PROJEKT XΠl – K hudbě, kterou hrajeme, není třeba přehnaného patosu

Když jsem před několika měsíci na stránkách Rumzinu představil hudební projekt PROBLEM Xπl, netušil jsem, co všechno se odehraje za několik dalších týdnů. Zakladatel a zpěvák Matěj Lipský se do svých post-punk-gothic aktivit vrhl s nebývalou razancí a v průběhu letních prázdnin dokonce vydal na elektronických platformách debutovou nahrávku s názvem „Maska“. Ambiciózní plány pak ještě vyostřil sestavením regulérního bandu, čímž mě přivedl hned na několik otázek. A právě proto toto „navazující“ interview.

Matěji, začal bych jednoduchou otázkou. Řekni mi, jak je to s finálním názvem tvého projektu? To pojmenování mělo nějaký vývoj, ovšem to poslední období mi nějak splývá. Konečný název je tedy PROJEKT XIII?
Ahoj Alle, předem díky za prostor v Rumzinu. Název bude asi pro všechny fanoušky dost těžko zapamatovatelný, ale v podstatě jsou možné dva (tj. PROJEKT XIII a PROJEKT Xπl). Původně byl název kapely PROBLEM XΠl, ale po odchodu z BRATRSTVA LUNY jsem přestal svoji novou kapelu vnímat jako problém, takže došlo k přejmenování na projekt. Ta podivná písmenka XΠl se čtou jako XPÍL, což je moje přezdívka a je to Lipský pozpátku. Nicméně, když jsem řešil vydání EP „Maska” na streamovacích platformách, zjistil jsem, že je to pro vyhledávání složitý název, a tak jsem zadal na Spotify, Apple Music i Deezer finální název PROJEKT XIII. Jak jsem potom shodou náhod dohledal, skutečně se jedná o můj třináctý projekt (jen pro zajímavost: I. SHADOW WARRIORS, II. MASTURBACE, III. IMMORTALITY, IV. NEGATIVE FACE, V. GLOCK 22, VI. ANHEAD, VII. BREAKING BEADS, VIII. LATITUDE 77, IX. BRATRSTVO LUNY, X. KRMELEC, XI. KROCKODÝL, XII. THE KHONDELUXE, XIII. PROJEKT XIII). A navíc ta třináctka může v gotickém světě odkazovat k nestorům žánru XIII. STOLETÍ, tudíž každý může tušit, o čem ten projekt hudebně asi bude.

„Třináctka“  v názvu je docela odvážná.  Zkus nám vysvětlit tvé „napojení/nenapojení“ na XIII. STOLETÍ. A je tam vůbec nějaká návaznost?
Já jsem především od osmdesátých let fanoušek HNF, ale jejich přerod do XIII. STOLETÍ jsem nějak nezaregistroval, protože jsem se v devadesátých letech věnoval death metalu. Jejich tvorba mě úplně minula. Až díky působení v BRATRSTVU LUNY jsem zjistil, že jsou to moji oblíbení „Hrdinové“ a byl jsem rád, že s nimi občas hrajeme. Přátelství mezi R. X. Thámem (filosofická duše Bratrstva) a Petrem Štěpánem se pak přerodilo do určité formy symbiózy. Petr díky tomu, ačkoliv to běžně nedělá, nazpíval nejdříve jednu skladbu a pak celé album BRATRSTVA LUNY (a pak ještě něco, ale to nesmím prozrazovat). Thámo si tím asi splnil svůj sen, ale po čase jsem měl z celého jeho působení dojem, že BRATRSTVO LUNY je něco jako fan club XIII. STOLETÍ a ne samostatná kapela. To nic nemění na tom, že si velice vážím obou bratrů Štěpánů, i zbytku kapely. Dokonce dvakrát zahráli charitativní koncert pro klienty s mentálním postižením v Centru sociálních služeb Tloskov, kde pracuji. Chtěl jsem jim vzdát hold formou coververze „Nevěsta temnot“, ale předělal jsem ji z původní balady do spíše punkové verze ve stylu HNF. To se ale s pochopením příliš nesetkalo. Tuto skladbu jsem ale zařadil na EP „Maska“ a beru to jako symbolickou tečku za BRATRSTVEM LUNY a rozloučení s „Třináctkou“.

Před několika týdny jsi vypustil zmíněné EP „Maska“, které ovšem vyšlo pouze na elektronických platformách. Jedná se o ochutnávku před vydáním klasického alba?
Přesně tak, je to určitá forma zkrácení čekání na debut. Navíc toto EP pomůže nahlédnout všem, kdo mají o nový PROJEKT XΠl zájem (jak bude asi znít a kam se bude ubírat). Původně jsem ale neměl EP v plánu. Chtěl jsem letos přes léto vydat debut, ale studio Kobdzeye, kde se vše nahrává, bylo absolutně vytížené. Celé léto zde finišovalo nahrávání CD „Clamare“ BRATRSTVA LUNY a na podzim už zase chystáme novinku KRMELCE. Ta by měla vyjít v prosinci jako příloha časopisu Pařát. Takže jsem posbíral vše, co bylo doposud nahrano a vydal EP.

Podle čeho jsi skladby na EP vybíral? Objeví se všechny i na „dlouhohrající desce“?
V první řadě jsem řešil, co udělám s coververzí skladby „Nevěsta temnot” od zmíněného XIII. STOLETÍ. Na debut jsem ji umístit nechtěl, ale úplně ji nevydat také ne. Navíc si o ni spousta fanoušků psala. Nápad na vydání EP byl vlastně takovou pomocnou rukou v tomto problému. Skladbu jsem nazval „Nevěsta bez not“, protože se od originálu značně liší (zároveň se ho ale v mnoha intencích drží). K ní jsem posléze přidal tři další singly, které zatím PROJEKT XΠl vypustil ven. Navíc jsem se spojil s Danem Kroftem, který pro EP složil skvělé dark-electro intro, jež vychází z motivů titulní skladby „Maska“. Na albu se pravděpodobně objeví ty tři autorské skladby, jen budou asi nahrány dalšími muzikanty, takže výsledný feeling může být jiný.

Máš už představu, kdy by měla nová deska vyjít? Prozraď nám něco o její přípravě? Název, koncept, texty atd.
Album vyjde příští rok (nejpozději v květnu) a ponese název „Ad Radices Tergum“. V překladu to znamená „Zpět ke kořenům“. Z názvu vyplývá i filosofie alba, jež spočívá v opravdovém návratu ke gotice, post-punku až punku. Ať si kdo chce co chce říká, BRATRSTVO LUNY, až na pár výjimek, gotiku nehrálo a hrát asi nebude. Vzhledem k tomu, že jsem na gotice vyrůstal, tak mě to trochu štvalo a snažil jsem se Luně tu a tam vecpat vlastní gotickou skladbu. Třikrát se to povedlo („450° Fahrenheita“, „Největší z Pierotů“, „Baldachýny mraků“). Nový heavymetalový materiál, ale i pseudopolitická koncepce textů BRATRSTVA LUNY na „Clamare“, to byl nakonec důvod mého odchodu. S trochou nadsázky se dá říct, že koho by zajímalo, jak by mohla Luna znít, kdyby hrála gotiku, může si poslechnout PROJEKT Xπl. Ale zpět k debutu. Po textové stránce se vracím k tomu, co podle mě gotika je. K prožitku vlastních emocí, intimní výpovědi ve vztahu „já-ty“, k romantice a vztahu nejen k přírodě.

Čím hodláš posluchače na debutu překvapit? Přizval sis ke spolupráci třeba nějaké zajímavé hosty?
Překvapím asi minimalismem. V mých projektech často bývá i několik desítek hostů (viz „Mámo, táto, v komoře je krockodýl“ nebo NEGATIVE FACE). Tentokrát je cílem „dirty“ album. Půjde jen o hudbu a posluchače. Jak se říká, to pravé poznáš po ovoci.

Tvá hudba je postavena na starém gothic-punk základu, ovšem celkově je produkce zřetelně moderní. Souhlasíš?
Máš pravdu, přestože naším záměrem nebylo udělat nahrávku, která by zněla jako z osmdesátek. Necháváme působit všechny soudobé mašinky, ale hlídáme si, aby výsledný sound stále odpovídal gotice či post-punku.

Jaké jsi na EP zaznamenal ohlasy? Jak moc se vlastně zabýváš propagací? Bereš ji vážně, nebo necháváš vše spíše na volnějším průběhu?
Co se propagace týče, je to složitější, neboť zároveň propaguji 2CD a knihu pro děti „Mámo, táto v komoře je krockodýl”, kterou jsem připravoval 10 let. Ideální tedy je, když se to propojí. Myslím si, že se propagace docela daří, ale nechci to zakřiknout. Jinak marketing celkově beru vážně, ať se jedná o propagaci mojí hudby, práce pro CSS Tloskov nebo oblast muzikoterapie. A ohlasy? Zatím u nás vyšly dvě velice pozitivní recenze, ale díky sociálním sítím a především našemu Instagramu mám reakce od lidí napříč světem. Je to opravdu milé, když ti píší např. z Mexika, Japonska, USA, Francie nebo Polska, že je naše muzika oslovila. Docela mě tento příznivý ohlas ze zahraničí překvapil. Přece jen, zpíváme česky. Jak se ale zdá, tolik to nevadí.

Dalším stěžejním prvkem je zabarvení tvého „vlídného“ hlasu. S určitostí se nejedná o typicky žánrový přednes, to mi asi potvrdíš. Je to podle tvého soudu výhoda, či nevýhoda?
Tím, že jsem vyrůstal na THE DAMNED, tak si myslím, že „vlídný” hlas ke gotice sedí dobře. Naopak mi přijde, že k hudbě, kterou hrajeme, není třeba nějakého přehnaného patosu. Skoro bych řekl, že jsem se v této podobě gotika našel. Ale jsou samozřejmě i kapely, které mají vyzrálé zpěváky, třeba jako je tomu u THE CULT. Já se osobně za zpěváka nepovažuji, proto když produkuji svoje hudební nahrávky, často zvu ke spolupráci hosty. Ale v PROJEKTU XΠl cítím, že můj hlas dobře rezonuje s hudbou i výpovědí textů. Protože se ale opravdu za zpěváka nepovažuji, o to víc mě těší, že mi píší lidi z goth scény, že se jim můj hlas líbí. Nedávno mi napsala jedna zpěvačka ze známé gotické kapely, že by se mnou ráda něco natočila, to mě moc potěšilo (zatím nebudu jmenovat, kdyby z toho sešlo).

Ve tvé hudbě cítím vlivy THE CULT, JOY DIVISION či starší KILLING JOKE. Je tohle přesně scéna, která tě před časem ovlivnila? Co např. KURTIZÁNY Z 25. AVANUE a jejich temnější období?
Než se pustím do odpovědi, tak je dobré zmínit, že jsem sice tyto kapely poslouchal, a s nimi i „FIELDS“ nebo „SISTERS“, ale netušil jsem, že jde o gothic rock. Prostě se mi ta hudba líbila. Stejně tak to mám s KURTIZÁNAMA. Poprvé jsem je viděl na soutěži Marlboro Rock In a sehnal si pak i jejich kazetu „Live in Rock Café“. Líbilo se mi pár písniček, ale především mě strhla celková pódiová prezentace. Neskutečný nářez, který produkovali skvělí týpci. Vůbec jsem neřešil, jestli je to gotika. Navíc v té době jsem už fičel v deathmetalovém undergroundu, takže mě to zaujalo spíše okrajově. To mě víc za srdce později vzali raní KAVIAR KAVALIER.

Dlouhodobě jsi byl vnímán spíše jako „metalista-všežravec“, přičemž ne všechny tvé projekty se dočkaly živého hraní. S PROJEKTEM XΠl ale všechno toto plánuješ. Řekl bys, že jsi našel až nyní svou nejstabilnější parketu, parketu toho, co tě baví a naplňuje?
To je těžké říci. Z toho, že je to můj třináctý projekt, tak to může vypadat, že jsem nestabilní celkově. Je ale dobré si uvědomit, že jsem v každém projektu strávil spoustu let. Jen pro zajímavost u těch koncertních: v MASTURBACI víc jak 20 let, v NEGATIVE FACE víc jak 20 let, v ANHEAD asi 8 let, v BRATRSTVU LUNY 15 let. Z toho vyplývá, že jsem měl vždy víc projektů najednou. A jinak tomu nebude ani nyní. Chci se věnovat opět různým kapelám: metalovému KRMELCI, gotickému PROJEKTU XΠl  i crossoveru v podobě NEGATIVE FACE. Ale živou kapelou bude zatím jen PROJEKT XΠl.

Už jsem na FB zaregistroval, že dáváš dohromady koncertní sestavu. Můžeš nám jednotlivé členy trochu představit?
Je to tak, dal jsem dohromady koncertní sestavu, která je následující: Rafan (PIPES AND PINTS) – kytara, Dan Kroft (LATITUDE 77) – kytara, zpěv, Kobdzey (BRATRSTVO LUNY) – bicí, Martin Jandourek (SECTOR X) – basa, Petr Maliňák (ANHEAD) – klávesy. S Rafanem se známe léta přes muziku, spojuje nás i vášeň k minerálům, ale společně jsme ještě nehráli, tak se na to těším. S ostatními muzikanty se známe z různých kapel i koncertů. Myslím, že si vzájemně sedíme. Nejdéle se znám samozřejmě s mým bratrancem Martinem, který v projektu hraje na basu, ale je to i šikovný kytarista, perkusionista a bubeník. I Martin nedávno odešel z BRATRSTVA LUNY, takže hození lana právě jemu byl logický krok. Navíc bydlíme ve stejném domě. Nejtěžší to má asi bubeník Kobdzey, protože je nadále i v BRATRSTVU LUNY a myslím si, že to kvůli mému odchodu nemá lehké. Kobdzey je ale naprostý profesionál, tak věřím tomu, že společně budeme pokračovat nejen v PROJEKTU XΠl, ale i v dalších kapelách.

Jaké jsou tvoje nejbližší plány? Kdy by měl PROJEKT XΠl odehrát své první koncerty?
V průběhu rozhovoru jsem to naznačoval, takže to shrnu: letos v prosinci vyjde ještě CD naší kapely KRMELEC, která míchá death metal a dechovku. Ponese název „Peklo odchází z tvého domu”. Od ledna se zavíráme ve studiu a budeme pracovat na debutu PROJEKTU Xπl „Ad Radices Tergum”. Vzhledem k tomu, že máme roztočeno asi 18 skladeb a na debut jich dáme maximálně 13, pravděpodobně v průběhu roku připravíme další EP. Jeho součástí bude i goticky pojatý cover songu „Dvojhvězda” od SHALOMU. Rozhodl jsem se, že se bude debut skládat pouze z autorských písní, coververze na něm nebudou. A proto další EP.

Křest alba je naplánován na 8. červen 2022 a proběhne v pražském Planetáriu. Bude to velice speciální koncert, vždyť už teď máme polovinu kapacity sálu zaplněnou. Koho to tedy zajímá, nechť si hlídá naše sociální sítě (případně ať nám napíše přes FB), a to s ohledem na spuštění předprodeje. Lístků budeme prodávat opravdu málo. Hned poté bychom měli vyrazit na letní festivaly. V této době zrovna jednáme s pořadateli, tak uvidíme, co vyjde. Kontaktů máme hodně, problém je, že jsme absolutně novou kapelou a lidi nás ještě neznají.

Díky moc za odpovědi, pokud máš ještě nějaké další překvapení, klidně se s námi poděl.
Moc děkuji za rozhovor. Nyní mě napadá v podstatě jen to, že příští rok pravděpodobně po dlouhé době vydáme něco ze stáje NEGATIVE FACE. Bude to singl „Raining sun” a maličko naznačí, jakým směrem se NF nyní ubírají.

ALL

https://www.facebook.com/projektxpil

One thought on “PROJEKT XΠl – K hudbě, kterou hrajeme, není třeba přehnaného patosu”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *