběj poslední tři desky od Kabátu, dvě poslední od Třech sester, Vypsaná fixa, nová deska od Šanov 1. Hodně dobrejch písniček má Lucie. Prostě kapely, co maj koule, dobrý refrény a dobrý český texty. Jakub a Ondra jsou jsou víc „intelektuálně“ laděný a třeba Kabát a Tři setry neposlouchaj. S Evou se shodnu víc, ale u ní zase nechápu, že jí baví Žalman a Zuzana Navarová. Její oblíbenej zpěvák je Frank Sinatra!! No, ale je to koneckonců holka. Pak se nám líběj The Radios, který, pokud víme, jako jediný hrajou něco podobnýho jako my. Výborný koncerty maj Rammstein Members Club – revival Rammstein. Obecně se dá říct, že jako kapela se víc pobavíme na Visacím zámku než na Massive Attack.

Tak a zase zpátky ke SPUTNIKU. Máte už představu, kudy se bude dále ubírat vaše hudba? Bude se chtít držet nějakého nastoleného trendu a nebo by jste chtěli spíše více experimentovat, hrát si se zvuky, nebo případně využít nějaké jiné netradiční nástroje?
Eva:
Nejtěžší experiment je udělat dobrou melodii a text. Zvukový experimenty přenecháme pécéčkovejm technařům. Netradiční nástroje, třeba Sputnik s didgeridoo nebo s dechovou sekcí, určitě neplánujeme.

Jak jste zatím spokojeni s živou prezentací? Máte nějaký výjimečný zážitek o který byste se mohli podělit s našimi čtenáři ? Jak se vám nedávno hrálo v kralupské Ponorce? Bohužel jsem vás prošvihnul.
Eva:
V Kralupech to bylo príma. Klasickej, dobře vedenej rockovej klub. Pořadatel nás potěšil, že přesně pochopil co hrajeme. Soudím podle toho, že před koncertem pouštěl starý B 52s.

A na závěr by mne zajímalo přání SPUTNIKU do budoucích časů.
Eva:
Snad aby ti, co nás neznaj, si na www.sputnikmusic.cz stáhli mp3. Písničky jsou krátký, jedna se i s nejpomalejším připojením stahuje 10 minut. Případně aby se přišli podívat na koncert. A aby se jim Sputnik líbil.

Velice děkuji za odpovědi. Nechť se Vám moc daří a doufám, že někdy budeme moci pokecat osobně. Poslední slova patří Vám!
Eva:
To je dobře.

ALL

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *