BLACK SABBATH – Dehumanizer (CD-1992, I.R.S. Records)

Postúpili sme do roku 1992. Medzi Václavom Klausom a Vladimírom Mečiarom bolo dohodnuté a na sklonku roka uskutočnené rozdelenie Československa. Bol spustený celosvetový počítačový vírus Michelangelo, Bill Clinton zvíťazil v prezidentských voľbách v USA a v Barcelone sa konali letné olympijské hry. Anglikánska cirkev začala za kňazov vysvecovať ženy a John Major nečakane obhájil post premiéra Veľkej Británie. Narodili sa Ola John, Malcom David Kelley a Karolína Erbanová, kým sa so svetom rozlúčil Alexander Dubček, Isaac Asimov, Otto Šimánek, Vlastimil Hašek či James E. Webb. A BLACK SABBATH v znovuzjednotenej zostave spred desiatich rokov predstavili svetu 22. Júna dosku „Dehumanizer“.

Najskôr sa na dvoch koncertoch v Hammersmith Odeon v Londýne spomínaných v predchádzajúcej recenzii obnovili vzťahy medzi Geezerom a Tonym Iommim a to isté prebehlo medzi Ronniem a Geezerom 28. augusta v Minneapolise, kedy pozval Dio svojho dávneho súputníka na pódium, aby si spolu vystrihli song „Neon Knights“. „Keď som Ronnieho po všetkých tých rokoch zase uvidel, zrazu do seba niečo zapadlo“, spomína basgitarista. „Všetka nevraživosť bola preč. Myslím si, že Tony Martin s BLACK SABBATH dosiahol svojho maxima. Pokiaľ ide o Cozyho, Warner Brothers od nás chceli nejaké demo ukážky a v tomto pomerne zásadnom okamihu nebol Cozy k dispozícií kvôli zraneniam pri svojej nehode. Label na nás tlačil, pretože chceli počuť na čom pracujeme, takže nám navrhli, či by sme nechceli prizvať Vinnyho. Potom to už išlo všetko samo.“

A tak sa s veľkou slávou razom vrátila zostava, ktorá stála za doskami „Mob Rules“ a „Live Evil“. Záujem o spoluprácu znovu prejavili už spomínaní Warner Brothers, na čo Sabs okamžite pristúpili po nie príliš uspokojivých výsledkoch predchádzajúcej firmy I.R.S., hlavne čo sa americkej promotion týkalo. Veľmi horkú príchuť mali ale tieto zmeny pre Tonyho Martina. Ten sa o svojom vyhadzove dozvedel prostredníctvom telefonátu s manažérom Albertom Chapmanom, ktorý mu jedného dňa oznámil, aby nechodil na skúšku. To bolo všetko a Tony z kapely oficiálne vlastne ani vyhodený nebol.

Staronová zostava sa teda pustila s chuťou do práce. Oveľa viac priestoru oproti minulosti dostal tentoraz Geezer, no kapele akoby nepriali múzy. Možno za to mohla prílišná dĺžka dosky, možno trochu prvoplánová snaha znieť za každú cenu moderne a miestami až neúnosne tvrdo. Ale tak či tak, určite „Dehumanizer“ svoje nesporné kvality má. Všetko začne jedným z najsilnejších kusov albumu „Computer God“ prostredníctvom ktorej je nepripravený poslucháč (akým som bol v tom čase aj ja) doslova zaskočený modernosťou, ktorá znie (nielen) z tohto songu. Značné zmeny doznali aj Ronnieho texty, ktoré sa nezaoberajú drakmi, mečmi a dúhami ako tomu bolo neraz v minulosti, ale rozpitvávajú súčasnosť a bezútešnú realitu. Silné miesto je ponechané tiež base a bicím, pred ktorými sa neraz musí BS_dehumanizerskloniť aj riffový veľmajster Tony. Ale pravdou je, že Sabati si tento skvelý nástup neudržali počas celej hracej doby. Jednou z príčin (okrem už spomínanej dĺžky) je aj fakt, že jednotlivé songy ubiehajú až na vzácne výnimky v pomerne jednotvárnom pochodovom strednom tempe a vynechanie zopár záležitostí by doske určite prospelo. Nič by sa nestalo, ak by piesne ako „After All (The Dead)“, „Letters From Earth“ či „Buried Alive“ tvorili súčasť neskôr vydaného prípadného EP. No na druhú stranu sa tu nájdu aj nadpriemerné záležitosti, akými je klipová a singlová „TV Crimes“, melodická „Master Of Insanity“ a „Time Machine“, spočiatku akustická a neskôr dokonale gradujúca „Too Late“, či môj absolútny favorit nielen tejto dosky, ale celej diskografie BLACK SABBATH „I“.

Na nasledujúcom a očakávanom turné zazneli z novinky záležitosti „Computer God“, „After All (The Dead)“, „Time Machine“, „I“ a „Master Of Insanity“, pričom boli podľa očakávania úplne ignorované skladby Tonyho Martina. Ronnie v tlači síce vyjadril nespokojnosť s tým, že turné bolo krátke (nebol tiež úplne spokojný s charakterom setlistu), no potom sa stalo niečo, čo nečakal snáď nikto, alebo aspoň nie tak rýchlo. Dio z kapely náhle odišiel. Bolo to kvôli faktu, že Sabs mali vystupovať na dvoch koncertoch v Costa Mesa v Kalifornii pred Ozzym. Po Ronnieho (a následne aj Vinnieho odchode) Geezer a Tony chvíľu uvažovali o znovuzjednotení s Ozzym a Billom Wardom a neskôr dokonca aj o spojení síl s Robom Halfordom, no ani jeden z týchto plánov nevyšiel. A tak sa vskutku nečakane objavil v hre opäť Tony Martin s ktorým nakoniec BLACK SABBATH natočili vydarenú vec „Cross Purposes“.

Perličky okolo „Dehumanizer“
Spomínané prvé stretnutie po rokoch medzi Ronniem a Geezerom je zaujímavé tým, že Geezer prišiel o svoju basgitaru, ktorá sa stratila počas letu a tak musel Butler hrať na vypožičaný nástroj.

Hoci Cozy Powell miloval rýchle autá (táto záľuba sa mu žiaľ stala osudnou), nehodu ktorá ho stála miesto za bicou artilériou si spôsobil po páde z koňa. Zviera po páde totiž pristalo na ňom a zlomilo mu panvu. No napriek tomu mal Cozy miesto v kapele isté a pripravil sa oň definitívne tým, že prejavoval až prílišnú lojalitu k bývalým členom Tonymu Martinovi a Neilovi Murrayovi.

Názov dosky vyberala kapela spomedzi cca 20 Geezerových návrhov.

Na texte úvodnej skladby „Computer God“ sa podieľal tiež Butler, čo je v Diovej ére jediná výnimka v tomto smere. Ešte ďalej zašiel Geezer v prípade skladby „Master Of Insanity“, ktorá pochádza kompletne z jeho pera. Nosný riff k tejto skladbe napísal už v roku 1986.

Skladba „Time Machine“ bola nahrávaná na dvakrát, pričom prvá verzia bola použitá na soundtrack k filmu „Wayne´s World“ a vyšla ako bonus na niektorých vydaniach. Verzie sa nelíšia iba zvukovo, ale sú v nich aj drobné zmeny v texte.

Po nečakanom Ronnieho odchode dve vystúpenia v Costa Mesa odspieval Rob Halford.

Na druhom z týchto koncertov sa 15. novembra dala na chvíľu dohromady pôvodná zostava s Ozzym a Billom, aby spoločne odohrala skladby „Black Sabbath“, „Fairies Wear Boots“, „Iron Man“ a „Paranoid“.

Dagon

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *