DEAF & DUMB / DEAF & DUMB RELICS – Nechceme vykrádat sami sebe!

Poslední nespravedlnost padla s vydáním kompletu „Evildarkrooted… Total Dumb!!“ od legendárních grinderů DEAF & DUMB. Přesně tahle parta patřila v devadesátých letech k předním nositelům nejextrémnější hudební odnože a skutečně jen málokterá kapela dokázala partě hluchoněmých konkurovat. Přečtete si kupříkladu ještě tento článek https://rumzine.com/deaf-and-dumb-evilive-mc-1995, kde jsem s vybranými komenty popsal kultovní dílko „Evilive“. V tu dobu jsem pochopitelně nevěděl, že se DEAF & DUMB ještě někdy vrátí. A právě o tichém comebacku jsem vedl řeč s Leošem Virglerem, kytaristou a především původním členem této vpravdě kultovní posádky…

Ahoj Leoši, doufám, že ti nebude vadit, když se nejprve zahloubáme trochu do minulosti. Co se vlastně dělo po rozpadu DEAF & DUMB? Dokázal bys odhadnout, jakým směrem by se vaše hudba vyvíjela dál, kdyby nedošlo k rozchodu?
Ahoj, taky tě zdravím a i celý zine. No on to zpočátku úplně rozpad nebyl, jak už jsem někde uváděl. Nejdříve jsme zrušili mini turné po západní Evropě, protože jsme chtěli pauzu a měli jsme ponorku a všechno to vlastně skončilo odchodem zpěváka Honzy. Samosebou, bez něj už to nemělo cenu jako DEAF & DUMB. Na tom jsme se s klukama shodli, a proto přišla změna názvu na GENETIC THREAT. Přišel bracha Standy, Hanz, jako druhej kytarák a zpěvu se ujal Honza Čížek (Prcan). Nějaký čas to fungovalo, nahrál se promo materiál, ale pak to padlo – neshody v kapele a ve finále odchod Prcana k FLESHLESS. A směr??? Hudebně byl GENETIC THREAT nástupce DEAF & DUMB. Poslední věc na promo materiálu z roku 1997 „Primitive Form“ byla vlastně poslední skladba složena ještě jako DEAF & DUMB. Vím určitě, že kdyby kapela jela dál v původní sestavě jako DEAF & DUMB, hudba by se ubírala úplně stejným směrem. Máš kapely, který jedou stejnej styl několik let, ne-li desítek let a baví je to. Jedou svůj standard… Všichni jsou spokojený a za par let zjišťuješ, že stále dokola vykrádaj sami sebe. A nebo se ani nechtěj někam posunout. To my jsme ale chtěli. Řezničina nás přestala naplňovat, bavit, nevím… možná jsme trochu hudebně vyspěli 🙂 Vím, že jsme chtěli dělat víc „hudbu“ než „bordel“.

Přiznám se, že osudy jednotlivých členů DEAF & DUMB jsem později jaksi nestíhal sledovat. Nicméně i přesto bych tě nyní poprosil o osvětlení některých skutečností, které jsou spojeny s vašimi dalšími hudebními cestami…
No částečně jsem odpověděl v předchozí otázce, ale pro upřesnění. Po rozpadu GENETIC THREAT tu byly ještě pokusy o spolupráci s mým bráchou Dušanem a Petrem Patlejchem jako AGONY CONSCIENCE, které padly a poté se Radim a Petr Patlejch ještě pokusili GENETIC THREAT nakopnout společně s klukama z IMPERIAL FOETICIDE, ale pokud vím, tak v roce 2000 něco nahráli a snad v roce 2001 to skončilo. Nevím to ale jistě. Mně se v roce 1998 narodil první synátor, zkoušel jsem ještě něco sám doma. V roce 2001 pak druhý synátor…prodávam kejtru a končím, začínám se věnovat rodině. Co vím, Standa na tom byl obdobně. Toho ještě vlastně chytly motorky. A Vlach? Původní zpěvák? Honza byl pohodář, chtěl klídek v kapele, ale u nás už nebyl, a proto odešel. Pak si dal do kupy s kamošema partičku MRÁZEK, později HOLLE ARBEIT a nyní mastí kytaru v EVIL REGIMENT. Jako jedinej je vlastně stále aktivní.

Pamatuji se, že když jste vydali demo „Evilive“, doslova jste omráčili tehdejší undegroundovou scénu. Takhle nabroušenou hudbu tady do té doby nikdo nehrál, alespoň tedy na takové úrovni. Mohl bys popsat, jaká tehdy v kapele panovala atmosféra?
Atmosféra??? Tak si to demo poslechni znova a NASÁVEJ tu atmosféru! Myslím, že z té nahrávky je to cítit každým tónem. Byli jsme nadržený, narvaný chutí hrát rychle a masakrovat všechno. Zároveň jsme ale taky byli vyplašení ze studia. Přípravy byly sice pečlivé, od intra až po outro, ale byli jsme mladí cucáci, kteří nevěděli vlastně do čeho jdou. Proto tam jsou i mouchy, no kdo je na demu nemá, ale extra jsme tohle neřešili. Jedno si ale pamatuju… První den, když jsme to nahráli a Zdenda Šikýř (milovník trtkanek):o)) nám to hodil jako základní mix na kazetu, abychom to mohli přes noc poslouchat, poprvé jsme si uvědomili, že je to asi fakt mazec. Poprvé jsme slyšeli vlastní tvorbu z profi nahrávky a ne jen ze zkušebny přes nějakej mikrák. Byly to super momenty! Myslím, že ta energie, která je na demu, se pak už pomalinku vytrácela.

Jaké ambice jste tehdy s DEAF & DUMB vlastně měli? Není ti zpětně trochu líto, že jste mohli přece jen dokázat mnohem a mnohem víc?
Tenkrát jsme nad tím asi moc nepřemýšleli. Dělali jsme co nás baví. Vím, že jsme chtěli vlastní CD, což se nám na splitu s IMPERIAL FOETICIDE částečně podařilo. Já osobně jsem si nikdy nemyslel, že jsme nějaká super kapela s nějakýma ambicema. Dělali jsme to co jsme chtěli a co se stalo, to se stalo. Už to bohužel nevrátíš. Každopádně to byly super roky a rád na to vzpomínám. Myslím, že kluci taky. Možná byla chyba, že jsme za ty tři roky byli aktivní jak jiný kapely třeba za pět, šest let, a že jsme se jak se říká vyflusali sami. Ale to jsou jen takový myšlenky…

I když DEAF & DUMB nefungovali, zajímal ses stále intenzivně o dění na naší scéně?
Tak nějak jo, ale jen do roku 2001. Potom totální ztráta kontaktů, přehledu o scéně a všeho okolo… a když už tak jen z doslechu. Občas jsem pokecal s Petrem Patlejchem, Slávkem Grušákem, basákem Standou. Postupně jsem začal poslouchat pohodovější muziku a jak se říká, hodil se do klidu, potažmo hibernace. Počítače, internet… to mě pak začalo chytat..

Nedávno vám konečně vyšel vytoužený CD komplet se všemi nahrávkami, které jste kdy dali dohromady. Cítíš tímto zadostiučinění, když přihlédneme k tomu, že legitimní album jste vlastně nestačili vydat?
Zadostiučinění?? Ne. Nemám výčitky z toho, že nám nevyšlo legitimní CD. Každopádně patří velký dík Ganayovi a jeho Ganay Design Records za ten nápad a nyní i konečně realizaci a hlavně samozřejmě Romanovi z Bizarre Leprous Production, který to celé zaštítil a zafinancoval. Takže ještě jednou oběma velké díky!!! VIVA GANAYA DRESING..:o)))

Jak s odstupem času pohlížíš na vaši tvorbu z devadesátých let? Jsou tam věci, které bys za určitých okolností udělal úplně jinak?
Ano, jsou. Hodně jsme tenkrát plýtvali nápadama. Jsou tam nápady, který jsme použili třeba jednou v celý skladbě! A byly super, že by na nich šla postavit celá skladba. To mě sere do dneška. Taky už bych dneska nešel za žádných okolností do studia jen na dva dny! Já vím, že to třeba jinak nejde a že to stojí peníze, ale to raději nic. Ještě že si to teď děláme sami. Máme času kolik chceme.

Vydáním starých věcí to ovšem neskončilo. Po dlouhých letech jste se dali znovu dohromady, ovšem v trošku jiné sestavě. Jak k vašemu návratu vlastně došlo? Kde hledat ty prvotní impulsy?
Petr Patlejch za to může. Jak jsem říkal, občas jsme pokecali a nebudu nalhávat, že o hraní nebyla řeč i dřív, ale vždycky to byly jen takový ty bubliny, jaký by to bylo atd. Až vloni v březnu to přišlo. Chtěli jsme původně dělat hudbu s Petrem, ale nevyšlo nám to, takže jsem zůstal sám. Jo a pak ještě moje manželka, ta to vlastně rozsekla když mi říká: „Zavolej Standovi.“ Pak už to šlo rychle. Přijel Standův brácha Honza, co s námi hrál na konci DEAF & DUMB a potom v GENETIC THREAT. Shodou okolnosti si v té samé době pořídil bicí i můj bracha Dušan, se kterým jsme si řekli, že to zkusíme. Nikdy jsme si v hudbě moc nerozuměli, ale jsem o patnáct let starší, tak jsme si řekli: „Uvidíme“… Bohužel se to nepotvrdilo a v listopadu jsme se rozešli. Co se týče zpěvu, dohodli jsme se s Richardem z CULTURE OF DEATH, že nám promo nazpíva, a pak se uvidí. Patří mu taky velký dík! Větší problém však byl se shánění bubeníka. Znalec poměrů a odborník na scéně Ganay dresing:o)) potom nadhodil jméno Tom Hendrych (ex-veličina LANIENA MENTIS), a to byla silná karta! Začalo moje e-mailové sondování, dotazování a hlavně domlouvání schůzky. Ta se nakonec uskutečnila před Vánoci. Tom přišel na schůzku řádně sťatej z fotbalu, ale snad vnímal co mu říkáme, i když po poslechu našich skladeb v autě jsme z něj nedostali už žádné jiné věty než: „Tam musí být ta chemie“, „to je matika“, „vy mi dáváte“ atd. Dnes s námi ale hraje a myslím, že mu „bum čvacht“ stále jde, a že si rozumíme 🙂 Jelikož jsme ale chtěli pevnou sestavu a obavy z křížení koncertů a zkoušek s Richardem a CULTURE OF DEATH, nadhodil Tomáš ex-zpěváka z LANIENA MENTIS Tomáše Tillnera. A ten byl taky „nadrbanej“ jako my! Byli jsme komplet!

Na CD „Evildarkrooted…Total Dumb“ najdou posluchači pět nových skladeb, které jsou ovšem značně vzdálené vaší předchozí tvorbě. Čím si to vysvětlit? Oslovuje vás už poněkud jiná hudba, a nebo jste se k výslednému stylovém stádiu dopracovali při společné práci ve zkušebně?
Ano, jsou vzdálené, ale už od začátku byl směr daný a jasný. Se Standou už od dob DEAF & DUMB máme nějakou skrytou symbiózu, takže stylově jsme se okamžitě naprosto shodli. Troufnu si říct, že bych do toho jinak nešel. To samé bubeník Tomáš, ten už taky nechtěl jen linkově mlátit grind s prvkama „něčeho“. Takže u něj náš nový směr a styl hudby byl jedním z důvodů, proč do toho šel.

Jaké jsou prozatím hlasy na vaši novou tvorbu? Nebojíš se toho, že někteří posluchači vás zavrhnou ještě předtím, než si nové skladby vůbec poslechnou? Určitě nejste první kapelou, která tento oříšek rozlouskává…
Ze začátku jsme o tom samozřejmě diskutovali, ale jak se říká, některé ztratíš, nové získáš.. A pokud si je někdo vůbec neposlechne, tak je to idiot. Nezačnu přece hrát třeba grind gore nebo HC jen proto, že to teď u nás letí. Jsem debil? Chci dělat to, co se mi líbí a co mě oslovuje a pokud se to někomu nelíbí, tak je to jen jeho problém. Vůbec to neřeším. To máš jako za dob DEAF & DUMB. V roce 1995 jsme hráli jsme cover GRAVE – Souless. Ty vole, mastíš si ten svůj masakrální grindik a celej koncert posloucháš od fans pod pódiem: „Zahrajte GGRRAAVVEE“!!! Tak ho zahraješ a jsou posraný blahem. Mno… máme tu rok 2013 a hold budu poslouchat pod pódiem: „Zahrajte starý DEAF AND DUMB !!! To je paradox…
Ohlasy jsou zatím dobrý, (aspoň tedy recenze), což nás těší. 50% úspěchu nahrávky dělá zvuk a studio, ale na rovinu, prachy jsou vždycky problém a na to že jsme si to dělali sami….jsme spokojení a to je pro nás hlavní! Třeba to někdo sjede a zkritizuje, ale to je věc každého posluchače. Pak už můžeš jen počítat, jestli bylo víc kladných, nebo záporných ohlasů. To už je ale úplně mimo mísu a se.. na to!

Ve vaší sestavě nefiguruje původní zpěvák Honza, jehož brutální projev byl dříve jedním z vašich poznávacích prvků. Asi nejsem první, kdo se ptá, ale pochopitelně mě zajímá, proč ve znovuzrozených DEAF & DUMB chybí?
Honzu jsem samozřejmě kontaktoval jako prvního, ale z jeho strany nebyl zájem, takže jsem to dál neřešil.

Během vaší přestávky jsi určitě nashromáždil spoustu inspirace, nehledě na počet naposlouchaných nahrávek. Mohl bys prozradit, jaká hudba tě v následujících obdobích zaujala či dokonce ovlivnila?
Nenene, všechno je jinak. Neposlouchal jsem nic nového, žádná inspirace, pouze nahrávky ze starý klasiky 1990-2000. Všechno ostatní už se jen opakuje, anebo vykrádá. Proč poslouchat kopie, když si můžu pustit originál. Hlavně jsem si to srovnal v hlavě, uvědomil jsem si, jak se děla hudba, kde jsme dělali chyby atd. Od března 2012 jsem si neposlechl ani jedno celé LP, nechci moc poslouchat abych něco nevědomky nevykradl, jako se mi to stalo na „Lightnessdarku“ u poslední skladby „On The Edge Of The Abyss“ versus PYREXIA – Sermon Of Mockery (druha skladba). Když jsem to potom zjistil, neměl jsem z toho dobrej pocit. A co mě zaujalo? U nás teď třeba ISACARUUM, INGROWING, nebo i poslední SCREAM OF THE LAMBS. Dále třeba WE ALL GONNA DIE, ty jsem teď viděl na živo a super. Jen mi to trochu kazily ty thrashové pasáže. „Sláma jim sluší víc.“ Překvapili mě. Ze zahraničních třeba CEREBRAL BORE, nový HYPOCRISY, nebo MESHUGGAH, ale od každýho třeba 1-2 skladby. No a pak spíš jen to, co mi kluci třeba pustí, když se jim něco líbí. Jak jsem říkal, nejsem sjížděč cédéček. Neposlouchám hudbu pro inspiraci, ale spíš pro odpočinek. Vždyť já ani nemám co na sebe…. 🙂

Jak se podle tvého názoru změnila metalová scéna od dob vašich počátků po současnost? V čem spatřuješ největší rozdíly?
Mno, toť otázka do pranice. Ještě, že jsi nepoužil slovo undergroundová! Na tohle slovo jsem už od dob DEAF & DUMB alergickej. Proč? Protože spousta lidí se už tenkrát za tohle slovo schovávala. Přitom podstata byla úplně někde jinde. A co se změnilo? To nemůžu přesně posoudit, nejsem zpátky zas tak dlouho. Jednoho jsem si ale všiml, a tak nějak mě to zaráží… Tenkrát byla spousta kapel, FLESHLESS, INGROWING, MALIGNANT TUMOUR, IMPERIAL FOETICIDE, ISACARUUM a další. Každá ale byla „svá“, dělala svojí muziku a některé kapely to dělají do dneška, což je v pořádku. Dneska mi ale přijde, že všichni chtějí hrát jen grind nebo gore grind, nebo crustcore. Přijde mi, že někteří víc přemýšlejí o image a o tom, co si kdo vezme na sebe, než nad hudbou. Hudba jako by byla až na druhým místě a fanouškům je to celkem jedno, hlavně že je show. Tohle se mi fakt nezdá. Nemám nic proti těm stylům, ale chybí mi tam něco originálního, osobitýho. GUT-Odour of Torture (1995), DEAD INFECTION- A Chapter of Accidents (1995), co dodat, ta hudba mluví sama za sebe. 18 let starý nahrávky…Tuhle jsme s Ganayem a Tancošem počítali současný známý a dobrý český death metalový kapely a napočítaly jsme asi 2-3, což je asi nějaký divný. Nevím… asi jsem už starej a šedivej magor, prostě mi to tak přijde. Možná názor časem změním, ale momentálně to tak cítím.

Přiznávám se, že až po detailní prohlídce bookletu jsem zjistil, že jste k původnímu názvu DEAF & DUMB přidali ještě slovíčko „RELICS“. Jak jste k tomuto šalamounskému polo-přejmenování dospěli? Měli jste v záloze ještě nějaké jiné řešení?
To „RELICS“ jsem tam chtěl hlavně já. Chtěl jsem oddělit starou tvorbu od nový. Jediné jiné řešení bylo nový název (to ale nechtěli kluci), a nebo hrát starou tvorbu, což jsme ale nechtěli nikdo.Takže proto DEAF & DUMB RELICS!

Vždycky jsem byl příznivcem vašeho nepřekonatelného loga, takže doufám, že se ho ani do budoucna nevzdáte! Chystáte k vydání desky také nějaký „merchandise“?
Loga se samozřejmě nevzdáme, vždyť je originální jak prase!!! Jak sám říkáš.. No uvidíme co Roman a BLP s merchandise, kdyžtak něco vypustíme sami. Plány do budoucna jsou jasný, sehnat vydavatele na Full CD a hrát….

Moc děkuju za rozhovor, ať se daří !!!
Jo já taky děkuji, za rozhovor a zájem o DEAF & DUMB RELICS. Přeju tobě i R.U.M ZINE další 15tku na scéně!! Jen bych na závěr rád upozornil čtenáře, že odpovědi na osobní otázky nereprezentují názor kapely, ale pouze mé osoby.

ALL

http://bandzone.cz/deafdumb

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *