SENTENCED – Vládci finských jezer

senfoto1Podzimní večer. Voda ze studeného jezera se dotýká severských břehů. Na jednom z malých pahorků, postává stařec. Dívá se před sebe…na ty obrovské vlny. Má co dělat, aby mu vichr nesebral poslední starý kabát. Pevně ho svírá. S vodou a větrem zpívá si své písně. Nikdo okolo nemůže cítit to, co se odehrává v jeho mysli a duši. Tu najednou se nad mlhavou hladinou zjevila šelma. Plná života a síly se drápe na břeh. Stařec dlouho neváhal a dal se na útěk. Nastal čas pro příchod studené bestie…

Už je to nějaký ten pátek zpět, co finská smečka SENTENCED (Odsouzený) vyrazila na svou první evropskou štaci, přičemž i hojně navštěvovala naší domovinu. Tímto článkem bych chtěl vzpomenout nejen na samotné počátky tohoto zajímavého seskupení, ale také svými slovy okomentovat rozličné opusy jejich diskografie. SENTENCED se měnili album od alba. Jádro, které kapelu založilo je však stále pohromadě a nevypadá to, že by se v budoucnu mělo něco měnit. Bylo by docela zajímavé zjistit, kolik starých fanoušků vlastně tahle „finská perla“ má. Ať už je to jak chce, rukopis SENTENCED se ani z jedné vydané nahrávky nevytratil, byť kapela od svého vzniku urazila veliký kus cesty. Pojďte si se mnou tuhle severskou stezku ještě jednou projít…


1) První slzy severských neřestí

When Death Joins Us (demo 1990)

Skladby: Hallucinations, When Death Joins Us, Shadows Of Past, Obscurity, Desperationed Future
Sestava: Mika Tenkula – kytara, zpěv, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Jari Kylmanen – basa

sendeathdemo11Tak drazí…tohle je úplně první hudební výtvor, který SENTENCED stvořili. Je to až nepředstavitelné, že? Psal se rok 1989 a čtyřka muzikantů se dává dohromady s cílem plodit tu nejchorobnější odnož hudby. Nejsou samozřejmě jediní, ale víra ve vlastní síly a schopnosti dává naději na úspěch. Čtyři kámoši vytvořili pět ryze death metalových kousků. Z dnešního pohledu už dle názvu, některé skladby vypadají dosti úsměvně, nicméně „nováčci“ měli možnost se konečně seznámit alespoň trochu s nahrávajícím procesem, byť kvalita produktu samozřejmě nevybočuje z řad tisíců undergroundových výplodů. Přesto talentované jádro Tenkula-Lopaka-Ranta asi vědělo, kudy vede cesta k Olympu…


Rotting Ways To Misery (demo 1991)

Skladby: Rotting Ways To Misery, Disengagement, Suffocated Beginning Of Life, Under The Suffer, Descending Curtain Of Death, The Truth
Sestava: Mika Tenkula – kytara, zpěv, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Jari Kylmanen – basa

senrottingdemo21Neúnavné snažení finské čtyřky vyústilo v druhý demáček, který se později stal základem pro debutové album. Nelítostný death metal s občas nějakou melodickou kudrlinkou, začínal nacházet u metalových fans čím dál tím větší odezvu, a tak se SENTENCED vyhoupli do vcelku slušného undergroundového podvědomí. Jako předešlá nahrávka, tak i tato vznikla v jistém finském studiu Tico-Tico a v podstatě jí z pohledu minulosti můžeme považovat za úspěšnou, jelikož kapele přinesla smlouvu s podzemní francouzskou firmičkou Trash records. Tady na druhou stranu vidíte, jak „jednoduché“ to (na rozdíl od našich souborů) SENTENCED měli. Death metal byl v kurzu! Nicméně se ukázalo, že tahle silná čtyřka nebyla jen pohnutka, která se po smrtící lavině jen sveze….

2) Příchod knížete pekel = Taneli Jarva na scéně!

Shadows Of The Past (1991 Trash records)

senshadowsSkladby: When The Moment Of Death Arrives, Rot To Death, Disengagement, Rotting Ways To Misery, The Truth, Suffocated Beginning Of Life, Betone The Distanc Valleys, Under The Suffer, Descending Curtain Of Death, Wings, In Memoriam
Sestava: Mika Tenkula – kytara, zpěv, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Taneli Jarva – basa

Rok 1991 byl pro SENTENCED hodně důležitý! Konečně oficiální kotouček, který má pomoci kapelu ještě více zviditelnit. V době natáčení alba dochází však k dalšímu (jak se později ukáže) podstatnému zlomu v historii SENTENCED. Kapelu opouští basák Jari Kylmanen a nahrazuje ho Taneli Jarva (později vypomáhal na basu v IMPALED NAZARENE). Tohle byl tah pro SENTENCED k nezaplacení. Jarva nejenže se ukázal jako zdatný hudebník, ale také člověk, schopný přinést do kapely tu a tam nějaký nápad. To se však ukázalo až později. „Shadows Of The Past“, jak to tak chodí, byl jakýsi „výkvět“ předešlého dema. Skladby tedy nepatřily zrovna k těm nejnovějším výtvorům. Mám pocit, že některé kousky se dodělávaly „horkou jehlou“. Taneli Jarva si s sebou do SENTENCED přinesl i své textíky a protože zapadaly do celkové koncepce kapely, proč je nepoužít? Z celkového pohledu album nijak nenadchlo. Mluvilo se o průměrné desce a průměrné kapele. CD je ještě ke všemu šíleně dlouhé (což u debut alb nebývá příliš obvyklé…SENTENCED tam narvali co se dalo) Jediným plusem byla oficiální nahrávka. Nezbývalo nic jiného, než prát se o místo na slunci dál…Death metal byl v kurzu, ovšem kde kdo sázel na své osvědčené trumfy. A zvláště severské státy začaly plodit lahůdku za lahůdkou…

sennorthNorth From Here (1993 Spinefarm records)

Skladby: My Sky Is Darker Then Thine, Wings, Fileds Of Blood: Harvest Of Hate, Capture Of Fire, Awaiting Winter Frost, Beyond The Wall Of Sleep, Northern Lights, Epic
Sestava: Mika Tenkula – kytara, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Taneli Jarva – basa, zpěv

„North From Here“, první zlomový moment v  diskografii SENTENCED. Ale nepředbíhejme…Málo kdo ví, že vydání tohoto alba předcházelo promo nazvané „Journey lo pohjola“, které bylo v zásadě určeno pro rádia a metalové labely. Tento záznam je (a bude) zřejmě tou největší raritou v diskografii. A proč? Protože znamenal jednak přerod a nezadržitelný posun vpřed. Na základě tohoto snímku podepisují SENTENCED smlouvu s domácí firmou Spinefarm records a začínají se dít věci! Vůdcem úspěchu se stává Taneli Jarva, který nejenže „zaparkoval“ u mikrofonu, ale rovněž se velmi silně podílel na tvorbě materiálu. Spolu s dvojící Tenkula/Lopaka si doslova padl do noty a ten tam byl plytký pokus o death metal. Na světě bylo osm bodavých písní. Růže ke kterým přivoníte, aby jste si svou nešetrností později ublížili. SENTENCED spojili severskou melodiku s death metalovým oparem a v některých fázích alba, zní kapela, díky zvuku kytar až black metalově (a že jich není málo). Tento fakt umocnil ještě Jarva svým skřehotavým přednesem…a peklo se chvělo v základech! Z typického death metalového klišé vypadly i texty. Plácáním o mrtvolách bylo odzvoněno. SENTENCED využili svého domácí folkloru, pocitů, emocí, vnitřního napětí a okultismu (předně Jarva k těmto věcem hodně inklinoval a při psaní textů se těmito záležitostmi nechával plně ovlivnit). Soubor sklidil za svůj druhý počin nebývalé uznání a musel si zvykat na stále zvyšující se zájem medií. Skladby jako „My Sky Is Darker Then Thine“ nebo „Capture Of Fire“ zafungovaly! To tu ještě nebylo! Velmi technická hra se spojila s nezaměnitelnou atmosférou. Klávesy….Začínalo se šuškat něco o „finských Švédech“ a to nejen ve smyslu hudebním, ale rovněž i proto, že se SENTENCED do země tří korunek odstěhovali…

The Trooper (1993 MCD Spinefram records)

Skladby: The Trooper (cover od Iron Maiden), Desert By Night, In Memoriam, Awaiting Of Winter Frost
Sestava: Mika Tenkula – kytara, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Taneli Jarva-basa, zpěv

Ještě v témže roce vyvrhla firmička Spinefram records do oběhu MCD, postavené na předělávce „The Trooper“ od IRON MAIDEN. SENTENCED zcela potvrdili, že úspěch předchozího „velkého“ alba nebyl náhodný. Návdavkem ještě přidali další tři skladby. „Desert By Night“ se patrně nevešla na minulé album. Zbylé dvě se objevily již na předchozích dvou deskách. Tehdy však takovou „In Memoriam“ chroptil Mika Tenkula. Tady si ji už do svých spárů vzal Taneli Jarva. MCD „The Trooper“ z dnešního úhlu pohledu mohlo působit jako ticho před bouří…a zároveň tento mini kotouček byl jakýmsi „lízátkem“ na rozloučenou. SENTENCED se totiž zařadili k těm „velkým“, kterým je umožněno dobývat svou hudbou svět. Nezadržitelná čtyřka podepisuje smlouvu s Century Media…

Amok (1995 Century Media)

senamokSkladby: The War ain´t Over!, Phenix, New Age Messiah, Forever Lost, Funeral Spring, Nepenthe, Dance On The Graves, Moon Magic, The Golden Stream Of Lapland
Sestava: Mika Tenkula – kytara, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta – bicí, Taneli Jarva-basa, zpěv

Od SENTENCED se po albu „North From Here“ čekalo hodně. Ovšem s čím finští jezdci vyrukovali…to se jen stěží popisuje slovy. Neskonalá krása, bolest a temnota! Album „Amok“ se navždy zapisuje do dějin svou neskutečnou barevností a SENTENCED se rázem ocitají v popředí metalového pelotonu. Z death metalové minulosti zůstala kytarová nabroušenost, přibyla však brilantní melodika, typická pro klasické heavy metalové pionýry. K tomu si však ještě přidejte řádnou dávku temnoty ( třeba z alba „Icon“ od PARADISE LOST). Rukopis a tvář však SENTENCED neztratili ani náhodou! Ba právě naopak! Vlastně všechny skladby v sobě skýtají spoustu nádherných tajemství. Z odstupem času můžu s čistým svědomím napsat, že deska „Amok“ po delší době neztratila nic ze své geniálnosti. Nadčasové dílko! SENTENCED = precizně namazaný stroj. Skvělá týmová práce se nedala ničím přehlédnout. Opět bych se však zastavil u persony Taneliho Jarvy. Jeho vokální přednes doslova mrazí krev v žilách. Zpívá, křičí, recituje…nepopsatelné! Album je opravdu plné hitů, ale vždy přece jen „vyraší“ kousek, který má celý komplet jaksi reprezentovat. Tou vyvolenou skladbou je „Nepenthe“, kterou když jsem tehdy poprvé slyšel…doslova mě uzemnila! Nádherná melodická skladba s geniálním akustickým motivem, doslova obletěla metalovou Evropu. K tomu dopomohl i skvěle zpracovaný klip, ve kterém Taneli Jarva ztvárnil senlivejakéhosi knížete Pekel a že mu tato role seděla, o to nemusíte mít obavu. Skvěle si vedli ale i ostatní. Nezapomenutelná zůstane bicí souprava Vesy Ranty, obsypaná pavučinovou vlnou. Tenhle klípek patří k tomu nejlepšímu, co mé oko jako metalové video spatřilo. „Amok“ bylo (a stále zůstává ) grandiózním dílem jedné vcelku nenápadné kapely ze severy Evropy. A právě tohle děťátko mohli SENTENCED několikráte představit v naší malinké zemičce po boku BOLT THROWER a nebo později TIAMAT…SENTENCED se zapsali mezi nesmrtelné…!

Love And Death (1995 MCD Century Media)

senloveSkladby: The Way I Wanna Go, Obsession, Dreamlands, White Wedding (Billy Idol cover), Love And Death
Sestava: Mika Tenkula – kytara, Sami Lopakka – kytara, Vesa Ranta-bicí, Taneli Jarva-basa, zpěv

Snad to nebude vypadat drze, když tohle MCD označím za poněkud „obchodní“. Těžko říci, jak moc ho chtěla kapela a jak moc ho chtěla firma…nicméně SENTENCED byli v kurzu, tak proč na druhou stranu, neukojit lačné příznivce. Jak se později ukázalo, „kdo koupil – neprohloupil“. Naposledy (pominu-li různé výběry a kompilace) bylo možné slyšet SENTENCED v této jedinečné sestavě z oficiální nahrávky. I na tomto mini albu kapela potvrdila svou skvělou tvůrčí schopnost a veřejnost se pomalu začínala těšit na následovníka mega-fošny „Amok“. „Love And Death“ sice splňovala ty nejvyšší kritéria, ovšem tak nějak stále patřila pod područí předchozího úspěšného alba. Odvážným kouskem bylo jistě zařazení předělávky „White Wedding“ od Billyho Idola…a to je také jakési pomyslné loučení za první částí existence kapely…


3 ) Nový začátek

sentanelivblackK něčemu takovému vlastně nemuselo vůbec dojít. Zajetá čtveřice muzikantů si na sebe skvěle zvykla a všechno fungovalo jak má. Opačného názoru však byl hlavní pilíř souboru, Taneli Jarva. Nejprve se vzdal basy v IMPALED NAZARENE a poté položil nástroj i s hlasivkami na hřebík ve své domovské kapele. Někteří fanoušci tenhle krok těžko rozdýchávali. Nechtěli věřit tomu, že Jarva ze dne na den odešel…ale bylo to opravdu tak. Jako důvod udal nechuť už někam cestovat a být součástí toho šíleného kolotoče…. Raději se zavřel do svého tetovacího salónu a začal si užívat naprostého klidu (v roce 2000 nastoupil coby zpěvák do domácí formace THE BLACK LEAGUE). Ostatní borci však byli připraveni znovu na steč! Úkol číslo jedna však zněl:najít vhodného vokalistu….


Down (1996) Century Media

sendownSkladby: Intro: The Gate, Noose, Shadegrown, Bleed, Keep My Grave Open, Crumbling Down (Give Up Hope), Sun Won´t Shine, Ode To The End, 0132, Warrior Of Life (Reeper Redeemer), I´ll Throw The First Rock
Sestava: Vesa Ranta – bicí, Ville Laihiala – zpěv, Mika Tenkula – kytara,basa, Sami Lopakka – kytara, (hosté: Vorph (SAMAEL) – zpěv, Waldemar Sorychta – klávesy, produkce, Birgit Zacher – zpěv)

Album „Down“ se stalo dalším důležitým milníkem ve vývoji SENTENCED. Ono najít kvalitního zpěváka, který by nahradil velmi schopného předchůdce je věc nelehká. Fanoušci se však nejvíce obávali ztráty kvalitních nápadů, které dokázal Jarva ve spolupráci s ostatními, dotáhnout až k dokonalosti. Osiřelá trojice, však pěvce našla velmi brzy. Mikrofonu se chopil nadějný talentovaný vokalista Ville Laihiala a hned v roce 1996 se mohl početnému davu fanoušků předvést tím nejlepším způsobem. Na světlo se dostalo zbrusu nové album „Down“, představující kapelu v trochu jiném světle, než byli všichni zvyklí. Z předchozí řadovky zbyla jen jakási pochmurná nálada. Death metalové kořeny dočista zemřeli. Laihiala staré jádro SENTENCED přenesl přes horizont, za kterým číhají nečekané možnosti. Učinil tak svým nezaměnitelně nakřáplým vokálem, kterému se rovněž ostatní výborně přizpůsobili. I na „Down“ hrají SENTENCED! Ti, kteří prolétli očistcem, aby se vrátili znovu na zem. Kritici i fanoušci nové album přijali s nadšením, což se až tak často nestává (zvláště s novou tváři za mikrofonem a stylovým posunem). A nebylo se co divit! Deska hraje od začátku až do konce a misí doom rockovou melodiku s metalovou fůzí. Ve skladbě „Keep My Grave Open“ se po boku zpívajícího novice představila rovněž zpěvačka Birgit Zacher a nutno podotknout, že právě tato kompozice patří právě k těm nejlepším. Překvapením pro mnoho lidí byla výpomoc Vorpha ze švýcarských SAMAEL Rovněž i on se podílel na barevnosti a pestrosti vokálů. Ještě by se slušelo dodat, že SENTENCED poprvé ve své kariéře opustili studio Tico-Tico a svěřili se do péče věhlasného producenta Waldemara Sorychty (studio Woodhause), který album ještě obohatil klávesovými party. SENTENCED se díky tomuto albu dostali z temného zákoutí. Veřejnost (hlavně domácí) je vzala za své. Death metaloví fanoušci tenhle přerod zřejmě ne zcela strávili, ovšem něco umírá, aby se něco dalšího mohlo narodit…

Greatest Kills – Best Of (1997 Century Media)

senbestV roce 1997 SENTENCED bilancují (lépe rečeno vydavatelství Century Media). Na trhu se objevuje výběr nejlepších skladeb z předešlých CD a MCD. Nic nového pod sluncem, ovšem SENTENCED táhnou, tak proč si nevydělat nějaké ty dukátky….

Frozen (1998 Century Media)

Skladby: Kaamos, Farewell, Dead Leaves, For The Lover I Bear, One With Misery, The Suicider, The Rains Dones Falling Down, Grave Sečet Grave, Burn, Drown Together,Let Go (Final Chapter), Mourn. (zlatá edice ještě obsahovala tyto bonusy: Diggin´ The Grave (cover FAITH NO MORE), Creep (cover RADIOHEAD), I Wanna Be Somebody (cover W.A.S.P.), House Of The Rising Sun
Sestava: Vesa Ranta – bicí, Ville Laihiala – zpěv, Mika Tenkula – kytara, basa, Sami Lopakka – kytara, Sami Kukkohovi – basa

senfrozensenfrozgoldCD „Down“ sice nebylo po hudební stránce tak přelomové jako „Amok“, ale jak jsem se zmínil výše, právě toto album otevřelo SENTENCED cestu k výšinám. Obrovský věhlas si soubor vydobyl v Německu a samozřejmě i ve své rodné zemi. A po vydání alba „Frozen“ se popularita kapely ještě zdvojnásobila. Novinka plynně navázala na staršího předchůdce, ovšem rozdíly přece jen najít lze. Především Villeho vokál už nepůsobí až tak zastřeným dojmem (pomalu mizí i jeho nakřáplý výraz) a dostává se jakoby do popředí. Skladby začínají být více odlehčené (nemyslím tématicky, neboť SENTENCED se nikdy nezbavili libůstek, vycházejících z depresivních stránek života). Někdy je ke slyšení až nečekaný bezstarostný bigbít (viz, např. skladby „The Rais Dones Falling Down“ a nebo „Let Go (Final Chapter“). Osobně jsem tenhle krok „vpřed“ těžko rozdýchával. V některých skladbách mi chyběla mrazivost a především kompoziční barevnost z předchozího opusu. sencrimsontime1Deska sice jako celek drží určitě pohromadě, ale žádný velkolepý hit se tentokráte stvořit nepodařilo (když pominu tedy už zmíněné „rockůvky“). S těmito výtkami se však určitě neztotožnila domácí veřejnost. „Frozen“ se ihned vyšplhalo do čela finské hitparády a na samém výsluní už zůstalo. Za počet prodaných nosičů získala kapela zlatou desku a v důsledku tohoto úspěchu, vyšla později „zlatá edice – Frozen“, která navíc obsahuje čtyři zajímavé předělávky metalových velikánů (viz. výčet skladeb). Z death metalové bandy začátečníku se najednou vyklubala parta zasmušilých rockerů, produkující hudbu pro běžné domácnosti. Přirozený vývoj? Komerce? Těžko soudit. Z mého pohledu je však právě tato kolekce tou nejméně zdařilou. Nahrávání se opět uskutečnilo v Sorychtově studiu Woodhause a Waldemar se opět podepsal rovněž i pod producentskou „kla