Výlet z Česka až na Dálný východ, resp. přímo do přístavního města Nachodka, to je ten hlavní cíl recenze. Právě z těchto končin pochází hudebník Maahzur Phalmorg, jakožto další z nositelů funerální doomové kultury, která v Rusku našla druhý domov. Tohle je ale opravdu hodně jadrná verze pohřebního muzicírování, to je tedy fakt. Nicméně i přes hudební minimalismus se debut „Underworld of Khorrendus“ může chlubit řádně hnilobnou atmosférou, a to i v porovnání se zavedenějšími značkami. Při poslechu alba jsem si hned několikrát uvědomil, že se na ploše třiatřiceti minut neděje nic kloudného, abych posléze došel k závěru, že ona prázdnota je vlastně to důležité „černé NĚCO“!
A když už jsem u toho slova „NĚCO“, tak MOHRAANG navázal ve své stylistice i na kámoše, kterým nedělá dobře dávat názvy jednotlivým skladbám, takže posluchač se musí spokojit jen s označením „Part I až VI“. Ono je to ale jaksi stejně jedno, neboť nepředpokládám, že by se Maahzur nějak páral s texty. Pochopitelně mu není rozumět ani slovo, avšak jeho umrlčí ryk padne do hudby jako ulitý. V podstatě by se slušelo napsat: „však to všichni moc dobře znáte.“ Funeral doom metal je opravdu hodně specifická disciplína a svým způsobem mě baví pozorovat, jak se někteří jedinci snaží dostat až za hranice zabarikádovaného žánru. Může nám to lézt na nervy, může to na nás působit nedůvěryhodně, ale někteří umělci mají zkrátka tuto nevšední zálibu. A mě tento způsob hudebního umírání nikterak nezneklidňuje…
Rezervy však projekt MOHRAANG ve svém černém nitru ukrývá taktéž, to si nebudeme nic nalhávat. Na mysli mám především průměrný zvuk, ale to je zkrátka daň, se kterou se musí počítat. Autor zjevně pořizuje hudbu ve svém domovském kutlochu, a přestože obrušuje hrany svého produktu tak, aby nedostatky nebyly až tak znát, je zjevné, že na úplnou špičku ledovce zatím nedosahuje. Určitý potenciál však MOHRAANG s určitostí nabízí. Ze „zvukového toku“ cítím určitou slabost pro vyobrazení detailu a osobně si dovolím tvrdit, že Maahzur patří rovněž k milovníkům hudby filmové (pokud tedy nežije někde v jeskyni a do civilizace si neodskočí jen pro pořízení nahrávky).
„Underworld of Khorrendus“ je na poli funeral doomu nahrávkou nenápadnou. Introvertně vedená hudba patrně nebude ani nikterak zásadně zasílána do světa, přestože zanícenost labelu Endless Winter je vpravdě obdivuhodná. Myslím si, že tato spolupráce může v budoucnu přinést nejeden zajímavý příběh. Teď už je jen otázka, jestli se hlavní protagonista dokáže popasovat s tou obrovskou konkurencí… Funeral doom metal je sice naprosto minoritní žánr, ale v Rusku je obdobných kapel či projektíků celá řada, ono stačí prolistovat archiv Rumzinu… 🙂
ALL