Radek Kopel a jeho NAPALMED se pomalu, ale jistě stává kultem. V minulém čísle jsme Radka svými recenzemi asi moc nepotěšili, to však neznamená, že ho budeme ignorovat. I on podporuje podzemní kulturu jak může a jeho přístup by mu mohly ostatní metalové kapely závidět. Tady je rozhovor…
Mohl bys úvodem stručně charakterizovat noise?
Jak to vidím, slyším a cítím já, noise jsou abstraktní, barevně rozmazané, extrémní, nehudební zvuky.
Doufám, že mi přesně objasníš, co znamená industrial a noise/industrial?
Pro mě je industriálem cokoliv ve zvukovém spektru, vystihující, popisující, narážející na naši zkurvenou civilizaci. Možná by se sem daly zahrnout i některé exkrementy z říše přírody. Poslední tebou zmiňovaný pojem je kombinací obého. Dozajista nejsem ten pravý, kdo vše precizně vystihnul.
Co pro tebe znamená produkovat (o hraní se podle mě hovořit nedá) noise? Naplňuje tě to nějak?
Buď si jist, že i my hrajeme. Ne v klasickém slova smyslu, to je akordy na kytarum melodie atd., ale hrajeme si se zvuky. A to myslím si dost vydatně. Produkování noise – vnitřní uspokojení z dobře vykonané práce, mám co poslouchat a samolibě si chválit námi vytvořené zvukové obrazy, poznávání nových možností technického zařízení, … To víš, že mě to naplňuje, kdyby tomu tak nebylo, nebudu to přece dělat. Svým způsobem je to exhibicionismus jako každá jiná kulturní činnost. Ukázat ostatním, že na to mám a že to umím lépe.
Myslíš, že jsi schopen dvakrát vystoupit s tím samým, nebo je každé vystoupení NAPALMED neopakovatelné?
Teoreticky jsme schopni dělat několikrát to samé. Prakticky není schopen toto učinit nikdo. Proto nám také na tom nezáleží, není to naším cílem. Každé vystoupení, každá nahrávka je cíleně neopakovatelná, improvizovaná, náhodná a tím pádem spontánní a zajímavá, alespoň pro mě.
Hrál jsi někdy v nějaké kapele, pokud ne, chtěl bys?
Nikdy jsem v žádné kapele nehrál. Mohl bych snad zmínit projekt ABUSUS MUSICUM, kde by se s přimhouřením obou očí daly vystopovat hudební elementy. S klukama jsme nahráli pár demáčů improvizované noise-jazz-pop muziky. Možná dojde na pokračování. Nic mě neláká hrát ve skupině klasického formátu (půl roku skládat skladby, půl roku je zkoušet a rok je předávat lidem).
Co vůbec posloucháš (doufám, že nejenom noise…) – ve tvém distru je toho fakt dost…
Poslouchám toho hodně, i když noise, industrial, experimentální kapely převažují. Na druhou stranu toto vyrovnávám nasáváním hudby v podobě grind core, československý bigbít ve všech podobách (`60-`00), některé techno, jazz, brutal death metal, abmient, crust, etno, punk, lidovou muziku, power violence, elektroniku… Osloví mě cokoliv mnou neobjevené, co mě osloví a líbí se mi.
Co říkáš na seskupení HERMAFRODIT (i na znovu vydaná CD HERMAPHRODIT) a M.A.C. OF MAD? (11.1.2000 jste měli v Rock Café společnou akci)
Nová i stará tvorba HERMA(F-PH)RODIT se mi líbí. Je dobře, že Martin Čech (nevlastní táta náš i zmiňovaných kapel) starý materiál ve slušné formě vydal. S M.A.C. OF MAD jsem vnitřně spřízněn, i když se mi jejich muzika moc nelíbí. Ve větší dávce se jí docela přežeru a po krátké době mi nic nedává. Přesto jim jejich úspěch přeju, protože si ji za buldočí vytrvalost a industriální minulost zaslouží.
Jak je vlastně těžké uspořádat noise koncert?
V podstatě to není problém vůbec, když máš dost peněz, abys zaplatil prodělek. Myslím, že by na náš sólový koncert přišlo asi deset lidí. Je lepší vetřít se na multi-stylovou akci. Vystoupíš, jednoho člověka oslovíš, ostatní to odzívají a jede se dál.
Odkud čerpáš svou širokou škálu zvuků?
Někdy kradu ze své hudební sbírky (zejména CD a MD samply), hodně věcí získávám formou terénních nahrávek, jinak vše ostatní jedeme naživo v obýváku (železa, elektronika apod.)
Kolik toho má NAPALMED v diskografii? Upřednostňuješ raději CD/MC/LP? Jak to vidíš? (Myslím, že takovej NAPALMED na LP bude řádně vyvedenej…i když proč vlastně, že?
Pro lepší orientaci a rozšíření obzoru, předkládám kompletní titulografii. Jak vidíš, moc toho není. Pokud jsi dostatečně odvážný, můžeš ji přetisknout na stránkách tvého fanzinu. Žádnej formát neupřednostňuju. Každý nosič má svůj význam a funkci. Povedenost a kvality NAPALMED můžeš zcela jednoduše posoudit zakoupením a vyslechnutím LP desky „Up to the ears in tinnitus“, kterou vydala EPIDEMIE records, MArtin Čech, P.O.Box 5, 396 01 Humpolec. Vyšla v pouhopouhých 100 kusech a stojí 299,-Kč. K zakoupení je rovněž na mé adrese.
Kolik odhaduješ, že má NAPALMED fandů (u nás i ve světě)? A kolik odhadneš, že NAPALMED zná?
Vůbec se neodvažuji toto odhadovat.
Radku, měj se fajn a díky za rozhovor!
Band contact: Radek Kopel, Lipová 1123, 434 01 Most, Česká Republika