BETWEEN THE PLANETS – Konzervativní posluchači si lámali zuby i na starších deskách, teď by si snad mohli vylámat zuby o něco méně

Martin Spacosh je nadšeným hudebníkem, jenž se v současné době realizuje hned v několika projektech. V letošním roce se však oklikou vrátil ke svému původně stěžejnímu projektu BETWEEN THE PLANETS, se kterým už v minulosti velmi mile překvapil nemálo posluchačů. A protože Martin před nedávnou dobou ukuchtil nástupce „Parallel World“, rozhodl jsem se, že s hlavním protagonistou proberu většinu podstatných okolností, díky nimž je tato nahrávka navýsost povedená a reprezentativní.

Martine, když tak poslouchám novinku „Paraller World“, napadá mě, že jsi covidový lockdown prožil asi hodně aktivně. Nahrávka překypuje vynalézavostí, je neobyčejně pestrá a zajímavá. Jak dlouho vznikala? Zkus nám celý proces trochu představit?
Děkuji moc za milá slova hned v úvodu rozhovoru. Nahrávka vznikala postupně od roku 2018. Po vydání druhého alba „Of Inner Sight“ jsem začal pracovat na nových nápadech, ze kterých vzniklo několik singlů. Ty pak byly v jejich tehdejších podobách i uveřejněny. Pro tvorbu BETWEEN THE PLANETS však potřebuji dostatečný odstup. Skladby vznikají vlastně na několik etap, mezi kterými je třeba i půl roku mezera. Všechny singly, jež tehdy vyšly, jsou na albu „Parallel World“ v dost přepracovaných verzích. S odstupem času jsem je začal slyšet malinko jinak a napadali mě do nich nové prvky. Jinak album jsem kromě hudby nahrál (a tentokrát i smíchal) celé sám. Až tedy na bicí, na nichž spolupracoval můj dlouholetý bubenický souputník Filip Kittnar. Mastering provedl dánský zvukový inženýr Jacob Hansen (KATATONIA, VOLA, atd) a grafickou stránku měl na starosti Gustavo Sazes.

Poslední roky jsi skladatelsky velmi aktivní. Vypadá to, že hudbu tvoříš v podstatě pořád a hlavně nepřetržitě. Vlastně jsem se tě nikdy nezeptal, jestli máš vůbec čas také na něco jiného? Jsou i dny, kdy do rukou třeba žádný hudební nástroj nevezmeš?
Možná to tak sice vypadá, ale mě samotná tvorba nové hudby zabírá vlastně úplně minoritní dobu v poměru s mým celkovým volným časem. Když už, tak daleko víc času zabírají další přidružené aktivity. Někdy bych si přál, aby to bylo obráceně. Ale i tak to není nic extrémního. Když si vezmeš, že doba mezi vydáním alb jsou cca tři čtyři roky, tak se to dá. Nejvíc času zabere BETWEEN THE PLANETS, protože jsem na to v podstatě sám. Ale vždycky je to v nějakých etapách, kdy se tomu třeba i půl roku skladatelsky nevěnuju. Tím, že se ale zabývám i mixem, tak se to tak nějak plynule prolíná do ostatních fází. U dalších projektů kooperuji s ostatními, takže se proces dost zrychluje. Asi už mám taky i zažité určité pracovní postupy, které mi umožňují některé věci dělat o hodně rychleji než dříve. Času na ostatní aktivity mám totiž ještě dost, rád jsem neponořen pouze do jedné činnosti.

Když už jsem zmínil ten covid. Všechno zlé, je pro něco dobré. Měl jsi třeba o to víc času věnovat se hudbě tím spíš, že tě nic kolem nerozptylovalo?
Pro mě to bylo vlastně stejné, jako tomu bylo před tím. Alespoň co se týče intenzity práce na něčem, co je spojeno s mými hudebními aktivitami. Spíš se to tak sešlo, že jsem zrovna mixoval druhou desku ELBE a pozvolna přecházel na třetí album BETWEEN THE PLANETS. Ten čas na to by stejně přišel i bez covidu. Mám ještě civilní job, takže jediná (pozitivní) změna byla ta, že jsem nemusel nikam jezdit. Dělal jsem totiž z domu.

Hodně jsem přemýšlel o konceptu „Paraller World“. Všechny ty hudební polohy, mnohonásobné zvraty proložené příjemnými melodiemi atd. Tak trochu mi přijde, jako kdyby ony „světy“ do sebe narážely, případně se dokonce „překrývaly“. Téma sis zvolil opravdu těžké, ale mám pocit, že jeho podstatu jsi trefil neskutečně. A teď zkus tu mou složitou otázku nějak rozebrat… 🙂
Hudba BETWEEN THE PLANETS je obecně dost vrstevnatá, takhle tu muziku prostě koncipuji, a tím směrem mě to i samo táhne. Je tam dost prostoru pro různé postprodukční vychytávky, schované a jen lehce slyšitelné zvuky atd. A to jde vlastně dost ruku v ruce s tím názvem „Parallel World“. Zajímá mě i dost psychologie, různé paranormální záležitosti, sám jsem na tyhle věci i docela citlivý a vnímavý. Tak nějak se to asi muselo někde projevit – v názvu, v muzice..

Mohl bys okomentovat, jaký byl v úplných začátcích tvůj prvotní záměr s touto nahrávkou? Myslím, že je naprosto zřejmé, že konzervativní posluchač si na „Paraller World“ musí vylámat zuby. Je pro tebe složité třeba i hledání jakési rovnováhy mezi složitostí a přitažlivostí hudby? I navzdory tomu, že tvoříš muziku v podstatě bez mantinelů?
Upřímně, už z počátečních nápadů, ze kterých jsem vycházel, jsem měl pocit, že nová deska bude přístupnější, ne tak prvoplánovitě složitá a technická, jako desky předešlé. A pořád si to myslím. Některé tracky jsou sice ještě takové krkolomnější (většinou ty, které vznikaly mezi prvními), ale celkově mám pocit, že je to celé takové posluchačsky přece jen vstřícnější, a to i po stránce celkového zvuku. Není to ale výsledek nějaké mé počáteční definice. Prostě to tak vyšlo ruku v ruce s mým aktuálním nastavením. Konzervativní posluchači si lámali zuby i na starších deskách, tady by si snad mohli vylámat zubů o něco méně, uvidíme. Třeba mi konečně začnou chodit faktury od zubařů. 🙂

Na novince se v různých rolích představuje řada šikovných hostů. Podle jakého klíče jsi je vybíral? Měl jsi o nich už dopředu jasno, nebo vše vyvstalo vždy z konkrétní skladby? Byla ve hře i nějaká další jména?
Potřeba hosta u mě vyvstává většinou až ke konci práce na daném songu. Cítím, že by to ještě něco chtělo a sám to tam neumím dodat. Ale třeba u Karlova violoncella vím, že se bude hodit v podstatě všude. Vždycky danou pasáž krásně ozvláštní. Navíc k němu mám už od dob našeho působení v kapele SOUSEDI srdcový vztah. Ale ono je to podobné u všech těch hostů. Většinou jsou to kámoši, které mám rád a rozumím si s nimi i hudebně. Jen některé osobně neznám, jako třeba Sama. 🙂

Co se týče zpěvu, obecně bych ho rád v pár písních chtěl i v budoucnu. Tomu je však třeba přizpůsobit i daný track, což ale u skladby „Hungry Eyes“, která je na Parallel World“, neproběhlo. Zpěv se dělal až na hotovou věc, což není ideální. Výsledek však, myslím si, dopadl skvěle! Martin Schuster pro BETWEEN THE PLANETS nazpíval ještě jeden song, který mě teprve čeká umíchat. Ten už je dělaný více pro zpěv. Už teď jsem zvědav na reakce.

Jeden můj kamarád mi na tvou desku pravil přibližně toto: „Ta nahrávka je tak dobrá, že si ji doma budu pouštět opravdu svátečně. Potřebuji na tuhle hudbu absolutní klid, jinak pro mě poslech ztrácí význam.“ Co na toto říkáš? Máš to tak třeba i ty sám při poslechu některých nahrávek?
Většinou u nějakých ambientních a dronových věcí. Tam je absolutní soustředění na samotný poslech a vnímání docela nutnost. Je to takový skoro až rituál. Zrovna včera jsem si dával takovou desku – kooperace kapely CLOSING THE ETERNITY z ruského Uralu a německého dronového mága Mathiase Grassowa. Doporučuju, velmi zajímavá věc. Více zde: https://www.youtube.com/watch?v=KC2vE4FyAIE

V dnešní době spoustu kapel nezkouší pohromadě ve zkušebně, v podstatě to mnoho umělců považuje za „zbytečnou ztrátu času“. Přitom mnoho rockových pecek vzniklo právě v důsledku společného džemování. Co o tom soudíš? Je zkušebna tím nenahraditelným základem, nebo se bez toho úplně v klidu obejdeš?
Pro mě rozhodně ne. Posledních pár let připravuju hudbu doma a ve zkušebně se to jen nazkouší a pak hraje na koncertě. Ve zkušebně se tráví jen nezbytně nutný čas. Pár zkoušek před koncerty, delší čas ne. Pamatuju si ale dobu zhruba před deseti dvanácti lety, kdy jsem hrál v takové (pseudo) jazzrockové/pop kapele, kde rytmická sekce se jeden čas ve zkušebně scházela skoro každý den. A na jejich sehranosti to bylo sakra znát. Šlapalo to jak řemen. Daleko kompaktněji než při našem tehdejším pravidelném zkoušení (pouze) 1-2x týdně. Na tohle už ale v současné době nikdo z nás nemá čas. Musíme holt nepodcenit domácí přípravu a spoléhat na to, že i v našem občasném zkoušecím modu, bude výsledek v pořádku.

Všechny tvé projekty jsou víceméně progresivní, žánrově nikterak striktně vyhraněné. Dokážeš si představit, že bys dal dohromady kapelu (či nahrávku), která by byla naopak žánrově jednoznačná?
Představit si to dokážu. Dokonce se s Martinem Schusterem v rámci MARTIANS bavíme o tom, že bychom někdy zkusili napsat song, který by naopak splňoval nějaká taková kriteria. Něco jako inteligentní hit. 🙂 Prostě si to někdy zkusit, protože ač to tak nevypadá, tohle je disciplína možná daleko náročnější než vytvořit hudbu v rámci kapely, kde můžeš narvat prvky jaké chceš, protože máš volné pole. Nevylučuje se přitom kvalitní výsledek, spousta tzv. hitů je zároveň zajímavých hudebně i textově. Ale platí pro ně prostě jiná pravidla.

Pokud jsi měl na mysli žánrově jednoznačnou nahrávku nebo kapelu ve smyslu, že by třeba byla jen rocková, popová či deathmetalová, musím říct, že žádné další projekty už neplánuji.🙂 Veškeré mé hudební choutky se budou muset vměstnat do ELBE, MARTIANS, BETWEEN THE PLANETS, případně SOUSEDŮ. Pokud někdy vyvstane touha udělat v rámci nich něco stylově jednoznačného, tak to uděláme. Představit si to tedy dokážu, ale nemyslím, že bychom k tomu směřovali.

Jakou hudbu jako posluchač upřednostňuješ? Máš raději současnou muziku, nebo se spíše vracíš do minulosti?
Poslouchám jak současné nahrávky, tak i ty starší. A dost rád posledních pár let poslouchám i „obyčejné“ ticho přírody. Ale jinak sjíždím pořád něco, teď třeba dost poláky TIDES FROM NEBULA a jejich poslední album „From Voodoo to Zen“.

Tvorba BETWEEN THE PLANETS si doslova říká o zahraniční distribuci. Hodláš podniknout nějaké výraznější kroky k tomu, aby se nového alba všimli i posluchači z venku? Nějaké ohlasy na desku už k dispozici máš?
Dát nějaké nosiče do zahraniční distribuce bych moc rád (mám CD i kazety), a mám v plánu v brzké době učinit i patřičné kroky, uvidíme co z toho se podaří. Nějaké recenze, převážně v českých mediích, už vyšly, pár zmínek v zahraničních rovněž. Zatím jen pozitivní, ale očekávám i ty kritičtější.

Jakými formami hodláš nahrávku dále podporovat? Myslím, že k některé ze skladeb by se dost dobře hodil nějaký hezký klip. Máš i toto v plánu?
V brzké době by měl mít hotový další singl z alba s animací od Michala Skořepy, který ji dělal i pro singl „Waves of Consciousness“. Michal má pro tyto věci cit a já se moc těším na výsledek. I když se jedná spíše o takovou kreslenou sekvenci, jež se v pravidelných úsecích opakuje. Jinak podporovat budu jak se dá. 🙂 Tiskovkama, kontaktováním patřičných medií, na sociálních sítích, případnými koncerty, atd.

Děkuji za rozhovor, pokud máš ještě nějaké další zajímavé info, klidně ho sem přihoď.
Děkuji moc za zajímavé otázky a přeji Tobě i celému zinu, ať se Ti daří.

ALL

https://www.facebook.com/BetweenThePlanets

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *