ELBE – Chtěli jsme vzdát hold jesenickému regionu temným albem plným emocí.

„Kdesi uprostřed Jeseníků je místo, kde se v minulosti rozprostírala dnes již zaniklá vesnička Elba. Silná atmosféra linoucí se tímto místem inspirovala kytaristu a skladatele Stanislava Jelínka (DYING PASSION) k hudebním hrátkám, jež později vyústily ve vznik projektu ELBE, který dnes spolu se Standou tvoří i Martin Spacosh Peřina (SOUSEDI, BETWEEN THE PLANETS). ELBE je soundtrackem k tajemným scenériím Jesenicka a k jeho pohnuté historii.“ Krátký a dostatečně výrazný představovací text, který jsem si od zakladatelů projektu ELBE vypůjčil, pokládám za zcela trefný. Spolčené duo hudebníků přináší na premiérovém disku hodnotnou porci atmosferického post-rocku, přelévajícího se do několika dalších minoritních žánrů. Protože se takto pojatá hudba v našich končinách příliš nevyskytuje, nedalo mi to a opětovně jsem se spojil s Martinem Spacoshem Peřinou, aby nám některé detaily kolem ELBE dostatečně přiblížil.

Martine, na úvod mi dovol takovou klasickou otázku: Jak se zrodila spolupráce se Standou Jelínkem? Projekt ELBE jste dávali dohromady společně, nebo si Standa vybíral spoluhráče do projektu a k tobě se dostal na základě vlastního výběru?
Já myslím, že to nějak tak vyplynulo během naší spolupráce při nahrávání posledního alba DYING PASSION, které probíhalo u mě ve studiu. Bavili jsme se už během natáčení se Standou o tom, jak vznikaly některé jejich skladby na tohle album (pár jich zní docela „post-rockově“ ). Standa tehdy říkal, že tyto skladby měl původně nachystané do svého bočního projektu ELBE, který si vymyslel někdy v období mezi oběma posledními alby DYING PASSION, podle všeho v období, ve kterém měli DP trochu pauzu. Nakonec skladby použil na již zmíněné poslední album DYING PASSION „Black Threads“. Nicméně ta myšlenka vdechnout tomu projektu život, tam u něj asi stále trochu plápolala (i když si myslím, že časově nebyla nijak definována, prostě až přijde ten správnej čas) a při těch našich debatách a vůbec celém průběhu nahrávání se stalo, že jsme si dohromady poměrně pěkně rozuměli a nějak jsme se shodli na tom, že by bylo fajn mít společnej projekt. A tak se ELBE zhmotnilo.

Jakým způsobem probíhala vaše vzájemná spolupráce? Měli jste čas se potkávat a společně věci konzultovat, nebo jste pracovali výhradně „na dálku“?
Bylo to spíš na dálku. Standa posílal svá dema, nebo já moje zase Standovi. Občas jsme se viděli osobně, tak jsme to náležitě probrali. 🙂 Myslím, že mi u některých tracků nechával Standa docela volnou ruku, takže některé prošly větší úpravou, některé zase zůstaly v podstatě od jeho původního dema nezměněné. Co se týče mých skladeb („Uprostřed ticha“, „V prostoru“, „Stollenhau“, „V Mlze“), tak do nich zase něco přihrál Standa, – „Ebow“, nebo v „Uprostřed ticha“ vymyslel krásnou saxofonovou linku, „V Mlze“ naopak přihrál klávesy. Následně poté, co jsem vytvořil první verzi mixu, jsme jej klasicky konzultovali společně a postupně dofinalizovávali.

Zajímalo by mě, jak bys svými slovy projekt ELBE představil? Jaké emoce v tobě hudba vyvolává, když si nyní album poslechneš?
ELBE, resp. album „Sudety“ jsme chtěli pojmout jako soundtrack k „tajemným sceneriím Jesenicka a jeho pohnuté historii“, když to mám nějak shrnout. Jinak jako spoluautor a člověk, který tu desku spoluprodukoval a mixoval (za tu dobu jsem každý track slyšel snad tisíckrát ), si teď spíše dávám odstup. Před nedávnem jsem ale „Sudety“ poslouchal asi po měsíci a stále jsem s tím spokojený. To bylo příjemné zjištění. 🙂 Jinak pro mne to byl také velmi příjemně strávený čas na realizaci alba s příjemnými lidmi.

Čerpají některé skladby z konkrétních historických písní či melodií? Např. ústřední motiv skladby „Ve směru řeky“ mi je opravdu povědomý, ale vůbec nevím, kam ho mám zařadit… 🙂
Spíš než konkretní písně nebo melodie zde může být asi patrná nějaká vzdálená inspirace, která pak vnesla otisk do skladeb na albu. Vědomě jsme však žádné konkretní historické motivy nepoužili, resp. nebyl to záměr. Každopádně „Ve směru řeky“ je Standova skladba a je fakt, že ten ústřední motiv je takový přímočarý, až nakažlivý.

Vaše post-metalové představení mi je hodně sympatické, neboť obsahuje řadu melodií, jež patrně pocházejí z odkazu konkrétního regionu. Přitom se ale nejedná o žádný folk rockový tanec, jak by si asi mnozí čtenáři mohli myslet. Souhlasíš?
Jak jsem uvedl již v předchozí otázce Ony povědomé melodie se na albu zřejmě vklínily díky nějakému našemu dlouhodobějšímu ovlivnění (když už), každopádně jsou zabaleny do temnějšího post-rockovějšího hávu. 🙂 Chtěli jsme prostě vzdát hold jesenickému regionu temným albem plným emocí.

„I vítr je tu jiný“ je jedinou skladbou s klasickými vokály. Proč si o takovéto zpracování řekla pouze a jen tato píseň? Jedná se v rámci konceptu o jednu z těch zásadnějších skladeb?
Tuto skladbu složil také Standa a řekl bych, že chtěl, aby na albu byla i určitá „oddechovka“, tedy přímočařejší a zpívaná skladba. Textem a zpěvem ji pak pěkně doplnil host Jan Insomnic z kapely SOMNUS AETERNUS. Je pravda, že bych si zpěv dokázal představit např. i u již dříve zmíněné „Ve směru řeky“, nicméně původní myšlenka byla složit převážně instrumentální album a s tímto záměrem jsme k tomu tak i přistupovali.

Skladby na albu jsou neobyčejně křehké a působivé, ale nechybí jim také syrovost. Bylo ve finále nastavení patřičné atmosféry pro Vás tím nejtěžším úkolem?
Spíše to vyplynulo během finalizace skladeb – v průběhu mixu a celkové produkce. Resp. když jsem nahrával dema písně „Stollenhau“ a „Uprostřed ticha“ , tak jsem basové kytaře udělal takový hodně „špinavý“ a zkreslený zvuk. Do těch skladeb se to hodilo. A pak jsme se shodli, že by se taková špinavá basa hodila v podstatě do každé skladby (i když ve finále jsme to zkreslení na Standovu připomínku u některých písní trochu ubírali), ale charakter toho, že ta basa bude tvořit takovej špinavej protipól té melancholické romantiky, tím byl, myslím si, danej. To je podle mě prvek, díky kterému ti nejvíc připadne, že je na desce přítomna i ona syrovost. Samozřejmě je to pak i otázka přístupu k mixu apod. Chtěl jsem, aby to nevyznělo jen melancholicky, ale byla tam přítomna i jistá protiváha, taková drzá „špinavost“, která člověka z té melancholie a romantiky trochu vytáhne.

Nahrávka na mě působí opravdu velmi dobře a důvěryhodně, hudba má specifické kouzlo, ovšem také mě napadlo, jestli se dá vůbec na podobné bázi vymyslet i další album. Uvažujte o pokračování? Máte k dispozici také nějaké skladby, které na albu nejsou?
Inspiraci se meze nekladou (tedy v ideálním případě:)). Uvidíme, co přinese budoucnost. Každopádně u případného dalšího alba by to chtělo zase nějaký silnější koncept, tak uvidíme.. Jinak, co se týká nevydaných skladeb, tak máme schovanou jinou verzi skladby„Elbe“, ale čas ukáže, jestli ji někdy vůbec pustíme ven. A teď Standa poslal demo jedné nové skladby, která zní docela temně a měl by v ní být opět zpěv Jana Insomnica.

Hudebníci se často snaží o zvukovou dokonalost, ovšem spotřebitelé často poslouchají hudbu na nekvalitních zařízeních, waw soubory komprimují atd. Vnímáš jako hudebník i tento faktor, řekněme úkaz dnešní doby, kdy „efektivita v podstatě přebíjí kvalitu“?
Vnímám to tak, že chci vždy vytvořit nahrávku co nejkvalitněji (resp. co nejvěrněji svému záměru) a technicky ideálně tak, aby hrála dobře na většině zařízeních, pokud možno. Ale jestli pak z toho někdo udělá např. mp3 96kbps a bude to poslouchat na starém telefonu, to už nemůžu ovlivnit a ani si z toho hlavu nedělám. Ono koneckonců pokud si někdo z té hudby něco má vzít, tak si to podle mě vezme i z takového poslechu. Pokud v té hudbě nic není, tak to neobjeví ani na HiFi sestavě za 50 tisíc. A pokud je někdo nastaven tak, že zvukovou stránku alespoň trochu řeší, tak už je obeznámen a poslouchá na něčem kvalitnějším.

Máš v post-metalovém ranku nějaké oblíbence, které bys nám mohl doporučit?
Striktně „post- metal“ to asi nebude, ale například : SLEEPMAKESWAVES (https://www.youtube.com/watch?v=QiWRBgxpHD8, https://www.youtube.com/watch?v=YZl0Vr7mgeY); JAKOB (https://www.youtube.com/watch?v=7FcQxDV1Ib4), ROSETTA (https://www.youtube.com/watch?v=TJBEaoNJz1o); IF THESE TREES COULD TALK (https://www.youtube.com/watch?v=pQSiSqCiaDM). A z trochu jiného soudku třeba ALPHA MALE TEA PARTY (https://www.youtube.com/watch?v=YwPta95y9_o), THREE TRAPPED TIGERS (https://www.youtube.com/watch?v=qlK4qK7uyeY#t=15m28s)

Jsou v možnostech ELBE také koncerty?
V této chvíli již máme za sebou turné Svlékni Tmu Tour 2018. 🙂 Abych to vysvětlil. Původně byl projekt ELBE myšlen jen jako studiový. Před vydáním alba se však náš vydavatel Martin Čech z Epidemie Records zmínil, že by nebylo od věci vydání podpořit několika koncerty. Řekli jsme si, že to není špatný nápad, dali dohromady koncertní sestavu (tu kromě nás dvou na turné tvořili ještě basák Radek Bure a bubeník Marek Čerňanský) a domluvili turné. Jely s námi naše domovské kapely, tedy DYING PASSION a BETWEEN THE PLANETS. V červnu si zahrajeme také na MetalGate Czech Death festu 2018.

Díky moc za rozhovor, příště určitě rozebereme další Tvůj projekt 🙂
Taky díky za rozhovor a přeji vše dobré Tobě i čtenářům R.U.M. zine!

ALL

https://elbeband.bandcamp.com/releases

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *